Regeling vervallen per 27-12-2016

tarieventabel behorende bij de legesverordening 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 26-12-2016

Intitulé

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016

Tarieventabel leges

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief voor: - de voltrekking van een huwelijk c.q. sluiting van een geregistreerd partnerschap; - de trouwbevestiging; - de omzetting van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met ceremonie; bedraagt:

1.1.1.1

1.1.1.2

Indien deze plaatsvindt op het gemeentehuis of op een als zodanig permanent aangewezen locatie en aanvangt op maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 16:00 uur:

Indien deze plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis of een als zodanig permanent aangewezen locatie en aanvangt op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 19.00 uur:

€ 412,00;

€ 581,00;

1.1.1.3

1.1.1.4

Indien deze plaatsvindt op het gemeentehuis of op een als zodanig permanent aangewezen locatie en aanvangt op andere tijden dan van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 16:00 uur:

Indien deze plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis of een als zodanig permanent aangewezen locatie en aanvangt op andere tijden dan van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 16:00 uur:

€ 618,00;

€ 788,00;

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een attestatie de vita (internationaal bewijs van in leven zijn)

*

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 20,60;

1.1.4.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 41,20;

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,70;

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

*

*

Door of namens de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden) .

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief (inclusief eventuele wettelijk verplichte rijksleges) bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

Van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.2

Van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.2.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.3

Van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.3.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.4

Van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

*

1.2.5

Van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.5.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.6

Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

*

*

Door of namens de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden).

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief (inclusief eventueel wettelijk verplichte rijksleges) bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

*

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met de door of namens de minister vastgestelde rijksleges

1.3.3

Het tarief voor het onderzoek van vermissing, indien de aanvrager eerder een rijbewijs werd verstrekt en hij bij de aanvraag dit (oude) document niet kan overleggen, bedraagt:

€ 36,00;

*

Door de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden).

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon dan wel één persoonslijst waarvoor de basisregistratie personen (BRP) dan wel de aan de BRP aangehaakte gegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verkrijgen van een (internationaal) gewaarmerkt afschrift uit of een bewijs van opneming in de BRP (kortweg: uittreksel):

€ 15,00;

1.4.2.2

tot het verkrijgen van een gewaarmerkt afschrift van de persoonslijst uit de BRP:

€ 15,50;

1.4.2.2.1

tot verificatie van een persoonsgegeven in de BRP, anders dan in de vorm van een persoonlijst of een gewaarmerkt afschrift, per persoon:

€ 4,90;

1.4.2.2.2

bij een aanvraag betreffende 500 of meer personen, per persoon:

€ 4,30;

1.4.2.2.3

bij een aanvraag betreffende 1000 of meer personen, per persoon:

€ 3,70;

1.4.2.2.4

bij een aanvraag betreffende 5000 of meer personen, per persoon:

€ 3,20;

1.4.3

tot selectie van personen aan de hand van een geautomatiseerde selectie in de BRP, per selectie, voor ieder uitgeselecteerd persoon:

€ 0,30; met een minimum van totaal

€ 217,60;

1.4.4

tot het verkrijgen van overzichten met stand- of stroomstatistiek, waarbij geen persoonsgegevens worden verstrekt, per statistiek:

€ 84,60;

1.4.5

tot het verkrijgen van een afschrift van het gemeentelijk statistisch jaaroverzicht per 1 januari:

€ 30,10;

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen de door of namens de minister vastgestelde rijksleges.

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,70;

*

Door de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden).

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 15,00;

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking, per pagina

€ 0,80;

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 15,00.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting met toelichting

€ 89,50;

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening met toelichting

€ 131,00;

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,80;

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,80;

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen, indien toegezonden

€ 66,50;

1.7.2.2.2

op de verslagen van de raadsvergaderingen, indien afgehaald

€ 22,00;

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,80;

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,80;

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie, indien toegezonden

€ 66,50;

1.7.3.2.1.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie, indien afgehaald

€ 22,00;

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

per pagina van A4-formaat

€ 1,60;

1.8.1.1.2

per pagina van A3-formaat

€ 3,20;

1.8.1.1.3

per pagina van A2-formaat

€ 6,40;

1.8.1.1.4

per pagina van A1-formaat

€ 12,80;

1.8.1.1.5

per pagina van A0-formaat

€ 25,60;

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 10,70;

1.8.2.2

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 15,70;

1.8.2.3

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 15,70;

1.8.2.4

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15,70.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, de door of namens de minister vastgestelde rijksleges.

*

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 15,00;

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening, per document

€ 15,00;

1.9.4

tot het voor echt verklaren (waarmerken) van een kopie

€ 15,00;

1.9.5

tot het verstrekken van gegevens op basis van artikel 17, lid 2 van het Besluit basisregistratie personen (zogenaamde postkamertarief)

€ 7,50.**

*

**

Door de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden).

Wettelijk maximum tarief

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,70;

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,80.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 0,00;

1.11.2

tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22, eerste lid van de Huisvestingswet 2014

€ 130,50;

1.11.3

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring als bedoeld in artikel 11 van de Huisvestingswet 2014

*maximum tarief

€ 50,00*.

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Niet van toepassing

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Niet van toepassing

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Niet van toepassing

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 62,20;

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 31,10;

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 31,10.

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Voor het plaatsen van speelautomaten zijn de leges vastgesteld in artikel 3 van het Speelautomatenbesluit 2000. Hiervoor geldt een wettelijk maximum tarief.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning die geldt voor een tijdvak van 12 maanden, als bedoeld in artikel 30d, derde lid, van de Wet op de kansspelen:

voor één speelautomaat

€ 56,50;

voor twee of meer speelautomaten, basisbedrag

€ 34,00;

vermeerderd voor iedere speelautomaat met

€ 22,50;

1.16.2

Het voorgaande lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter of langer dan 12 maanden doch ten hoogste 4 jaar, met dien verstande dat in het voorgaande bedoelde lid genoemde maximum bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

1.16.3

1.16.4

De voorgaande leden zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van onderdeel b in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 geldt

en voor de toepassing van artikel 1.16.1 in plaats van € 34,00

een bedrag van € 136,00

vermeerderd met € 90,50 per automaat

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 11,60;

1.16.5

1.16.6

Het tarief voor het in behandeling nemen voor het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigen van een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal

€2.000,00;

€ 170,00.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Niet van toepassing

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Niet van toepassing

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met een geldigheidsduur van maximaal 12 maanden    

voor het wijzigen van het kenteken van de ontheffing als bedoeld in het vorige lid              

€ 37,50;

€ 0,00;

1.19.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 37,50;

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 121,00;

1.19.3.1

Bij toekenning van de kaart wordt gerestitueerd

€ 60,50;

1.19.3.2

Een vervolgkaart tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart

€ 30,10;

1.19.3.3

Een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging of een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart

€ 18,30;

1.19.3.4

Een aanvraag tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

€ 60,50;

1.19.3.5

Een vervolgaanvraag tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

€ 30,10;

1.19.3.6

Een aanvraag tot verplaatsing van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

€ 30,10;

1.19.3.7

Een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging van een kenteken ten behoeve van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

€ 9,70.

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

Tot het verkrijgen van een rioolaansluitvergunning

€ 163,00;

1.20.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de plaatsing van, het houden tot c.q. ontheffing van een:

1.20.1.2.1

sandwich/driehoeksborden/aankondigingsborden

€ 85,75;

1.20.1.2.2

draaiorgel

€ 85,75;

1.20.1.2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning

€ 85,75;

1.20.1.2.4

inschrijving op de wachtlijst, per jaar

€ 85,75;

1.20.1.2

Tot het verstrekken van een afschrift van de Verordening aansluitvoorwaarden gemeente Veenendaal

€ 18,00;

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,80;

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, op papier dan wel digitaal:

1.20.2.2.1

per pagina van A4-formaat

€ 0,80;

1.20.2.2.2

per pagina van A3-formaat

€ 1,60;

1.20.2.2.3

per pagina van A2-formaat

€ 3,20;

1.20.2.2.4

per pagina van A1-formaat

€ 6,40;

1.20.2.2.5

per pagina van A0-formaat

€ 12,80;

1.20.2.2.6

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.2.2.7

voor een raamblad huisnummerkaart (0,63 m2)

€ 10,80;

1.20.2.2.8

voor een huisnummerkaart (6,75 m2) (schaal 1:2000)

€ 35,15;

1.20.2.2.9

voor een huisnummerkaart (2 m2) (schaal 1:4000)

€ 17,90;

1.20.2.2.10

voor een wegenkaart (1,26 m2( (schaal 1:5000)

€ 15,40;

1.20.2.2.11

voor een wegenkaart (0,385 m2) (schaal 1:10000)

€ 5,10;

1.20.2.2.12

voor een stadsplattegrond

€ 15,70;

1.20.2.2.13

voor een stadskaartenboek

€ 61,30;

1.20.2.2.14

voor de overige kaarten en tekeningen per 1000 cm2

€ 1,90;

1.20.2.3

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 73,10;

1.20.2.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,80.

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

het product van de normkosten voor het uit te voeren werk en de inhoud c.q. oppervlakte c.q. lengte van het bouwwerk conform de bij deze verordening behorende bijlage. Voor bouwwerken die niet passen binnen het regime van vaststelling van normatieve bouwkosten geldt

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1.1

Tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de regels van het bestemmingsplan en redelijke eisen van welstand vergunbaar

€ 330,00;

2.2.1.2

een integrale afweging bij een strijdige situatie met de regels van het bestemmingsplan en vooruitlopend op een verzoek om vergunning op grond van de Wabo dan wel een herziening van het bestemmingsplan

€ 1.600,00;

2.2.2

Tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

50 %

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 2.900,00 bedragen

€ 330,00;

2.3.1.1.2

het onder artikel 2.3.1.1.1 berekende bedrag wordt verhoogd met een percentage van

over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de

€ 2.9 00,00 en € 25.000,00

8,16 %

2.3.1.1.3

het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.2 berekende bedrag zijnde

wordt verhoogd met een percentage van

over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de

€ 25.000,00 en € 125.000,00

€ 2.133,00;

3,72 %

2.3.1.1.4

het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.3 berekende bedrag zijnde:

wordt verhoogd met een percentage van

over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de

€ 125.000,00 en € 208.350,00;

€ 5.853,00;

2,64 %

2.3.1.1.5

het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.4 berekende bedrag zijnde:

wordt verhoogd met een percentage van

over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de

€ 208.350,00 en € 625.000,00;

€ 8.053,00;

2.52 %

2.3.1.1.6

het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.5 berekende bedrag zijnde: wordt verhoogd met een percentage van

over het deel van de normatieve bouwkosten dat ligt tussen de

€ 625.000,00 en € 1.250.000,00;

€ 18.553,00;

2,4%

2.3.1.1.7

het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.6 berekende bedrag zijnde: wordt verhoogd met een percentage van

over het deel van de normatieve bouwkosten dat ligt tussen de

€ 1.250.000,00 en € 14.140.658,00;

€ 33.553,00;

2,28%

2.3.1.1.8

indien de bouwkosten € 14.140.658,00 of meer bedragen

€ 327.460,00;

Welstandstoets

2.3.1.2.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is

€ 266,00;

2.3.1.2.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met de door de adviescommissie Welstand en Monumenten Midden Nederland bij de gemeente in rekening gebrachte kosten

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 0.00;

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 0,00;

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 609,00;

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

indien het gaat om een oppervlakte van maximaal 100 m³ b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 100 m³b.v.o. tot maximaal 500 m² b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 500 m² b.v.o.:

indien het een andersoortige afwijking betreft

€ 348,00;

€ 696,00;

€ 1.044,00;

€ 348,00;

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

indien het gaat om een oppervlakte van maximaal 100 m³ b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 100 m³b.v.o. tot maximaal 500 m² b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 500 m² b.v.o.:

indien het een andersoortige afwijking betreft

€ 348,00;

€ 696,00;

€ 1.044,00;

€ 348,00;

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

1,06%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 1.092,00;

en een maximum van

€ 44.144,00;

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.092,00;

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

1,06%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 1.092,00;

en een maximum van

€ 44.144,00;

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

1,06%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 1.092,00;

en een maximum van

€ 44.144,00;

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 470,00;

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

indien het gaat om een oppervlakte van maximaal 100 m³ b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 100 m³b.v.o. tot maximaal 500 m² b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 500 m² b.v.o.:

indien het een andersoortige afwijking betreft

€ 652,00;

€ 1.304,00;

€ 1.956,00;

€ 652,00;

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

indien het gaat om een oppervlakte van maximaal 100 m³ b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 100 m³b.v.o. tot maximaal 500 m² b.v.o.:

indien het gaat om een oppervlakte van meer dan 500 m² b.v.o.:

indien het een andersoortige afwijking betreft

€ 652,00;

€ 1.304,00;

€ 1.956,00;

€ 652,00;

2.3.4.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.4.3.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.3.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.226,00;

2.3.4.5.1

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.4.5.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.6.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.4.6.1

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.4.6.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.7.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.4.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 523,00;

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief bij een gebruiksoppervlakte overeenkomstig NEN 2580 van:

Oppervlak

0 tot en met 500 m²

501 tot en met 1000 m²

1001 tot en met 2500 m²

meer dat 2500 m²

€ 750,00;

€ 1.000,00;

€ 1.250,00;

€ 1.500,00;

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening van de Gemeente Veenendaal 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 232,00;

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 232,00;

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 0,00;

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 433,00;

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 171,00;

2.3.8.a

Reclameobjecten op of aan panden (incl. lichtreclame)

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de plaatsing van, c.q. het wijzigen van een (verlicht) reclameobject waarvoor op grond van artikel 4.16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid , aanhef en onder h, van de Wabo , bedraagt het tarief:

€ 241,00;

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 171,00;

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 171,00;

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 0,00;

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 0,00;

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 475,00;

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 475,00;

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 475,00;

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 73,00;

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 73,00;

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 522,00;

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 522,00;

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 1.114,00;

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 1.114,00;

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.1.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.1.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

10%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.1.3

bij 15 of meer activiteiten:

15%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 6 weken na het in behandeling nemen ervan

30%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 6 weken en binnen 20 weken na het in behandeling nemen ervan

20%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

20%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

20%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan

€ 211,00;

wordt niet teruggegeven

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 162,00;

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

2.7.1

bij een vergunning waar nog geen aanvang is gemaakt

€ 103,00;

2.7.2

Bij een vergunning waar reeds een aanvang is gemaakt

€ 206,00;

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 813,00;

2.8.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 813,00;

Hoofdstuk 9 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving

2.9.1

Voor toepassing van dit hoofdstuk geldt de tekst van de Woningwet en Wet ruimtelijke ordening zoals deze luidden op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wabo

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een gewijzigde aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet:

50 %

van de tarieven genoemd onder subonderdeel 2.3.1.1

2.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56 a van de Woningwet

50%

van de tarieven genoemd onder subonderdeel 2.3.1.1.

2.9.4

met betrekking tot de aanvragen bedoeld in de onderdelen 2.10.1 en 2.10.2 zijn de subonderdelen 2.3.1.2 tot en met 2.3.1.5 en 2.3.16 en 2.3.17 van hoofdstuk 3 en hoofdstuk 5 van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat:

2.9.4.1

subonderdeel 2.3.3.1. toepassing vindt als artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, of artikel 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (binnenplanse wijziging of ontheffing; ontheffing binnen beheersverordening);

2.9.4.2

subonderdeel 2.3.3.2 toepassing vindt als de artikel 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening worden toegepast (ontheffing van bestemmingsplan op grond van algemene maatregel van bestuur);

2.9.4.3

subonderdeel 2.3.3.3 toepassing vindt als artikel 3.10 of artikel 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (projectbesluit of buitentoepassingverklaring beheersverordening;

2.9.4.4

Subonderdeel 2.3.345 toepassing vindt als artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast (ontheffing van exploitatieplan)

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 73,00;

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een horecabedrijf op grond van de APV

€ 687,00;

3.1.2

Indien de vergunning als bedoeld onder 3.1.1 wordt aangevraagd in combinatie met een Drank- en Horecavergunning ex artikel 3 van de Drank- en Horecawet wordt het basisbedrag verhoogd met

€ 172,00;

3.1.3

Indien er sprake is van het innemen van een terras op gemeentegrond wordt het basisbedrag verhoogd met

€ 172,00;

3.1.4

Indien er sprake is van een doorlopend afwijkend sluitingsuur wordt het basisbedrag verhoogd met

Indien de componenten 3.4 en 3.5 als wijziging op de vergunning worden gevraagd bedragen de leges voor de wijziging per component

€ 172,00; € 344,00;

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 344,00;

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een ontheffing op grond van artikel 17 van de Drank- en Horecawet voor onbepaalde tijd

€ 172,00;

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een ontheffing als bedoeld in artikel 17 van de Drank- en Horecawet voor bepaalde tijd (tenzij verleend in combinatie met een ontheffing schenktijden, dan geldt artikel 3.1.12)

€ 86,00;

3.1.8.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening voor het wijzigen van het aanhangsel in verband met de wijziging leidinggevende op de vergunning als bedoeld in artikel 30A van de Drank- en Horecawet en/of APV

€ 172,00;

3.1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 172,00;

3.1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 86,00;

3.1.11

Indien voor een vergunning als bedoeld onder 3.1.1 een advies wordt gevraagd bij Bureau Bibob wordt het bedrag als bedoeld onder 3.1.1 verhoogd met

€ 500,00*;

3.1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een incidentele ontheffing van het sluitingsuur (al dan niet in combinatie met een ontheffing van de schenktijden) voor inrichtingen als bedoeld in de APV voor de periode van één dag

€ 86,00;

* wettelijk maximum

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een evenement (categorie 1)

€ 172,00;

3.2.1.2

een middelgroot evenement (categorie 2), waarvan de aanvraag behandeld moet worden in de adviescommissie, een tijdelijke gebruiksvergunning nodig is, afstemming en coördinatie en een inspectie terrein plaatsvindt

€ 1.544,00;

3.2.1.3

een groot evenement (categorie 3), waarvan de aanvraag behandeld moet worden in de adviescommissie, een tijdelijke gebruiksvergunning en calamiteitenplan nodig is en afstemming en coördinatie en een inspectie terrein plaatsvindt

€ 3.946,00;

3.2.2

een herdenkingsplechtigheid

€ 172,00;

3.2.3

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

€ 86,00;

3.2.4

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

€ 86,00;

3.2.5

Indien voor het verlenen van de vergunningen genoemd in deze paragraaf geluidsmetingen plaatsvinden, worden de in deze paragraaf genoemde tarieven per uur geluidsmeting verhoogd met:

€ 83,00;

3.2.6

Indien voor het verlenen van de vergunningen genoemd in deze paragraaf een hygiënisch advies aan de GGD moet worden gevraagd, dan wordt het tarief van de vergunning verhoogd met:

€ 179,00;

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 630,00.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 200,00.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Vervallen

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

tijdelijke bouwsels

€ 98,00;

3.6.2

markten en braderieën

€ 488,00;

3.6.3

evenementen (voor zover niet verrekend in 3.2.1.2., 3.2.1.3.)

€ 488,00;

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 73,00;

3.7.1

Indien voor een vergunning anders dan bedoeld onder 3.1.1. een zogenaamde BIBOB-intake en screening plaatsvindt, wordt het tarief van de vergunning verhoogd met

€ 525,00.

Behorende bij de legesverordening 2016, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 29 oktober 2015,

mevrouw drs. F.A. van Hooijdonk de heer mr. A.W. Kolff

griffier voorzitter

Bijlage bij titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Lijst van bouwkosten (normkosten) als bedoeld in titel 2

Woningen

[in euro's]

Woningen met een plat dak

Aantal m3

Omschrijving

type

uitvoering

tot 150

150 tot 250

250 tot 500

Vanaf 500

Vrijstaand

305

330

295

285

Geschakeld

300

255

225

215

In een rij

295

240

210

200

Woningen met een hellende kap

Vrijstaand

265

300

290

280

Geschakeld

260

250

245

235

In een rij

255

240

225

215

Recreatiewoning

264

250

240

230

Bijzondere woongebouwen

Per m3

Hoogbouw (flats, appartementen etc.)

tot 1500

1500 tot 2500

2500 tot 5000

Vanaf 5000

3 – laags

315

300

290

275

4 – laags en meer

300

280

270

265

Bijgebouwen

Per m3

Garage

Vrijstaand

Steen

Plat dak

159

Hellend dak

167

Hout

Plat dak

141

Hellend dak

149

Aangebouwd

Steen

Plat dak

114

Hellend dak

121

Hout

Plat dak

99

Hellend dak

105

Berging

Vrijstaand

Steen

Plat dak

182

Hellend dak

192

Hout

Plat dak

162

Hellend dak

171

Aangebouwd

Steen

Plat dak

131

Hellend dak

139

Hout

Plat dak

114

Hellend dak

121

Carport

Per m3

Vrijstaand

Plat dak

191

Hellend dak

201

Aangebouwd

Plat dak

157

Hellend dak

165

Tuinhuis

hout

Plat dak

132

Hellend dak

139

Serre

Niet geïsoleerd

338

Geïsoleerd

439

Erker

Geïsoleerd

483

Kelder

385

Dakkapel

Per m1

1219

Fabrieken

Aantal m3

Omschrijving

type

Hoogte/lagen

tot 750

750 tot 1500

1500 tot 5000

500 tot 15000

Vanaf 15000

Werkplaats

Niet geïsoleerd

tot 5,50 m

100

80

70

65

60

vanaf 5,50 m

80

70

60

55

50

Geïsoleerd

tot 5,50 m

105

90

80

75

70

vanaf 5,50 m

90

75

65

60

55

Productiehal

Niet geïsoleerd

tot 5,50 m

105

85

75

70

65

vanaf 5,50 m

85

75

65

60

55

Geïsoleerd

tot 5,50 m

110

95

85

80

75

vanaf 5,50 m

90

80

70

65

60

Pakhuizen, op- en overslag, magazijnen fabrieken

Opslaghal

Niet geïsoleerd

tot 5,50 m

95

80

70

65

45

vanaf 5,50 m

75

65

55

50

30

Geïsoleerd

tot 5,50 m

115

95

85

80

60

vanaf 5,50 m

95

80

70

65

45

Garage

Niet geïsoleerd

tot 5,50 m

105

85

75

70

vanaf 5,50 m

85

70

60

60

Geïsoleerd

tot 5,50 m

125

105

95

90

vanaf 5,50 m

105

90

75

70

Romneyloods

tot 5,50 m

26

22

19

19

vanaf 5,50 m

22

18

16

16

Kantoren

Aantal m3

tot 1500

1500 tot 5000

5000 tot 10000

10000 tot 30000

Vanaf 30000

Vierkant

1 – laags

380

355

290

270

325

2 – laags

330

305

270

250

300

3 – laags

305

285

250

235

285

4 – 7 laags

295

275

240

230

280

Vanaf 7 laags

350

330

290

280

340

Rechthoekig

1 – laags

400

375

335

315

380

2 – laags

350

320

285

270

325

3 – laags

320

295

265

250

300

4 – 7 laags

310

290

255

245

295

Vanaf 7 laags

370

350

305

295

350

Andersvormig

1 – laags

415

385

345

325

390

2 – laags

360

330

290

280

335

3 – laags

330

310

275

260

310

4 – 7 laags

320

300

265

255

305

Vanaf 7 laags

385

360

320

305

365

Winkels

Aantal m3

Omschrijving

type

Hoogte/lagen

tot 5000

vanaf 5000

Winkelcentrum

165

150

Warenhuis

135

130

type

Hoogte/lagen

tot 750

750 tot 1500

1500 tot 5000

vanaf 5000

Detailhandel

255

215

190

180

Showroom

tot 5,50 m

165

140

120

115

vanaf 5,50 m

140

115

100

95

DHZ-hal

tot 5,50 m

150

125

110

105

vanaf 5,50 m

125

105

90

85

Hotel, restaurants, cafes, bars

tot 750

750 tot 1500

1500 tot 5000

vanaf 5000

Bar/cafe

320

301

283

272

Cafetaria

301

283

250

241

Restaurant

307

288

255

245

tot 5000

vanaf 5000

Wegrestaurant

318

299

Hotel/conferentiecentrum

379

356

Motel

337

317

Gebouwen voor gezondheidszorg, sociale verzorging

Per m3

Ziekenhuis

Vierkant

370

Rechthoekig

392

Andersvormig

404

Gezondheidscentrum

289

Praktijkgebouw

323

Verzorgingshuis

259

Gebouwen voor onderwijs, cultuur en wetenschap

Aantal m3

Scholen

0 - 5000

vanaf 5000

Schoolgebouw

1 – laags

340

285

2 – laags

305

255

3 – laags

290

210

4 – laags

280

275

5 – laags en meer

270

225

Per m3

Noodlokalen

261

Sporthallen

Per m3

Gymzaal

200

Sporthal

125

Landbouw

bedrijfsgebouwen

Stallen groenlabel

Basis-bedrag

Melkkoeien

per plaats

4157

Rundvee

per plaats

548

Vleesvarkens

per plaats

332

Biggen

per plaats

195

Dragende zeugen

per plaats

914

Kraamzeugen

per plaats

2161

Kippen

per plaats

10

Mestkelder

tot 250

per m3

108

vanaf 250

per m3

90

Kippenstallen

tot 500

per m3

103

vanaf 500

per m3

77

Veldschuren

tot 300

per m2

65

300-1000

per m2

62

>=1000

per m2

59

Bij een functiewijziging in een bestaand gebouw worden de normkosten bepaald op 50 % van de berekende normkosten van de nieuwe functie.

Bij een interne verbouwing worden de normkosten bepaald op 50 % van de berekende kosten van de op het perceel aanwezige functie.

Behorende bij de legesverordening 2016, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 29 oktober 2015,

mevrouw drs. F.A. van Hooijdonk de heer mr. A.W. Kolff

griffier voorzitter