Regeling vervallen per 01-01-2019

Regeling Onderwijsfonds ICT Veenendaal 2017 en 2018

Geldend van 25-07-2018 t/m 31-12-2018

Intitulé

Regeling Onderwijsfonds ICT Veenendaal 2017 en 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

Overwegende dat

  • de raad ICT als een belangrijke economische pijler voor Veenendaal ziet en het belang van ICT in het onderwijs groot is;

  • de raad het gebruik van ICT in de scholen wil stimuleren en ondersteunen, omdat we hiermee bereiken dat kinderen zich gaan interesseren voor ICT waardoor zij ook in relatie tot de toekomst richting de arbeidsmarkt meer kansen krijgen;

  • de raad hiervoor eenmalig geld beschikbaar heeft gesteld middels een Onderwijsfonds;

  • het Onderwijsfonds mogelijkheden biedt voor de scholen in het primair (speciaal) en voortgezet (speciaal) onderwijs, die invulling willen geven aan extra kennisoverdracht op het gebied van ICT, en dit duurzaam in de scholen wil inbedden;

  • met deze Regeling invulling wordt gegeven aan de wens van de raad om scholen die extra kennisoverdracht op het gebied van ICT verzorgen, te ondersteunen;

  • met deze Regeling de verantwoordelijkheid voor het resultaat en de kennisoverdracht bij de initiatiefnemer ligt.

Gelet op

op artikel 2 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Veenendaal

Besluit

vast te stellen de eenmalige verlenging Regeling Onderwijsfonds ICT Veenendaal 2017 en 2018

Artikel 1 Doelstelling regeling

De regeling beoogt kennis op het gebied van ICT te vergroten waarmee een betere aansluiting op de toekomstige arbeidsmarkt binnen Veenendaal mogelijk wordt. Het college verstrekt hiervoor subsidie door de inzet van de middelen uit het ICT Onderwijsfonds.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

  • a.

    Onderwijsfonds ICT:

fonds gericht op het eenmalig verstrekken van middelen aan de scholen voor primair (speciaal) en voorgezet (speciaal) onderwijs om ICT in de scholen in Veenendaal te stimuleren;

  • b.

    Plan van aanpak:

omschrijving van het project en de te verrichten activiteiten en de wijze van co-financiering waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

  • c.

    Het schoolbestuur:

rechtspersoon die het bestuur vormt van een of meerdere scholen in het primair (speciaal) en voortgezet (speciaal) onderwijs  in de gemeente Veenendaal;

  • d.

    Subsidiebedrag

maximaal 50% van de financieringsbehoefte zoals omschreven in het plan van aanpak;

  • e.

    Co-financiering van 50%:

minimaal 50% van de financieringsbehoefte dat door de aanvrager zelf dient te worden gefinancierd zoals omschreven in het plan van aanpak;

  • f.

    Opleiding CHE:

Opleiding e-coach 21th century skills met minimaal 5 modules bij de Christelijke Hogeschool Ede waarbij een docent leert ICT­ middelen toe te passen in het onderwijs en daarmee de verbindende schakel vormt;

  • g.

    Train de trainer:

de docent die deelneemt aan de opleiding CHE en binnen zijn school de andere bij het plan van aanpak betrokken leerkrachten opleidt;

  • h.

    Subsidiebesluit:

beschikking, waarin op de subsidie van toepassing zijnde voorwaarden zijn vastgelegd.

Artikel 3 Reikwijdte/doelgroep

  • 1. De subsidie kan eenmalig worden aangevraagd.

  • 2. De subsidie kan alleen aangevraagd worden door schoolbesturen.

  • 3. Een subsidieaanvraag kan worden aangevraagd voor de school en niet de locatie.

  • 4. Het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd is gericht op het vergroten van de kennis van leerlingen op het gebied van ICT.

  • 5. Het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd heeft ook betrekking op het vergroten van de kennis van de leerkracht(en). Uitgangspunt daarbij is 'train de trainer'.

  • 6. De gevraagde subsidie zorgt voor een duurzame inbedding in het curriculum van de school. Dit wordt zichtbaar gemaakt in het plan van aanpak.

  • 7. Aanschaf van grote apparaten wordt bekeken in overleg en onderlinge afstemming met alle schoolbesturen, waarbij vvordt aangegeven hoe het gezamenlijk gebruik vorm kan worden gegeven (aanschaf 3D printer).

  • 8. De subsidie bedraagt niet meer dan 50% van de kosten voor realisering van het plan van aanpak en bedraagt maximaal€ 11.000,- per school (waaronder€ 3500,00 voor de opleiding CHE).

  • 9. Door co-financiering (50%} en het eenmalige karakter van de subsidieverstrekking is er een gedeelde financiële betrokkenheid en belang.

Artikel 4 De subsidieaanvraag en aanvraagprocedure

  • 1.

    Een aanvraag voor een subsidie wordt ingediend bij het college van B&W.

  • 2.

    Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:

    a.een plan van aanpak waarin is opgenomen:

    • I.

      een beschrijving van de voorgenomen activiteiten en de kosten;

    • ll.

      een beschrijving van de duurzame inbedding in de school/scholen;

    • III.

      een beschrijving van de wijze waarop het ICT bedrijfsleven hierbij is of wordt betrokken;

    • IV.

      welke scholen meedoen en hoe de afstemming heeft plaatsgevonden als het een gezamenlijk project betreft waarbij de gezamenlijke aanvraag past binnen de criteria;

    • V.

      hoeveel leerlingen bereikt worden en hoe de inzet is terug te zien in de resultaten (toetsmoment, certificaat of anderszins};

    • VI.

      een onderbouwing van de financieringsbehoefte;

    • VII.

      de medewerking die wordt verleend aan een bijeenkomst waar leerlingen laten zien wat ze doen met de skills en waar ze ICT in toepassen;

    • VIII.

      een onderbouwing van de co-financiering van 50%.

  • 3.

    Een aanvraag voor een subsidie uit het Onderwijsfonds ICT wordt uiterlijk 14 juni 2017, of bij voldoende beschikbare middelen uiterlijk 1 december 2017, ingediend.

  • 3b.

    Een aanvraag voor een subsidie uit het Onderwijsfonds ICT in 2018 wordt uiterlijk 15 september 2018 ingediend.

  • 4.

    De besluitvorming over de subsidieaanvragen vindt plaats na binnenkomst van de aanvragen van alle schoolbesturen, doch uiterlijk binnen dertien weken na 15 september 2018.

  • 5.

    Verdeling van de middelen per school van het Onderwijsfonds ICT, tot een maximum van € 7.500, vindt plaats op basis van het ingediende plan van aanpak, na aftrek van de benodigde middelen voor de bijdrage voor de opleiding CHE, zijnde€ 3.500.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor Onderwijsfonds ICT bedraagt € 250.000. Na aftrek van de al toegekende subsidies resteert voor deze verlengde regeling € 146.605.

  • 2. Als het bedrag waarvoor op grond van deze regels een subsidie wordt verleend aan alle schoolbesturen samen die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend groter is dan het op grond van het eerste lid vastgestelde subsidieplafond, wordt op de aanvragen beslist in de volgorde waarin de volledige aanvragen zijn binnengekomen.

Artikel 6 Besluit subsidieverlening

  • 1. Het college kan voor de beoordeling van de aanvraag advies vragen aan een onafhankelijke deskundige.

  • 2. De onafhankelijke deskundige brengt desgevraagd advies uit over de aanvraag waarna beoordeling plaatsvindt.

  • 3. De aanvrager ontvangt een subsidiebesluit, met daarin opgenomen de voorwaarden zoals van de eindverantwoording, dan wel een gemotiveerde afwijzing.

Artikel 7 Subsidieverplichtingen

  • 1. Het schoolbestuur investeert de subsidie zoals is opgenomen in het plan van aanpak.

  • 2. Zodra duidelijk is dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel zullen worden uitgevoerd of dat niet of niet geheel aan de in de beschikking tot financiering verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt het schoolbestuur dit aan het college.

  • 3. Het schoolbestuur doet tijdig schriftelijk opgave van een wijziging van de gegevens die hij bij de aanvraag om subsidie heeft overgelegd, alsmede van alle omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de beslissing op de aanvraag dan wel een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie.

  • 4. Het schoolbestuur verstrekt de gemeente bij zijn schriftelijke opgave als bedoeld in het vorige lid, alle gegevens waarover hij beschikt of redelijkerwijs kan beschikken.

  • 5. Gedurende de looptijd van de subsidie verschaft het schoolbestuur op elk verzoek van de gemeente alle informatie en alle medewerking aan onderzoeken die door of namens de gemeente worden uitgevoerd.

Artikel 8 Aanvraag subsidievaststelling

  • 1.

    Na afloop van de activiteiten wordt van het schoolbestuur een eindverantwoording verlangd. Dit wordt bij de toekenning van de subsidie in het besluit vermeld en geldt als aanvraag tot subsidievaststelling.

  • 2.

    De eindverantwoording bevat een rapportage die bestaat uit een beschrijving van het uitgevoerde project (realisering plan van aanpak) en de behaalde resultaten. De volgende resultaten zijn van belang voor de evaluatie van het projectresultaat en de evaluatie van de werking van het Onderwijsfonds ICT:

    • a.

      de realisering van de activiteiten uit het plan van aanpak, waarvoor de subsidie is verleend;

    • b.

      voldaan is aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c.

      op welke wijze de co-financiering heeft plaatsgevonden;

    • d.

      op welke wijze de inzet van de middelen heeft gezorgd voor een duurzame inbedding in de school;

    • e.

      op welke wijze het bedrijfsleven erbij betrokken is;

    • f.

      bewijs deelname aan de opleiding CHE e-coach en de ervaringen met 'train de trainer' in het onderwijs;

    • g.

      de effecten op de leerlingen en hoeveel leerlingen zijn bereikt;

Artikel 9 Besluit subsidievaststelling

Op basis van de ingediende aanvraag tot subsidievaststelling vindt binnen 13 weken beoordeling en vaststelling van de subsidie plaats. De subsidievaststelling geschiedt op basis van de werkelijk gemaakte kosten voor de financiering van het plan van aanpak tot een maximum van de toegekende subsidie volgens het subsidiebesluit.

Artikel 10 Weigeringsgronden subsidie

  • 1.

    Het college weigert een aanvraag voor subsidie op grond van artikel 4:25 en 4:35 Awb, indien:

    • a.

      het subsidieplafond is bereikt, zoalshierboven genoemd in artikel 5;

    • b.

      aan een van de voorschriften, zoals genoemd in artikel7 niet is voldaan;

    • c.

      het uitvoeren van het plan van aanpakniet haalbaar is;

    • d.

      het schoolbestuur over onvoldoende financiële middelen beschikt om het plan van aanpak uit te kunnen voeren;

    • e.

      er sprake is van een aanstaand faillissement of surseance van betaling van het schoolbestuur;

    • f.

      het plan in strijd is met het gemeentelijke beleid.

  • 2.

    Het college kan, naast de in de Awb genoemdegevallen, een aanvraagvoor subsidie in ieder geval geheel of gedeeltelijk weigeren als naar zijn oordeel gegronde reden bestaat dat het schoolbestuur:

    • a.

      niet in staat is de co-financiering op te brengen;

    • b.

      het schoolbestuur doelennastreeft of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde

Artikel 11 Intrekking of wijziging van het subsidiebesluit

Het college kan het besluit tot het verstrekken van een subsidie, onverminderd het bepaalde in de Awb, intrekken of wijzigen in het geval van:

  • a.

    tekortkoming door het schoolbestuur in de nakomingvan één of meer van de uit de toegekende subsidie voortvloeiende verplichtingen;

  • b.

    een door het schoolbestuur hiertoegedaan verzoek.

Artikel 12 inwerkingtreding

Deze regeling geldt vanaf de dag na bekendmaking tot en met december 2018.

Vastgesteld in de vergadering van 17 juli 2018

drs. P. van der Veer

loco-secretaris

P.A. Zoon

wnd. burgemeester