Regeling vergoeding Oud en Nieuw en Decentrale Uitgifte

Geldend van 01-04-2022 t/m heden

Intitulé

Regeling vergoeding Oud en Nieuw en Decentrale Uitgifte

Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden;

gelet op het bepaalde in het tweede lid van artikel 24 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016;

mede gelet op artikel 12:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden;

mede gelet op het advies van de Commissie voor het Georganiseerd Overleg;

B E S L U I T:

vast te stellen de navolgende regeling:

REGELING VERGOEDING Oud en Nieuw en Decentrale Uitgifte

Paragraaf I Algemene bepalingen

Artikel 1 Algemene bepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Medewerker:

    • a.

      de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, lid 1 onderdeel a van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden;

    • b.

      de vrijwilliger als bedoeld in hoofdstuk 19 van de Arbeidsvoorwaardenregeling, Veiligheidsregio Haaglanden;

    • c.

      de vrijwilliger aangewezen op grond van de Regeling niet repressieve vrijwilligers.

  • 2.

    Piket Oud en Nieuw: de verplichting van de medewerker om zich buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden, vanaf oudejaarsdag 19.00 uur tot en met nieuwjaarsdag 07.30 uur extra ter beschikking te houden en daar waar nodig werkzaamheden te verrichten.

  • 3.

    Multi-intake: het tijdens Oud en Nieuw, voorkomende werkzaamheden verrichten op de regionale alarmcentrale.

Paragraaf II Piket Oud en Nieuw Brandweer

Artikel 2 Indeling en deelname ten behoeve van het Piket Oud en Nieuw Brandweer

  • 1. Jaarlijks wordt op aangeven door of namens de commandant brandweer een speciaal Oud en Nieuw rooster opgesteld ten behoeve van het piket Oud en Nieuw.

  • 2. De deelname aan dit piket Oud en Nieuw wordt schriftelijk of elektronisch, eventueel door uitreiking van een rooster, bekendgemaakt en kan om moverende redenen ook weer worden gewijzigd of ingetrokken.

Artikel 3 Vergoedingen

  • 1. De vergoeding voor het piket Oud en Nieuw op oudejaarsdag en nieuwjaarsdag samen bedraagt € 66,80 bruto.

  • 2. De medewerker die tijdens het piket Oud en Nieuw, na hiertoe opgeroepen te zijn, daadwerkelijk werkzaamheden verricht, ontvangt naast de vergoeding als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, een extra vergoeding. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur het uurbedrag voor brandbestrijding en hulpverlening, zoals vastgesteld in bijlage IIb behorende bij de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden (vergoedingentabel vrijwilligers).

  • 3. Naast de vergoedingen als omschreven in dit artikel, kan de medewerker gedurende het piket Oud en Nieuw geen aanspraak maken op andere vergoedingen.

  • 4. De vergoeding als bedoeld in het eerste lid van dit artikel volgt de algemene salariswijzigingen voor gemeenteambtenaren.

Paragraaf III Multi-intake

Artikel 4 Indeling en deelname ten behoeve van multi-intake

  • 1. Jaarlijks wordt op aangeven door of namens de commandant brandweer een speciaal Oud en Nieuw rooster opgesteld ten behoeve van de multi-intake.

  • 2. Begin september start de werving en selectie; half oktober is bekend wie is geselecteerd.

  • 3. De deelname aan de multi-intake wordt schriftelijk of elektronisch, eventueel door uitreiking van een rooster, bekendgemaakt en kan om moverende redenen worden gewijzigd of ingetrokken.

Artikel 5 Verplichtingen

  • 1. De geselecteerde medewerker is verplicht in november de geplande opleidingsavonden te volgen.

  • 2. De geselecteerde medewerker is verplicht in december de voor hem geplande stagediensten op de meldkamer brandweer te draaien.

  • 3. Het rooster wordt uiterlijk 2 weken voor de jaarwisseling bekend gemaakt.

Artikel 6 Vergoeding

  • 1. De medewerker die ingezet wordt ten behoeve van de multi-intake, als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, ontvangt hiervoor een eenmalige vergoeding die bruto € 348,11 bedraagt.

  • 2. Naast de vergoeding als omschreven in het eerste lid van dit artikel, kan de medewerker op grond van de verplichtingen als bedoeld in artikel 5 van deze regeling geen aanspraak maken op andere financiële vergoedingen. Voor de voorbereidingsuren, als beschreven in artikel 5 van deze regeling, is in overleg met de leidinggevende een compensatie in werktijd mogelijk.

  • 3. De vergoeding als bedoeld in het eerste lid volgt de algemene salariswijzigingen voor gemeenteambtenaren.

Paragraaf IV Decentrale Uitgifte

Artikel 7 Inzet ten behoeve van Decentrale Uitgifte

  • 1. Repressieve en niet-repressieve vrijwilligers kunnen worden aangewezen voor werkzaamheden ten behoeve van Decentrale Uitgite.

  • 2. Jaarlijks wordt op aangeven door of namens de commandant brandweer een Oud en Nieuw rooster opgesteld ten behoeve van Decentrale Uitgifte. De deelname aan een centrale voor Decentrale Uitgifte wordt schriftelijk of elektronisch, eventueel door uitreiking van een rooster, bekendgemaakt en kan om moverende redenen ook weer worden gewijzigd of ingetrokken.

  • 3. De speciaal voor Decentrale Uitgifte ingeroosterde medewerker is op oudejaarsdag vanaf 20.00 uur tot einde maatregelen (nieuwjaarsdag, circa 04.00 uur) ter plekke aanwezig voor het verrichten van de werkzaamheden.

  • 4. De ingevolge het eerste lid aangewezen vrijwilligers kunnen ook ingeval van voorkomende noodsituaties worden opgeroepen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van Decentrale Uitgifte.

Artikel 8 Vergoeding

  • 1. De vrijwiliger die werkzaamheden voor Decentrale Uitgifte verricht, ontvangt een vergoeding per gewerkt uur van bruto € 30,36. Werkzaamheden voor oefening en cursussen en langdurige aanwezigheid in verband met de Decentrale Uitgifte worden vergoed naar de eigen rang van de medewerker op grond van tabel IIb behorende bij de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden.

    Naast deze vergoeding kan de medewerker voor de werkzaamheden in verband met Decentrale Uitgifte geen aanspraak maken op andere vergoedingen.

  • 2. De vergoeding als bedoeld in het eerste lid volgt de algemene salariswijzigingen voor gemeenteambtenaren.

Paragraaf V Overige – en slotbepaling(en)

Artikel 9 Toekennen vergoeding

De deelname aan het Piket Oud en Nieuw, de multi-intake en Decentrale Uitgifte, wordt geregistreerd aan de hand van een declaratieformulier en door de desbetreffende leidinggevende voor akkoord ondertekend.

Artikel 10 Arbeidstijdenwet en –besluit

Bij de uitvoering van deze regeling dienen de bepalingen uit de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit strikt gevolgd te worden.

Artikel 11 Overige bepaling

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het Dagelijks Bestuur een nader besluit nemen.

Artikel 12 Slotbepaling.

  • 1. Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling vergoeding Oud en Nieuw en Decentrale Uitgifte” en treedt in werking na bekendmaking.

  • 2. Bij inwerkingtreding vervalt de Regeling piket Oud en Nieuw Brandweer VRH 2012.

Ondertekening

Den Haag, 18 november 2020

De plaatsvervangend voorzitter

Drs. M.J. Bezuijen

De secretaris

E.E. Lieben