Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR439901
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR439901/1
Regeling vervallen per 10-05-2019
Mandaatbesluit heffingsambtenaar 2017
Geldend van 31-01-2017 t/m 09-05-2019
De heffingsambtenaar;
overwegende dat het college van burgemeester en wethouders d.d. 4 juni 2012 heeft besloten om het hoofd van de afdeling Inwonerszaken aan te wijzen als heffingsambtenaar, bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1, lid 2, van de Wet waardering onroerende zaken;
gelet op het bepaalde in de artikelen 10:1 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t :
Onder intrekking van de eerder door de heffingsambtenaar verleende mandaten, de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorend overzicht, op te dragen aan de daarbij aangegeven functionarissen;
De volgende algemene bepalingen vast te stellen en van toepassing te verklaren op de bevoegdheden, zoals bedoeld onder I. van dit besluit:
Artikel 1. Definities
Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan de machtiging tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van de heffingsambtenaar uitoefenen van een besluitbevoegdheid, zulks met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid.
Artikel 2. Kaderstelling
- 1.
De uitoefening van de bevoegdheden geschiedt met inachtneming van de kaders en specifieke voorwaarden, zoals aangegeven in het onder I. bedoelde overzicht.
- 2.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid geschiedt de uitoefening van de bevoegdheden binnen de grenzen van het recht, waarop deze bevoegdheden steunen en de terzake geldende uitvoeringsregels.
- 3.
Voor zover de uitoefening van de bevoegdheden financiële consequenties voor de gemeente met zich brengt, geschiedt zulks met inachtneming van de terzake gestelde budgettaire kaders.
Artikel 3. Terugkoppeling
- 1.
Indien in enig geval wordt getwijfeld of de voorgenomen uitoefening van de bevoegdheid in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 2, oefent de gemandateerde zijn bevoegdheid niet uit dan nadat hij daarover overleg heeft gepleegd met de heffingsambtenaar.
- 2.
Het bepaalde in het eerste lid vindt in elk geval plaats indien:
- a.
de heffingsambtenaar de wens daartoe heeft kenbaar gemaakt;
- b.
de uitoefening van de bevoegdheid (vermoedelijk) bestuurlijke/ politieke consequenties zal hebben;
- c.
precedentwerking is te verwachten.
- a.
Artikel 4. Ondertekening
De ondertekening van uitgaande stukken, waarop de besluitbevoegdheid betrekking heeft, geschiedt als volgt:
“De heffingsambtenaar,
namens hem,”
gevolgd door de functie-aanduiding van de gemandateerde, diens handtekening en naam. Het gebruik van handtekeningstempels of voorbedrukte formulieren is toegestaan.
Artikel 5. Ondermandaat
Buiten de in bijbehorend overzicht aangegeven gevallen is de gemandateerde niet bevoegd om ondermandaat te verstrekken ten aanzien van enige bij dit besluit aan hem verleende bevoegdheid, tenzij en voor zover de heffingsambtenaar daarvoor toestemming heeft verleend.
Artikel 6. Toezicht en rapportage
- 1.
De mandaatgever draagt zorg voor het toezicht op de rechtmatige uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
- 2.
De gemandateerde draagt desgevraagd zorg voor periodieke rapportages aan de mandaatgever over de uitoefening van zijn gemandateerde bevoegdheden.
Artikel 7. Register/bekendmaking
- 1.
De bij dit besluit verleende mandaten en de eventuele toekomstige wijziging of intrekking ervan, worden geregistreerd in een openbaar register.
- 2.
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de wijze, zoals voorgeschreven in artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.
- 2.
Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit heffingsambtenaar 2017”.
Aldus vastgesteld bij besluit van 26 januari 2017.
De Heffingsambtenaar,
P.G. Smeets.
Overzicht mandaten heffingsambtenaar
(Mandaatbesluit d.d. 26 januari 2017)
INTER/ EXTERN |
BEVOEGDHEID |
GRONDSLAG |
BEVOEGDE |
GEMANDATEERDE |
Intern |
Het beslissen op aanvragen tot het verkrijgen van een gehele of gedeeltelijke vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf ingevolge gemeentelijke belastingverordening |
Artikel 242 Gemeentewet |
Heffingsambtenaar ex art. 231, lid 2, onderdeel b, Gemeentewet |
Medewerker beleid en uitvoering/ Adviseur, cluster Belastingen/WOZ |
Intern |
Het ambtshalve verlenen van een in de belastingverordening voorziene vrijstelling |
Artikel 244 Gemeentewet |
Heffingsambtenaar ex art. 231, lid 2, onderdeel b, Gemeentewet |
Medewerker beleid en uitvoering/ Adviseur, cluster Belastingen/WOZ |
Intern |
Het opleggen van aanslagen alsmede het verlenen van eventuele teruggaven m.b.t. de heffing van leges ingevolge de hoofdstukken 2 en 5 t/m 9 van Titel I, Titel II en Titel III van de legesverordening |
Legesverordening |
Heffingsambtenaar ex art. 231, lid 2, onderdeel b, Gemeentewet |
-Inhoudelijk ondersteunend en administratief medewerker, cluster Financiën en Control, afdeling Advies en Ondersteuning; -Secretarieel administratief medewerker B, cluster Financiën en Control, afdeling Advies en Ondersteuning |
Intern |
Het opleggen van aanslagen alsmede het verlenen van eventuele teruggaven m.b.t. de heffing van leges ingevolge de hoofdstukken 1, 3, 4 en 6 t/m 9 van Titel I van de legesverordening |
Legesverordening |
Heffingsambtenaar ex art. 231, lid 2, onderdeel b, Gemeentewet |
-Beleidsmedewerker / adviseur B, afdeling Inwonerszaken; -Seniormedewerker administratief juridische beheerseenheid, afdeling Inwonerszaken; -Medewerker VH&T backoffice, afdeling Inwonerszaken; -Uitvoerende medewerker VH&T (frontoffice), afdeling Inwonerszaken. -Parkeermanager/administratief juridisch medewerker, cluster planvorming, afdeling Beheer en Realisatie |
Extern |
De afdoening van de bezwaarschriften en de behandeling van verweerschriften inzake naheffingsaanslagen parkeerbelasting |
Verordening parkeerbelasting |
Heffingsambtenaar ex art. 231, lid 2, onderdeel b, Gemeentewet |
Directeur Bureau Parkserv |
Extern |
De vaststelling van naheffingsaanslagen inzake parkeerbelasting |
Verordening parkeerbelasting |
Heffingsambtenaar ex art. 231, lid 2, onderdeel b, Gemeentewet |
Parkeercontroleurs P1 On Street B.V. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl