Regeling vervallen per 01-08-2011

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-07-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Artikel 1. Begripsomschrijvingen.

  • a. "dag” : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b. "week" : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c. "maand" : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met(n-1)e in de volgende kalendermaand;

  • d. "jaar" : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e. "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit.

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht.

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen.

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet op de ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5. Tarieven.

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende legestabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid beschouwd.

Artikel 6. Wijze van heffing.

De leges worden geheven bij wege van mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7. termijnen van betaling.

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in

artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving.

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8. kwijtschelding.

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. teruggaaf.

Geheel of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 10. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel.

  • 1.

    De "Legesverordening 2010" van 27 mei 2010, nr. 10.059, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2011".

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2011

1.1.1.

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1.

werkdagen

€246,25

1.1.1.2.

zaterdagen

€438,40

1.1.2.

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een ander door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.1.1.

werkdagen

€246,25

1.1.1.2.

zaterdagen

€438,40

1.1.3.

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€246,25

1.1.4.

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€246,25

1.1.5.

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouw-boekje of partnerschapsboekje (inclusief uittreksel € 11,50):

1.1.5.1.

de gewone uitvoering (getypt)

€35,00

1.1.5.2.

de luxe uitvoering (gekalligrafeerd)

€47,00

1.1.5.3.

indien het boekje onder 1.1.5.1. of 1.1.5.2. wordt geleverd in een lederen omslag wordt het tarief verhoogd met

€16,00

1.1.5.4.

Het tarief bedraagt voor het fungeren van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk

€18,30

1.1.5.5.

Het tarief bedraagt voor het kalligrafisch bijschrijven van

kinderen in een trouwboekje per kind

€7,05

1.1.6.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om gedurende één jaar een lijst te verstrekken waarop zijn vermeld:

1.1.6.1.

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elke op die lijst vermelde aangifte

1.1.6.1.1.

alle geboorten, toezending:

-per dag

€484,35

-per week

€206,25

-per maand

€191,40

1.1.6.1.2.

alle overledenen, toezending:

-per dag

€112,70

1.1.6.2.

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar

1.1.6.2.1

alle huwelijksaangiften of afkondigingen, toezending:

-per week

€92,15

1.1.6.2.2.

gesloten huwelijken, toezending:

-per week

€92,15

1.1.6.2.3.

Indien geen overzicht wordt verlangd van alle personen, maar van een lager aantal, vindt geen correctie van de tarieven plaats

1.1.7.

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€6,30

1.1.8.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.9.

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één inlichting bedraagt:

-indien deze mondeling wordt verstrekt

€4,75

-indien deze wordt toegezonden

€5,55

1.1.10.

Het tarief voor het voor belanghebbenden aanvragen van akten uit de burgerlijke stand in andere gemeenten bedraagt per aangevraagde akte (exclusief kosten uittreksel)

€2,70

1.1.11.

Indien toestemming wordt verleend voor het plaatsen van display-kaarten op de publieksbalie, bedraagt het tarief, per jaar, per display

€104,55

1.1.12.

Conform het legesbesluit akten burgerlijke stand bedragen de leges voor het verstrekken van:

a.een afschrift van een akte van de burgerlijke stand

€11,50

b.een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

€11,50

c.een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 19a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€20,70

d.een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

€11,50

Hoofdstuk 2 - Reisdocumenten

1.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€52,10

1.2.1.2.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal blad-zijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort)

€58,20

1.2.1.3.

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld

(faciliteitenpaspoort)

€52,10

1.2.1.4.

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€9,20

1.2.1.5.

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3.

€21,50

1.2.1.6.

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€9,20

1.2.1.7.

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€43,85

1.2.1.8.

Ingeval een eerder verstrekt reisdocument bij de aanvraag van een nieuw reisdocument niet kan worden overlegd, zullen de ter zake verschuldigde leges worden verhoogd met

€14,80

1.2.2.

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.3. alsmede in 1.2.1.6., 1.2.1.7. en 1.2.1.8. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€45,00

1.2.3.

het tarief genoemd in 1.2.2. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4., slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4.

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€21,40

1.2.5.

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een medisch paspoort paspoort

€2,75

Hoofdstuk 3 - Rijbewijzen

1.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€34,75

1.3.2.

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€33,50

1.3.3.

Het tarief bedraagt voor de afgifte van een “eigen verklaring” (inclusief leges Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen € 22,90)

€24,00

1.3.4.

Ingeval een eerder verstrekt rijbewijs niet kan worden overlegd, zullen de ter zake verschuldigde leges worden verhoogd met

€10,45

1.3.5.

Het tarief bedraagt voor een inlichting uit het Centraal Register Rijbewijzen:

1.3.5.1.

indien deze mondeling wordt verstrekt

€ 3,65

1.3.5.2.

indien deze wordt toegezonden

€ 4,45

Hoofdstuk 4 – Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.1.

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3. en 1.4.4., wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1.

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

-mondeling

€10,45

-schriftelijk

€11,45

1.4.2.2.

tot het op geautomatiseerde wijze verzamelen en vastleggen van inlichtingen, op de door de verzoeker aangeleverde magnetische banden of schijven:

1.4.2.2.1.

voor 2.500 inlichtingen of minder

€296,40

1.4.2.2.2.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan tot 5.000 inlichtingen

€11,95

1.4.2.2.3.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan tot 10.000 inlichtingen

€11,40

1.4.2.2.4.

Voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan boven de 10.000 inlichtingen

€10,70

1.4.3.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€10,35

1.4.4.

Het tarief bedraagt voor:

1.4.4.1.

het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 6,30

1.4.4.2.

indien voor de gevraagde selectie inlichtingen een computerprogramma moet worden vervaardigd, worden de onder 4.2.2. genoemde tarieven verhoogd met

Indien een computerprogramma moet worden vervaardigd, wordt dit vooraf aan betrokkene medegedeeld

€346,85

1.4.4.3.

een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van de inhoud van een besluit vermeld in het WKPB-register bedraagt:

€10,35

Hoofdstuk 5 – Verstrekkingen uit het Kiezersregister

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1.

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1.

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 4,50

1.6.1.1.2.

meer dan 100 pagina’s

€22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,50

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€22,50

1.6.2.

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1., 1.6.1.2. en 1.6.1.3. meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 7 – Bestuursstukken

1.7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1.1

een exemplaar van de bouwverordening/bouwbesluit

€ 75,00

1.7.1.2.

Een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) voor de gemeente

€ 23,35

Hoofdstuk 8 – Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verrichten van nasporingen in het kadaster:

1.8.1.1.

voor kadastrale informatie, per object

€ 14,80

1.8.1.2.

voor hypothecaire informatie, per object

€ 14,80

1.8.1.3.

voor informatie uit akten, per akte

€ 14,80

1.8.1.4.

voor informatie uit een kadastrale kaart, inclusief kopie op formaat A3 of A4, per object

€ 14,80

1.8.2.

Het tarief voor een enkele bevraging (één perceel/stuk grond) uit het geautomatiseerde bodeminformatiesysteem bedraagt per perceel

€ 30,40

1.8.2.1.

Het tarief voor een digitale hardcopy (dump) van een gedeelte of het gehele bodeminformatiesysteem bedraagt

€182,50

Hoofdstuk 9 – Overige publiekszaken

1.9.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent gedrag (inclusief kosten Rijk € 24,80)

€ 30,05

1.9.2.

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 4,80

1.9.3.

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 2,50

1.9.4.

de afgifte van een hondenpenning wegens verlies van de ter beschikking gestelde penning

€ 6,40

Hoofdstuk 10 - Gemeentearchief

1.10.1.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€6,30

1.10.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1.

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€0,15

1.10.2.2.

Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€17,75

1.10.3.1.

Voor het verstrekken van afschriften, fotokopieën, afdruk van een tekening en dergelijke uit het vergunningen-archief worden voor de eerste 20 exemplaren met een oppervlakte van A3 formaat of kleiner geen leges in rekening gebracht. De navolgende exemplaren worden in rekening gebracht overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk 1- Algemeen, met een minimum van

€ 5,05

1.10.3.2.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot verkrijging van gegevens ten aanzien van een bestemmingsplan, bodemgesteldheid en dergelijke voor commerciële doeleinden (o.a. makelaars, architecten, bouwbedrijven, rechtsbijstand, advocaten) bedraagt

In geval van niet digitale verstrekking wordt dit bedrag verhoogd met het tarief voor het verstrekken van afschriften, fotokopieën, afdruk van een tekening en dergelijke  als vermeld in Hoofdstuk 1 - Algemeen.

Bovenstaande is niet van toepassing als het gaat om een bevraging of (digitale) hardcopy als bedoeld in artikel 1.8.2. respectievelijk 1.8.2.1.

€33,60

Hoofdstuk 11 – Huisvestingswet

N.v.t.

Hoofdstuk 12 – Leegstandswet

N.v.t.

Hoofdstuk 13 – Gemeentegarantie

1.13.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1.

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€349,10

1.13.2.

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€349,10

Hoofdstuk 14 – Winkeltijdenwet

N.v.t.

Hoofdstuk 15 – Kansspelen

1.15.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning

1.15.1.1.

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€226,50

1.15.1.2.

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

en voor iedere volgende speelautomaat

€226,50

€ 90,50

1.15.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 45,00

Hoofdstuk 16 – Kinderopvang

Vervallen

Hoofdstuk 17 – Telecommunicatie

1.17.1.

Reikwijdte en begripsbepaling

1.17.1.1.

Dit hoofdstuk heeft betrekking op vergunningverlening nutsbedrijven en instemmingsbesluit telecom-aanbieders voor de uniforme aanpak voor het hebben, (ver)leggen en onderhouden van kabels en leidingen.

1.17.1.2.

Onder maagdelijk terrein wordt verstaan: nieuwbouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatie-complexen zowel bij in- en uitbreidlocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen waar geen infrastructuur aanwezig is.

1.17.2.

Verkrijgen instemmingsbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

1.17.2.1.

een melding in verband met het verkrijgen van het instemmingsbesluit omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel5.4., eerste lid van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten,die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

€339,04

1.17.2.1.1.

indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker-, en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, wordt er per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,63

1.17.2.1.2.

indien de onder 1.17.2.1.1. vermelde werkzaamheden worden verricht in of op nieuwbouwlocaties met de kwalificatie van maagdelijk terrein als bedoeld in 1.17.1.2., per strekkende meter sleuf vermeederd met

€ 1,08

1.17.2.1.3.

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de telecom-aanbieders:

a.kleiner dan 25 meter

Gratis

b.tussen 25 meter en 100 meter (50% van het genoemde bedrag in punt 1.17.2.1.1.)

en de variabele kosten per meter sleuf (50% van genoemde bedrag in punt 1.17.2.1.)

€169,52

€ 0,82

c.groter dan 100 meter wordt verwezen naar het bedrag genoemd in 1.17.2.1. en 1.17.2.1.1.

1.17.3.

Verkrijgen vergunning

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

1.17.3.1.

Een aanvraag in verband met het verkrijgen van een vergunning omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uit-voering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 7.2.,APV Veldhoven en het Handboek Kabels en Leidingenvoor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen,melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

€339,04

1.17.3.1.1.

indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker-,en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen,bermen, groenstroken en dergelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,63

1.17.3.1.2.

indien de onder 1.17.3.1.1. vermelde werkzaamheden worden verricht in of op nieuwbouwlocaties met de kwalificatie maagdelijk terrein als bedoeld in 1.17.1.2., per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,08

1.17.3.1.3.

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen en lengten voor de nutsbedrijven (gas, water, elektra):

a.minder dan 25 meter

Gratis

b.tussen 25 meter en 100 meter (50% van het genoemde bedrag in punt 1.17.3.1.)

en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag in punt 1.17.3.1.1.)

€169,52

€ 0,82

c.meer dan 100 meter zijn de bedragen van toepassing, genoemd in punt 1.17.3.1. en 1.17.3.1.1.

Hoofdstuk 18 - Verkeer en vervoer

1.18.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1.

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€33,05

1.18.2.

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€33,05

1.18.3.

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 0,00

1.18.4.

tot het jaarlijks verkrijgen van een ontheffing binnen het gebied dat is aangewezen als een parkeerschijfzone (blauwe zone) ingericht gebied, voor bewoners woonachtig binnen dit gebied:

1.18.4.1.

voor één ontheffing per jaar

€15,00

1.18.4.2.

voor een tweede ontheffing per jaar

€30,00

1.18.5.

tot het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart:

1.18.5.1.

aan een individuele burger

€ 0,00

1.18.5.2.

aan een instelling de eerste kaart

€ 0,00

1.18.5.3.

aan een instelling die aanvragen voor een tweede en volgende gehandicaptenparkeerkaart

€30,80

1.18.5.4.

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart

€30,80

Hoofdstuk 19 – Diversen

1.19.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1.

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Afvalstoffenverordening

€23,15

1.19.1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

1.19.1.2.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:16 lid 1 van de Apv

€120,00

1.19.1.2.2.

een vergunning als bedoeld in artikel 2:6, lid 1 van de Apv voor het plaatsen van containers, materiaalwagens, loodsen, keten en dergelijke getimmerten

€ 45,00

1.19.1.2.3.

een vergunning als bedoeld in artikel 2:6, lid 1 van de Apv voor het aanbrengen c.q. plaatsen van spandoeken en driehoeksborden

€ 45,00

1.19.1.2.4.

een ontheffing als bedoeld in artikel 2:55, lid 3 van de Apv voor carbid schieten

€ 45,00

1.19.1.2.5.

een ontheffing als bedoeld in artikel 4:5, lid 1 van de Apv voor overige geluidshinder

€120,00

1.19.1.2.6.

een ontheffing als bedoeld in artikel 5:21, lid 1 van de Apv voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichtingen of voor het stoken van vuur

€ 45,00

1.19.1.2.7.

een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 45,00

1.19.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.19.2.1.

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,15

1.19.2.2.

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.19.2.2.1.

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,15

1.19.2.3.

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.2.1. en 1.19.2.2. genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk met een oppervlakte van:

1.19.2.3.1.

formaat A4 of kleiner

€ 2,15

1.19.2.3.2.

groter dan formaat A4, doch kleiner dan formaat A2

€ 5,00

1.19.2.3.3.

formaat A2 of groter, doch kleiner dan formaat A0

€ 7,60

1.19.2.3.4.

formaat A0 of groter

€ 11,60

1.19.2.4.

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 19,95

1.19.2.5.

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden gemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,25

1.19.3.

De in dit hoofdstuk opgenomen bedragen onder de

worden met

verhoogd, indien de gevraagde stukken en/of vergunningen moeten worden toegestuurd.

€ 5,30

€ 1,55

1.19.4.

Kosten voor het postkamertraject, voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting t.b.v. buitengemeentelijke afnemers (zonder no-hit-bericht) en bijzondere derden

€ 2,25

1.19.5.

Kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van periodieke gegevens op alternatieve media aan afnemers die volgens autorisatiebesluit deze bevoegdheid hebben

€22,90

TITEL 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 – Begripsomschrijvingen

2.1.1.

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1.

gebruiksfunctie:

de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die tezamen een gebruikseenheid vormen, zoals om-schreven in het Bouwbesluit 2003;

2.1.1.2.

gebruiksoppervlakte:

gebruiksoppervlakte in vierkante meter (m2) wordt be-paald zoals omschreven in NEN 2580;

2.1.1.3.

vooroverleg:

een vooroverleg volgende uit een verzoek hierom en daar-mee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/ver-zoeker

2.1.1.4.

behandeladvies:

een behandeladvies is een verzoek en daarmee als zodanigerkend door gemeente en aanvrager/verzoeker tot advisering inzake één of meerdere deelaspecten van een voorgenomen project voordat er sprake is van een aanvraag tot een (omgevings)vergunning

2.1.1.5.

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2.

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krach-tens de Wabo bedoeld.

2.1.3.

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 - Vooroverleg

Vervallen.

Hoofdstuk 3 - Omgevingsvergunning

2.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen vaneen aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

Heffingsgrondslag

Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden meerdere grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

a.Gebruiksoppervlakte (m2) per gebruiksfunctie waar de aanvraag betrekking op heeft, als omschreven onder artikel 2.1. van deze titel;

b.vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel;

c.overige grondslagen, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel.

2.3.1.

Bouwactiviteiten

2.3.1.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte.

Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen, dakkapel) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd.

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande.

2.3.1.1.1.

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties:

-bijeenkomstfunctie;

-gezondheidsfunctie;

-logiesfunctie;

-onderwijsfunctie;

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 150,00

indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 22,00 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2.

€ 150,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 20,90 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2.

€4.110,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 19,86 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2.

€10.380,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

deze kosten worden vermeerderd met € 18,86 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2, met een maximum van:

€40.162,50

€681.890,65

2.3.1.1.2.

Wanneer sprake is één of meer van de volgende gebruiksfunctie:

-celfunctie;

-kantoorfunctie;

-sportfunctie;

-winkelfunctie;

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 150,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 20,75 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

€ 150,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 19,71 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2.

€ 3.885,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 18,73 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2.

€ 9.798,75

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 17,79 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2, met een maximum van:

€ 37.889,06

€681.890,65

2.3.1.1.3.

Wanneer sprake is één of meer van de volgende gebruiksfunctie:

-woonfunctie;

-industriefunctie (agrarisch);

-overige gebruiksfunctie;

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 150,00

indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 18,00 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

€ 150,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 17,10 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

€ 3.390,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 16,25 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

€ 8.520,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 15,43 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2, met een maximum van:

€ 32.887,50

€681.890,65

2.3.1.1.4.

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

-industriefunctie (niet agrarisch);

wordt het volgende tarief gehanteerd:

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde

kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 150,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 5,00 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2.

€ 150,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 4,75 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2.

€ 1.050,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 4,51 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2.

€ 2.475,00

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

Deze kosten worden vermeerderd met € 4,29 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2, met een maximum van:

€ 9.243,75

€681.890,65

2.3.1.1.5.

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

-bouwwerk geen gebouw zijnde;

wordt het volgende tarief gehanteerd:

voor gevelwijzigingen bedragen de kosten:

€ 45,00

voor overkappingen bedragen de kosten:

€ 45,00

voor wanden/muren niet constructief bedragen de kosten:

€ 45,00

voor wanden/muren wel constructief bedragen de kosten:

€ 45,00

overige bouwwerken geen gebouw zijnde die hierboven niet genoemd zijn:

ongeacht hoogte het grondoppervlakte kleiner dan 2 m2is:

€ 45,00

indien het grondoppervlakte 2 of meer m2 bedraagt dan wordt het legesbedrag als volgt bepaald:

het aangevraagde niet hoger dan één meter is:

vermeerderd met € 2,00 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met een maximum van:

€ 45,00

€ 100,00

het aangevraagde hoger dan één meter is maar niet hoger dan drie meter:

€ 45,0

vermeerderd met € 2,50 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met een maximum van:

€ 150,00

het aangevraagde hoger dan drie meter is maar niet

hoger dan vijf meter:

€ 100,00

vermeerderd met 5,00 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met een maximum van:

€ 500,00

het aangevraagde hoger dan vijf meter is maar niet hoger dan tien meter:

vermeerderd met € 7,50 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met een maximum van:

€ 200,00

€ 750,00

het aangevraagde hoger dan tien meter is:

vermeerderd met € 10,00 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met een maximum van:

€ 500,00

€ 1.000,00

Alle bouwwerken geen gebouw zijnde niet genoemd zijn in 2.3.1.1.5. geldt het tarief van:

€ 45,00

2.3.1.2.

Extra welstandstoets

Vervallen

2.3.1.3.

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 595,00

2.3.1.4.

Achteraf ingediende aanvraag

Vervallen

2.3.1.5.

Beoordeling aanvullende gegevens

Vervallen

2.3.2.

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 348,66

2.3.3.

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 362,82

2.3.3.2.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 362,82

2.3.3.3.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 4.000,00

2.3.3.4.

indien artikel 2.12, tweede lid van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 725,63

2.3.3.5.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 725,63

2.3.3.6.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 725,63

2.3.3.7.

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 725,63

2.3.3.8.

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 725,63

2.3.4.

Vervallen

2.3.5.

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in

relatie tot brandveiligheid

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verkrijgen, wijzigen en/of uit

breiden van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief indien:

de betreffende gebruiksoppervlakte bedraagt:

a.tot en met maximaal 100 m²

€ 363,32

b.meer dan 100 m² tot en met 500 m m²

vermeerderd met

€ 363,32

€0,89 per m

c.meer dan 500 m² tot en met 2.000 m²

vermeerderd met

€ 719,32

€0,15 per m

d.meer dan 2.000 m² tot en met 5.000 m²

vermeerderd met

€ 1.469,32

€0,15 per m

e.meer dan 5.000 m² tot en met 50.000 m²

vermeerderd met

€ 1.919,32

€0,02 per m

f.meer dan 50.000 m²

vermeerderd met

€ 2.819,32

€0,01 per m

2.3.6.

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens de Erfgoedverordening 2008 Gemeente Veldhoven aangewezen monument, waarvoor op grond van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedaagt het tarief:

2.3.6.1.1.

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig op

zicht wijzigen van een monument:

€ 100,00

2.3.6.1.2.

Indien de aanvraag voor een omgevingsvergunning zoals in 2.3.6.1 voorafgegaan wordt door een vooroverleg en/of behandeladvies dan vervalt de legesheffing zoals genoemd in 2.3.6.1.1.

2.3.7.

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 161,70

2.3.8.

Aanleggen of veranderen van een weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:7 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 45,00

2.3.9.

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:8 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 45,00

2.3.10.

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:10, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 45,00

2.3.11.

Vervallen

2.3.12.

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 45,00

2.3.12.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 45,00

2.3.13.

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€ 45,00

2.3.14.

Vervallen

2.3.15.

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft:

2.3.16.

Vervallen

2.3.17.

Advies

2.3.17.1.

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo, het bedrag dat aan de aanvrager wordt medegedeeld, blijkend uit een specificatie van bovengenoemde bestuursorganisatie of instantie.

2.3.17.2.

Indien de specificatie als bedoeld in 2.3.17.1. is uitgebracht, wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen. Indien de aanvrager voor de vijfde werkdag na mededeling de aanvraag schriftelijk intrekt wordt het bedrag volgende uit de specificatie als bedoeld in 2.3.17.1. niet in rekening gebracht.

2.3.18.

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1.

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1.

indien de gemeenteraad een verklaring van geen be

denkingen moet afgeven

€ 453,52

2.3.18.1.2.

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag dat aan de aanvrager wordt medegedeeld, blijkend uit een specificatie van bovengenoemde bestuursorganisatie of instantie.

2.3.18.2.

Indien de specificatie als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen. Indien de aanvrager voor de vijfde werkdag na mededeling de aanvraag schriftelijk intrekt wordt het bedrag volgende uit de specificatie als bedoeld in 2.3.18.1. niet in rekening gebracht.

Hoofdstuk 4 – Vermindering

2.4.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan één activiteit, bestaat aanspraak op vermindering van leges als bedoeld in 2.3, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18.

De vermindering bedraagt:

2.4.1.1.

bij 2 tot en met 5 activiteiten

van de voor alle activiteiten verschuldigde leges

met een maximum van

5%

€ 5.000,00

2.4.1.2.

Bij 6 tot 10 activiteiten

van de voor alle activiteiten verschuldigde leges

met een maximum van

8%

€ 8.000,00

Bij 10 of meer activiteiten

van de voor alle activiteiten verschuldigde leges

met een maximum van

10%

€10.000,00

2.4.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning volledig en direct ontvankelijk is, en dus voldoet aan de wettelijke indieningsvereisten en het vastgestelde toetsingsprotocol, bestaat aanspraak op vermindering van het legesbedrag.

De vermindering bedraagt:

2.4.2.1.

indien de aanvraag niet vooraf gegaan is door een vooroverleg en/of behandeladvies:

en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 minder dan € 500,00 bedraagt een bedrag van

€ 60,00

en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 tussen € 500,00 en € 2000,00 bedraagt een percentage van

12%

en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 meer dan € 2000,00 bedraagt een percentage van

van het deel dat de € 2.000,00 aan leges te boven gaat vermeerderd met € 240,00 en een maximum van

8%

€10.000,00

2.4.2.2.

indien de aanvraag wel vooraf gegaan is door een vooroverleg en/of behandeladvies:

en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 minder dan € 500,00 bedraagt een bedrag van

€ 30,00

en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 tussen € 500,00 en € 2000,00 bedraagt een percentage van

6%

en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 meer dan € 2000,00 bedraagt een percentage van

van het deel dat de € 2.000,00 aan leges te boven gaat vermeerderd met € 120,00 en een maximum van

4%

€10.000,00

2.4.3.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is  ingediend en er nog geen sprake is van aanvang of gereedkomen van het aangevraagde wordt het  legesbedrag zoals bepaald in 2.3 verminderd met

5%

2.4.4.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning en de hierbij horende stukken volledig digitaal zijn ingediend wordt het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 verminderd met

6%

2.4.5.

Ongeacht de uitkomst van vorenstaande verminderingen resteert er altijd een minimaal tarief van

€ 30,00

Hoofdstuk 5 – Teruggaaf

2.5.1.

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1.

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van de in 2.5.1, genoemde onderdelen verschuldigde leges

60%

2.5.1.2.

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, doch voor het verlenen van de omgevingsvergunning, van de op grond van de in 2.5.1, genoemde onderdelen verschuldigde leges

40%

2.5.2.

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

De teruggaaf bedraagt: 30%

van de op grond van de in 2.5.2. genoemde onderdelen verschuldigde leges.

Van teruggaaf is geen sprake wanneer er toepassing is gegeven aan artikel 2.5.6. tenzij de intrekking tevens geldt voor de activiteiten waarop artikel 2.5.6. van toepassing is.

2.5.3.

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1.

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt: 40%

van de op grond van de in 2.5.3.1. genoemde onderdelen verschuldigde leges.

2.5.3.2.

Indien op basis van wettelijke onvolledigheid/niet ontvankelijkheid het verzoek als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet (verder) in behandeling wordt genomen.

De teruggaaf bedraagt: 67%

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges.

Het minimum bedrag aan leges mag echter nooit minder

bedragen dan € 150,00

2.5.3.3.

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1. wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.3.4.

Indien er sprake is van het weigeren van een omgevingsvergunning bestaat geen recht op teruggave van het in Titel 3 onderdeel 3.1.4 genoemde bedrag

2.5.4.

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag van minder dan € 30,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5.

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen  2.3.17. en 2.3.18. wordt geen teruggaaf verleend.

.

2.5.6.

Indien een aanvraag tot wijziging van het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7, die reeds is verleend maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden enkel de leges welke betrekking hebben op de wijziging berekend volgens de in 2.3 genoemde heffingsgrondslagen. De oorspronkelijke omgevingsvergunning wordt gezien als huidige toestand.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld in essentie een nieuwe bouwplan sprake is.

Hoofdstuk 6 – Intrekking omgevingsvergunning

Vervallen

Hoofdstuk 7 – Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project.

2.7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project wat niet leidt tot een nieuwe omgevingsvergunning

€20,00

Hoofdstuk 8 – Bestemmingswijziging zonder activiteiten.

2.8.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening zal geregeld worden via een exploitatieovereenkomst of een exploitatieplan.

2.8.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening zal geregeld worden via een exploitatieovereenkomst of een exploitatieplan.

Hoofdstuk 9 – Sloopmelding

2.9.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de Bouwverordening

€45,00

Hoofdstuk 10 – In deze titel niet benoemde beschikking.

2.10.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde

beschikking

€45,00

TITEL 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

Hoofdstuk 1 – Horeca

3.1.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet:

€239,20

3.1.2.

In afwijking van het bepaalde in onderdeel 3.1.1. bedraagt het tarief, wanneer de aanvraag betrekking heeft op paracommerciële instellingen zoals bedoeld in artikel 4 van de Drank- en Horecawet:

€239,20

3.1.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren van een horecabedrijf, zoals bedoeld in artikel 2:15, lid i van de Apv:

€239,20

3.1.4.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een (omgevings)vergunning waarbij getoetst wordt volgens de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur (BIBOB) wordt vermeerderd met het bedrag voor het advies dat de gemeente opvraagt aan het Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur, indien het advies van het Bureau aanleiding geeft tot weigering van de (omgevings)vergunning.

3.1.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en  Horecawet:

€ 59,15

3.1.6.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet:

€ 45,00

3.1.7.

Het tarief bedraagt voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:6, lid 1 van de Apv voor het in gebruik nemen van openbare gemeentegrond voor het inrichten van een terras:

€ 45,00

3.1.8.

In afwijking van het in de vorige leden bepaalde bedraagt het tarief, indien de aanvraag het toevoegen of wijzigingen van één of meer leidinggevende(n) aan een bestaande  vergunning op grond van de Drank- en Horecawet betreft:

€ 45,00

Hoofdstuk 2 – Organiseren evenementen of markten.

3.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

3.2.1.1.

een vergunning als bedoeld in artikel 2:13, lid 1 van de Apv voor het organiseren van een evenement van 100 of meer personen:

€ 45,00

Hoofdstuk 3 – Prostitutiebedrijven.

3.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1.

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Apv, voor een seksinrichting of escortbedrijf:

€260,00

Hoofdstuk 4 – Splitsingsvergunning woonruimte

N.v.t.

Hoofdstuk 5 – Leefmilieuverordening

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Brandbeveiligingsverordening

3.6.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

€45,00

Hoofdstuk 7 – In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of ander beschikking.

3.7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

€45,00