Algemene ICT Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten Velsen 2015

Geldend van 01-09-2015 t/m heden

Intitulé

Algemene ICT Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten Velsen 2015

1. DEFINITIES

  • 1.

    Acceptatie: de goedkeuring door de Gemeente van (onderdelen van) de prestatie.

  • 2.

    Acceptatietest: een test waarmee de Gemeente kan onderzoeken of het onderwerp van acceptatie aan de overeengekomen specificaties voldoet, alsmede anderszins bedrijfzeker functioneert.

  • 3.

    Aflevering: de feitelijke terhandstelling respectievelijk terbeschikkingstelling van de apparatuur en programmatuur of de uitvoering van diensten.

  • 4.

    Apparatuur: de op basis van een overeenkomst te leveren hardware met inbegrip van de besturingsprogrammatuur en aanvullende voorzieningen en accessoires, alsmede de bijbehorende digitale documentatie.

  • 5.

    Bedrijfsklare oplevering: de afronding van de volledige implementatie van apparatuur en

    programmatuur.

  • 6.

    Broncode: de in de overeenkomst omschreven programmatuur in broncode vorm, inclusief

    alle bijbehorende documentatie en een gedetailleerd compilatiescript.

  • 7.

    Documentatie: systeem- en gebruikshandleidingen behorende bij apparatuur en/of programmatuur, alsmede beschrijvingen van het netwerk bevattende de opbouw, de samenstelling en de configuratie, en projectdocumentatie.

  • 8.

    Escrow: het deponeren van (een kopie van) de Broncode bij een onafhankelijke derde opdat de Gemeente deze, bij het in vervulling gaan van een of meer in de Escrow-overeenkomst bepaalde voorwaarden, eigenmachtig kan (laten) gebruiken voor het herstellen van fouten en anderszins onderhouden en beheren van de Standaardprogrammatuur.

  • 9.

    Feestdagen: de algemeen erkende feestdagen in Nederland.

  • 10.

    Functionaris: de natuurlijke persoon die namens en voor de Leverancier ten behoeve van de Gemeente werkzaamheden uitvoert, inclusief ingeschakelde derden.

  • 11.

    Functionele specificaties: de schriftelijke specificaties, opgenomen in een (digitaal) document waarin de te leveren apparatuur, programmatuur, diensten en/of opleidingen is/zijn gespecificeerd.

  • 12.

    Gebrek: een onvolkomenheid in apparatuur, programmatuur, diensten en/of opleidingen waardoor deze niet voldoet/voldoen aan de overeengekomen functionele specificaties, dan wel anderszins niet naar behoren voldoen of functioneren.

  • 13.

    Gemeente: de Gemeente Velsen zetelend te IJmuiden

  • 14.

    ICT-infrastructuur: de combinatie van apparatuur, randapparatuur, programmatuur en eventueel de daarbij behorende ontwikkelomgeving.

  • 15.

    Implementatie: het inrichten, inregelen en voorbereiden van apparatuur en/of programmatuur ten behoeve van de ingebruikname ervan en/of het opleiden van de gebruiker van de Gemeente in de functionaliteit.

    16. Installatie: het operationeel maken van apparatuur en/of programmatuur en het aansluiten daarvan op de ICT- infrastructuur van de Gemeente.

  • 17.

    Leverancier: de wederpartij van de Gemeente in de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn.

  • 18.

    Licentie: het recht van de Gemeente om (standaard) programmatuur te gebruiken waarvan de IE-rechten bij een ander dan de Gemeente berusten.

  • 19.

    Maatwerkprogrammatuur: computerprogramma's die door de Leverancier specifiek ten behoeve van de Gemeente ontwikkeld worden, met bijbehorende documentatie en materialen.

  • 20.

    Materialen: voor installatie, implementatie, gebruik en/of onderhoud van de prestatie benodigde (hulp)zaken zoals kabels, smartcards en fysieke gegevensdragers waarop Programmatuur wordt aangeleverd.

  • 21.

    Meerwerk: gewenste extra aanpassingen en extra gewenste functionaliteit in de apparatuur, programmatuur, diensten en/of opleidingen hierbij niet inbegrepen onvoorziene werkzaamheden die nodig zijn teneinde de overeengekomen apparatuur, programmatuur en diensten op basis van te voren volledig uitgewerkte functionele specificaties alsnog conform de oorspronkelijke overeengekomen eisen op te leveren en/of additionele werkzaamheden die de Leverancier had kunnen of moeten voorzien.

  • 22.

    Objectcode: de door de computer leesbare instructies van programmatuur.

  • 23.

    Offerte: een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

  • 24.

    Offerteaanvraag: een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de daarvoor geldende nationale en Europese wet- en regelgeving.

  • 25.

    Onderhoud: door Leverancier uit te voeren werkzaamheden gericht op het herstellen en/of verbeteren van de prestatie.

  • 26.

    Ondersteuning: het door de Leverancier verstrekken van informatie en adviezen over het gebruik van apparatuur en/of programmatuur aan gebruikers van de Gemeente, alsmede het verlenen van hulp bij opsporen van oorzaken die het ongehinderd gebruik van apparatuur en/of programmatuur belemmeren en het oplossen van deze problemen.

  • 27.

    Opleiding: een vorm van kennnisoverdracht waarvan het doel is om de gebruikers bekend te maken met door de Leverancier te leveren apparatuur en/of programmatuur en het trainen in het gebruik ervan, zodat zij na ingebruikname van apparatuur en/of programmatuur op een adequate wijze daarmee kunnen werken, zoals dat voor hun specifieke werkzaamheden noodzakelijk is.

  • 28.

    Overeenkomst: al hetgeen tussen de Gemeente en de Leverancier is overeengekomen.

  • 29.

    Partijen: de Gemeente en de Leverancier.

  • 30.

    Prestatie: de door de Leverancier na te komen verplichtingen uit de uit te voeren overeenkomst.

  • 31.

    Product: alle goederen en diensten die de Leverancier op basis van de overeenkomst aan de Gemeente levert.

  • 32.

    Programmatuur: alle te leveren programmatuur binnen de ICT - infrastructuur gezamenlijk.

  • 33.

    Programmatuur op afstand: het door de Leverancier ‘op afstand’ beschikbaar stellen en beschikbaar houden van programmatuur aan de Gemeente via internet of een ander netwerk, zonder dat aan de Gemeente een fysieke drager met de desbetreffende programmatuur wordt verstrekt.

  • 34.

    SLA: Service Level Agreement: een overeenkomst tussen de Leverancier en de Gemeente waarbij het gewenste kwaliteitsniveau daaronder begrepen kritische prestatie indicatoren, van diensten dan wel het onderhoud, worden vastgelegd.

  • 35.

    Standaardprogrammatuur: door de Leverancier te leveren programmatuur die niet specifiek ten behoeve van de Gemeente zijn ontwikkeld, met bijbehorende documentatie en

    materialen.

  • 36.

    Werkdagen: kalenderdagen behoudens weekenden, feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, en door de Gemeente aangewezen brugdagen. Daar is sprake van wanneer één van de genoemde feestdagen slechts 1 dag van het weekend is verwijderd. De tussenliggende dag wordt dan aangemerkt als 'brugdag'. 

  • 37.

    Werkuren: de uren op werkdagen van 08.30 uur tot 17.00 uur.

2.TOEPASSELIJKHEID

  • 1.

    Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten met betrekking tot de levering van apparatuur en programmatuur en ICT - diensten aan de Gemeente.

  • 2.

    Van deze algemene voorwaarden kan slechts worden afgeweken, indien partijen dit uitdrukkelijk schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

  • 3.

    Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven. Tevens zullen de Gemeente en de Leverancier in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen in acht worden genomen.

  • 4.

    Door het indienen van de offerte aanvaardt de Leverancier onverkort deze algemene voorwaarden en wijst hij uitdrukkelijk de toepasselijkheid van door hem gebruikelijk gehanteerde algemene voorwaarden af, waaronder de ICT-Office voorwaarden of onder welke andere benaming dan ook.

  • 5.

    De Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden prevaleert boven eventuele vertalingen daarvan.

3. TOTSTANDKOMINGOVEREENKOMST

  • 1.

    Een overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete schriftelijke aanvaarding van de offerte van de Leverancier per e-mail, fax of brief heeft verzonden aan de Leverancier. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding is getekend door of namens de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Leverancier legt de Gemeente een kopie van dit besluit over.

  • 2.

    Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

  • 3.

    Alle handelingen die de Leverancier verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Leverancier.

4. ALGEMENE VERPLICHTINGEN LEVERANCIER

  • 1.

    De Leverancier zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst in nauwe samenwerking met de Gemeente nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de Leverancier.

  • 2.

    De Leverancier zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Leverancier is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de overeenkomst geen rekening is gehouden.

  • 3.

    De Leverancier vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht (het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen)) die verband houden met de overeenkomst en die de Leverancier of de Gemeente krijgt opgelegd, voor zover redelijk en billijk.

  • 4.

    De Leverancier garandeert ter zake van deze overeenkomst dat hij of een met hem verbonden rechtspersoon, en/of de onder hen werkzame personen, niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededinginswet of artikelen 101 en 102 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: 1. prijsvorming, 2. het afstemmen van offerten en/of 3. verdeling van werkzaamheden.

  • 5.

    Het is de Leverancier verboden, zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Gemeente, de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen of uit te besteden, dan wel gebruik te maken van ter beschikking gestelde of ingeleende arbeidskrachten. De voorgenoemde toestemming kan slechts gemotiveerd worden onthouden.

  • 6.

    Functionarissen van de Leverancier overleggen voor aanvang van de werkzaamheden bij de Gemeente een recente Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De Leverancier stemt voorafgaand aan de aanvraag de noodzaak, inhoud en aard hiervan af met de Gemeente.

  • 7.

    Alle voorwaarden en eisen die gelden voor functionarissen van de Leverancier zijn ook van toepassing op derden die in opdracht van de Leverancier diensten verrichten voor de Gemeente.

  • 8.

    De Leverancier draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door hem ingeschakelde derden te informeren over de afspraken die gelden tussen de Leverancier en de Gemeente bij uitvoering van de overeenkomst.

  • 9.

    De Leverancier zal bij de uitvoering van de overeenkomst alle op hem van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet

    gesteld naleven en de overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn

    bij de Leverancier, in acht nemen. Indien de Leverancier genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de Leverancier dit eerst aan de Gemeente voorleggen.

  • 10.

    Slechts voor zover de Leverancier expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de Gemeente zal de Leverancier optreden als gemachtigde van de Gemeente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Leverancier.

  • 11.

    Indien en voor zover voor de uitvoering van de overeenkomst krachtens enig nationaal of internationaal voorschrift een vergunning is vereist, is Leverancier verantwoordelijk voor het verkrijgen en behouden van een dergelijke vergunning.

  • 12.

    De Leverancier en de Gemeente stellen elkaar onverwijld in kennis van alles wat naar zijn oordeel strijd met de vergunning oplevert of kan opleveren.

5. ALGEMENE VERPLICHTINGEN GEMEENTE

  • 1.

    De Gemeente zal op verzoek van de Leverancier alle inlichtingen en gegevens verstrekken voor zover die nodig zijn om de overeenkomst naar behoren uit te voeren.

  • 2.

    De Gemeente zal zich als een goed opdrachtgever gedragen en indien nodig inspannen om haar medewerking, waaronder publiekrechtelijke medewerking, te verlenen die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.

6. ORGANISATIE

  • 1.

    Beide partijen zullen contractueel een contactpersoon en een vervangend contactpersoon aanwijzen. Deze contactpersonen zullen de contacten over de uitvoering van de overeenkomst onderhouden.

  • 2.

    De contactpersonen van partijen zullen vertegenwoordiging- en beslissingsbevoegdheden hebben die nodig zijn voor de (uitvoering van de) overeenkomst.

  • 3.

    Met nader overeen te komen regelmaat zullen voortgangsbesprekingen plaatsvinden tussen de Gemeente en Leverancier. Van deze besprekingen zullen verslagen worden opgesteld, die bij de volgende voortgangsbespreking door partijen worden vastgesteld.

  • 4.

    Partijen dragen ieder de kosten voor de in dit artikel genoemde besprekingen. Indien op verzoek van (één van) de partijen extra of frequenter overleg geëist of wenselijk wordt geacht zullen partijen in overleg treden betreffende de kosten die dit met zich meebrengt.

  • 5.

    De Leverancier zal zich inspannen zich te voegen naar de werktijden en de planningen - en eventuele tijdig aangegeven wijziging daarin - van de Gemeente en tevens zijn werkzaamheden zo in te richten dat verstoring van werkzaamheden bij de Gemeente niet of zo min mogelijk plaatsvindt.

7. OMSTANDIGHEDEN

  • 1.

    Alvorens tot levering van de programmatuur en /of apparatuur over te gaan, zal de Leverancier zich op grondige wijze op de hoogte stellen van:

    • a.

      de beoogde doelstellingen van de Gemeente met betrekking tot de overeenkomst;

    • b.

      de voor de uitvoering van de overeenkomst relevante omstandigheden binnen de Gemeente;

    • c.

      de omstandigheden waaronder Leverancier de gespecificeerde eisen van de Gemeente moet realiseren;

    • d.

      de processen waarbij de programmatuur en of apparatuur zullen worden gebruikt; en

    • e.

      de gegevensstromen die daarmee zullen worden verwerkt.

  • 2.

    Onder omstandigheden wordt in ieder geval, doch niet alleen, verstaan: de organisatie van de Gemeente, het personeel van de Gemeente dat bij de gegevensverwerking op enigerlei wijze betrokken is en de plaats waar de programmatuur en/of apparatuur bedrijfsklaar zal worden opgesteld.

  • 3.

    De Leverancier garandeert volledig bekend te zijn met de gebruiks- en toepassingsmogelijkheden van de te leveren apparatuur en/of programmatuur en de effecten daarvan op de voor de uitvoering van de overeenkomst relevante organisatie van de Gemeente.

  • 4.

    De gevolgen van verkeerde interpretatie van door de Gemeente verstrekte informatie over de omstandigheden of van onvoldoende kennis betreffende de omstandigheden waaronder de gespecificeerde eisen van de Gemeente gerealiseerd moeten worden, zijn voor rekening van de Leverancier, tenzij dit strijd oplevert met de redelijkheid en billijkheid. Artikel 18 van deze voorwaarden is van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    De Gemeente zal Leverancier voor zover noodzakelijk toegang geven tot de netwerklocatie voor de installatie van de programmatuur en of apparatuur. Leverancier zal aan de Gemeente vooraf een rapportage overhandigen met een overzicht van de uit te voeren werkzaamheden. Leverancier verkrijgt de benodigde toegang tot het netwerk.

8. AFLEVERING

  • 1.

    De afevering van apparatuur waaronder in dit geval slechts wordt verstaan hardware, geschiedt "Franco inclusief Rechten" (Delivery Duty Paid), volgens Incoterms 2010, zoals vastgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC), op de overeengekomen plaats van levering, op het overeengekomen tijdstip of binnen de overeengekomen termijn.

  • 2.

    De Leverancier stelt aan de Gemeente, tenzij anders overeengekomen, een testlicentie beschikbaar voor de in de overeenkomst bepaalde programmatuur en de daarbij behorende documentatie.

  • 3.

    Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, strekt de verplichting tot terbeschikkingstelling door de Leverancier en het gebruiksrecht van de Gemeente zich uitsluitend uit tot de zogeheten objectcode van de programmatuur.

  • 4.

    Indien de Leverancier de overeengekomen levertijden overschrijdt, dan wel de werkzaamheden niet op het overeengekomen tijdstip of binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats worden verricht, is hij in verzuim, nadat de Gemeente de Leverancier schriftelijk ingebreke heeft gesteld.

  • 5.

    Onverminderd het recht van de Gemeente om nakoming te vorderen en onverminderd het recht van de Gemeente tot ontbinding na ingebrekestelling conform artikel 6:82 BW, kan de Gemeente bij iedere tekortkoming van de Leverancier met betrekking tot de aflevering van de programmatuur en /of apparatuur, aan de Leverancier een direct opeisbare boete op te leggen van 1% van de opdrachtwaarde. Deze boete treedt niet in de plaats van en komt ook niet in mindering op schade aan de zijde van de Gemeente. De Gemeente behoudt het recht om de eventueel verschuldigde boete in te houden op de verschuldigde betaling aan de Leverancier.

  • 6.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 20 en tenzij de Gemeente anders beslist zal de Leverancier een vertraging ongedaan maken, respectievelijk voorkomen dat door vertraging de uiterste datum van bedrijfsklare oplevering wordt overschreden. De Leverancier zal de Gemeente in ieder geval dusdanig ondersteunen dat de (continuïteit van de) bedrijfsvoering van de Gemeente niet in gevaar komt.

  • 7.

    De kosten die gemaakt zijn om de vertraging ongedaan te maken respectievelijk te voorkomen, komen voor rekening van de Leverancier, tenzij de Leverancier aantoont dat de vertraging geheel of gedeeltelijk te wijten is aan een handelen of nalaten van de Gemeente.

  • 8.

    De Gemeente heeft het recht deellevering(en) die niet is (zijn) overeengekomen voor rekening en risico van de Leverancier te retourneren.

  • 9.

    Indien de Leverancier op enigerlei wijze vervroegd wenst na te komen, is daarvoor schriftelijk toestemming van de Gemeente vereist. Indien vervroegd wordt nagekomen, zal betaling echter plaatsvinden conform de overeengekomen betalingstermijn(en).

  • 10.

    Als de Gemeente andere functionarissen wenst voor de uitvoering van de overeenkomst, omdat zij meent dat dit van belang is voor een deugdelijke uitvoering van de overeenkomst, deelt zij dit schriftelijk mee aan de Leverancier, onder opgave van redenen. De Leverancier zal zo spoedig mogelijk voor vervanging van genoemde functionarissen zorg dragen. De voor de oorspronkelijke functionarissen geldende tarieven zullen bij vervanging van die functionarissen niet verhoogd worden.

9.VERPAKKKING, TRANSPORT, RISICO-OVERGANG

  • 1.

    De Leverancier draagt zorg voor een deugdelijke verpakking van de apparatuur, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer, dat deze in een goede staat de plaats van aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden.

  • 2.

    De Leverancier is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.

  • 3.

    Partijen controleren bij aflevering visueel op hoeveelheid en aan de buitenkant waarneembare beschadiging.

  • 4.

    Bij een geconstateerde beschadiging hoeft de Gemeente de apparatuur niet in ontvangst te nemen.

  • 5.

    Het risico van beschadiging of verlies van apparaten die het voorwerp van de prestatie zijn of onderdeel van de prestatie uitmaken gaat bij aflevering over op de Gemeente. De aflevering gaat gepaard met een een bewijs van ontvangst voor de afgeleverde apparaturen. Dit bewijs laat de rechten van de Gemeente uit hoofde van de overeenkomst onverlet.

  • 6.

    De Leverancier maakt zoveel mogelijk gebruik van duurzame verpakkingsmaterialen en draagt zorg voor een milieuvriendelijke afvoer daarvan. De Leverancier neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

10. ACCEPTATIETEST

  • 1.

    Zodra door de Leverancier bedrijfsklaar is opgeleverd, voert de Gemeente een acceptatietest uit, tenzij anders overeengekomen. De acceptatietest kan betrekking hebben op apparatuur, programmatuur, diensten en/of opleidingen, hierna te noemen het onderwerp van acceptatie.

  • 2.

    Binnen twintig (20) werkdagen na de datum van bedrijfsklare oplevering zal de Gemeente de acceptatietest hebben uitgevoerd.

  • 3.

    Binnen vijf (5) werkdagen nadat de acceptatietest heeft plaatsgevonden, stuurt de Gemeente de Leverancier een van een dagtekening voorzien verslag van de acceptatietest toe. In dit verslag zullen de eventueel geconstateerde gebreken worden vastgelegd en zal worden aangegeven of het geheel goed functioneert. Voorts zal worden vermeld of (een deel van) het onderwerp van acceptatie al dan niet is geaccepteerd.

  • 4.

    Indien de Gemeente het onderwerp van acceptatie niet bij de eerste acceptatietest heeft goedgekeurd, zal de Leverancier binnen redelijke termijn na dagtekening van het verslag bedoeld in lid 3, de in het verslag vastgelegde gebreken voor eigen rekening verhelpen. Indien de Gemeente het onderwerp van de acceptatie niet bij de eerste acceptatietest heeft goedgekeurd, zal de acceptatietest uiterlijk binnen tien (10) werkdagen na hernieuwde bedrijfsklare oplevering door de Leverancier worden herhaald. In het tweede verslag zal worden vastgelegd of de in het eerste verslag opgenomen gebreken zijn verholpen en of het onderwerp van acceptatie thans geheel is goedgekeurd.

  • 5.

    Indien het onderwerp van acceptatie na de tweede acceptatietest opnieuw niet door de Gemeente wordt geaccepteerd vanwege een gebrek, is de Gemeente gerechtigd naar haar keus hetzij de Leverancier binnen redelijke termijn na dagtekening van het tweede verslag de vastgelegde gebreken voor zijn rekening te laten verhelpen, hetzij de gebreken na voorafgaande schriftelijke kennisgeving op kosten van de Leverancier zelf of door derden (te doen) verhelpen, hetzij de overeenkomst- eventueel voorwaardelijk of gedeeltelijk – te ontbinden, zonder dat daarvoor enige aanmaning of ingebrekestelling is vereist. De Leverancier is in dat geval aansprakelijk voor de door de Gemeente geleden en te lijden schade conform artikel 18. Voor de gevolgen van de ontbinding is het bepaalde in artikel 19 van overeenkomstige toepassing.

  • 6.

    Indien het onderwerp van acceptatie door de Gemeente wordt geaccepteerd, zal de datum waarop het betreffende verslag is ondertekend door de Gemeente, gelden als de datum van acceptatie.

  • 7.

    Indien er naar keuze van de Gemeente, welke keuze zij schriftelijk kenbaar zal maken aan Leverancier, geen of slechts een gedeeltelijke acceptatietest plaatsvindt en de Gemeente het bedrijfsklaar opgeleverde in gebruik neemt, geldt de datum van ingebruikname als datum van acceptatie.

  • 8.

    De Gemeente heeft het recht de in het kader van een bepaalde projectcyclus geleverde apparatuur, programmatuur, diensten en/of opleidingen aan een deelacceptatietest te onderwerpen op de wijze en met de gevolgen zoals in dit artikel is bepaald, tenzij dit naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

  • 9.

    Voor de datum van bedrijfsklare oplevering dient dan te worden gelezen de datum waarop de implementatie van de in de betreffende projectcycli geleverde apparatuur, programmatuur, diensten en/of opleidingen dient te zijn voltooid.

  • 10.

    Aan een deelacceptatie kunnen nochtans door de Leverancier geen rechten worden ontleend. De Gemeente heeft te allen tijde het recht om na een deelacceptatietest een acceptatietest van het geheel door de Leverancier geleverde uit te voeren.

11. GARANTIE

  • 1.

    De Leverancier garandeert dat de te verrichten werkzaamheden, inclusief de daarbij eventueel te leveren zaken, voldoen aan de overeengekomen eisen.

  • 2.

    De werkzaamheden beantwoorden niet aan de overeenkomst, indien zij niet worden uitgevoerd op die wijze en niet van dien aard zijn als de Gemeente op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

  • 3.

    Leverancier garandeert voor de duur van twaalf (12) maanden na acceptatie, dat hij gebreken voor zijn rekening herstelt. Indien de Gemeente een beroep wil doen op deze garantie, stelt hij Leverancier daarvan schriftelijk en in spoedgevallen telefonisch op de hoogte. Leverancier herstelt gebreken onverwijld rekening houdend met de ernst en de aard daarvan. Herstel vindt waar nodig plaats in overleg met de Gemeente.

  • 4.

    Tot herstelwerkzaamheden als bedoeld in het voorgaande lid behoort - indien dit noodzakelijk blijkt – het verstrekken van tijdelijke probleemoplossingen om het betreffende gebrek te omzeilen. Tijdelijke oplossingen zullen door de Leverancier in overleg met de Gemeente worden aangebracht en ontslaat de Leverancier niet van de verplichting om het gebrek definitief op te lossen.

  • 5.

    Indien Leverancier aantoont dat sprake is van een gebrek dat de Gemeente redelijkerwijs bij het uitvoeren van de acceptatietest had moeten constateren mag hij extra kosten die als gevolg daarvan met het herstel van dat gebrek zijn gemoeid aan de Gemeente in rekening brengen.

  • 6.

    Indien Leveranvier ter uitvoering van de garantie als bedoeld in lid 3 een tijdelijke oplossing aanbrengt, vergoedt hij de schade die de Gemeente als gevolg daarvan lijdt. Artikel 18 is daarbij van overeenkomstige toepassing.

  • 7.

    Leverancier garandeert in aanvulling op lid 3 dat hij gebreken die de Gemeente tijdens de acceptatietest heeft geconstateerd, maar die voor hem geen reden vormden om niet tot acceptatie over te gaan, met bekwame spoed na acceptatie voor zijn rekening zal herstellen.

  • 8.

    De in lid 3 bedoelde garantie geldt niet voor zover Leverncier aantoont dat een gebrek is ontstaan als gevolg van een, zonder zijn toestemming, door de Gemeente of een door deze ingeschakelde derde in de prestatie aangebrachte wijziging. De garantie geldt evenmin indien een gebrek aantoonbaar het gevolg is van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik van de prestatie door de Gemeente.

  • 9.

    Leverancier garandeert dat hij de prestatie tot vijf (5) jaar na datum van acceptatie kan onderhouden.

  • 10.

    Leverancier garandeert dat levering gedurende een periode van drie (3) jaar mogelijk is en blijft van onderdelen, componenten, en uitbreidingen als beschikbaar zoals ten tijde van het ondertekenen van de overeenkomst dan wel de verbeterde versies ervan.

  • 11.

    De Gemeente en de Leverancier kunnen het genoemde onder 1 t/m 9 nader uitwerken in een Service Level Agreement, volgens het model van de Informatie Beveiligingsdienst.

12. MEER- EN MINDERWERK

  • 1.

    De Gemeente is in overleg met de Leverancier bevoegd om de prestatie te wijzigen, met inachtneming van relevante wet- en regelgeving. Wijzigingen worden schriftelijk overeengekomen.

  • 2.

    Indien een wijziging naar het oordeel van de Leverancier gevolgen heeft voor de overeengekomen (vaste) prijs en/of het tijdstip van de levering, is hij verplicht alvorens aan de wijziging gevolg te geven, de Gemeente hieromtrent zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen acht (8) dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren.

  • 3.

    Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van de Gemeente onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden. Indien dit overleg niet tot overeenstemming leidt kan de Leverancier daaraan geen rechten ontlenen en neemt de Gemeente daardoor geen plichten op zich anders dan voortvloeiend uit de bestaande overeenkomst.

  • 4.

    Indien de Leverancier van mening is dat er meer uren en/of kosten moeten worden gemaakt dan is overeengekomen, is deze gehouden dit de Gemeente zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden. Hierbij wordt tevens door de Leverancier vermeld wat de vermeende aanleiding hiertoe is geweest.

  • 5.

    De Leverancier zal voordat met het meerwerk wordt begonnen een schriftelijke offerte uitbrengen, met betrekking tot de omvang van het door de Leverancier verwachte meerwerk en de daaraan verbonden kosten.

  • 6.

    De Leverancier zal slechts overgaan tot uitvoering van het meer- of minderwerk na een schriftelijke opdracht van de Gemeente.

  • 7.

    Meerwerk dat niet gebaseerd is op een vooraf door de Gemeente overeenkomstig dit artikel gegeven schriftelijke opdracht wordt nimmer verrekend en geschiedt geheel voor rekening en risico van de Leverancier.

  • 8.

    Meerwerk kan door de Gemeente worden onderworpen aan een acceptatietest, conform artikel 10.

13. GEHEIMHOUDING

  • 1.

    Partijen verplichten zich om de aard en de inhoud van de overenkomste en al wat bij de uitvoering van de overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.

  • 2.

    Partijen zullen de geheimhoudingsverplichting van lid 1 tevens opleggen aan al de functionarissen die daarvan kennis verkrijgen en staat ervoor in dat die deze verplichtingen nakomen. Op verzoek van de Gemeente is de Leverancier verplicht deze functionarissen een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

  • 3.

    In geval van overtreding van de voorgaande leden verbeurt de overtredende partij een direct opeisbare boete van duizend Euro (€1000) per overtreding aan de andere partij.

  • 4.

    Onverminderd het bepaalde in de vorige bepaling hebben partijen het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere partij en/of de voor die partij werkzame personen en/of door die partij ingeschakelde derden de overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

14. INTELLECTUELEEIGENDOM

  • 1.

    Alle intellectuele eigendomsrechten die ten aanzien van de prestatie waar en wanneer ook kunnen of zullen kunnen worden uitgeoefend, berusten bij:

    • a.

      De Gemeente voor zover het een maatwerkprogrammatuur betreft. Voor zover nodig worden deze rechten op grond van de overeenkomst door Leverancier aan de Gemeente overgedragen welke overdracht reeds nu voor alsdan door de Gemeente wordt aanvaard;

    • b.

      Leverancier of een derde in alle overige gevallen. Leverancier verleent in dat geval aan de Gemeente een nader bij de overeenkomst te bepalen niet exclusief recht tot gebruik van de prestatie dat in ieder geval toereikend is voor nakoming van het in de overeenkomst(en) bepaalde.

  • 2.

    Door ondertekening van de overeenkomst worden de in lid 1 a bedoelde rechten aan de Gemeente overgedragen. Voorzover voor de overdracht van die rechten op enig moment een nadere akte is vereist, machtigt Leverancier de Gemeente hierbij voor dat geval onherroepelijk een dergelijke akte op te maken en deze mede namens Leverancier te ondertekenen een en ander onverminderd de verplichting van Leverancier om op eerste verzoek van de Gemeente aan de overdracht van deze rechten medewerking te verlenen zonder daarbij voorwaarden te kunnen stellen. Leverancier machtigt voorzover nodig de Gemeente hierbij tevens onherroepelijk om de overdracht van deze intellectuele eigendomsrechten in de desbetreffende registers in of over te (doen) schrijven.

  • 3.

    De Leverancier vrijwaart de Gemeente tegen aanspraken van derden die verband kunnen houden met enige schending van de Leverancier van het in lid 1 gestelde en zal de Gemeente alle schade vergoeden inclusief proceskosten die daarvan het gevolg zijn. Artikel 18 van deze voorwaarden is van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Indien de Gemeente een door de Leverancier geleverde prestatie niet meer kan gebruiken omdat het een inbreuk maakt op de intellectuele eigendomsrechten van derden, zal Leverancier op eigen kosten en ten behoeve van de Gemeente een niet exclusief gebruiksrecht verwerven dat in ieder geval toereikend is voor nakoming van het in de overeenkomst bepaalde, onverminderd het recht van de Gemeente op vergoeding van de door de Gemeente geleden schade.

  • 5.

    Ten aanzien van de door de Gemeente verstrekte tekeningen, ramingen, schema's, ontwerpen, apparatuur, programmatuur en dergelijke behoudt de Gemeente zich naast het eigendomsrecht ook het auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de Gemeente noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan derden worden getoond of ter hand gesteld of door de Leverancier worden gebruikt ter vervaardiging van goederen of uitvoering van werken waarop deze betrekking hebben.

  • 6.

    Het is de Leverancier niet toegestaan maatwerkprogrammatuur aan derden ter inzage te geven, ter beschikking te stellen middels licentie dan wel op enige andere wijze kenbaar te maken c.q. daarop rechten aan derden te verlenen, tenzij daartoe uitdrukkelijk schriftelijk toestemming is verkregen van de Gemeente. Aan deze toestemming kan de Gemeente voorwaarden verbinden, zoals het vaststellen van een vergoeding voor de op deze maatwerkprogrammatuur te verlenen licentie

  • 7.

    Bij de vaststelling van die vergoeding worden de door de Gemeente voor de ontwikkeling van de maatwerkprogrammatuur betaalde vergoeding, alsmede eventuele in de loop der jaren betaalde onderhoudsbedragen verdisconteerd. Zo nodig zal een door de Gemeente aan te wijzen onafhankelijke deskundige de waarde vaststellen. De Gemeente kan ook opteren voor een recht op goedkeuring van de verkrijgende partij, aan welke goedkeuring door haar voorwaarden kunnen worden verbonden.

15. ESCROWREGELING

  • 1.

    Op eerste verzoek van de Gemeente zal de Leverancier terstond haar medewerking verlenen aan een escrowregeling met betrekking tot Standaardprogrammatuur, waarbij de Gemeente - te harer keuze - contractspartij zal zijn, dan wel bij een escrowovereenkomst tussen de Leverancier en een bewaarnemer zal worden aangemerkt als belanghebbende.

  • 2.

    In geval van het aanbieden van programmatuur op afstand zal op eerste verzoek van de Gemeente de Leverancier terstond haar medewerking verlenen aan een escrowregeling met betrekking tot het deponeren van de applicatie en data, waarbij de Gemeente - te harer keuze - contractspartij zal zijn, dan wel bij een escrowovereenkomst tussen de Leverancier en een bewaarnemer zal worden aangemerkt als belanghebbende.

  • 3.

    Ongeacht voor welke vorm van escrow wordt gekozen heeft de Gemeente, indien is voldaan aan een of meerdere van de in de escrowovereenkomst op te nemen afgiftevoorwaarden, waaronder in elk geval begrepen dezelfde situaties als vermeld in artikel 19, recht op onmiddellijke afgifte van de broncode.

  • 4.

    Desgewenst heeft de Gemeente het recht nadere afgiftevoorwaarden te bepalen, welke door de Leverancier slechts in redelijkheid en gemotiveerd kunnen worden geweigerd. De afgiftevoorwaarden worden vastgelegd in een escrowovereenkomst.

  • 5.

    Desgewenst heeft de Gemeente bij programmatuur op afstandhet recht om een contingentieonderzoek onderdeel uit te laten maken van de escrowovereenkomst.

  • 6.

    De Gemeente heeft in voorkomend geval de mogelijkheid om bij het in vervulling gaan van één of meer in de Escrow genoemde voorwaarden, software die onderdeel is van het contract, eigenmachtig te (laten) gebruiken voor het herstellen van fouten en aderszins het onderhouden en beheren van de standaardprogrammatuur.

  • 7.

    De Gemeente is gerechtigd door een onafhankelijke derde de te deponeren broncode te doen onderzoeken op het moment dan wel direct voorafgaande aan de deponering, zulks om deze te verifiëren ter zake regenereerbaarheid, onderhoudbaarheid, het bestaan van eventuele virussen, et cetera. Hetzelfde geldt voor wat wordt afgegeven aan de Gemeente op grond van het bepaalde in lid 6 van dit artikel. De kosten van een dergelijk onderzoek zijn voor rekening van de Gemeente, tenzij uit het onderzoek blijkt dat datgene dat bestemd is voor deponering onvoldoende is en/of de nakoming van de overeenkomst niet kan garanderen, in welk geval de kosten van het onderzoek op de Leverancier zullen worden verhaald.

16. PROGRAMMATUUR OP AFSTAND

  • 1.

    De Leverancier zal aan de Gemeente de in de overeenkomst tussen partijen bepaalde dienst op het gebied van programmatuur op afstand verlenen alsmede de overige tussen partijen overeengekomen diensten verrichten.

  • 2.

    Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is de Leverancier verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren van dataconversie.

  • 3.

    Ondersteuning aan gebruikers zal via de interne helpdesk van de Gemeente geschieden en tenzij anders overeengekomen telefonisch of per e-mail plaatsvinden. De Leverancier zal tenzij anders overeengekomen adviseren over het gebruik en het functioneren van de in de overeenkomst genoemde programmatuur en of apparatuur en over het gebruik dat van de dienst wordt gemaakt.

  • 4.

    De Leverancier accepteert dat wanneer er persoonsgegevens worden bewerkt in systemen van de leverancier buiten de Gemeente, er een bewerkersovereenkomst wordt afgesloten als onderdeel van het contract. Incidenten worden direct gemeld aan de Gemeente. Bij niet gemelde incidenten waar persoonsgegevens bij betrokken zijn, zal de Gemeente een ontvangen boete en ontstane schade verhalen op de Leverancier.

  • 5.

    Partijen houden het er voor dat de Leverancier ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens ‘bewerker’ in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens is. De Leverancier zal, zoveel als technisch mogelijk is, medewerking verlenen aan de door de Gemeente na te komen verplichtingen. De Leverancier zal bij verwerking van persoonsgegevens gebruik maken van een datacenter binnen de Europese Unie.

  • 6.

    Tenzij anders overeengekomen zal de Leverancier tevens zorg dragen voor back- ups van gegevens van de Gemeente. Dit met inachtneming van de tussen partijen schriftelijk overeengekomen periodes. Bij gebreke daarvan zal eens per week, een volledige back-up worden gemaakt van de bij hem in bezit zijnde gegevens van de Gemeente. De Leverancier zal de back-up bewaren gedurende een tussen partijen overeen te komen termijn, en bij gebreke van afspraken daaromtrent, gedurende de bij de Leverancier gebruikelijke termijnen. De Leverancier zal de back-up behandelen en bewaren conform de tussen partijen gesloten bewerkersovereenkomst.

  • 7.

    De Gemeente kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de dienstverlening aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij de Leverancier geldende procedures tot gevolg hebben, zal de Leverancier de Gemeente hierover zo tijdig mogelijk schriftelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening van de Gemeente.

  • 8.

    De Leverancier kan de dienst geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor onderhoud. De service levels (kwaliteit en niveau) van het onderhoud worden in een Service Level Agreement, uitgewerkt. De Leverancier zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk, tenzij anders is overeengekomen dient de buitenbedrijfstelling buiten werkuren (08:30 uur tot 17:00 uur) plaats te vinden en na kennisgeving aan de Gemeente.

  • 9.

    Alle door de Leverancier bij de dienstverlening gebruikte apparatuur, programmatuur en zaken blijven eigendom of intellectuele eigendom van de Leverancier of diens toeleveranciers tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

  • 10.

    De Leverancier garandeert dat is voldaan aan alle vereisten voor de rechtmatige verwerking van de persoonsgegevens die door de Gemeente worden ingevoerd of door de Leverancier worden verwerkt in het kader van programmatuur op afstand, een en ander overeeenkomstig de daarover in de bewerkersovereenkomst opgenomen bepalingen.

  • 11.

    Aanvullende afspraken over de continuïteit en beschikbaarheid van de door de Leverancier aan de Gemeente, in de overeenkomst tussen partijen bepaalde dienst op het gebied van programmatuur op afstand zullen worden vastgelegd in een Service Level Agreement.

  • 12.

    De Leverancier dient zich te houden aan wet- en regelgeving inzake beveiliging alsmede aan de regels van het Gemeentelijke informatie beveiligingsbeleid. Dit document zal aan de Leverancier ter beschikking worden gesteld.

  • 13.

    De leverancier accepteert de maatregelen uit de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG) en past deze toe op de geleverde producten en/of diensten.

  • 14.

    De Gemeente kan een audit laten uitvoeren om te controleren dat aan beveiligingseisen die van toepassing zijn wordt voldaan. Een TPM (Third Party Memorandum) kan als vervanging van de gevraagde audit worden gebruikt om aan te tonen dat aan beveiligingseisen voldaan is.

17. PRIJZEN, FACTURERING EN BETALING

  • 1.

    Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen zijn alle overeengekomen prijzen en tarieven vast voor de duur van de overeenkomst.

  • 2.

    De overeengekomen prijs is in euro's exclusief BTW doch inclusief alle kosten, en (intellectuele eigendoms-)rechten, belastingen en heffingen, transport(verzekering), adequate verpakking, reis-en verblijfkosten, keuringen, beproevingen, certificaten, gebruiksaanwijzingen in de Nederlandse of Engelse taal. De Leverancier geeft daarnaast in de offerte een specificatie van eventueel bijkomende kosten.

  • 3.

    De Leverancier zal voor de opdracht op verzoek van de Gemeente een tijdverantwoording bijhouden, die als basis kan dienen voor berekening van de op de factuur opgenomen vergoeding voor de verrichte werkzaamheden.

  • 4.

    Kosten, gemaakt ten behoeve van het uitbrengen van offertes, zijn niet declarabel, tenzij anders overeengekomen.

  • 5.

    Meerwerk zoals bedoeld in artikel 12 zal door de Leverancier na voltooiing van de meerwerk werkzaamheden en acceptatie daarvan door de Gemeente, apart worden gefactureerd. De aard en de omvang van de verrichte meerwerkzaamheden zullen in de facturen uitdrukkelijk worden gespecificeerd onder verwijzing naar de schriftelijke goedkeuring van de Gemeente.

  • 6.

    Verrekening van minderwerk geschiedt door inhouding op de overeengekomen som.

  • 7.

    Op de factuur vermeldt de Leverancier:

    • a.

      de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen;

    • b.

      naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer;

    • c.

      de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, BTW-nummer, KvK-nummer;

    • d.

      het factuuradres van de Leverancier;

    • e.

      het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW;

    • f.

      het boekings- of verplichtingennummer;

    • g.

      eventuele nadere eisen in overleg met de Gemeente.

  • 8.

    Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen zal betaling plaatsvinden binnendertig (30) dagen na ontvangst van de factuur door de Gemeente .

  • 9.

    De Gemeente is gerechtigd betaling uit te stellen totdat de Leverancier aan zijn openstaande verplichting(en) heeft voldaan.

  • 10.

    Betaling ontslaat de Leverancier niet van enige garantie en/of aansprakelijkheid zoals deze voortvloeit uit de tussen partijen gesloten overeenkomst en wet.

  • 11.

    De Gemeente is bevoegd de verschuldigde factuurbedragen te verrekenen met andere bedragen die de Leverancier aan de Gemeente is verschuldigd.

18. AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING

  • 1.

    De Leverancier zal vanaf het aangaan van de overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst en zal zich ook zodanig verzekerd houden gedurende de uitvoering van de overeenkomst.

  • 2.

    De Leverancier zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de overeenkomst niet ten nadele van de Gemeente wijzigen, tenzij de Gemeente hiervoor haar expliciete en schriftelijke toestemming heeft gegeven.

  • 3.

    Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de overeenkomst en waarover de Leverancier nog niet beschikt, zal de Leverancier afsluiten tenminste voor de periode van de uitvoering van de overeenkomst.

  • 4.

    De Leverancier vrijwaart de Gemeente tegen eventuele aanspraken van derden ter zake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de uitvoering door de Leverancier van de overeenkomst, met inachtneming van de in lid 5 opgenomen limitering.

  • 5.

    De aansprakelijkheid van de Leverancier is beperkt tot een bedrag van:

    € 150.000,- voor overeenkomsten waarvan de waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-;

    € 300.000,- voor overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan

    € 50.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 100.000,-;

    € 500.000,- voor overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan

    € 100.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 150.000,-;

    € 1.500.000,- voor overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan € 150.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 500.000,-;

€ 3.000.000,- voor overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan € 500.000,-.

  • 6.

    Samenhangende gebeurtenissen worden beschouwd als één gebeurtenis.

  • 7.

    De beperking van de aansprakelijkheid als beschreven onder lid 5 van dit artikel komt te vervallen:

    • a.

      indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de Leverancier of de functionaris;

    • b.

      in geval van aanspraken van derden op schadevergoeding ten gevolge van dood of letsel;

    • c.

      in geval van schending van intellectuele eigendomsrechten als beschreven in artikel 14 van deze inkoopvoorwaarden.

19. ONTBINDING

  • 1.

    Onverminderd alle andere rechten of vorderingen en onverminderd alle overige in deze voorwaarden en in de wet omschreven mogelijkheden tot ontbinding, is de Gemeente bevoegd, de overeenkomst door een schriftelijke verklaring zonder nadere ingebrekestelling, geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst en/of, betalingsverplichtingen op te schorten en/of, uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk derden op te dragen zonder dat de Gemeente tot enige schadevergoeding gehouden is indien:

    • a.

      de Leverancier zijn faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard;

    • b.

      de Leverancier surseance van betaling aanvraagt, of aan hem, al dan niet surseance van betaling wordt verleend;

    • c.

      de onderneming van de Leverancier wordt ontbonden;

    • d.

      de Leverancier zijn onderneming staakt;

    • e.

      beslag door derden is gelegd op (een aanmerkelijk deel van) de bedrijfseigendommen of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst;

    • f.

      bij liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van de Leverancier;

    • g.

      de Leverancier fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt.De bevoegdheid geldt ook indien zich gedurende de looptijd van de overenkomst ten aanzien van de Leverancier uitsluitingsgronden voordoen als bedoeld in artikel 2.86 Aanbestedingswet 2012.

  • 2.

    Indien de overeenkomst op grond van het in het eerste lid bepaalde is ontbonden, heeft de Leverancier alsdan aanspraak op vergoeding van in redelijkheid voor de uitvoering van de overeenkomst gemaakte kosten en in verband daarmee in redelijkheid voor de toekomst reeds aangegane verplichtingen. Indien de Gemeente echter aantoont dat de onrechtmatigheid (mede) aan Leverancier toerekenbaar is, komt Leverancier geen vergoeding toe.

  • 3.

    De Leverancier is op diens beurt verplicht de reeds aan hem verrichte onverschuldigde betalingen aan de Gemeente terug te betalen, vermeerderd met de wettelijke rente over het betaalde bedrag vanaf de dag waarop is betaald.

  • 4.

    Indien de overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden bestaat de terugbetalingsverplichting alleen voor zover de betalingen op het ontbonden gedeelte betrekking hebben.

  • 5.

    Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten van de Gemeente als gevolg van de niet-nakoming door de Leverancier komen ten laste van de Leverancier.

  • 6.

    De Gemeente zal de Leverancier de kosten met betrekking tot de ontwikkeling van de maatwerkprogrammatuur die Leverancier tot dan tot heeft gemaakt en nog niet reeds heeft vergoed, vergoeden op basis van de bepalingen van de overeenkomst.

20. OVERMACHT

  • 1.

    In geval van overmacht wordt de nakoming van de desbetreffende en de daarmee samenhangende verplichting(en) geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van de overmacht, zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn.

  • 2.

    Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de bewijsstukken, de andere partij schriftelijk van een beroep op overmacht in kennis stelt.

  • 3.

    Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren of indien de overmachtsperiode langer dan zes (6) weken heeft geduurd of redelijkerwijs te verwachten is dat deze tenminste zes (6) weken zal duren, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven zonder nadere ingebrekestelling met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

  • 4.

    Onder overmacht aan de zijde van de Leverancier wordt in ieder geval niet verstaan: ziekte of gebrek aan personeel, niet formeel erkende stakingen, wanprestatie van door de Leverancier ingeschakelde derden, uitval van hulpmaterialen en liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de Leverancier.

21. ONDERBREKINGOVEREENKOMST

  • 1.

    De Gemeente is gerechtigd de Leverancier te gelasten de uitvoering van de overeenkomst te onderbreken. De Gemeente is verplicht de Leverancier dit schriftelijk kenbaar te maken onder mededeling van de reden, de (verwachte) duur van de onderbreking alsmede de ingangsdatum daarvan.

  • 2.

    Indien de (verwachte) onderbreking als bedoeld in dit artikel langer dan 1 maand is, zijn partijen verplicht met elkaar in overleg te treden om te heronderhandelen over de voorwaarden waaronder de overeenkomst zal worden voortgezet.

22. EXITCLAUSULE

  • 1.

    Indien de overeenkomst om welke reden ook (tussentijds) eindigt, doet Leverancier op eerste verzoek van de Gemeente datgene wat redelijkerwijs noodzakelijk is om er voor te zorgen dat een nieuwe Leverancier of de Gemeente zelf zonder belemmeringen de uitvoering van de overeenkomst kan overnemen en/of een soortgelijke prestatie ten behoeve van de Gemeente kan verrichten. Tevens retourneert Leverancier aan de Gemeente onverwijld alle haar door de Gemeente ter hand gestelde documenten, boeken, bescheiden en andere goederen (waaronder begrepen gegevens- en informatiedragers).

  • 2.

    Anders dan in geval van ontbinding van de overeenkomst verricht Leverancier de in het voorgaande lid bedoelde diensten tegen de in de overeenkomst bepaalde tarieven en condities of bij gebreke daarvan tegen de in het algemeen door Leverancier gehanteerde tarieven en nader overeen te komen condities. De in lid 1 bedoelde diensten worden kosteloos verricht indien sprake is van een toerekenbare tekortschieten van Leverancier.

23. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

  • 1.

    Op deze algemene voorwaarden en de overeenkomsten alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is het Nederlands recht van toepassing.

  • 2.

    De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten Alle geschillen in verband met de overeenkomst of overeenkomsten die daarmee samenhangen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement Haarlem.

  • 3.

    Lid 3 laat onverlet:

  • a.

    de bevoegdheid van de Gemeente om voor de beslechting van een geschil te kiezen voor de volgens de wet bevoegde rechter;

  • b.

    de bevoegdheid van partijen om bij overeenkomst een geschil aan arbitrage of mediation te onderwerpen.