Regeling vervallen per 08-10-2010

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 01-06-2007 t/m 07-10-2010

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

gelezen

het raadsvoorstel van het college van burgemeester en wethouders no. R07.0026 van 2007;

gelet op

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensen op de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

DE RAAD VAN DE GEMEENTE VELSEN

VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van bureau Burgerzaken, afdeling Algemene en Burgerzaken.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens worden vanuit de GBA door de beheerders van:

    • 1.

      de geautomatiseerde Gemeentelijke Sociale Zaken Administratie (GSA), Afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport;

    • 2.

      gemeenschappelijke regeling samenwerking Leerplicht / RMC en Afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport;

    • 3.

      de geautomatiseerde Onroerende zaken en Belastingenadministratie (OZ&B), Afdeling Middelen en Ondersteuning:

      • a.

        voor de administraties, vermeld onder 1 en 2, gegevens opgehaald vanuit de GBA en opgenomen in de betreffende registratie waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie wordt geplaatst op de persoonslijst van betrokkene;

      • b.

        mutaties ontvangen van op de persoonslijst van ingeschrevene aangebrachte actualiseringen waar een binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt op de persoonslijst;

      • c.

        opgave ontvangen van eerste inschrijvingen op grond van geboorte en vestiging in de GBA.

  • 2.

    Voor de administraties vermeld onder b. en c. geldt hetzelfde met uitzondering dat er geen indicaties geplaatst worden.

HOOFDSTUK 2 Bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

  • 1.

    Rechtstreeks toegang tot de basisadministratie hebben:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op bureau Burgerzaken van de afdeling Algemene en Burgerzaken;

    • c.

      de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires, werkzaam cq. stage lopend op bureau Burgerzaken;

    • d.

      met inachtneming van de artikelen 88en 89 van de wet, de in bijlage I van deze verordening genoemde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in bijlage I genoemde gegevens, ter uitvoering van publiekrechtelijke taken.

  • 2.

    Met de afdelingshoofden van de afdelingen die de raadpleegfunctie gebruiken, worden schriftelijke afspraken gemaakt om te waarborgen, dat de persoonsgegevens uit de GBA alleen worden gebruikt voor de uitoefening van hun taken.

  • 3.

    De beheerder kan voorwaarden verbinden aan de tijdsduur waarop rechtstreekse toegang mogelijk is.

  • 4.

    De beheerder kan binnen de categorieën van de persoonslijst gegevens op elementniveau afschermen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88en 89 van de Wet GBAworden aan de in bijlage II genoemde binnengemeentelijke afnemers en voor wat betreft de in bijlage II genoemde benodigde gegevens, systematisch verstrekt.

Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

HOOFDSTUK 3 Overige bepalingen

Artikel 7 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens het managementteam vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met onmiddellijke ingang.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Ondertekening

Vastgesteld in het openbare raadsplein van 24-05-2007 bij raadsvoorstel Griffie.
De griffier, De voorzitter,
mr. P.E.H.M. Huijs mr. P.A.G. Cammaert

BIJLAGE I: RECHTSTREEKSE TOEGANG AAN BINNENGEMEENTELIJKE AFNEMERS OP GROND VAN ARTIKEL 4 VAN DE VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

De afdelingen die rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens hebben zijn:

  • -

    bureau Financiële ondersteuning, afdeling Middelen en Ondersteuning

  • Gegevens

    uit de categorie

    01

    Persoon

    05

    Huwelijk

    06

    Overlijden

    08/58

    Verblijfplaats

    09

    Kind

    21

    Verwijzing

  • -

    bureau Onroerende Zaken & Belastingen, afdeling Middelen en Ondersteuning

  • Gegevens

    uit de categorie

    01/51

    Persoon

    02/52

    1

    03/53

    2

    /54

    Nationaliteit

    05/55

    Huwelijk

    06/56

    Overlijden

    07

    Inschrijving

    08/58

    Verblijfplaats

    09/59

    Kind

    10/60

    Verblijfstitel

    11/61

    Gezagsverhouding

    12

    Reisdocument

    13

    Kiesrecht

    14/64

    Afnemersindicatie

    21

    Verwijsgegevens

  • -

    afdeling Ruimte Ontwikkeling en Economische Zaken

  • Gegevens

    uit de categorie

    01

    Persoon

    05/55

    Huwelijk

    06

    Overlijden

    08/58

    Verblijfplaats

    09

    Kind

    21

    Verwijsgegevens

  • -

    afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport

  • Gegevens

    uit de categorie

    01

    Persoon

    /54

    Nationaliteit

    05/55

    Huwelijk

    06/56

    Overlijden

    08/58

    Verblijfplaats

    09/59

    Kind

    10

    Verblijfstitel

    21

    Verwijsgegevens

  • -

    bureau uitvoering, afdeling Algemene en Burgerzaken

  • Gegevens

    uit de categorie

    01

    Persoon

    05

    Huwelijk

    06

    Overlijden

    07

    Inschrijving

    08

    Verblijfplaats

    11

    Gezagsverhouding

    21

    Verwijsgegevens

  • -

    vestiging Velsen van de regiopolitie Kennemerland

  • Gegevens

    uit de categorie

    01

    Persoon

    02

    1

    03

    2

    04

    Nationaliteit

    05

    Huwelijk

    06

    Overlijden

    08

    Verblijfplaats

    09

    Kind

    12

    Reisdocument

    21

    Verwijsgegevens

BIJLAGE III: OVERIGE VERSTREKKINGEN OP GROND VAN ARTIKEL 6 VAN DE VERORDENING VAN DE GEMEENTELIJK BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS.

De categorieën “vrije derden” voor verstrekkingen zijn:

  • -

    door de gemeente gesubsidieerde instellingen zoals verenigingen;

  • -

    vakbonden;

  • -

    Ouderenbonden;

  • -

    Stichtingen met een maatschappelijk doel.

BIJLAGE II: SYSTEMATISCHE VERSTREKKING AAN BINNENGEMEENTELIJKE AFNEMERS OP GROND VAN ARTIKEL 5 VAN DE VERORDENING VAN DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS.

De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling samenwerking Leerplicht / RMC en Afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport, leerplichtadministratie en administratie in het kader van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten:

Eerste inschrijving van personen op grond van een geboorte of vestiging ten behoeve van de opname in de leerplichtadministratie en van niet-leerplichtige jongeren tot 23 jaar.

Afdeling Sociale zaken, Welzijn en Sport, administratie:

Eerste inschrijving van personen op grond van een geboorte ten behoeve van de opname in de administratie van Sociale zaken, voor zover het personen betreft die daarvoor in aanmerking komen.

Afdeling Sociale zaken, Welzijn en Sport, Werk/zorg & inkomen:

- Mutaties naar aanleiding van actualiseren van de categorie 01, 06, 08 en 21 voor zover het personen betreft die ouder zijn dan 65 jaar ten behoeve van de administratie ten behoeve van het collectief vervoer ouderen.

Afdeling Ruimte Ontwikkeling en Economische Zaken, Woonruimteverdeling:

Mutaties woonwagen bewoners om beleid te maken en te handhaven.

Centraal Orgaan Bejaardenbeleid:

Eerste inschrijving en mutaties van actualiseren in de categorie 01, 05, 06, 08 en 21 voor zover het personen betreft die ouder zijn dan 65 jaar ten behoeve van de administratie van personen van het COB.

Zorgbalans, Thuiszorg Zuid-Kennemerland, afdeling Zorgbemiddeling

Mutaties overlijden.