Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR63924
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR63924/1
Regeling vervallen per 08-10-2010
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geldend van 01-06-2007 t/m 07-10-2010
Intitulé
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensgelezen
het raadsvoorstel van het college van burgemeester en wethouders no. R07.0026 van 2007;
gelet op
de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensen op de Wet bescherming persoonsgegevens;
besluit:
vast te stellen de volgende verordening:
DE RAAD VAN DE GEMEENTE VELSEN
VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;
- f.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- g.
geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de GBA;
- h.
afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
- i.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van bureau Burgerzaken, afdeling Algemene en Burgerzaken.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
- 1.
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens worden vanuit de GBA door de beheerders van:
- 1.
de geautomatiseerde Gemeentelijke Sociale Zaken Administratie (GSA), Afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport;
- 2.
gemeenschappelijke regeling samenwerking Leerplicht / RMC en Afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport;
- 3.
de geautomatiseerde Onroerende zaken en Belastingenadministratie (OZ&B), Afdeling Middelen en Ondersteuning:
- a.
voor de administraties, vermeld onder 1 en 2, gegevens opgehaald vanuit de GBA en opgenomen in de betreffende registratie waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie wordt geplaatst op de persoonslijst van betrokkene;
- b.
mutaties ontvangen van op de persoonslijst van ingeschrevene aangebrachte actualiseringen waar een binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt op de persoonslijst;
- c.
opgave ontvangen van eerste inschrijvingen op grond van geboorte en vestiging in de GBA.
- a.
- 1.
- 2.
Voor de administraties vermeld onder b. en c. geldt hetzelfde met uitzondering dat er geen indicaties geplaatst worden.
HOOFDSTUK 2 Bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
- 1.
Rechtstreeks toegang tot de basisadministratie hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op bureau Burgerzaken van de afdeling Algemene en Burgerzaken;
- c.
de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires, werkzaam cq. stage lopend op bureau Burgerzaken;
- d.
met inachtneming van de artikelen 88en 89 van de wet, de in bijlage I van deze verordening genoemde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in bijlage I genoemde gegevens, ter uitvoering van publiekrechtelijke taken.
- a.
- 2.
Met de afdelingshoofden van de afdelingen die de raadpleegfunctie gebruiken, worden schriftelijke afspraken gemaakt om te waarborgen, dat de persoonsgegevens uit de GBA alleen worden gebruikt voor de uitoefening van hun taken.
- 3.
De beheerder kan voorwaarden verbinden aan de tijdsduur waarop rechtstreekse toegang mogelijk is.
- 4.
De beheerder kan binnen de categorieën van de persoonslijst gegevens op elementniveau afschermen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88en 89 van de Wet GBAworden aan de in bijlage II genoemde binnengemeentelijke afnemers en voor wat betreft de in bijlage II genoemde benodigde gegevens, systematisch verstrekt.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
- 1.
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBAkunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98en 99 van de Wet GBA, aan de in bijlage III genoemde categorieën “vrije derden” gegevens worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
- 2.
In bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wetworden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
HOOFDSTUK 3 Overige bepalingen
Artikel 7 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens het managementteam vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 8 Slotbepalingen
- 1.
Deze verordening treedt in werking met onmiddellijke ingang.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
- 3.
De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Ondertekening
BIJLAGE I: RECHTSTREEKSE TOEGANG AAN BINNENGEMEENTELIJKE AFNEMERS OP GROND VAN ARTIKEL 4 VAN DE VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
De afdelingen die rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens hebben zijn:
- -
bureau Financiële ondersteuning, afdeling Middelen en Ondersteuning
- Gegevens
uit de categorie
01
Persoon
05
Huwelijk
06
Overlijden
08/58
Verblijfplaats
09
Kind
21
Verwijzing
- -
bureau Onroerende Zaken & Belastingen, afdeling Middelen en Ondersteuning
- Gegevens
uit de categorie
01/51
Persoon
02/52
1
03/53
2
/54
Nationaliteit
05/55
Huwelijk
06/56
Overlijden
07
Inschrijving
08/58
Verblijfplaats
09/59
Kind
10/60
Verblijfstitel
11/61
Gezagsverhouding
12
Reisdocument
13
Kiesrecht
14/64
Afnemersindicatie
21
Verwijsgegevens
- -
afdeling Ruimte Ontwikkeling en Economische Zaken
- Gegevens
uit de categorie
01
Persoon
05/55
Huwelijk
06
Overlijden
08/58
Verblijfplaats
09
Kind
21
Verwijsgegevens
- -
afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport
- Gegevens
uit de categorie
01
Persoon
/54
Nationaliteit
05/55
Huwelijk
06/56
Overlijden
08/58
Verblijfplaats
09/59
Kind
10
Verblijfstitel
21
Verwijsgegevens
- -
bureau uitvoering, afdeling Algemene en Burgerzaken
- Gegevens
uit de categorie
01
Persoon
05
Huwelijk
06
Overlijden
07
Inschrijving
08
Verblijfplaats
11
Gezagsverhouding
21
Verwijsgegevens
- -
vestiging Velsen van de regiopolitie Kennemerland
- Gegevens
uit de categorie
01
Persoon
02
1
03
2
04
Nationaliteit
05
Huwelijk
06
Overlijden
08
Verblijfplaats
09
Kind
12
Reisdocument
21
Verwijsgegevens
BIJLAGE III: OVERIGE VERSTREKKINGEN OP GROND VAN ARTIKEL 6 VAN DE VERORDENING VAN DE GEMEENTELIJK BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS.
De categorieën “vrije derden” voor verstrekkingen zijn:
- -
door de gemeente gesubsidieerde instellingen zoals verenigingen;
- -
vakbonden;
- -
Ouderenbonden;
- -
Stichtingen met een maatschappelijk doel.
BIJLAGE II: SYSTEMATISCHE VERSTREKKING AAN BINNENGEMEENTELIJKE AFNEMERS OP GROND VAN ARTIKEL 5 VAN DE VERORDENING VAN DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS.
De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling samenwerking Leerplicht / RMC en Afdeling Sociale Zaken, Welzijn en Sport, leerplichtadministratie en administratie in het kader van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten:
Eerste inschrijving van personen op grond van een geboorte of vestiging ten behoeve van de opname in de leerplichtadministratie en van niet-leerplichtige jongeren tot 23 jaar.
Afdeling Sociale zaken, Welzijn en Sport, administratie:
Eerste inschrijving van personen op grond van een geboorte ten behoeve van de opname in de administratie van Sociale zaken, voor zover het personen betreft die daarvoor in aanmerking komen.
Afdeling Sociale zaken, Welzijn en Sport, Werk/zorg & inkomen:
- Mutaties naar aanleiding van actualiseren van de categorie 01, 06, 08 en 21 voor zover het personen betreft die ouder zijn dan 65 jaar ten behoeve van de administratie ten behoeve van het collectief vervoer ouderen.
Afdeling Ruimte Ontwikkeling en Economische Zaken, Woonruimteverdeling:
Mutaties woonwagen bewoners om beleid te maken en te handhaven.
Centraal Orgaan Bejaardenbeleid:
Eerste inschrijving en mutaties van actualiseren in de categorie 01, 05, 06, 08 en 21 voor zover het personen betreft die ouder zijn dan 65 jaar ten behoeve van de administratie van personen van het COB.
Zorgbalans, Thuiszorg Zuid-Kennemerland, afdeling Zorgbemiddeling
Mutaties overlijden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl