Regeling vervallen per 01-01-2009

Legesverordening 2008

Geldend van 28-12-2007 t/m 31-12-2008

Intitulé

Legesverordening 2008

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    nacht: de periode van 24.00 uur tot 06.00 uur, waarbij een gedeelte van de nacht als een hele nacht wordt aangemerkt;

  • c.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • d.

    maand: het tijdvak dat loopt van de nde dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)de dag in de volgende kalendermaand;

  • e.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de nde dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)de dag in het volgende kalenderjaar;

  • f.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst wordt verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 25 van de Wet op de Rechtsbijstand;

  • 2.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • 3.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissingen op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • 4.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan, rakende de rechtspositie van gemeentepersoneel of de dienstverrichtingen aan de gemeente door derden;

  • 5.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan op verzoeken ter zake van bijstand ingevolge de Algemene bijstandswet en andere uitkeringen in het persoonlijke belang van de uitkeringsgerechtigden;

  • 6.

    het afgeven van stukken, nodig voor ontvangst van loon of bezoldiging uit arbeidsverhouding of dienstverband in Nederland;

  • 7.

    het afgeven van:

    • a.

      een exemplaar van dan wel een jaarabonnement op de stukken als bedoeld in 2.1.1 t/m 2.1.8 en 2.2.1 t/m 2.2.5 van de tabel, per 3 raadsleden van een politieke partij, casu quo raadsgroepering (minder dan 3 leden worden als 3 leden beschouwd), die in de gemeenteraad van Venlo vertegenwoordigd is;

    • b.

      een jaarabonnement op de stukken als bedoeld in 2.1.4 t/m 2.1.6 van de tabel, per secretariaat van een politieke partij, casu quo raadsgroepering, die in de gemeenteraad van Venlo vertegenwoordigd is;

    • c.

      een exemplaar van dan wel een jaarabonnement op de stukken, als bedoeld in 2.1.1 t/m 2.1.6 en 2.2.1 t/m 2.2.4 van de tabel, per politieke partij, waaronder voor de toepassing van deze verordening is te verstaan een samenwerking van personen, gericht op het behartigen van het openbare belang inzake bestuur van land, provincie of gemeente en/of waarvan een afdeling van bestuur en secretariaat in de gemeente Venlo gevestigd is;

    • d.

      een exemplaar van de stukken, als bedoeld in 2.2.1 t/m 2.2.3 van de tabel, per commissielid, niet raadslid zijnde;

  • 8.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    Indien de leges niet op het in het eerste lid genoemde tijdstip kunnen worden vastgesteld moeten deze, in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, worden betaald, indien het betreft:

    • a.

      de afgifte van een stuk of het verstrekken van inlichtingen, op het tijdstip waarop het stuk wordt afgegeven onderscheidenlijk die inlichtingen worden verstrekt;

    • b.

      de afgifte van een vergunning, ter zake waarvan het bedrag van de verschuldigde leges wordt berekend in verhouding tot een begroting van kosten, binnen 8 dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving.

  • 3.

    In de in het tweede lid genoemde gevallen kan het college van burgemeester en wethouders vorderen, dat ter voldoening van de verschuldigde leges een voorlopig gevorderd bedrag wordt betaald.

  • 4.

    Het voorlopig gevorderde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde bedrag van de verschuldigde leges.

  • 5.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de termijnen van dit artikel.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2007” vastgesteld bij raadsbesluit van 29 november 2006, nadien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2008.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2008”.

Inwerkingtreding, overgangsbepalingen en citeertitel bij de 2e wijziging

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag dat de Wet van 20 oktober 2006, houdende nieuwe regels omtrent de ruimtelijke ordening (Wet ruimtelijke ordening), Staatsblad 566, en de Wet houdende Aanpassing van een aantal wetten met het oog op de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening alsmede regeling van overgangsrecht (Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening), Kamerstukken 30938, in werking treden, doch niet eerder dan 10 juli 2008

  • 2.

    Indien de inwerkingtreding van de verschillende artikelen of onderdelen van de in het eerste lid genoemde wetten verschillend wordt vastgesteld, volgen de in artikel I en II opgenomen bepalingen of onderdelen deze inwerkingtreding voor zover deze betrekking hebben op die betreffende artikelen of onderdelen van deze wetten. Met dien verstande dat de datum niet voor 10 juli ligt.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is overeenkomstig de datum van inwerkingtreding zoals genoemd in lid 1 danwel lid 2, doch niet eerder dan 10 juli 2008;

  • 4.

    De tariefbepalingen of onderdelen van hoofdstuk 5 van de tarieventabel zoals deze luidden voor de in het derde lid bedoelde datum, blijven van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de datum van ingang van heffing hebben voorgedaan.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening tot tweede wijziging van de Legesverordening 2008”.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2008

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Digitaal loket

Tarief

1.1.1

Bij het in behandeling nemen van een aanvraag via het digitaal loket van de gemeente Venlo en betalen via de internetkassa worden de leges verlaagd met 25 procent. Bij het betreffende onderdeel is aangegeven als er digitale korting van toepassing is.

1.2

Beschikking en dergelijke

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.1

Een gunstige beschikking op een aanvraag, zowel voor een vergunning als voor een ontheffing, danwel elk ander stuk in het persoonlijke belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per beschikking

€ 4,50

1.3

Stukken, afschriften, kopieën en dergelijke

1.3.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van stukken, afschriften van stukken of kopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, bij

a. 10 of meer bladzijden of kopieën, per pagina of kopie op A4-formaat

€ 0,20

b. 5 of meer pagina's of kopieën, per pagina of kopie op A3-formaat

€ 0,20

c. 1 of meer bladzijden of kopieën, per bladzijde op A0 of A1 of A2 formaat

€ 4,00

1.4

Onderzoeken e.d.

1.4.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag, zowel mondeling als schriftelijk, tot het verstrekken van informatie, per aanvraag wegens ambtelijke ondersteuning besteed kwartier of gedeelte daarvan. Indien in het kader van de behandeling van de aanvraag om informatie kopieën of afschriften worden verstrekt, wordt dit bedrag verhoogd met de overeenkomstig 1.3.1 berekende leges.

€ 22,30

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

• Abonnementen

De in dit hoofdstuk bedoelde abonnementen worden geacht te zijn ingegaan op de dag waarop het verschuldigde bedrag is voldaan. De abonnementen zijn noch geheel, noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar. Er vindt geen gehele of gedeeltelijke terugbetaling plaats van een niet ten volle gebruikt abonnement.

2.1

Raads- en commissiestukken

Tarief

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

2.1.1

Een jaarabonnement op de agenda van de raad

€ 15,30

2.1.2

Een jaarabonnement op de pré-adviezen van het college van burgemeester en wethouders aan de raad

€ 153,00

2.1.3

Een jaarabonnement op de notulen van de vergadering van de raad

€ 153,00

2.1.4

Een jaarabonnement op de agenda van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 15,30

2.1.5

Een jaarabonnement op de bijlagen van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 61,00

2.1.6

Een jaarabonnement op de notulen van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 15,30

2.1.7

Een jaarabonnement op de uitgebreide bijlagen van de raadscommissie Woonomgeving

€ 2.440

2.1.8

Beleidsnota's, concept-beleidsnota’s, beleidsplannen of conceptbeleidsplannen aan de raad of raadscommissie(s) uitgebracht, per exemplaar het in 1.2.1 vermelde tarief met een maximum van

€ 5,30

2.1.9

Bij een afhaalabonnement op de onder de 2.1.1 tot en met 2.1.6 genoemde stukken, worden genoemde tarieven verminderd met 25%

2.2

Begroting en rekening

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.2.1

Een exemplaar van de Programmabegroting

d. vanaf de datum van de slotbehandeling van de begroting in de raad

€ 41,00

e. vanaf het tijdstip van uitgave tot de datum van de slotbehandeling van de begroting door de raad

€ 13,70

2.2.2

Een exemplaar van de Productenraming

€ 123,00

2.2.3

Een jaarabonnement op de begrotingswijzigingen

€ 62,00

2.2.4

Een exemplaar van de Programmarekening

€ 41,00

2.2.5

Een exemplaar van de Productenrekening

€ 123,00

2.3

Verordeningen, lijsten en dergelijke

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.3.1

Een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening Venlo

€ 31,00

2.3.2

Een exemplaar van de Bouwverordening gemeente Venlo

€ 31,00

2.3.3

Een exemplaar van de toelichting op de Bouwverordening gemeente Venlo

€ 31,00

2.3.4

Een jaarabonnement op de wijzigingen van de verordeningen

€ 31,00

2.3.5

Een exemplaar van de straatnamenlijst van de gemeente

€ 10,00

2.3.6

Een lijst met adressen van de in de gemeente gevestigde onderwijsinrichtingen en hun besturen

€ 10,00

2.3.7

Een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening met bijlagen

€ 31,00

2.3.8

Een exemplaar van een beeldkwaliteitplan

€ 61,00

2.3.9

Bestemmingsplan en voorbereidingsbesluit

2.3.9.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exemplaar van een (ontwerp-)bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 10, leden 1 en 2, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, indien het bestemmingsplan meer dan 25 pagina’s bevat

€ 61,00

2.3.9.2

Idem, indien het bestemmingsplan 25 of minder pagina’s bevat, wordt genoemd tarief verminderd met 50%.

Hoofdstuk 3 Burgelijke stand

3.1

Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap

3.1.1

Voor het voltrekken van een huwelijk of een registratie van een partnerschap op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879, Stb. nr. 72 (Legeswet 1879), of zoals deze laatstelijk is gewijzigd, voor kosteloze voltrekking, is bepaald.

3.1.1.1

In het daarvoor aanwezige lokaal, parterre van het stadhuis Venlo, op

• maandag tot en met vrijdag

€ 134,00

3.1.1.2

In het daarvoor aangewezen lokaal op de tweede verdieping van het stadhuis Venlo op:

3.1.1.2.1

• maandag tot en met vrijdag

€ 350,00

3.1.1.2.2

• zaterdag

€ 600,00

3.1.1.3

In de grote parterreruimte van het stadhuis Venlo op:

• donderdag- en vrijdagmorgen om 09.30, 10.00 en 10.30 uur, uitsluitend indien wordt voldaan aan de door het college van burgemeester en wethouders gestelde voorwaarden

€ 600,00

3.1.1.4

In de daarvoor aangewezen ruimte in Domini te Venlo, op aanvraag en in overleg met de exploitant:

3.1.1.4.1

• maandag t/m vrijdag

€ 350,00

3.1.1.4.2

• zaterdag

€ 600,00

3.1.1.5

In het gemeentehuis Tegelen, op:

• maandag tot en met vrijdag

€ 350,00

3.1.1.6

In het gemeentehuis Tegelen, op:

• zaterdag

€ 600,00

3.1.1.7

In Château Holtmühle op aanvraag en in overleg met de exploitant op:

• maandag tot en met vrijdag

€ 350,00

3.1.1.8

In Château Holtmühle op aanvraag en in overleg met de exploitant op:

• zaterdag

€ 600,00

3.1.1.9

In de gemeentelijke trouwzaal in gemeenschapscentrum de Hamar op:

€ 134,00

• maandag tot en met vrijdag

3.1.1.10

In een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 134,00

3.1.1.11

Partyboot de Maashopper op aanvraag en in overleg met de exploitant op:

€ 350,00

• maandag tot en met vrijdag

3.1.1.12

Partyboot de Maashopper op aanvraag en in overleg met de exploitant op:

• zaterdag

€ 600,00

3.1.1.13

In ’t Raodhoes te Blerick op aanvraag en in overleg met de exploitant op:

• maandag t/m vrijdag

€ 350,00

3.1.1.14

In ’t Raodhoes te Blerick op aanvraag en in overleg met de exploitant op:

• zaterdag

€ 600,00

3.2

Een trouwboekje of een boekje partnerschapregistratie

€ 17,50

3.3.

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Tarief

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking zowel verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd alsook één of meer gegevens omtrent een persoon die niet is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.2.2

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van een jaar, aanvangende met de dag van ingang:

4.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

Tot het verstrekken van gegevens per verstrekking zonder abonnement

€ 11,60

4.2.2.1

• voor 100 verstrekkingen

€ 335,00

4.2.2.2

• voor 500 verstrekkingen

€ 1.340,00

4.2.2.3

• voor 1.000 verstrekkingen

€ 2.010,00

4.2.2.4

• voor 5.000 verstrekkingen

€ 6.700,00

4.2.2.5

• voor 10.000 verstrekkingen

€ 10.050,00

4.2.3

Indien de verstrekkingen worden gevraagd ten behoeve van opinie-onderzoeken of bevolkingsenquêtes op grote schaal zijn de onder 4.2.2 vermelde tarieven van toepassing.

4.2.4

Het vervaardigen van een selectie of steekproef uit het geautomatiseerde bevolkingsbestand

€ 186,00

4.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een extract uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, als bedoeld in artikel 100 van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens, betreffende:

4.3.1

• één persoon

€ 11,60

4.3.2

• twee of meerdere personen op een zelfde adres

€ 11,60

4.3.3

Op de onderdelen 4.3.1 en 4.3.2 is via het digitaal loket een korting van toepassing.

4.4

Het verkrijgen van een afschrift van de persoonslijst op grond van artikel 79, lid 3 Wet GBA

€ 15,10

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van de gegevens als bedoeld in artikel 6, 7e lid, van het Besluit gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

4.6

Terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,60

Hoofdstuk 5 Bouwvergunningen

Tarief

5.1

Bouwkosten

5.1.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, 1e lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Voor woonwagens zijn de bouwkosten de kosten van de woonwagens inclusief de afleverings- en plaatsingskosten.

5.1.2

Onverminderd het bepaalde in 5.1.1 moeten de bouwkosten worden opgevoerd overeenkomstig de normale marktwaarde (ter controle zal de richtlijn “Normbedragen bouwkosten” die is gebaseerd op Elsevier taxaties, worden gehanteerd).

5.1.3

De aanvrager van een bouwvergunning is gehouden bij de aanvraag opgave te doen van de bouwkosten of een raming van de bouwkosten, als bedoeld in artikel 5.1.1, over te leggen.

5.2

Aanvraag bouwvergunning

5.2.1

a. Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bouwvergunning zowel licht als regulier als bedoeld in artikel 1 van de Woningwet: tot en met een bouwsom van € 12.500,00

• is aan leges verschuldigd € 177,00

b. Wanneer de bouwsom > € 12.500,00, dan wordt het tarief 1,6% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting.

Wanneer de bouwsom lager is dan € 2.500,00, worden geen leges geheven.

c. Wanneer de toets aan het Bouwbesluit plaatsvindt door een gecertificeerd bureau in opdracht van de aanvrager, dan wordt het tarief 1,4% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting.

d. Er vindt een maximering van het legesbedrag plaats bij:

• bouwkosten tussen € 10 en € 15 miljoen; dan wordt het tarief voor € 10 miljoen toegepast;

• bouwkosten tussen € 15 en € 20 miljoen; dan wordt het tarief voor € 15 miljoen toegepast;

• bouwkosten vanaf € 20 miljoen; dan wordt het tarief voor € 20 miljoen toegepast.

e. In de hiervoor onder a. tot en met d. bedoelde bedragen, is voor de toets van het bouwplan danwel verzoek aan het bestemmingsplan, een bedrag van 0,2% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting, begrepen.

5.2.2.

a. Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bouwvergunning eerste of tweede fase als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet:

tot en met een bouwsom van € 12.500,00

• is aan leges verschuldigd

€ 195,00

b. Wanneer de bouwsom > € 12.500,00, dan wordt het tarief 0,84% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting, per fase.

c. Wanneer de toets aan het Bouwbesluit plaatsvindt door een gecertificeerd bureau in opdracht van de aanvrager, dan wordt het tarief 0,64% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting in fase 2.

d. Er vindt een maximering van het legesbedrag plaats bij:

• bouwkosten tussen € 10 en € 15 miljoen; dan wordt het tarief voor € 10 miljoen toegepast;

• bouwkosten tussen € 15 en € 20 miljoen; dan wordt het tarief voor € 15 miljoen toegepast;

• bouwkosten vanaf € 20 miljoen; dan wordt het tarief voor € 20 miljoen toegepast.

Ontheffingen; wijzigingen; uitwerking; projectbesluit; (partiële) herziening van het bestemmingsplan

5.2.3

Het tarief zoals bedoeld onder 5.2.1 en 5.2.2 wordt verhoogd met de volgende bedragen. In plaats van een bestemmingsplan kan een inpassingsplan danwel projectbesluit gelezen worden.

5.2.3

a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een binnenplanse ontheffing van het geldend bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder c van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief;

a. voorzover de aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 260,00

b. voorzover er sprake is van afwijking van een (bouw-)voorschrift

€ 154,00

Bij een combinatie van a. en b., geldt het hoogste tarief.

b. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een wijziging van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a. van de, geldt het tarief van

€ 650,00

c. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een uitwerking van een bestemmingsplan zoals bedoeld in 3.6 eerste lid onder b van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief van

€ 1.620,00

d. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een tijdelijke ontheffing van het geldend bestemmingsplan zoals bedoeld in3.22 van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief van

€ 390,00

e. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een buitenplanse ontheffing van het geldend bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief;

a voorzover de aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 325,00

b voorzover er sprake is van een afwijking van een (bouw-)voorschrift

€ 154,00

Bij een combinatie van a. en b., geldt het hoogste tarief.

f. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectbesluit van het geldend bestemmingsplan danwel beheersverordening als bedoeld in artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief;

a. voorzover de aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 650,00

b. voorzover het bouwplan betrekking heeft op de bouw, verbouw of uitbreiding van maximaal één woning danwel de bouw, verbouw of uitbreiding van een bijgebouw of ander bouwwerk bij een woning

€ 2.192,00

c. voor overige bouwplannen

€ 3.200,00

Bij een combinatie van a. en b. of c., geldt het hoogste tarief.

g. In afwijking van de hiervoor onder a. tot en met f. genoemde bedragen, geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een gebruikswijziging (eventueel gecombineerd met bouwen) in een bestaand gebouw en voorzover dit verzoek betrekking heeft op:

a. een kleinschalige activiteit aan huis (40% van de vloeroppervlakte van het hoofdgebouw plus bijgebouwen met een maximum van 50 m²);

€ 150,00

b. een kleinschalige activiteit waarbij gelegenheid tot overnachting wordt geboden (max. 4 bedden).

€ 150,00

h. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een (partiële) herziening van het bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief;

a. voorzover de aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 650,00

b. voor zover het bouwplan betrekking heeft op de bouw, verbouw of uitbreiding van maximaal één woning danwel de bouw, verbouw of uitbreiding van een bijgebouw of ander bouwwerk bij een woning € 2.192,00

c. voor overige bouwplannen

€ 3.200,00

Bij een combinatie van a. en b. of c., geldt het hoogste tarief.

5.2.4

Aanvraag voor een voorlopige beoordeling; principeverzoeken

5.2.4

a. Het in behandeling nemen van een principeverzoek voor de planologische en stedenbouwkundige beoordeling (ongeacht of er sprake zal zijn van bouwen), behoudens artikel 5.2.3 b., c., f. en h., geldt een tarief van:

€ 150,00

b. Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek tot wijziging van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 5.2.3 b., geldt een tarief van:

€ 250,00

c. Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek tot uitwerking van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 5.2.3 c., geldt een tarief van:

€ 500,00

d. Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek voor een projectbesluit dan wel een (partiële) herziening van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 5.2.3. f. en h., geldt een tarief van:

€ 500,00

e. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een voorlopige beoordeling waarbij er sprake is van strijd met het bestemmingsplan, geldt, voorafgaande aan een formele aanvraag voor een bouwvergunning een tarief van:

€ 500,00

f. Indien de verzoeken zoals bedoeld in 5.2.4. a. tot en met e. worden gevolgd door een formele aanvraag voor een ontheffing/herziening bestemmingsplan/projectbesluit/ wijziging/uitwerking/bouwvergunning, wordt dit bedrag in mindering gebracht op het bedrag dat verschuldigd is voor de behandeling van de formele aanvraag.

5.3

Achteraf ingediende aanvraag

Het van toepassing zijnde tarief van onderdeel 5.2.1 danwel 5.2.2 wordt verhoogd in geval van een ingediende aanvraag na aanvang van de bouw, met 100% van de leges, zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag met een minimum van € 354,00.

Ingeval de bouwkosten < € 2.500,00, bedragen de leges in totaal

€ 177,00

5.4

Overschrijving; teruggave; verhoging; kopieën

Overschrijving

5.4.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning of een ontheffing, geldt een tarief van

€ 63,00

Teruggave

5.4.2

a. Indien op grond van artikel 4:5 juncto 3:18 van de Algemene wet bestuursrecht een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning niet verder wordt behandeld, wordt op aanvraag teruggave van 75% van de onder 5.2.1 geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal

€ 177,00

en maximaal

€ 1.064,00

van de verschuldigde leges blijft.

b. Indien op een principeverzoek of aanvraag voorlopige beoordeling zoals bedoeld onder 5.2.4 a. tot en met e., een negatief standpunt volgt, dan wordt ambtshalve 50% van de verschuldigde leges in mindering gebracht.

c. Indien een aanvraag zoals bedoeld onder 5.2.1, 5.2.2 en, of 5.2.3 na het in behandeling nemen ervan en binnen 10 weken na bekendmaking van het ontwerp-besluit, schriftelijk wordt ingetrokken, wordt ambtshalve, 50% van het verschuldigde bedrag gerestitueerd.

d. Indien de aanvraag zoals bedoeld onder 5.2.1, 5.2.2 en, of 5.2.3 na het in behandeling nemen ervan en voor de bekendmaking van het ontwerp-besluit, schriftelijk wordt ingetrokken, wordt ambtshalve, 60% van het verschuldigde bedrag gerestitueerd.

e. Indien van een verleende bouwvergunning, welke niet ouder is dan 26 weken, geen gebruik wordt gemaakt, wordt ambtshalve teruggave van 25% van de onder 5.2.1, 5.2.2 en, of 5.2.3 geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal van de geheven leges verschuldigd blijft

€ 177,00.

f. Indien een aanvraag voor een bouwvergunning wordt geweigerd, wordt ambtshalve teruggave van 25% van de onder 5.2.1 of 5.2.2 geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal van de geheven leges verschuldigd blijft

€ 177,00.

g. Indien op een aanvraag zoals bedoeld in 5.2.3 e.v. afwijzend is beslist, worden de overeenkomstig 5.2.3 e.v. berekende leges, ambtshalve verlaagd met 60% indien het weigeringsbesluit wordt genomen zonder dat hiervoor de procedure zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, is opgestart. Hierbij geldt een minimumtarief van

€ 150,00.

h. Indien op een aanvraag zoals bedoeld in 5.2.3 e.d. afwijzend is beslist nadat de procedure ingevolge afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht reeds is opgestart, worden de overeenkomstig 5.2.3 berekende leges, ambtshalve verlaagd met 25%. Hierbij geldt een minimumtarief van

€ 150,00.

i. Indien een projectbesluit niet tijdig in een bestemmingsplan danwel beheersverordening wordt ingepast, zal het bedrag aan leges ambtshalve worden verminderd met het tarief voor de toets aan het bestemmingsplan zoals bedoeld in 5.2.1 sub e, het tarief zoals berekend onder 5.2.3 sub f inclusief de toegepaste verhogingen.

Verhoging

5.4.3

a. Indien de ruimtelijke onderbouwing ten behoeve van een projectbesluit ingevolge artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, overeenkomstig de interne gedragslijn door de gemeente wordt opgesteld, worden de overeenkomstig 5.2.3 sub f berekende leges verhoogd met € 200,00.

b. Voorzover een ontheffing van een exploitatieplan zoals bedoeld in artikel 6.12, 6e lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, worden de overeenkomstig 5.2.1, 5.2.2 en 5.2.3 e.v. berekende leges verhoogd met:

€ 65,00.

c. Voor het intern opvragen van een plankaart ten behoeve van een projectbesluit danwel (partiële) bestemmingsplanherziening, worden de leges verhoogd met:

€ 50,00

d. Ingeval van een publicatie in de staatscourant, worden de leges tot 1 januari 2009 verhoogd met

€ 200,00

e. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing/projectbesluit/ (partiële) herziening van een bestemmingsplan/wijziging/ uitwerking inzake een agrarisch object of anderszins, waarvoor een advies dient te worden ingewonnen bij de Stichting Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen, worden de verschuldigde leges verhoogd met een bedrag van

€ 748,00

f. Voorzover een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken in een voorbereidingsbesluit zoals bedoeld in artikel 3.7 4e lid van de Wet ruimtelijke ordening, wordt verleend, worden de overeenkomstig 5.2.1, 5.2.2 en/of 5.2.3 e.v. berekende leges verhoogd met:

€ 65,00

Kopieën

5.4.4

Het doen van nasporingen, danwel het verlenen van hulp bij het raadplegen of het vervaardigen van een kopie van gedeponeerde bouwvergunningen of meldingen:

• per daaraan besteed kwartier:

€ 15,80

5.5

Aanlegvergunning; sloopvergunning en dergelijke

Aanlegvergunning

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

5.5.1

Het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 aanhef onder a of artikel 3.7, 3e lid of artikel 3.38, 3e lid aanhef en onder a van de Wet ruimtelijke ordening, of op basis van een voorbereidingsbesluit

€ 96,00

Verhoging

5.5.2

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.5.1 wordt verhoogd indien de aanvraag voor een aanlegvergunning

a. betrekking heeft op een werk/werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, 1e lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, met

€ 650,00

b. betrekking heeft op een werk/werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, 1e lid onder c van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, met

€ 260,00

c. betrekking heeft op een werk/werkzaamheid ten aanzien waarvan Wet ruimtelijke ordening, art. 3.22 wordt toegepast, met

€ 390,00

d. betrekking heeft op een werk/werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, met

€ 325,00

e. betrekking heeft op een werk/werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10/3.40 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, met

€ 650,00

Sloopvergunning

5.5.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in:

• artikel 3.3 aanhef en onder b of artikel 3.7, 3e lid of artikel 3.38, 3e lid aanhef en onder b van de Wet ruimtelijke ordening, danwel artikel 37, 1e lid van de Monumentenwet 1988, danwel artikel 8.1.1. van de bouwverordening of op basis van een voorbereidingsbesluit, geldt een starttarief van:

€ 100,00

5.5.3.1

Het starttarief wordt per kubieke meter sloopafval vermeerderd met

€ 0,21

5.5.3.2

Als er tevens sprake is van asbestverwijdering worden de leges voor de sloopvergunning opgehoogd met

€ 200,00

5.5.3.3

In sloopsituaties waarbij op grond van de Bouwverordening gemeente Venlo een sloopveiligheidsplan is vereist, worden de leges opgehoogd met

€ 360,00

5.5.3.4

Als er uitsluitend asbest wordt verwijderd, wordt het starttarief niet berekend en bedraagt het tarief

€ 200,00

5.5.3.5

Indien op grond van de bouwverordening van de gemeente Venlo een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning niet verder wordt behandeld, wordt op aanvraag teruggave van 75% van de geheven leges verleend, met dien verstande, dat minimaal aan leges verschuldigd blijft:

€ 100,00

en dat maximaal aan leges verschuldigd blijft:

€ 590,00

5.5.3.6

Indien van een verleende sloopvergunning, welke niet langer dan 26 weken onherroepelijk is geen gebruik wordt gemaakt, indien de behandeling van de aanvraag wordt gestaakt, danwel indien de sloopvergunning wordt geweigerd, wordt op aanvraag teruggave van 25% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal aan leges verschuldigd blijft:

€ 100,00

5.6

Behandeling van particuliere verzoeken/exploitatieplannen

Het in behandeling nemen van een verzoek om medewerking aan het in exploitatie nemen van gronden op grond van Afdeling III van de gemeentelijke exploitatieverordening als bedoeld in artikel 42 van de Wet op de ruimtelijke ordening, gericht op de totstandkoming van een exploitatieovereenkomst, indien het betreft een exploitatieplan waarin bebouwing wordt gerealiseerd met:

a. maximaal 1.250 m² bruto vloeroppervlak

€ 7.120,00

b. van 1.250 m² tot en met 5.000 m² bruto vloeroppervlak

€ 9.380,00

c. meer dan 5.000 m² bruto vloeroppervlak

€ 12.700,00

5.7

Aanlegvergunning, sloopvergunning en dergelijke

Aanlegvergunning

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

5.7.1

Het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 14 of 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (aanlegvergunning)

€ 96,00

5.7.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 16 of 46, 6e, 7e, 8e of 10e lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt het overeenkomstig 5.7.1 berekende leges verhoogd met

€ 288,00

Sloopvergunning

5.7.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de Bouwverordening gemeente Venlo (sloopvergunning) geldt een starttarief van

€ 100,00

5.7.3.1

Het starttarief wordt per kubieke meter sloopafval vermeerderd met

€ 0,21

5.7.3.2

Als er tevens sprake is van asbestverwijdering worden de leges voor de sloopvergunning opgehoogd met

€ 200,00

5.7.3.3

In sloopsituaties waarbij op grond van de Bouwverordening gemeente Venlo een sloopveiligheidsplan is vereist, worden de leges opgehoogd met

€ 360,00

5.7.3.4

Als er uitsluitend asbest wordt verwijderd, wordt het starttarief niet berekend en bedraagt het tarief

€ 200,00

5.7.3.5

Indien op grond van artikel 8:1 Bouwverordening van de gemeente Venlo een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning niet verder wordt behandeld, wordt op aanvraag teruggave van 75% van de geheven leges verleend, met dien verstande, dat minimaal

€ 100,00

aan leges verschuldigd blijft en dat maximaal

€ 590,00

aan leges verschuldigd blijft.

5.7.3.6

Indien van een verleende sloopvergunning, welke niet ouder is dan 26 weken, geen gebruik wordt gemaakt, indien de behandeling van de aanvraag wordt gestaakt, danwel indien de sloopvergunning wordt geweigerd, wordt op aanvraag teruggave van 25% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal aan leges verschuldigd blijft.

€ 100,00

Leefmilieuvergunning

5.7.4

Het verkrijgen van een vergunning of een ontheffing op grond van een leefmilieuverordening als bedoeld in de Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing

€ 95,00

5.8

Gebruiksvergunning op grond van bouwverordening

5.8.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning zoals bedoeld in hoofdstuk 6 van de Bouwverordening

€ 470,00

Dit is het basisbedrag voor bouwwerken met een oppervlakte tot 100 m². Het basisbedrag wordt bij een:

Gebruiksoppervlakte van:

• 101 - 1.000 m²

Vermeerderd met per m²

€ 0,23

• 1.001 - 2.500 m²

€ 226,90

Vermeerderd met per m²

€ 0,16

• 2.501 - 5.000 m²

€ 464,95

Vermeerderd met per m² € 0,09

€ 691,75

• 5.001 - 25.000 m² Vermeerderd met per m²

€ 0,05

• > 25.000 m²

€ 1.599,30

Vermeerderd met per m²

€ 0,02

Het te vermeerderen bedrag per m² geldt alleen voor die meters welke binnen de bepaalde grenzen liggen.

5.8.2

Voor het intrekken van de bestaande vergunning en het in behandeling nemen van de aanvraag tot een verstrekken van de ("aanvullende") gebruiksvergunning

€ 122,00

Dit is het basisbedrag voor uitbreidingen met een oppervlakte van maximaal 100 m². Het basisbedrag wordt bij een

Gebruikersoppervlakte van:

• 101 - 1.000 m²

Vermeerderd met per m²

€ 0,11

• 1.001 - 2.500 m²

€ 113,45

Vermeerderd met per m²

€ 0,07

• 2.501 - 5.000 m²

€ 215,45

Vermeerderd met per m²

€ 0,05

• > 5.000 m²

€ 328,85

Vermeerderd met per m²

€ 0,02

Het te vermeerderen bedrag per m² geldt alleen voor die meters welke binnen de bepaalde grenzen liggen.

5.9

Gebruiksvergunning op grond van brandbeveiligingsverordening

5.9.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van de Brandbeveiligingsverordening

€ 122,00

Dit is het basisbedrag dat geldt voor alle inrichtingen, ongeacht de oppervlakte van de inrichting. Het basisbedrag wordt bij een

Oppervlakte van de inrichting van:

• < 101 m²

Vermeerderd met per m²

€ 0,14

• 101 - 500 m²

€ 12,20

Vermeerderd met per m²

€ 0,10

• 501 - 1.000 m²

€ 41,20

Vermeerderd met per m²

€ 0,70

• > 1.000 m²

€ 66,00

Vermeerderd met per m²

€ 0,04

Het te vermeerderen bedrag per m² geldt alleen voor die meters welke binnen de bepaalde grenzen liggen.

5.9.2

Een vergunning, verklaring of ontheffing, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening, met uitzondering van die als bedoeld onder 5.9.1

€ 122,00

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

Tarief

6.1

Raadplegen, onderzoek en publicaties

6.1.1

Het in behandeling nemen van een vraag tot onderzoek en het verstrekken van informatie, ongeacht het resultaat van het onderzoek, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

6.2

Authentieke documenten

Het in behandeling nemen van een vraag tot het waarmerken van kopieën, uittreksels en/of afschriften, met stempel en handtekening, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

6.3

Rondleidingen, voordrachten en voorstellingen

6.3.1

Het verzorgen van een rondleiding in het Archief per groep van maximaal 15 personen:

a. tijdens kantooruren

€ 67,00

b. buiten kantooruren

€ 117,00

6.3.2

Het verzorgen van een voordracht, al dan niet met beeld- of geluidsmateriaal verluchtigd

€ 168,00

6.3.3

Het verzorgen van een film- of videoprogramma op verzoek van en in overleg met de opdrachtgever:

a. tijdens kantooruren

€ 134,00

b. buiten kantooruren

€ 235,00

c. buiten het gebouw van het Gemeentearchief

€ 335,00

6.4

Reproducties en kopieën

6.4.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor het maken van een kopie van archiefbescheiden, documenten, boeken, artikelen, foto's of andere informatiedragers:

a. per fotokopie, formaat A3 en A4

€ 0,20

b. per fotokopie, formaat A0, A1 en A2

€ 12,40

c. per readerprint, formaat A3 en A4

€ 0,50

d. per diazocopie van microfiche, met een minimum van 8 kopieën

€ 6,70

e. per etachromes (kleurendia 4 x 5 inch)

€ 67,00

6.4.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor audio- en video kopieën en voor fotografische reproducties, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

Voor de materiaalkosten worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.

De werkelijke kosten voor audio-, video en fotografische reproducties worden in rekening gebracht. De aanvrager wordt vooraf ingelicht over de kosten, voordat de opdracht wordt aangenomen.

6.4.3

Reproductierechten voor niet-wetenschappelijke publicaties, per afbeelding

€ 67,00

6.4.4

Het digitalisering van foto's door middel van scanning, per scan

€ 2,20

Opties van beelddragers waarop de scan verwerkt wordt:

a. diskette

€ 1,10

b. cd-rom

€ 1,10

c. afdrukken (80 grams papier)

€ 0,40

d. afdrukken (glanspapier)

€ 2,20

6.5

Lenen en uitlenen

6.5.1

Voor lenen en uitlenen van archiefbescheiden zoals bedoeld in de Archiefwet, per transactie van maximaal 10 kilo bescheiden

€ 50,00

6.5.2

Voor het uitlenen van dia’s, per uitlening

€ 17,00

6.5.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag in het kader van interbibliothecair leenverkeer:

6.5.3.1 Een uit te lenen boek of tijdschrift

€ 17,00

6.5.3.2 Fotokopieën, via het interbibliothecair leenverkeer verkregen

€ 11,20

Plus per kopie

€ 0,20

6.6

Conservering en restauratie

6.6.1

Het in behandeling nemen van opdrachten voor conserverende of restauratieve werkzaamheden ten aanzien van archiefbescheiden, boeken en documenten, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

De werkelijke kosten voor restauratie en conservering worden in rekening gebracht. De aanvrager wordt vooraf ingelicht over de kosten, voordat de opdracht tot conservering of restauratie wordt aangenomen.

6.6.2

Het in behandeling nemen van opdrachten voor het verzorgen van bindwerk of andere atelierwerkzaamheden, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

De werkelijke kosten voor de werkzaamheden worden in rekening gebracht. De aanvrager wordt vooraf ingelicht over de kosten, voordat de opdracht wordt aangenomen.

6.7

Verhuur van opslagcapaciteit

Het verhuren van opslagcapaciteit in het archiefgebouw, per strekkende meter planklengte, per jaar

€ 91,00

6.8

Raadplegen computer studiezaal

Gebruik computer studiezaal:

6.8.1

Raadplegen internet per halfuur

€ 2,00

6.8.2

Tekstverwerking: Diskette

€ 1,00

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

Tarief

7.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 11,60

Hoofdstuk 8 Vastgoed informatie

Tarief

8.1

Kadastrale registratie en dergelijke

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

8.1.1

Het verstrekken van informatie, zowel mondeling als schriftelijk, uit het gemeentelijk kadastraal systeem (GKS), per perceel

€ 5,59

8.1.2

Het verstrekken van informatie uit de kadastrale kaart door middel van inzage desgewenst inclusief een kopie op formaat A3 of A4 per inzage en/of kopie

€ 5,59

8.1.3

Het verstrekken van schriftelijke informatie uit het gemeentelijk register of registratie van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb).

€ 5,59

8.1.4

Het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift uit het gemeentelijk register of registratie van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb).

€ 9,78

8.2

Analoge en digitale kaartproducten en luchtfoto's

8.2.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van analoge tekeningen, een en ander voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

a. per plot, formaat A4 en A3

€ 11,80

b. per plot, formaat A2

€ 36,00

c. per plot, formaat A1

€ 54,50

d. per plot, formaat A0

€ 72,00

e. per luchtfoto, formaat A4 en A3

€ 26,30

f. per luchtfoto, formaat A2

€ 51,50

g. per luchtfoto, formaat A1

€ 69,50

h. per luchtfoto, formaat A0

€ 87,50

8.2.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van digitale bestanden, een en ander voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

a. aanmaakkosten per aanvraag

€ 32,50

b. informatiekosten per ha. (100 x 100 meter)

€ 32,50

8.2.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van maatwerk, per uur

€ 65,00

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Tarief

9.1.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,35

9.1.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 9.1.1 (zakenpaspoort)

€ 54,00

9.1.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die, op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers, als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,35

9.1.4

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bijschrijven van één of meerdere kinderen in een reisdocument, bedoeld in 9.1.1 tot en met 9.1.3, direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,50

9.1.5

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1 tot en met 9.1.3 per bijschrijvingsticker

€ 19,80

9.1.6

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanbrengen van een wijziging, anders dan bedoeld in 9.1.5, in 9.1.1 tot en met 9.1.3

€ 8,50

9.1.7

Het teruggeven van een gevonden reisdocument

€ 12,00

9.1.8

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 40,70

9.1.9

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3, alsmede in 9.2.8 worden bij een spoedaanvraag vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

9.1.9.1

Het tarief als genoemd in 9.1.8 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1 tot en met 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

€ -

9.1.9.2

Het tarief als genoemd in 9.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€ 19,50

9.1.10

Indien bij de aanvraag van een reisdocument het oorspronkelijke document niet overgelegd kan worden, wordt het tarief voor het verstrekken van een nieuw reisdocument ter zake verhoogd met

€ 19,80

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Tarief

10.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen of vernieuwen van een rijbewijs of bromfietsrijbewijs

€ 29,50

10.2

Het teruggeven van een gevonden rijbewijs of bromfietsrijbewijs

€ 12,00

10.3

Indien bij de aanvraag van een rijbewijs of bromfietsrijbewijs het oorspronkelijke document niet overgelegd kan worden, wordt het tarief voor het verstrekken van een nieuw rijbewijs verhoogd met

€ 19,50

10.4

Het tarief voor het verstrekken van een nieuw rijbewijs wordt bij een spoedaanvraag vermeerderd met

€ 40,00

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Tarief

11.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

Het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

11.1.1

• voor één speelautomaat, voor onbepaalde tijd

€ 226,50

11.1.2

• voor meer dan één speelautomaat voor onbepaalde tijd € 90,50, vermeerderd met

€ 136,00

per speelautomaat

11.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen

€ 59,00

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

Drank- en horecawet en exploitatievergunning

Tarief

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

12.1

Het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

12.1.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een vergunning, anders dan bedoeld onder 12.1.2

€ 576,00

12.1.2

Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van bedrijfsleider, beheerder of lokaliteit

€ 384,00

12.2 Het verkrijgen van een exploitatievergunning, als bedoeld in artikel 2:22 APV, dan wel een drank- en horecavergunning:

12.2.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een vergunning, anders dan bedoeld onder 12.2.2

€ 448,00

12.2.2

Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van een leidinggevende of lokaliteit

€ 320,00

12.2.3 Met dien verstande dat, indien tevens een vergunning als bedoeld onder 12.2 is aangevraagd, de leges van de vergunning op grond van de APV niet worden geheven.

12.3

Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 12,00

12.4

Het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:30, lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo (nachtvergunning)

€ 256,00

12.5

Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 2:30, lid 7 van de Algemene plaatselijke verordening enlo

€ 64,00

12.6 Het verkrijgen van een bordeelvergunning, als bedoeld in artikel 3:13, lid 1 APV € 1.037,00

Hoofdstuk 13 Algemene Plaatselijke Verordening Venlo (APV)

Optochten e.d.

Tarief

13.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg, als bedoeld in artikel 2:2 APV

€ 5,40

Dienstverlening e.d.

13.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanbieden van diensten op of aan de weg, als bedoeld in artikel 2:4 APV

€ 122,00

Gebruik gemeentegrond

13.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg, als bedoeld in artikel 2:6 APV

€ 122,00

Met uitzondering voor:

13.3.1

• het plaatsen van een container

€ 122,00

13.3.2

• het plaatsen van een noodwinkel

€ 122,00

13.3.3

• het onder de aandacht brengen van producten door middel van het uitdelen van monsters met gebruikmaking van onder andere promotieteams en voertuigen (samplingactie)

€ 122,00

Openbaar water

13.4

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van voor werpen op, in of boven het water, als bedoeld in artikel 5:16 APV

€ 122,00

Winkeluitstallingen

13.5

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, welke geldt voor onbepaalde tijd, voor het uitstallen van voorwerpen op, aan of boven de weg, als bedoeld in artikel 2.7 APV

€ 122,00

Vent- en standplaatsen

13.6.

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.13 ( Venten e.d.) en artikel 5.14 (Standplaatsen e.d.) voor:

13.6.1

Een vergunning met een beperkte geldigheidsduur

€ 122,00

Evenementen e.d.

13.7

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning, als bedoeld in artikel 2:19 APV voor:

13.7.1

• een één- of tweedaagse sportevenement op een sportpark;

• een buurtkermis;

• een braderie of een andere consumentenmarkt;

• een één- of tweedaags sportevenement op de weg;

• een combinatie van een buurtkermis en een braderie;

• één sportevenement langer dan 2 dagen

€ 64,00

13.7.2

Muziekfestivals, activiteiten en festiviteiten bij een te verwachten aantal bezoekers:

13.7.2.1

• tot 1.500

€ 64,00

13.7.2.2

• van1.500 tot 3.000

€ 134,00

13.7.2.3

• van 3.000 tot 5.000

€ 184,00

13.7.2.4

• van meer dan 5.000

€ 308,00

Snuffelmarkten

13.8

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.15 (Snuffelmarkten, braderieën e.d.)

€ 115,00

Reclame e.d.

13.9.

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor:

13.9.1

Handelsreclame als bedoeld in artikel 4:27 APV

€ 285,00

13.9.1.1

Indien de vergunning wordt geweigerd, of de aanvraag gedurende de behandeling wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggave van leges verleend, met dien verstande dat van de geheven leges verschuldigd blijft:

€ 200,00

13.9.1.2

Indien de vergunning niet verder wordt behandeld vanwege de AWB wordt op aanvraag teruggave van de leges verleend, met dien verstande dat van de geheven leges verschuldigd blijft:

€ 85,00

13.9.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming over het voeren van handelsreclame, als bedoeld in artikel 4:27 van de APV Venlo: € 89,00

13.10

Geluidshinder

13.10.1

Het afgeven van een gunstige beschikking op een aanvraag voor vergunning, als bedoeld in artikel 4:5, lid 1 APV

€ 61,00

13.11

Winkelvergunning

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

13.11.1

Het verkrijgen van een winkelvergunning, als bedoeld in artikel 2:35a APV Venlo:

€ 418,00

13.11.2

Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van een leidinggevende of lokaliteit:

€ 299,00

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

Tarief

Ontheffingen

14.1.1

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, behoudens het bepaalde in onderdeel 14.1.1.4:

14.1.1.1 •

voor een periode van maximaal 24 uren

€ 15,00

14.1.1.2 •

voor een periode van langer dan 24 uren, met een maximum van 3 maanden

€ 31,00

14.1.1.3

voor doorlopende ontheffingen met een looptijd van 2 jaar

€ 31,00

14.1.1.4 •

voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 61,00

14.1.2

Het verkrijgen van een ontheffing op grond van het ontheffingenbeleid geslotenverklaring binnenstad Venlo:

• voor de periode van maximaal 24 uren

€ 15,00

• voor een periode van langer dan 24 uren, met een maximum van 12 maanden

€ 61,00

14.1.3

Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet, verbod op wedstrijden op de wegen binnen de gemeente

€ 61,00

Verklaring van geen bezwaar

14.1.4

Het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar ten aanzien van een door de Minister van Verkeer en Waterstaat of Gedeputeerde Staten van Limburg te verlenen vergunning tot het houden van een oriëntatierit

€ 15,00

14.1.5

Het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart

€ 22,00

14.1.6

Het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in de onderdelen 14.1.1 en 14.1.2 van de tarieventabel, welke wordt verleend aan personen als bedoeld in artikel 49 van de BABW

€ 15,00

Uitwegvergunning

14.1.7

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uitwegvergunning als bedoeld in artikel 2:9 APV

€ 61,00

Het verstrekken van een uitwegvergunning ten behoeve van de registratie van de onder 14.1.7 bedoelde vergunning per daaraan besteed kwartier

€ 15,00

Hoofdstuk 15 Wet op de openluchtrecreatie

Tarief

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

15.1

Het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, 1e lid, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 305,00

15.2

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de artikel 8, 2e lid, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 61,00

15.3

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13 van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 15,00

15.4

Het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 15,00

Hoofdstuk 16 Diversen

Tarief

Verklaringen e.d.

16.1

Het legaliseren van een handtekening of stuk per geval

€ 11,60

16.2

Het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 11,60

16.3

Het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag van natuurlijke personen

€ 30,00

16.4

Het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 11,60

16.5

Het verkrijgen van een schriftelijke toestemming voor uitstel van begraving of crematie

€ 11,60

16.6

Het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties

€ 11,60

16.7

Het waarmerken van een document, per maximaal vijf pagina’s

€ 11,60

16.8

Vis- en hengelvergunningen

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

16.8.1

Het verkrijgen van een vergunning voor het vissen met twee gewone hengels in de haven, aan de westzijde van de Maas

€ 11,60

16.8.2

Het verkrijgen van een vergunning voor het vissen met een gewone hengel in de gemeentelijke visvijvers

€ 11,60

16.9

Winkeltijdenwet

16.9.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 61,00

16.10

Gemeentegarantie

16.10.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de gemeentegarantie, welke is aangevraagd voor 1 januari 1995, ten aanzien van het plan van betaling van rente en aflossing, danwel een opvolgende geldlening in geval van oversluiting van een gegarandeerde lening, dan wel de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de gegarandeerde lening

€ 61,00

16.10.2

Indien op aanvraag van de aanvrager de behandeling van de aanvraag wordt gestaakt, wordt op aanvraag teruggave van 50% van de onder 16.10.1 geheven leges verleend.

16.11

Luchtvaartwetgeving

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

16.11.2

Voor het verkrijgen van een verklaring op grond van de Luchtvaartwetgeving

€ 61,00

16.13

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

16.13.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen:

a. met een geldigheidsduur van een dag

€ 9,20

b. met een geldigheidsduur van een maand

€ 22,00

c. met een geldigheidsduur van een jaar

€ 92,00

16.13.2

Voor het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in de door de Minister afgegeven vergunning op grond van de Wet gevaarlijke stoffen ten behoeven van het bezigen van vuurwerk, in samenhang met artikel 2:67 APV

€ 92,00

16.14

Diversen

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

16.14.1

Een vergunning, als bedoeld in de Verordening op de Kindercentra

€ 61,00

16.15

Telecommunicatiewet

Uitgangspunt hierbij is de Herstraatregeling Richtlijnen tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom

16.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

€ 122,00

16.15.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,25

16.15.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,25

16.15.2

Het in 16.15.1 genoemde bedrag wordt:

16.15.2.1

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 244,00

16.15.2.2

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

16.15.3

Indien een begroting als bedoeld in 16.15.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

16.15.4

Het tarief bedoeld in onderdeel 16.15.1 wordt verminderd met de van de aanvrager verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.