Regeling vervallen per 06-12-2012

Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval en bedrijfsafval aan de inzameldienst

Geldend van 01-01-2010 t/m 05-12-2012

Intitulé

Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval en bedrijfsafval aan de inzameldienst

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van het projectcollege d.d. 3 november 2009;

gelet op de artikelen 4, 9, 10, 11, 13 en 14 van de Afvalstoffenverordening 2010 van de gemeente Venlo;

mede gelet op de Wet tot herindeling van de gemeenten Arcen en Velden en Venlo;

besluiten:

vast te stellen het navolgende Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval en bedrijfsafval aan de inzameldienst;

Artikel 1

Alle bewoners van percelen in de laagbouw, behoudens de bewoners van de percelen gelegen in de binnenstad, krijgen éénmalig door of vanwege de gemeente ter afzonderlijke aanbieding van huishoudelijk restafval een (of meer) individuele afvalcontainer(s) verstrekt van 80, 140 of 240 liter:

1.

Éenpersoonshuishouden

 

 

1.1. Standaard

80 liter (i.e. 140 liter met inzetbak)

 

1.2. Op medische indicatie

140 liter of 240 liter

 

 

 

2.

Meerpersoonshuishouden

 

 

2.1. Standaard

140 liter

 

2.2. Op verzoek

80 of 240 liter in plaats van 140 liter

 

2.3. Groter dan 5 personen

240 liter plus optie extra 80 liter

 

2.4. Op medische indicatie

extra 80, 140 of 240 liter

 

 

 

Indien na het verstrekken van de afvalcontainer(s) blijkt dat het volume niet voldoet, dan kan de afvalcontainer binnen de mogelijkheden zoals aangeduid in dit artikel worden geruild voor een ander formaat. Dit kan uitsluitend op schriftelijk verzoek en na betaling van € 20,00 aan de afdeling Openbare Werken. Ingeval van medische indicatie worden voor het ruilen geen kosten in rekening gebracht.

Artikel 2

In afwijking van het gestelde in artikel 1 kan de gemeente in de volgende situaties afvalcontainers met een afwijkend formaat leveren:

1.

Éenpersoonshuishouden

 

 

1.1. Standaard

140 liter in plaats van 80 liter

 

 

 

2.

Meerpersoonshuishouden

 

 

2.2. Groter dan 5 personen

240 liter plus extra 140 liter in plaats van 240 liter plus extra 80 liter

Op schriftelijk verzoek en na betaling van € 80,00 aan de afdeling Openbare Werken kan een individuele afvalcontainer, binnen de mogelijkheden zoals aangeduid in dit artikel, worden geruild voor een ander formaat.

Artikel 3

  • 1.

    De gebruiker van het perceel dient voor het gebruik van huishoudelijk restafval gebruik te maken van de daartoe door of vanwege de gemeente verstrekte minicontainer. Hij ziet er op toe dat een juist gebruik gemaakt wordt van de verstrekte minicontainer. De aangeboden hoeveelheid huishoudelijk restafval mag maximaal 70 kg. wegen en niet smeulen of branden.

  • 2.

    De container behoort tot het perceel en is slechts overdraagbaar aan de opvolgende gebruiker van het perceel.

  • 3.

    Bij verlies, diefstal of beschadiging dient onverwijld aangifte gedaan te worden bij de politie. Met het overleggen van deze aangifte kan een vervangende minicontainer worden verkregen bij de afdeling Openbare Werken .

  • 4.

    De containers zijn voorzien van een geheugenchip. Deze mag niet verwijderd worden, noch mag de erin opgeslagen data gewijzigd worden, anders dan door de gemeente aangewezen personen of instanties.

Artikel 5

De door de gemeente voorgeschreven inzamelmiddelen mogen ter lediging aangeboden worden aan de openbare weg tussen 22.00 uur voorafgaande aan de dag van ophalen en het tijdstip waarop het ophalen van het huishoudelijk restafval langs het desbetreffende weggedeelte heeft plaatsgehad. Op de inzameldag dient het voorgeschreven inzamelmiddel vóór 07.30 uur ter lediging te worden aangeboden aan de openbare weg. Het inzamelmiddel dient uiterlijk om 21.00 uur op de inzameldag van de openbare weg verwijderd te worden.

De afvalcontainer dient aangeboden te worden met de wielen naar de straatzijde.

Artikel 6

In het geval voor woningen gemeenschappelijke inzamelvoorzieningen zijn getroffen door middel van een al dan niet op de openbare weg geplaatste ondergrondse of bovengrondse afvalcontainer, dient voor het aanbieden van huishoudelijk restafval en groente-, fruit- en tuinafval afkomstig van de betrokken woningen gebruik gemaakt te worden van deze voorzieningen. Hierbij dienen de volgende regels voor het gebruik van deze afvalcontainers in acht genomen te worden:

  • 1.

    het huishoudelijk restafval en groente-, fruit- en tuinafval dat in de afvalcontainer wordt gedeponeerd mag uitsluitend in gesloten vuilniszakken worden aangeboden;

  • 2.

    door of vanwege de gemeente kunnen passen verstrekt worden waarmee de inwerpopening van de container geopend moet worden;

  • 3.

    de verstrekte passen zijn woninggebonden en niet overdraagbaar;

  • 4.

    bij verlies van de pas moet aangifte bij de poltie gedaan worden. Met het bewijs van aangifte kan bij de afdeling Openbare Werken een nieuwe pas worden aangevraagd;

  • 5.

    indien een pas is vernield en daardoor niet meer te gebruiken, kan bij de afdeling Openbare Werken tegen betaling van € 20,00 een nieuwe pas verkregen worden;

  • 6.

    er mogen geen huishoudelijke afvalstoffen naast de afvalcontainer geplaatst worden, ook niet als de betreffende container vol of in storing is of op welke wijze dan ook ontoegankelijk is.

Artikel 7

De afstand tussen de individuele percelen en de gemeenschappelijke inzamelvoorzieningen in de binnenstad is bepaald op maximaal 125 meter.

Artikel 8

Bewoners die zijn aangewezen op een ondergrondse of bovengrondse afvalcontainer, mogen op jaarbasis een aantal maal huishoudelijk restafval in de inzamelvoorziening aanbieden. Ieder door het inzamelmiddel als geldig geregistreerde opening wordt beschouwd als één aanbieding. Het aantal toegestane aanbiedingen is gerelateerd aan het aantal personen waaruit zijn of haar huishouden is samengesteld, waarbij het gemeentelijk Basis Registratie Systeem leidend is. Voor bedrijven is het uitsluitend toegestaan gebruik te maken van de ondergrondse of bovengrondse afvalcontainers, indien men daartoe een overeenkomst met de gemeente, zoals bedoeld in artikel 10 van dit besluit, heeft gesloten.

1.

Éenpersoonshuishouden

Aantal openingen op jaarbasis

 

1.1. Standaard

85

 

1.2. Op medische indicatie

170

 

 

 

2.

Meerpersoonshuishouden

 

 

2.1. Standaard

190

 

2.2. Groter dan 5 personen

240

 

2.3. Op medische indicatie

380

 

 

Artikel 9

In afwijking van het gestelde in artikel 8 kunnen één- en meerpersoonshuishoudens vaker aanbieden dan het vastgestelde aantal. Hiervoor wordt per opening van de ondergrondse afvalcontainer een bedrag van € 2,00 in rekening gebracht. Het te betalen bedrag over het betreffende jaar wordt in het eerste kwartaal van het volgende kalanderjaar bij de betreffende aanbieder in rekening gebracht en moet binnen de daarvoor gestelde termijn aan de gemeente voldaan worden.

Artikel 10

  • 1.

    In afwijking van het gestelde in artikel 6 kunnen bedrijven bij de afdeling Openbare Werken een verzoek indienen om voor het aanbieden van hun bedrijfsafvalstoffen, zoals aangewezen in het “Besluit aanwijzen categorieën bedrijfsafvalstoffen die door de inzameldienst worden ingezameld” gebruik te mogen maken van de ondergrondse afvalcontainers van de gemeente.

  • 2.

    Bij het aanbieden van afval aan de inzameldienst als bedoeld in dit artikel, gelden de aanbiedregels die van toepassing zijn voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval aan de inzameldienst, zoals vastgelegd in het onderhavige besluit.

  • 3.

    Hiertoe dienen bedrijven een overeenkomst met een minimale looptijd van 2 jaar met de gemeente te sluiten, ingaande op 1 januari en eindigende op 31 december in het jaar daar op volgend. De daarvoor te betalen vergoeding is gebaseerd op het aantal openingen van de ondergrondse afvalcontainer op jaarbasis. In de hieronder opgenomen tabel worden de staffelmogelijkheden van de openingen op jaarbasis weergegeven. Indien bedrijven om meer openingen op jaarbasis verzoeken, worden ze naar de particuliere inzamelaars verwezen.

Tabel Tarievenstaffel gebruik ondergrondse afvalcontainers gemeente Venlo

Aantal opening ondergrondse afvalcontainer per jaar

Vergoeding €

 

 

1 - 52

75

53-104

150

105-156

225

157-208

300

209-260

375

261-312

450

Ieder veelvoud van 52 mogelijk tot een maximum van 1040

Ieder veelvoud van 75 berekenen, op basis van het aantal openingen zoals in linker kolom aangegeven.

Artikel 11

Indien burgemeester en wethouders besluiten dat bewoners van de laagbouw voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van hun huishoudelijk restafval gebruik dienen te maken van gemeenschappelijke inzamelvoorzieningen, dan zijn hierop eveneens de artikelen 6, 7 en 8 van dit besluit van toepassing.

Artikel 12

Indien een vastgestelde inzameldag valt op een algemeen erkende feestdag kan door het hoofd van de afdeling Openbare Werken een andere inzameldag, worden aangewezen.

De wijziging van de inzameldag wordt openbaar bekend gemaakt.

Artikel 13

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 2.

    Op dat tijdstip wordt het Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval en bedrijfsafval aan de inzameldienst, zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders van Venlo d.d. 9 november 2004, ingetrokken.

Artikel 14

Dit besluit kan worden aangehaald onder de naam “Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval en bedrijfsafval aan de inzameldienst”.

Ondertekening

Venlo, 5 januari 2010
Burgemeester en wethouders van Venlo
de secretaris de burgemeester