Kermisbeleid Gemeente Venray

Geldend van 12-03-2020 t/m heden

Intitulé

Kermisbeleid Gemeente Venray

Inleiding

De kermis is een verzameling van rondtrekkende attracties en kramen in de openlucht ter vermaak van de bezoekers. Er is sprake van een kermis als er ten minste 5 attracties of kramen gezamenlijk op een locatie staan.

Volgens Wikipedia is de kermis van oorsprong een jaarmarkt ter gelegenheid van de wijdingsdag of een andere feestdag van de parochiekerk van een plaats.  De afkomst van het woord is een verbastering van het woord ker(k)mis. Op die betreffende dag kwamen de inwoners van die plaats bijeen om de patroonheilige te vereren en om zich te vermaken. De verbintenis tussen de kerk en kermis is in de loop der jaren steeds kleiner geworden. Ondanks de inzegening van de attracties door de Deken wordt het vooral als een spectaculair evenement in de zomervakantie gezien.

Vrij nemen en uitgebreid kermis vieren gebeurt nog steeds, maar minder dan vroeger.

Ook de kermistradities van familiebezoek met koffie en vlaai, soep, warm vlees of huzarensalade inclusief een rondje over de kermis bestaan nog steeds. En tijdens zo’n rondje gebeurt het dat dorpsgenoten, oude bekenden of vrienden elkaar ontmoeten, die elkaar langere tijd niet meer gesproken hebben. Het kermisterrein en de daarbij behorende terrassen is dan de uitgelezen plek om lekker bij te praten in een gezellige en gemoedelijke sfeer. Dat is kermis!

De kermis Centrum Venray

Er worden jaarlijks vele evenementen georganiseerd waarvoor de burgemeester evenementenvergunningen verleent. Dit geldt ook voor de kermissen, met die uitzondering dat bij de kermis Centrum Venray, de gemeente naast vergunningverlener, zelf ook de organisator is.

De kermis is belangrijk voor Venray. Naast een cultureel feest, dat een positieve bijdrage levert aan de verbetering van het woon- en leefklimaat, heeft de kermis een belangrijk economische functie. De centrumkermis is een begrip in de regio en trekt jaarlijks vele duizenden bezoekers. De kermis start op de vrijdag voor de 1e zondag van augustus en duurt tot en met de woensdag daarna.

De dorpskermis

De dorpskermissen worden gezien als een gezellig evenement met een traditionele waarde en een verbindende factor. Zij stimuleren vooral een sociaal- maatschappelijke functie, het dorpsgevoel.

De dorpskermissen starten altijd op zaterdag en duren tot en met de dinsdag daarna.

Het is van belang dat de lokale verenigingen en dorpsraden, waar mogelijk, activiteiten rondom de kermis organiseren om de aantrekkelijkheid van de kermis te vergroten. Ten behoeve van de leefbaarheid in de dorpskernen streeft de gemeente naar het behoud van de kermis in die kernen.

De dorpskermissen, met uitzondering van de dorpen Vredepeel en Smakt, zijn uitbesteed aan een exploitant die de organisatie en uitvoer van de kermis op zich neemt.

Konings”kermis”

Rondom Koningsdag worden door een externe partij voor een aantal dagen enkele attracties op het Gouden Leeuwplein geplaatst, als aanvulling op de door het Oranjecomité georganiseerde activiteiten.

Dit evenement is vooral gericht op (groot-)ouders met kinderen tot 12 jaar en zorgt voor levendigheid op het Gouden Leeuwplein en in het centrum.

Visie college

Het college heeft voor het kermisbeleid de volgende ambitie geformuleerd: het organiseren van een veilige, kwalitatieve, aantrekkelijke familiekermis voor bezoekers en exploitanten.

Binnen een kermisbeleid dient aandacht te worden geschonken aan de door de kermis verbonden belangen: een kwalitatief hoogstaande kermis op de daarvoor geschikte locatie met een gevarieerd aanbod aan kermiszaken.

Deze voorwaarden zorgen voor een groot aantal bezoekers, werken tevens omzetverhogend voor exploitanten en ondernemers en hebben een hoge promotionele waarde.

Uitgangspunten kermis

Een veilige, kwalitatief aantrekkelijke en betaalbare kermis voor lokale en regionale bezoekers;

Een aantrekkelijke kermis voor de ondernemers en exploitanten;

De kermis is leidend, maar de belangen van de (horeca-) ondernemers worden niet uit het oog verloren;

Er moet een balans zijn in de kosten en opbrengsten voor de gemeente.

Maximum aantal kermissen

Een kermis is een bijzondere gebeurtenis die naast het beslag leggen op de openbare ruimte, onder andere

(geluids-)overlast met zich mee kan brengen. De attracties en (horeca-)ondernemers die muziek ten gehore brengen moeten aan diverse geluidsnormen voldoen om de overlast te beperken, zie Regeling: Geluid bij horeca, horeca gerelateerde festiviteiten en evenementen 2017 - https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Venray/CVDR605973/CVDR605973_1.html en de verhuurvoorwaarden kermis Venray.

Mede daarom is een maximum gesteld aan het aantal kermissen per kalenderjaar, per kern/dorp.

Het evenementenbeleid en de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Venray zijn van toepassing op de kermis.

Locaties kermis

Om de kwaliteit van een goede kermis te kunnen waarborgen zullen de locaties voor de kermis jaarlijks worden beoordeeld op geschiktheid en worden vastgelegd in de evenementenvergunning.

Inrichting kermisterrein

Naast de kermiszaken, maken de horecaterrassen een wezenlijk onderdeel uit van de kermis. Hierdoor kan, vanwege de beperkte beschikbare ruimte op het kermisterrein, een zeker spanningsveld ontstaan. De kermiszaken zullen altijd leidend zijn, waarbij de belangen van de (horeca-) ondernemers niet vergeten worden. Om voldoende ruimte voor kermiszaken vrij te houden voor een kwalitatief goede, maar ook veilige kermis, kan een terras ingeperkt worden.

Bij de opstelling van de kermiszaken zal zoveel als mogelijk vermeden worden dat kermiszaken met gesloten achterzijden naar terrassen opgesteld worden. Dit kan niet altijd worden voorkomen.

De gunning

Een kermis bestaat uit een basisbezetting van diverse kermiszaken. Om deze basisbezetting te kunnen garanderen verleent de gemeente aan deze exploitanten een meerjarengunning met een proeftijd van een jaar. Voor een aantrekkelijke en afwisselende kermis is het college bevoegd publiekstrekkers voorafgaande aan de jaarlijkse inschrijving, een kermisstandplaats te gunnen.

Overige kermiszaken zullen jaarlijks, door middel van een advertentie in de kermisvakbladen,

gegund worden. De gunning vindt plaats conform hoofdstuk 3 van de “Gunningvoorwaarden organiseren gemeentelijke kermissen en gunning standplaatsen”.

Rit- / entreeprijzen:

Om de kermis aantrekkelijk en betaalbaar te houden heeft het college maximale rit-/entreeprijzen vastgesteld voor vermaakzaken (zie artikel 5.1 van de Gunningsvoorwaarden). Voor de oefenspelen en verkoopzaken zijn geen maximale prijzen bepaald.

Openingstijden

Het college heeft de volgende openingstijden tijdens de kermis vastgesteld:

vrijdag: 15.00 uur – 01.00 uur

zaterdag: 13.00 uur – 02.00 uur

zondag tot en met woensdag: 13.00 uur – 01.00 uur

Promotie

Het promotieteam, bestaande uit een afvaardiging vanuit de gemeente, de kermisexploitanten en (horeca) ondernemers, zorgt voor de samenstelling van een gevarieerd kermisprogramma. De jaarlijkse vuurwerkshow en de kroegentocht zijn daar een bekend voorbeeld van. Iedere kermisexploitant betaalt een vaste bijdrage voor promotie.

Communicatie

Informatie over de kermis wordt via onderstaande kanalen verspreid:

Gemeentepagina: gemeentelijke informatie over o.a. het inschrijfformulier, verhuurvoorwaarden en mogelijke verkeersomleidingen;

Website Venray Bloeit: algemene informatie over de kermis en kermisprogramma;

Kermiskrant: deze verschijnt 1 x per jaar een aantal weken voor de start van de kermis.

Iedere inwoner van Venray en de omliggende dorpen ontvangt deze gratis krant. De kermisexploitanten kunnen voor acties gebruik maken van deze kermiskrant;

Social mediakanalen: deze worden door team Communicatie ingezet om snel over actuele zaken (calamiteiten) te kunnen informeren en door Venray bloeit voor het promoten van de kermis.

Handhaving

Handhaving is erg belangrijk bij zo’n omvangrijk evenement als de kermis. Naast de kermismeester en de handhavers, hebben de kermisexploitanten en de (horeca-) ondernemers hier een belangrijke rol in. Constatering van overtreding(en) kunnen gevolgen hebben voor de (toekomstige) gunningen. Hierover besluit het college van burgemeester en wethouders. In de bijlage staat de procedure van handhaving verder uitgelegd.

Behalve de gemeentelijke handhavers, zijn er handhavers van andere bevoegde controlerende instanties (NVWA, Arbeidsinspectie etc.). Deze handhavers kunnen op basis van hun wettelijke bevoegdheid en ontvangen signalen ook controles op de kermis uitvoeren.

Taakverdeling

Hieronder staat de taakbeschrijving en –verdeling van de handhavers tijdens de kermisdagen:

BOA

  • controle op APV regelgeving;

  • controle op verleende vergunningen in het kader van de APV;

  • controle op basis van de Drank- en Horecawet;

  • optreden bij verkeers- en parkeerovertredingen;

  • assistentie verlenen bij nood;

  • dagelijks een rapportage maken van alle zaken (aantal waarschuwingen en processenverbaal).

Politie

  • zorgen voor veiligheid, met name daar waar de situatie bevoegdheden met betrekking tot geweld en benemen van vrijheden betreft;

  • handhaven openbare orde, zowel op als buiten het kermisterrein;

  • voorkomen en bestrijden criminaliteit;

  • hulp verlenen bij nood.

Toezichthouder

  • controle op geluidsoverlast.

Kermismeester

  • controle op naleving verhuurvoorwaarden.

Beveiligers

  • surveilleren en bewaken kermisterrein, salonwagen-/bedrijfswagenterrein, kermisattracties en overige kermiseigendommen;

  • assistentie verlenen bij nood.

Communicatie

Voor een optimale samenwerking van handhavende diensten staat communicatie centraal. Voordat de kermisdag van start gaat is er een gezamenlijke briefing. Tijdens deze briefing worden instructies gegeven voor die dag/avond/nacht. Tevens is het gebruik van hetzelfde portofoon-kanaal gewenst zodat snel geschakeld kan worden. Daarnaast is er op vaste tijden een multi-overleg om de laatste zaken te bespreken.

Stappenplan controle voorwaarden vergunningen

Het streven is dat bij een constatering van het niet naleven van de voorschriften kan worden volstaan met een waarschuwing.

Mocht waarschuwen niet het gewenste resultaat hebben, dan volgt overleg met de politie om te beoordelen welke vervolgstap op dat moment noodzakelijk is om de overtreding ongedaan te maken. Het hangt af van de aard van de overtreding en de daardoor ontstane situatie. Het kan voorkomen dat een overtreding direct gevaar oplevert voor de openbare orde. In een dergelijk geval moet direct tot bestuursdwang worden overgegaan. Echter het direct overgaan tot bestuursdwang kan ook leiden tot ongeregeldheden. In die gevallen zal in overleg met de burgemeester worden bekeken wat de te nemen stappen zijn.

Bij overtredingen van vergunningsvoorschriften wordt waarschuwend opgetreden. Dit wordt vastgelegd door de BOA of toezichthouder (in geval van geluidsovertreding). De dag hierop volgend zal de overtreder schriftelijk worden geïnformeerd over de geconstateerde overtreding(en). Een herhaling zal niet worden getolereerd en zal direct bestuursrechtelijke sancties tot gevolg hebben (last onder dwangsom/ last onder bestuursdwang). De boa/toezichthouder zal afhankelijk van de situatie en het gedrag van de overtreder een besluit ter plaatse nemen welke stap uit het onderstaande model genomen wordt.

Interventiematrix voor het beoordelen van geconstateerde overtreding.

afbeelding binnen de regeling

Het college van burgemeester en wethouders,

de burgemeester,

L. M.C. Winants

de secretaris,

D. van der Giessen

Ondertekening

Bijlage Handhaving

Het doel van deze bijlage is, namens de burgemeester, een eenduidig kader te stellen aan handhaving.

Vanuit een signalerende rol kan de toezichthouder, afhankelijk van de situatie, assistentie vragen aan de beveiligingsmedewerkers, boa’s en/of politie. Als uitgangspunt geldt dat zaken rondom openbare orde en veiligheid en leefbaarheid aan de hand van een inschatting naar het verwachte risico worden geprioriteerd.

Handhaven gebeurt doorgaans in stappen. In beginsel wordt gebruik gemaakt van een 3-stappenmodel. Na een waarschuwing volgt een voornemen en daarna de werkelijke last.

Afhankelijk van de situatie wordt beoordeeld welke stappen genomen worden.

Bij evenementen, waaronder ook de kermis valt, kan worden afgeweken van het 3-stappenmodel. Dit in verband met de tijdelijkheid van het evenement, het directe effect van de overtreding op de bezoekers en de (on)mogelijkheid tot aanspreken van de organisator of burger tijdens de kermis.

Er wordt altijd eerst waarschuwend opgetreden. Er moet een (zeer korte of korte) termijn worden gegund om de overtreding ongedaan te maken. Wanneer hier niet aan wordt voldaan kan middels bestuursdwang of last onder dwangsom worden opgetreden. Dit wordt binnen 24 uur met een schriftelijk besluit bevestigd.

Tijdens de kermis is per discipline een draaiboek opgesteld, zodat iedereen weet van wie, welke actie mag worden verwacht. Iedere handhavende discipline heeft zijn eigen taak op basis van de aan hen toegekende wettelijke bevoegdheden. Er is een taakverdeling gemaakt en waar nodig worden de andere disciplines ondersteund.