Regeling vervallen per 01-01-2013

Nadere regels en beleidsregel subsidie “kansen voor kinderen”

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2012

Intitulé

Nadere regels en beleidsregel subsidie “kansen voor kinderen”

Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen,

 

overwegende dat het wenselijk is om op grond van artikel 4 van de Algemene Subsidieverordening Vlaardingen 2008 nadere regels vast te stellen voor subsidies “Kansen voor kinderen”;

 

overwegende dat het voorts wenselijk is om grond van artikel 4 van de Algemene Subsidieverordening Vlaardingen 2008 een beleidsregel vast te stellen voor subsidies “Kansen voor kinderen”;

 

overwegende dat artikel 2 van onderstaand besluit een beleidsregel bevat en de overige artikelen nadere regels bevatten;

 

gelet op de bepalingen in de Algemene Subsidieverordening Vlaardingen 2008;

BESLUIT de volgende nadere regels en beleidsregel vast te stellen:

Artikel 1 Begripsomschrijving

1. Subsidie “Kansen voor kinderen”: In deze nadere regels en beleidsregel wordt onder subsidie “Kansen voor kinderen” verstaan: subsidie die wordt verstrekt om activiteiten op basisscholen met meer dan 50% of meer dan 100 gewichtenleerlingen te realiseren die gericht zijn op het vergroten van kansen voor kinderen.

2. Gewichtenleerlingen: In deze nadere regels en beleidsregel wordt onder gewichtenleerlingen verstaan: kinderen van ouders met een laag opleidingsniveau die op grond van de Wet Onderwijsachterstandenbeleid een gewicht toegekend krijgen.

Artikel 2 Subsidiecriteria

1. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet de subsidieontvanger voldoen aan de in artikel 2 van de Algemene Subsidieverordening Vlaardingen 2008 genoemde criteria.

2. In deze beleidsregel wordt onder deze criteria mede verstaan dat de te subsidiëren activiteit:

1. gericht is op het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen; en

2. plaatsvindt op een basisschool in Vlaardingen met meer dan 50% of meer dan 100 gewichtenleerlingen; of

3. plaatsvindt op een andere locatie dan de basisschool maar bestemd is voor de leerlingen van een basisschool in Vlaardingen met meer dan 50% of meer dan 100 gewichtenleerlingen; en

4. is bestemd voor leerlingen van de school en/of de ouders van deze leerlingen.

3. 10% van de kosten van de activiteit wordt aantoonbaar door de aanvrager zelf bekostigd.

4. De activiteit die de school wenst uit te voeren met de subsidie moet voorkomen op de in bijlage 1 weergegeven lijst van activiteiten.

5. De te subsidiëren activiteit behoort niet tot de reguliere taken van de school.

6. De te subsidiëren activiteit kan niet vanuit een andere financieringsbron worden bekostigd.

7. In de periode waarvoor subsidie wordt gevraagd, is niet eerder een subsidie op grond van deze nadere regels en beleidsregel ontvangen.

Artikel 3 De subsidieaanvraag

1. De aanvraag tot subsidieverlening kan worden gedaan bij het college tot 1 mei voor activiteiten die plaatsvinden in het daaropvolgende schooljaar.

2. De aanvraag wordt door middel van een volledig ingevulde en door de rechtspersoon ondertekende “aanvraagformulier subsidie kansen voor kinderen” aangevraagd.

Artikel 4 Beslistermijn subsidieverlening

Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag; deze termijn kan ten hoogste met vier weken worden verlengd.

Artikel 5 Subsidieplafond

1. De hoogte van het subsidieplafond bedraagt € 200.000,=.

2. De maximumhoogte van een subsidie op grond van deze nadere regels en beleidsregel bedraagt € 20.000,= per school.

3. Indien meer dan tien scholen aanspraak kunnen maken op de subsidie wordt de maximumhoogte per te verlenen subsidie evenredig verlaagd.

Artikel 6 Subsidievaststelling

1. De subsidieontvanger dient binnen twaalf weken na afloop van de subsidieperiode een aanvraag tot subsidievaststelling in.

2. De aanvraag tot subsidievaststelling bevat in ieder geval:

1. een overzicht van de uitgevoerde activiteiten;

2. een opgave van de met de subsidie betaalde kosten;

3. een opgave van de met eigen middelen betaalde kosten.

3. Op verzoek van het college toont de subsidieontvanger de rekeningen en de betalingen die zijn verricht om de gesubsidieerde activiteiten te kunnen (laten) uitvoeren.

4. Indien uit de, op grond van het tweede en/of derde lid van dit artikel overhandigde, gegevens blijkt dat de subsidie niet (geheel) is besteed aan de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, wordt de subsidie evenredig lager vastgesteld.

Artikel 7 Beslistermijn subsidievaststelling

Het college beslist op een aanvraag tot subsidievaststelling binnen twaalf weken, deze termijn kan ten hoogste met zes weken worden verlengd.

Artikel 8 Voorschotten en betaling

1. De subsidieontvanger ontvangt binnen zes weken na ontvangst van de beschikking tot subsidieverlening een voorschot ten hoogte van de verleende subsidie.

2. Binnen zes weken na de subsidievaststelling wordt het met het voorschot verrekende subsidiebedrag betaald.

Artikel 9 Overgangsregel

Subsidieaanvragen die betrekking hebben op activiteiten die plaatsvinden in het schooljaar 2009-2010 kunnen tot 1 juni 2009 worden ingediend.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze nadere regels en beleidsregel treden in werking op 15 april 2009.

Artikel 11 Citeertitel

Deze nadere regels en beleidsregel kunnen worden aangehaald als: “Nadere regels en beleidsregel subsidie Kansen voor kinderen”.

Ondertekening

Aldus op 7 april 2009 vastgesteld door burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
De secretaris,                                      De burgemeester,
C. Kruyt                                               mr. T.P.J. Bruinsma

Bijlage 1

Activiteitenlijst

(behorende bij de nadere regels en beleidsregel subsidie Kansen voor kinderen) Het gaat om extra activiteiten, die bijdragen aan het behalen van de doelstelling van deze subsidieregel: “de ontwikkelingskansen van leerlingen op de basisscholen vergroten” Activiteiten die in aanmerking zouden komen voor subsidie zijn: * sportactiviteiten;

* cultuuractiviteiten;

* activiteiten die de ouderbetrokkenheid vergroten;

* activiteiten die de sociale vaardigheden en/of weerbaarheid van de kinderen vergroten;

* huiswerkbegeleiding;

* coachen van individuele leerlingen;

* voedingsactiviteiten.