Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626247
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626247/1
Beleidsregel tijdelijke versoepeling van de compensatiesystematiek van de Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg – richtinggevend vastgesteld in het BO Wonen Zuid-Limburg d.d. 21 maart 2019
Geldend van 18-07-2019 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel tijdelijke versoepeling van de compensatiesystematiek van de Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg – richtinggevend vastgesteld in het BO Wonen Zuid-Limburg d.d. 21 maart 2019Inleiding
Als algemene lijn uit de inventarisatie gericht op de tijdelijke versoepeling is op te merken dat een
versoepeling gericht zou moeten zijn op de realisatie van sociale huur én woningbouw voor specifieke
doelgroepen. Daarnaast betroffen knelpunten met name strategische locaties (m.n. centra en
aanloopstraten en invulling rotte plekken) en de herbestemming van leegstaand vastgoed en
beeldbepalende panden. Daarbij is concreet aangegeven dat de compensatie van harde
plancapaciteit in verhouding 1:4 in de praktijk als te zwaar wordt ervaren, het slechts gebruiken van
één wijze van compensatie in de praktijk als onhandig wordt ervaren en dat de afbakening van de
financiële compensatieregeling voor kleine woningbouwinitiatieven met slechts 5 woningen als te
beperkt wordt ervaren. Op basis hiervan is een concreet voorstel voorbereid, waarin gedurende de
versoepeling van de compensatie woningbouwplannen in drie categorieën worden beschouwd. De
reeds bestaande compensatiemogelijkheden blijven vigerend.
De beleidsregel treedt voor een periode van maximaal 2 jaar in werking vanaf 21 maart 2019,
tenzij de evaluatie van de Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg eerder wordt vastgesteld.
Woningbouwinitiatieven die mogelijk worden gemaakt via deze versoepeling, dienen binnen 2
jaar te zijn vastgesteld en binnen 5 jaar te zijn gerealiseerd (vanaf momentum van toevoeging
aan de subregionale woningmarktprogrammering). Woningbouwplannen die deze termijnen
niet halen, verliezen hun status op de subregionale woningmarktprogrammering. Deze regeling
betreft een tijdelijke aanvulling op beleidsregel VI van de Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg
en kan niet met terugwerkende kracht worden ingezet. Naast deze beleidsregel is er in overleg
met de regio, ruimte voor maatwerk oplossingen.
Nieuwe (tijdelijke) beleidsregel VI:
‘Om het mogelijk te maken om nieuwe, kwalitatief goede, woningbouwinitiatieven aan de vastgestelde
woningmarktprogrammeringen toe te voegen, is een uniforme wijze van afwegen afgesproken. Deze
nieuwe woningbouwinitiatieven moeten worden gecompenseerd. Compenseren moet met direct
gekoppelde sloop of onttrekking. Als dit aantoonbaar niet mogelijk is, kan ook worden gecompenseerd
in afnemende volgorde:
- 1.
Elke nieuw toe te voegen woning (per locatie 5 of minder woningen) wordt financieel gecompenseerd door middel van een op Zuid-Limburgs niveau uitgewerkte uniforme financiële compensatieregeling, waarvan de middelen in een subregionaal op te zetten sloopfonds vloeien;
- 2.
De gemeente neemt de sloopverplichting over en voert deze binnen de raadstermijn uit, waarin dit besluit is genomen;
- 3.
Door middel van het schrappen van reeds bestaande harde plancapaciteit in de subregionale woningmarktprogrammering. Deze moet minimaal in de verhouding van 1 : 4 (toe te voegen woning : te schrappen harde plannen) ingezet worden als compensatie voor het nieuwe woningbouwinitiatief. In het geval van een woningbouwinitiatief in een monument (niet zijnde rijksmonument) of beeldbepalend pand wordt volstaan met een compensatie van één woning uit de reeds bestaande harde plancapaciteit in de regionale woningmarktprogrammering.
Tijdelijke versoepeling:
Gedurende de periode van versoepeling van de compensatie worden woningbouwplannen
beschouwd in vier categorieën. Voor elke categorie is aangegeven welke eventuele compensatie
wordt verwacht. De reeds bestaande compensatiemogelijkheden blijven vigerend als invulling van de compensatie.
1. UITZONDERINGSPLANNEN – GEEN COMPENSATIE
Dit betreffen de volgende woningbouwplannen, onder de voorwaarden zoals genoemd binnen de
Structuurvisie Wonen Zuid Limburg en/of aanvullende beleidsregels:
- •
studentenwoningen in de benoemde gemeenten (conform Structuurvisie Wonen ZuidLimburg).
- •
woningbouw gericht op de doelgroep zorgbehoevenden (conform Structuurvisie Wonen ZuidLimburg / vigerende beleidsregel).
- •
tijdelijke woningen (max. 10 jaar) (conform vigerende beleidsregel).
- •
woningbouw in Rijksmonumenten (conform Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg).
2. KWALITATIEF GOEDE PLANNEN – LICHT COMPENSATIE-REGIME
Dit betreffen woningbouwplannen ter grootte van maximaal 25 woningen gericht op betaalbare
levensloopbestendige sociale huurwoningen (max. €720,42 huur per maand, voor met name starters)
en middeldure huurwoningen (tot max. € 950 huur per maand) en vergelijkbare betaalbare
levensloopbestendige koopwoningen voor starters (max. prijsniveau tot en met de Startersleninggrens, provinciaal € 185.000,-) en voor senioren (tot max. NHG-grens: € 290.000,- VON).
Voorwaarde is wel, dat deze woningen gebouwd worden in de dorpskernen en de stedelijke centra.
Dit in lijn met de kaders van de Structuurvisie Wonen Zuid Limburg en het Provinciaal Omgevingsplan
Limburg). Bijvoorbeeld: woningbouwprojecten in aanloopstraten of transformaties van commercieel
vastgoed naar wonen in centra of kernen, bedoeld voor sociale doelgroepen, senioren en starters.
Licht compensatie-regime, d.w.z.:
- •
compensatie door het schrappen van reeds bestaande harde plancapaciteit uit de regionale woningmarktprogrammering in een verhouding 1:1.
- •
financiële compensatie door een percentage van de WOZ-waarde (7%) conform de regeling kleine woningbouwinitiatieven, maar dan voor maximaal 25 woningen.
- •
een combinatie van compensatiemaatregelen een combinatie van bestaande en versoepelde compensatiemaatregelen.
3. VERNIEUWINGSPLANNEN – VERLICHT COMPENSATIE REGIME
Ondanks het overschot aan woningen (op termijn) op Zuid-Limburgs niveau, blijft er wel behoefte aan
vernieuwing/vervanging van de bestaande woningvoorraad. Ook als een nieuw woningbouwplan niet
onder ‘1. Uitzonderingsplannen’ of onder ‘2. Kwalitatief goede plannen’ valt, kan het een goed plan
zijn in het kader van vernieuwing/vervanging van de bestaande woningvoorraad. Voor deze
woningbouwinitiatieven blijven de kaders van de Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg in stand, zoals
o.a. ‘meer stad-meer land’ (inbreiden voor uitbreiden). Ook voor deze categorie
woningbouwinitiatieven tbv vernieuwing/vervanging van de bestaande woningvoorraad is een tijdelijke
versoepeling aan de orde, maar deze is zwaarder dan voor woningbouwplannen onder de categorie
‘2. Kwalitatief goede plannen’ en betreft:
- •
compensatie door het schrappen van reeds bestaande harde plancapaciteit uit de regionale woningmarktprogrammering in een verhouding 1:2.
- •
een combinatie van bestaande en versoepelde compensatiemaatregelen
4. KWALITATIEVE VERBETERING VAN WONINGBOUWPLANNEN
Daarnaast wordt het voor gemeenten óók mogelijk om op basis van een aangetoonde kwalitatieve
verbetering (betere aansluiting op de behoefte / PMC) van het woningbouwplan, harde plancapaciteit
uit de regionale woningmarktprogrammering in een verhouding 1:1 te verplaatsen naar een andere
locatie.
DEFINITIES
Starters: Een starter is een huishouden dat voor verhuizing niet zelfstandig woonde – als zelfstandig
huishouden in een zelfstandige woning – en na verhuizing hoofdbewoner van een zelfstandige woning
(huur of koop) is. Voorbeelden zijn personen die vanuit het ouderlijk huis of een (studenten)kamer een
zelfstandige woning betrekken. Een semi-starter is een persoon die voor en na verhuizing tot de
huishoudkern behoort ofwel een zelfstandige huishoudenspositie heeft. De vorige woning was niet
beschikbaar voor de woningmarkt, bijvoorbeeld na scheiding, verlaten woongroep of sloop van vorige
woning. Bron: Woningonderzoek Nederland 2018
Senioren: De doelgroep senioren betreffen personen met een AOW-gerechtigde leeftijd (67+).
Sociale doelgroep: zie Structuurvisie Wonen Zuid-Limburg
Levensloopbestendig / levensloopgeschikt: een woning waarin bewoners kunnen blijven wonen als
hun levensomstandigheden veranderen, bijvoorbeeld door ouderdom, ziekte of handicap.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Voerendaal in de vergadering van 4 juli 2019
De griffier De voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl