Regeling vervallen per 24-12-2015

Verordening Wmo-raad Waddinxveen 2010

Geldend van 07-01-2010 t/m 23-12-2015

Intitulé

Verordening Wmo-raad Waddinxveen 2010

De raad van de gemeente Waddinxveen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 10 november 2009;

gelet op artikel 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de bepalingen uit de Gemeentewet;

overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels vast te stellen over de functie, status en samenstelling van de Wmo-raad;

gehoord de commissie Samenleving;

b e s l u i t:

1 de verordening Wmo-raad, vastgesteld op 20 december 2006, in te trekken;

2 vast te stellen de navolgende “Verordening Wmo-raad Waddinxveen 2010” .

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gemeente: de gemeente Waddinxveen;

  • b.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Waddinxveen;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen;

  • d.

    Wethouder: de wethouder verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot de maatschappelijke ondersteuning;

  • e.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • f.

    Wmo-beleid: voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente ten aanzien van de prestatievelden van de Wmo;

  • g.

    Wmo-raad Waddinxveen: het uit vertegenwoordigers van organisaties bestaande orgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven

  • h.

    Vertegenwoordiger: de vertegenwoordiger van een representatieve organisatie van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, die actief is in Waddinxveen;

  • i.

    Organisatie: de representatieve organisatie van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning;

  • j.

    Beleidsfases: inventarisatie, visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen, beleidsuitvoering, evaluatie;

  • k.

    Contactambtenaar: de beleidsmedewerker van de gemeente, die deskundig is op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • l.

    Voorzitter: de voorzitter van de Wmo-raad Waddinxveen;

  • m.

    Secretaris: lid van de Wmo-raad die op voordracht van de Wmo-raad hiervoor wordt aangewezen;

  • n.

    Periodiek overleg: officieel overleg tussen wethouder en de Wmo-raad Waddinxveen.

Artikel 2 Taak Wmo-raad Waddinxveen en de gemeente Waddinxveen

  • 1. De Wmo-raad Waddinxveen is een autonoom adviesorgaan en heeft de taak:

    • -

      de gemeente (college en raad) gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over alle zaken die betrekking hebben op de 9 prestatievelden van de Wmo;

    • -

      antwoord te geven op de specifieke adviesvraag van de gemeente;

    • -

      onafhankelijk advies te geven;

    • -

      het advies positief kritisch te formuleren;

    • -

      een jaarprogramma te maken aan de hand van de gemeentelijke planning.

  • 2. De gemeente Waddinxveen heeft de taak:

    • -

      advies te vragen over datgene wat in de Wmo is opgenomen (9 prestatievelden) en een termijn van 6 weken te geven aan de Wmo-raad voor het opstellen van het advies. Met instemming van de Wmo-raad kan worden afgeweken van deze termijn;

    • -

      helder en gemotiveerd onderscheid te maken in wat voor advies wordt voorgelegd aan de Wmo-raad en wat ter informatie;

    • -

      een advies te vragen op hoofdlijnen over meerjarige beleidskaders en visies;

    • -

      in de adviesvraag de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan te geven;

    • -

      de Wmo-raad gelegenheid te geven te toetsen of het beleid is uitgevoerd zoals is afgesproken;

    • -

      de Wmo-raad vroegtijdig te informeren over beleidsontwikkeling en met de belangenorganisaties de beleidsontwikkeling vorm te geven;

    • -

      de regierol op te pakken en afspraken na te komen;

    • -

      binnen twee weken nadat het besluit door het college van B. en W is genomen schriftelijke te motiveren wat er met een advies van de Wmo-raad is gedaan in het betreffende beleid;

    • -

      een jaarplanning aan de Wmo-raad voor te leggen zodat de Wmo-raad weet welke stukken er voor advies en ter informatie worden voorgelegd aan de Wmo-raad.

Artikel 3 Samenstelling Wmo-raad Waddinxveen

  • 1. Dekking prestatievelden Wmo:

    De Wmo-raad Waddinxveen bestaat uit de gezamenlijke vertegenwoordigers van organisaties op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, die de volgende prestatievelden Wmo dekken:

    • 1.

      het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten;

    • 2.

      op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden;

    • 3.

      het geven van informatie en advies en cliëntondersteuning;

    • 4.

      het ondersteunen van mantelzorgers, daar onder begrepen steun bij het vinden van adequate oplossingen indien zij hun taken tijdelijk niet kunnen waarnemen, alsmede het ondersteunen van vrijwilligers;

    • 5.

      het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en van mensen met een psychosociaal probleem;

    • 6.

      het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijke verkeer;

    • 7.

      het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang en het voeren van beleid ter bestrijding van geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd;

    • 8.

      het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen;

    • 9.

      het bevorderen van verslavingsbeleid.

  • 2. Dekking prestatievelden door belangenorganisaties ten behoeve van de benoeming: Voor het, zonder last of ruggespraak, behartigen van de belangen van de vragers van voorzieningen leveren verschillende belangenorganisaties één lid en één duolid. De belangenorganisatie brengt specifieke deskundigheid in over een doelgroep of prestatieveld. Daarnaast wordt van elk lid of duolid verwacht het belang van de Wmo voorop te stellen en op hoofdlijnen het totale Wmo-beleid te kunnen beoordelen.

    Belangenorganisatie

    Specifieke deskundigheid

    Cliëntenraad (WWB)

    Prestatievelden 1, 2, 3

    Jeugdadviesraad (JAR)

    Prestatievelden 1, 2, 3, 7, 8, 9

    Platform Gehandicapten Waddinxveen (PGW)

    Prestatievelden 1, 3, 5, 6

    Seniorenraad

    Prestatievelden 1, 3, 5, 6

    Wijkplatforms

    Prestatievelden 1, 2, 4

    Diaconaal Platform

    Prestatievelden 2, 3, 4

    VG-belang

    Prestatievelden 1, 3, 5, 6

    Zorgvragersorganisatie GGZ Midden Holland (ZOG)

    Prestatievelden 3, 5, 6, 7, 8, 9

    Indien belangrijke doelgroepen vertegenwoordigd zouden moeten zijn in de Wmo-raad en de doelgroepen via een georganiseerd verband vertegenwoordigd kunnen zijn, kunnen deze organisaties zichzelf voordragen voor een vertegenwoordiging in de Wmo-raad. De Wmo-raad weegt af of vertegenwoordiging in de Wmo-raad een bijdrage levert voor één van de prestatievelden van de Wmo. Op basis daarvan kan de Wmo-raad een voordracht doen aan het college van Burgemeester en Wethouders voor benoeming van een vertegenwoordiger uit een belangenorganisatie.

Artikel 4 Voordracht, benoemingen en zittingsduur

  • 1 De onafhankelijk voorzitter en de gezamenlijke vertegenwoordigers worden respectievelijk als voorzitter, leden en duoleden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Voor de zittingsperiode is een rooster van aftreden van kracht. Benoemingen kunnen één keer met eenzelfde periode worden verlengd indien deze op voordracht zijn van de betreffende belangenorganisatie.

  • 2 De vertegenwoordigde organisatie heeft het recht om zijn door het college als lid en duolid benoemde vertegenwoordiger tussentijds gemotiveerd te vervangen.

  • 3 Uit de leden van de Wmo-raad wordt een secretaris en penningmeester gekozen. Duoleden zijn van deze functies uitgesloten.

  • 4 De leden, of hun duoleden, zijn verplicht tot het bijwonen van de bijeenkomsten ter voorbereiding van een gevraagd advies.

  • 5 Het college benoemt op voordracht van de Wmo-raad Waddinxveen een onafhankelijk voorzitter.

  • 6 Alle benoemde personen ontvangen een schriftelijke bevestiging van hun benoeming van het college waarin is opgenomen wanneer de zittingsperiode aanvangt en afloopt.

  • 7 Voorzitter, leden en duoleden die vanaf inwerkingtreding van deze verordening nieuw aantreden dienen woonachtig te zijn in de gemeente Waddinxveen en in de GBA ingeschreven te zijn.

  • 8 Indien een aspirant lid of duolid niet woonachtig is in Waddinxveen en voornemens is in deze gemeente te komen wonen kan voor een bepaalde periode een benoeming plaatsvinden. Deze benoeming is maximaal 2 jaar.

  • 9 Het lidmaatschap van de Wmo-raad is onverenigbaar met een lidmaatschap van de gemeenteraad, raadscommissie, college van burgemeester en wethouders, de commissie voor bezwaar- en beroepschriften, een dienstverband bij de gemeente Waddinxveen of een professionele of bestuurlijke functie bij een binnen de gemeente Waddinxveen opererende instelling of organisatie die actief is op één of meerdere prestatievelden van de Wmo (Wmo-aanbieders).

Artikel 5 Bevoegdheden van de Wmo-raad

  • 1. Initiatiefrecht:

    • 1.

      De Wmo-raad Waddinxveen heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering van de Wmo door de gemeente Waddinxveen raken in het periodieke overleg met de wethouder en de contactambtenaar aan de orde te stellen;

    • 2.

      De Wmo-raad heeft de bevoegdheid een ongevraagd advies te geven.

  • 2. Informatierecht:

    • 1.

      De Wmo-raad Waddinxveen wordt geïnformeerd over de resultaten van het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek (prestatieveld 6 Wmo) op grond van artikel 9 van de Wmo;

    • 2.

      De Wmo-raad Waddinxveen wordt geïnformeerd over de resultaten van de jaarlijkse benchmark (prestatieveld 6 Wmo) op grond van artikel 9 van de Wmo;

    • 3.

      De Wmo-raad wordt geïnformeerd over uitvoering van het Wmo-beleid, uitvoering van aanpalende onderwerpen (zie bijlage afbakening) en over verordeningen;

    • 4.

      De Wmo-raad Waddinxveen krijgt tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 3. Adviesrecht:

    • 1.

      Over alle onderwerpen die uitgewerkt worden in meerjarige kaders, visie- en beleidsnota’s en die een directe relatie hebben met een van de prestatievelden van de Wmo en passen in beleidscyclus;

    • 2.

      Over stukken die betrekking hebben op de Wmo en voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter vaststelling.

Artikel 6 Stemrecht

  • 1. De leden als genoemd in artikel 3 lid 2 hebben stemrecht.

  • 2. De onafhankelijk voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 3. De besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.

  • 4. Bij staking van stemmen wordt een gemotiveerd verdeeld advies uitgebracht.

Artikel 7 Vergaderingen Wmo-raad

  • 1. De Wmo-raad Waddinxveen kan ter voorbereiding van een gevraagd of ongevraagd advies vergaderen in het gemeentehuis van Waddinxveen.

  • 2. De Wmo-raad vergadert maximaal 10 keer per jaar (ongeveer iedere 6 weken) in aanwezigheid van de contactambtenaar.

  • 3. Indien de Wmo-raad zonder contactambtenaar wil vergaderen in verband met de inhoud van de vergadering stelt de gemeente vergaderfaciliteiten beschikbaar op dinsdag, woensdag of donderdag na 19.00 uur.

Artikel 8 Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van de Wmo-raad Waddinxveen zijn in principe openbaar, tenzij de meerderheid van de aanwezige leden besluit dat een vergadering besloten zal zijn.

  • 2. De deuren van de openbare vergadering worden gesloten wanneer twee van de aanwezige leden dit vragen of de voorzitter dit nodig acht, op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. De Wmo-raad Waddinxveen besluit vervolgens of met gesloten deuren wordt vergaderd.

Artikel 9 Budget Wmo-raad

  • 1. De Wmo-raad Waddinxveen heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen en binnen een door de gemeente beschikbaar gesteld budget, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 2. De Wmo-raad ontvangt naast de faciliteiten genoemd in artikel 7 lid 1 en artikel 7 lid 2 een budget voor het inhuren van ondersteuning, het bijhouden van een website en overige kosten.

  • 3. Het budget zoals genoemd in artikel 9 lid 1 en artikel 9 lid 2 wordt schriftelijk en gemotiveerd aangevraagd bij het college voor 1 april voorafgaand aan het jaar waarvoor het budget bedoeld is.

Artikel 10 Vergoedingen (duo)leden van de Wmo-raad

  • 1. Vergoeding voor leden van de Wmo-raad:

    De leden van de Wmo-raad Waddinxveen hebben recht op een door de gemeente vast te stellen vergoeding conform de Verordening voorzieningen wethouders en raads- en commissieleden 2007. De hoogte van het bedrag is gebaseerd op de vergoeding voor commissieleden. De vergoeding is te beschouwen als vrijwilligersbijdrage. Deze vergoeding is:

    • 1.

      voor de aanwezigheid bij vergaderingen ter voorbereiding van een (on)gevraagd advies hetgeen zichtbaar wordt door de presentielijst;

    • 2.

      voor de voorbereiding en uitwerking van de vergaderingen genoemd in artikel 7 lid 1 en artikel 7 lid 2.

  • 2. Vergoeding voor duoleden van de Wmo-raad

    De duoleden van de Wmo-raad Waddinxveen hebben recht op een door de gemeente vast te stellen vergoeding conform de Verordening voorzieningen wethouders en raads- en commissieleden 2007. De hoogte van het bedrag is gebaseerd op de vergoeding voor commissieleden. De vergoeding is te beschouwen als vrijwilligersbijdrage. Deze vergoeding is:

    • 1.

      voor de aanwezigheid bij vergaderingen ter voorbereiding van een (on)gevraagd advies indien het vaste lid niet aanwezig is hetgeen zichtbaar wordt door de presentielijst;

    • 2.

      voor de aanwezigheid bij de twee vergaderingen (september en januari) van leden en duoleden van de Wmo-raad;

    • 3.

      voor de voorbereiding en uitwerking van de vergaderingen genoemd in artikel 7 lid 1 en artikel 7 lid 2.

  • 3. Uitbetaling van de vergoeding:

    De uitbetaling van de vergoeding vindt twee keer per jaar plaats, te weten na afloop van de eerste 6 maanden van het kalenderjaar en na afloop van het gehele kalenderjaar.

Artikel 11 Verslaglegging

Jaarlijks vóór 1 april maakt de Wmo-raad Waddinxveen een inhoudelijk verslag van de werkzaamheden en een financieel verslag over de besteding van het budget betreffende het afgelopen jaar.

Artikel 12 Geheimhouding

Aan de leden van de Wmo-raad Waddinxveen wordt geen geheimhouding opgelegd ten aanzien van door de gemeente verstrekte informatie. Wel dienen de leden zich te houden aan een van tevoren afgesproken embargoperiode.

Artikel 13 Periodiek overleg Wmo-raad en wethouder

  • 1. Er vind minimaal één keer per jaar een periodiek overleg plaats tussen de wethouder en de Wmo-raad. Dit overleg wordt geïnitieerd en voorgezeten door de voorzitter van de Wmo-raad Waddinxveen.

  • 2. De voorzitter van de Wmo-raad Waddinxveen stelt in overleg met de secretaris van de Wmo-raad en de contactambtenaar de agenda samen voor het periodiek overleg met de wethouder. Ieder lid van de Wmo-raad heeft het recht om via de secretaris, tot twee weken voor het overleg, onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de bijeenkomst vastgesteld.

  • 3. De secretaris van de Wmo-raad Waddinxveen bepaalt in overleg met de contactambtenaar tijd en plaats van het periodieke overleg.

  • 4. Op verzoek van tenminste twee leden van de Wmo-raad Waddinxveen of op verzoek van de gemeente worden, naast het periodieke overleg extra overleggen belegd. Aan dit verzoek wordt binnen vier weken voldaan, nadat het verzoek daartoe van de voorzitter van de Wmo-raad Waddinxveen is ontvangen.

  • 5. De contactambtenaar roept na overleg met de secretaris van de Wmo-raad het periodieke overleg bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving. Deze kennisgeving wordt, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, tenminste veertien dagen van tevoren toegezonden.

  • 6. De contactambtenaar maakt in opdracht van de secretaris van het periodieke overleg een verslag dat binnen twee weken aan de leden wordt verzonden.

  • 7. Bij afwezigheid van de voorzitter zit een door de leden van de Wmo-raad Waddinxveen uit hun midden aangewezen plaatsvervangend voorzitter het periodiek overleg voor.

Artikel 14 Geschillen betreffende deze verordening

Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening beslist het college.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1. Zowel de gemeente als de Wmo-raad maken het bestaan van de Wmo-raad Waddinxveen algemeen bekend. Daarnaast zorgt de gemeente voor bekendmaking van de verordening.

  • 2. Evaluatie:

    • 1.

      De Wmo-raad Waddinxveen evalueert jaarlijks tezamen met de gemeente de samenwerking. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe namens de gemeente en de Wmo-raad Waddinxveen via het college een verzoek ingediend bij de gemeenteraad;

    • 2.

      De Wmo-raad Waddinxveen kan naar aanleiding van een evaluatie het college gemotiveerd verzoeken de onafhankelijk voorzitter te vervangen, met dien verstande, dat een besluit daartoe de instemming behoeft van twee derde deel van de leden van de Wmo-raad Waddinxveen.

  • 3. Ten dienste van zijn functioneren stelt de Wmo-raad Waddinxveen een huishoudelijk reglement op.

  • 4. Nadere regels:

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van Burgemeester en Wethouders in overleg met de Wmo-raad Waddinxveen.

Artikel 16 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Wmo-raad Waddinxveen 2010’

Artikel 17 Inwerkingtreding van de verordening

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag nadat zij bekend is gemaakt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente
Waddinxveen in zijn openbare vergadering
van 16 december 2009,
de griffier, de voorzitter,
(mr. F.W. van der Dussen) (B. Cremers)