Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Wageningen 2016

Geldend van 06-12-2017 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2016

Intitulé

De Raad van de gemeente Wageningen

Gelet op artikel 150 Gemeentewet;

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

Gelet op artikel 2.1.3., lid 3 sub d van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO 2015);

Gelet op artikel 2.12 van de Verordening Jeugdhulp, WMO 2015 en de Participatiewet;

BESLUIT

onder de naam Cliëntenraad Samenleving in te stellen een adviescommissie ex artikel 84 gemeentewet waarin het voor cliënten en/of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op het lokale beleid en op de lokale uitvoering Wmo, Participatiewet en Jeugdwet.

Verordening Cliëntenparticipatie Samenleving gemeente Wageningen 2016

-

Artikel 1. Taak en wijze van advisering Cliëntenraad

  • 1. De Cliëntenraad Samenleving heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd vanuit cliëntenperspectief van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan met betrekking tot de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet.

  • 2. De Cliëntenraad Samenleving heeft een signalerende rol bij de uitvoering van beleid. Als de uitvoering negatieve gevolgen heeft voor de cliënten informeert de Cliëntenraad het college hierover.

  • 3. Beoogd resultaat is dat beleid en uitvoering de belangen van de cliënten optimaal waarborgen.

  • 4. Geadviseerd wordt namens alle cliënten Wmo, Participatiewet en Jeugdwet. Daarmee wordt tot uitdrukking gebracht dat de leden zichzelf goed moeten (laten) informeren over standpunten en gevoelens bij andere cliënten ( inwoners van Wageningen) en zich niet mogen laten leiden door persoonlijke belangen.

  • 5. Adviezen worden gegeven op hoofdlijnen, vanuit de leefsituatie van de cliënt. Waar details het verschil uitmaken wordt ingegaan op details.

  • 6. Adviezen kunnen in werkgroepen worden voorbereid, maar worden in een plenaire vergadering besproken en vastgesteld. Dit opdat elk advies vanuit een totaaloverzicht tot stand komt.

  • 7. De Cliëntenraad Samenleving werkt nauw samen met de Adviesraad Samenleving en met de Jongerenraad.

Artikel 2. Samenstelling, benoeming en ontslag leden Cliëntenraad

  • 1. De Cliëntenraad Samenleving bestaat uit maximaal 14 leden en de voorzitter

    • a.

      Maximaal 6 leden worden benoemd met als achtergrond cliënt Participatiewet (onderdeel voormalige WWB)

    • b.

      Maximaal 2 leden worden benoemd met als achtergrond cliënt Participatiewet (onderdeel voormalige WSW)

    • c.

      Maximaal 6 leden worden benoemd met als achtergrond cliënt Wmo

    • d.

      Maximaal 2 leden worden benoemd met als achtergrond cliënt Jeugdwet

  • 2. Uitgangspunt bij de vorming van de Cliëntenraad is diversiteit. De diversiteit uit zich in een verscheidenheid aan mensen qua leeftijd, opleiding, gezondheid, seksuele voorkeur, sekse en mensen met een migranten-, vluchtelingen- of meertalige achtergrond.

  • 3. De leden van de Cliëntenraad Samenleving worden door het college benoemd na een transparante sollicitatieprocedure.

  • 4. Van de leden van de Cliëntenraad Samenleving wordt verwacht dat zij

    • a.

      cliënt zijn van de gemeente Wageningen op grond van Participatiewet (WWB of WSW), Jeugdwet of de Wmo;

    • b.

      zich kunnen inleven in de belangen van cliënten en voldoende afstand kunnen nemen van mogelijke persoonlijke belangen;

    • c.

      gemotiveerd en geïnteresseerd zijn om vanuit het perspectief van de cliënt een mening te vormen over diverse onderwerpen die het beleid en de uitvoering betreffen;

    • d.

      een positiefkritische, open houding hebben;

    • e.

      goede sociale en communicatieve vaardigheden hebben: luisteren, respectvol kunnen optreden, standpunten kunnen verwoorden;

    • f.

      in staat zijn beleidsstukken te lezen en zich hierover een mening te vormen vanuit het perspectief van de cliënt;

    • g.

      kunnen samenwerken in teamverband;

    • h.

      kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie;

    • i.

      beschikken over een computer en e-mail.

  • 5. Leden van de Cliëntenraad Samenleving mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college, werkzaam zijn bij of voor de gemeente Wageningen dan wel werken bij, bestuurslid of lid van een raad van toezicht zijn bij een organisatie die direct belang heeft bij de dienstverlening aan de doelgroepen van het sociale domein in Wageningen. Een uitzondering betreft die leden die werkzaam zijn bij Permar.

  • 6. De zittingsduur van de leden bedraagt 4 jaar, zij het dat in het benoemingsjaar 2016 tenminste 50% van de leden wordt benoemd voor een periode van maximaal 3 jaar. Herbenoeming is mogelijk na een positief advies van de voorzitter van de Cliëntenraad Samenleving.

  • 7. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad Samenleving eindigt:

    • a.

      als de cliëntrelatie eindigt. Na uiterlijk een half jaar;

    • b.

      op eigen verzoek;

    • c.

      bij overlijden;

    • d.

      na het verstrijken van de zittingsduur van de periode behoudens herbenoeming;

    • e.

      bij toetreding tot de gemeenteraad of het college dan wel wanneer het lid werkzaam zal worden bij of voor de gemeente Wageningen of gaat werken bij of bestuurslid of lid van een raad van toezicht wordt bij of voor een organisatie die direct belang heeft bij de dienstverlening aan de doelgroepen van het sociale domein in Wageningen;

    • f.

      Het college kan een lid van de Cliëntenraad ontslaan: i. wanneer hij of zij de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 86 Gemeentewet, schendt; ii. Wegens disfunctioneren, al of niet op voorstel van de voorzitter van de Cliëntenraad, mits dit voorstel met redenen omkleed wordt gedaan.

Artikel 3. Taak, benoeming en ontslag van de voorzitter Cliëntenraad

  • 1. De voorzitter wordt voor een periode van 4 jaar door het college benoemd na een transparante sollicitatieprocedure, waarbij tenminste twee leden van de Cliëntenraad als adviseur zijn toegevoegd aan de sollicitatiecommissie.

  • 2. De Cliëntenraad kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter/penningmeester en een secretaris en doet hiervan onverwijld mededeling aan burgemeester en wethouders.

  • 3. De voorzitter heeft aantoonbaar

    • a.

      Ervaring in het sturen van vergader- en adviesprocessen;

    • b.

      heeft kennis en ervaring met groepsdynamische processen;

    • c.

      is in staat om mensen met verschillende achtergronden te verbinden;

    • d.

      is in staat Cliëntenraadsleden in hun kracht te zetten en hen te coachen in hun taak als Cliëntenraadslid;

    • e.

      is procesgericht, stimuleert de sociale cohesie binnen de Cliëntenraad, draagt als bindende factor bij aan voldoende draagvlak voor de gekozen standpunten en draagt zorg voor het uitbrengen van overwogen adviezen;

    • f.

      heeft affiniteit met kwetsbare inwoners;

    • g.

      heeft inhoudelijke kennis van ontwikkelingen op het sociaal domein;

    • h.

      heeft feeling voor politiek-bestuurlijke verhoudingen binnen de gemeente Wageningen en heeft kennis over en inzicht in de gemeentelijke organisatiestructuur;

    • i.

      wil een bijdrage leveren aan de samenleving;

    • j.

      heeft een breed inzetbaar netwerk en/of is bereid om deze te ontwikkelen.

  • 4. De voorzitter

    • a.

      mag geen lid zijn van de gemeenteraad, het college, werkzaam zijn bij of voor de gemeente Wageningen dan wel werken bij of bestuurslid zijn/lid van een raad van toezicht zijn bij een organisatie die direct belang heeft bij de dienstverlening aan de doelgroepen van het sociale domein in Wageningen;

    • b.

      is – bij voorkeur - inwoner van Wageningen.

  • 5. De voorzitter

    • a.

      Kan telkens worden herbenoemd voor een periode van 4 jaar;

    • b.

      Herbenoeming is mogelijk na een positief advies van een meerderheid van de Cliëntenraad Samenleving;

    • c.

      tenminste tweemaal per jaar wordt door het college samen met de voorzitter de samenwerking met het college en het functioneren van de voorzitter geëvalueerd.

  • 6. Het voorzitterschap van de Cliëntenraad Samenleving eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij overlijden;

    • c.

      bij toetreding tot de gemeenteraad of het college dan wel wanneer het lid werkzaam zal worden bij of voor de gemeente Wageningen of bij of voor een organisatie die direct belang heeft bij de dienstverlening aan de doelgroepen van het sociale domein in Wageningen;

    • d.

      Het college kan de voorzitter van de Cliëntenraad ontslaan: i. wanneer hij of zij de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 86 Gemeentewet, schendt; ii. Wegens disfunctioneren, al of niet op voorstel van tenminste 4 leden van de Cliëntenraad Samenleving, indien dit voorstel met redenen omkleed wordt gedaan.

Artikel 4. Openbaarheid vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de Cliëntenraad Samenleving worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste een vijfde van het aantal aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. De Cliëntenraad Samenleving besluit vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 2. Bij advisering op vertrouwelijke stukken, wordt altijd met gesloten deuren vergaderd.

Artikel 5. Geheimhouding

Bij de uitvoering van haar taak neemt de Cliëntenraad de geheimhoudingsplicht zoals bedoeld in artikel 86 van de gemeentewet in acht.

Artikel 7. Samenwerking Cliëntenraad Samenleving en gemeentebestuur

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de Cliëntenraad Samenleving alle relevante informatie wordt verstrekt die nodig is om naar behoren te adviseren.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat het advies en de daarvoor benodigde informatie op een zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 3. Indien gewenst door de Cliëntenraad Samenleving, vindt aanvullende informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

  • 4. Voorafgaande aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de Cliëntenraad Samenleving overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder van het college.

  • 5. Het college geeft in alle gevallen aan wat zij met het advies doet.

  • 6. In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is, stuurt het college het advies van de Cliëntenraad Samenleving samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad.

  • 7. In het geval het college afwijkt van het advies van de Cliëntenraad Samenleving, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 8. De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burger- en cliëntparticipatie minimaal twee keer per jaar overleg met de Cliëntenraad Samenleving over zaken die betrekking hebben op het sociale domein. Zowel de Cliëntenraad Samenleving als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen. Betrokken medewerkers van de gemeente Wageningen kunnen bij het overleg aanwezig zijn.

Artikel 8. Ondersteuning en middelen

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad Samenleving beschikt over middelen die noodzakelijk zijn om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval:

    • a.

      vergaderfaciliteiten zoals vergaderruimten, kopieer- en postmogelijkheden;

    • b.

      zo nodig voorzieningen in verband met de handicap van een lid van de Cliëntenraad Samenleving in relatie tot de taak van de Cliëntenraad Samenleving;

    • c.

      faciliteiten voor deskundigheidsbevordering;

    • d.

      faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.

  • 2. De Cliëntenraad beschikt over een eigen budget ten behoeve van

    • a.

      een vergoeding voor de leden van de Cliëntenraad Samenleving per deelgenomen overleg, welke vergoeding plaats vindt met inachtneming van de geldende Verordening Geldelijke Voorzieningen Raads- en Commissieleden gemeente Wageningen;

    • b.

      financiële middelen voor deskundigheidsbevordering en documentatie;

    • c.

      financiële middelen voor publiciteit en overleg met de achterban;

    • d.

      financiële middelen voor de inzet van een niet-adviserend uitvoerend secretaris/notulist.

  • 3. De cliëntenraad moet jaarlijks voor 1 september een begroting ter goedkeuring indienen.

  • 4. Over ter beschikking gestelde financiële middelen wordt aanvullend aan het gestelde in artikel 10 op factuurbasis verantwoording afgelegd.

Artikel 9. Toetsingskaders en huishoudelijk reglement Cliëntenraad

De Cliëntenraad Samenleving regelt binnen de kaders van deze Verordening haar eigen werkwijze en de samenwerking met de Adviesraad Samenleving en de Jongerenraad en kan daartoe toetsingskaders en een huishoudelijk reglement vaststellen.

Artikel 10. Verantwoording

De Cliëntenraad biedt jaarlijks vóór 1 april een jaarverslag over het voorafgaande jaar aan het college aan. In het jaarverslag zijn tenminste vastgelegd: activiteiten en adviezen in het betreffende jaar, raadssamenstelling en de financiële verantwoording van de onkostenvergoedingen genoemd in artikel 8.

Artikel 11. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten van de Cliëntenraad worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 2.

    Indien bij het nemen van een besluit door geen der leden stemming wordt verlangd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

3 Bij staken van de stemmen wordt het besluit geacht te zijn verworpen.

  • 4.

    De cliëntenraad mag niet beraadslagen noch besluiten als niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    Indien op grond van het vorige lid een vergadering niet kan worden gehouden, schrijft de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering uit waarin ongeacht het aantal aanwezige leden beraadslaagd en besloten kan worden over de in de, niet doorgegane vergadering, geagendeerde onderwerpen.

  • 6.

    Indien over personen wordt gestemd, geschiedt dit schriftelijk.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Cliëntenparticipatie Samenleving gemeente Wageningen 2016.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking na de dag van bekendmaking, tenzij er een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt ingediend

  • 3.

    In afwijking tot het gestelde in het vorige lid treedt artikel 2.1 sub d in werking op 1 januari 2018.

Ad. 4 De volgende wijzigingen in de Verordening geldelijke voorzieningen leden bestuurscommissies en adviescommissies 2012 vast te stellen en in werking te laten treden na de dag van bekendmaking, tenzij er een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt ingediend :

1.Bijlage I Subs II t/m IX als volgt te wijzigen:

Bijlage I

I.Aan de leden van de volgende commissies wordt een vergoeding voor het bijwonen van de

vergaderingen toegekend die 100% bedraagt van het bedrag, vermeld in de bij de Algemene

Maatregel van Bestuur behorende tabel IV, klasse 3, peildatum 2011, € 74,09.

Marktcommissie

TAWE (territoriale adviescommissie Wageningse eng)

Adviesraad Samenleving

Cliëntenraad Samenleving

II Aan de voorzitter van de volgende commissies wordt een vergoeding voor het bijwonen van de

vergadering toegekend die 200% bedraagt van het bedrag bedoeld onder I:

  • ·

    Cliëntenraad Samenleving

  • ·

    Adviesraad Samenleving

III Aan de leden van de volgende commissies wordt een vergoeding voor het bijwonen van de vergadering toegekend die 222,5% bedraagt van het bedrag bedoeld onder I:

  • ·

    bezwarencommissie algemene zaken.

  • ·

    bezwarencommissie sociale zaken.

  • ·

    rekenkamer

  • ·

    monumenten/welstandscommissie (deze commissie komt te vervallen, raad heeft hierover besloten 9 januari 2012).

  • ·

    commissie ruimtelijke kwaliteit (deze commissie vervangt de monumenten- en welstandscommissie, (raadsbesluit 9 januari 2012).

IV Aan de voorzitter van de volgende commissies wordt een vergoeding voor het bijwonen van de vergadering toegekend die 296% bedraagt van het bedrag bedoeld onder I.

  • ·

    bezwarencommissie algemene zaken.

  • ·

    bezwarencommissie sociale zaken.

  • ·

    rekenkamer

  • ·

    monumenten/welstandscommissie (deze commissie komt te vervallen, raad heeft hierover besloten 9 januari 2012).

  • ·

    commissie ruimtelijke kwaliteit (deze commissie vervangt de monumenten- en welstandscommissie, (raadsbesluit 9 januari 2012).

V Aan de bezwarencommissie personele aangelegenheden wordt een vergoeding voor het bijwonen van een zitting inzake bezwaar toegekend die:

  • ·

    voor de leden 245% bedraagt van het bedrag bedoeld onder I.

  • ·

    voor de voor de voorzitter 305% bedraagt van het bedrag bedoeld onder I.

VI Aan de voorzitter van de Jongerenraad wordt jaarlijks een bedrag toegekend van € 500,00 per jaar. Het toegekende bedrag voor de notulist van de Jongerenraad bedraagt € 300,00 per jaar.

VII De vergoeding voor leden en voorzitter van de Urgentiecommissie/klachtencommissie is ondergebracht bij de gemeente Ede. Vanuit een samenwerkingsverband beheert Ede de leges en de vergoedingen van deze commissies.

VIII Commissie de Wageningse berg ontvangt geen vergoeding.

IX De leden van het auditoverleg, niet zijnde raadsleden, ontvangen een vergoeding op basis van de onder I genoemde vergoeding.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 7 november 2016

de voorzitter,

de griffier,