Verordening Werkgeverscommissie gemeenteraad Wassenaar

Geldend van 27-04-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Werkgeverscommissie gemeenteraad Wassenaar

De gemeenteraad van Wassenaar,

gezien het voorstel van het presidium d.d. 6 maart 2018;

gelet op artikel 83, eerste lid,  artikel 147, eerste lid, artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

  • I.

    In te stellen een werkgeverscommissie.

  • II.

    Voor de overgangsperiode van oude naar nieuwe werkgeverscommissie de voor de raadsperiode 2014 – 2018 benoemde voorzitter van de werkgeverscommissie, te benoemen als tijdelijk lid van de werkgeverscommissie totdat in de definitieve benoeming van de leden van de werkgeverscommissie is voorzien.

  • III.

    Aan de onder I genoemde commissie de bevoegdheid te delegeren tot het nemen van rechtspositionele beschikkingen ten aanzien van het personeel in dienst van de gemeente Wassenaar aangesteld door of vanwege de raad die voortvloeien uit de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wassenaar en de hierop gebaseerde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet.

  • IV.

    Vast te stellen de ‘Verordening Werkgeverscommissie'.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de overige op griffie werkzame ambtenaren geheel of gedeeltelijk mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, tevens lid, en twee andere leden uit de raad.

  • 2. De voorzitter en leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie zijn, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 4. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in op de datum waarop de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      op de datum waarop het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen op de datum waarop het lid hiervan schriftelijk in kennis is gesteld.

  • 5. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval tijdig zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodoek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als eerste aanspreekpunt tussen de werkgeverscommissie en de griffier.

Artikel 4 Taken secretaris en ondersteuning van de commissie

  • 1. De griffier, zijn vervanger of een door de griffier in afstemming met de voorzitter van de werkgeverscommissie in het kader van ambtelijke bijstand aan te wijzen functionaris op het gebied van human resources, staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat. De griffier en de voorzitter van de werkgeverscommissie maken met het college afspraken over gewenste aanvullende ondersteuning.

  • 2. De stukken die uitgaan en de besluiten die genomen worden door de werkgeverscommissie worden medeondertekend door de secretaris van de commissie.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt uiterlijk in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld of zoveel eerder als mogelijk middels onderlinge correspondentie tussen de leden van de werkgeverscommissie.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, onder e en vierde lid van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden. Op de informatie die wordt besproken rust geheimhouding op grond van artikel 83, vierde lid jo. artikel 23, vierde lid van de Gemeentewet.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Vergoeding externe voorzitter

[vervallen]

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding, intrekking oude verordening

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op die van zijn bekendmaking.

  • 2. Op de dag van inwerkingtreding wordt de ‘Verordening werkgeverscommissie’ zoals vastgesteld bij besluit van 27 juni 2011 ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening Werkgeverscommissie gemeenteraad Wassenaar’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Wassenaar gehouden op 29 maart 2018.

de griffier,

drs. G. de Schipper-Tinga

de voorzitter,

J.F. Koen

Toelichting Verordening werkgeverscommissie

[vervallen]