Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652610
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652610/1
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent handhaving van overtredingen van de Wet kinderopvang (Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Waterland 2021)
Geldend van 01-01-2021 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent handhaving van overtredingen van de Wet kinderopvang (Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Waterland 2021)Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
overwegende dat het noodzakelijk is om de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Waterlans 2013 te actualiseren;
gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 4 van de Wet kinderopvang,
BESLUIT:
vast te stellen de navolgende Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Waterland 2021.
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
a. aanwijzing: een opdracht tot herstel van een manco met in gebreke stelling;
-
b. afwegingsoverzicht: het als bijlage bij deze beleidsregels opgenomen overzicht met kwaliteitsmanco’s geclusterd naar zwaarte van de overtreding;
-
c. domein: een naar thema geclusterd samenstel van te inspecteren kwaliteitseisen;
-
d. LRK: Landelijk register kinderopvang;
-
e. toezichthouder: de toezichthouder als bedoeld in artikel 1.61 van de wet; in casu de GGD Zaanstreek-Waterland
-
f. wet: Wet kinderopvang.
Artikel 2 Toepassing
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens de wet gestelde regelgeving.
Artikel 3 Vormen van sanctioneren
Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden:
- a.
herstelsanctie;
- b.
bestraffende sanctie.
Artikel 4 Kwaliteitseisen
-
1. De kwaliteitseisen waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de wet en alle aanverwante regelgeving. Ze worden tevens expliciet genoemd in het door de toezichthouder opgestelde inspectierapport.
-
2. In deze beleidsregels wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.
-
3. In geval dat SZW, GGD en Brancheorganisatie Kinderopvang gezamenlijk, zo nodig ondersteund door daartoe ten aanzien van spelende problematiek erkende instanties, tijdens een landelijke crisis (tijdelijke) protocollen opstellen, kan van kwaliteitseisen worden afgeweken. Bij de afweging of en in welke mate kan worden afgeweken en of aangepaste handhaving plaats moet vinden, vindt nadere afstemming plaats met de GGD.
-
4. In het bij deze beleidsregels behorende afwegingsoverzicht worden voor de prioritering en de hoogte van de bestuurlijke boete en de last onder dwangsom per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven.
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Artikel 5 Herstelsancties
-
1. Indien gebleken is dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau of een voorziening voor gastouderopvang niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de wet en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college in beginsel een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(en) en voorkoming van herhaling daarvan.
-
2. Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de opeenvolgende stappen:
- a.
aanwijzing;
- b.
last onder dwangsom/last onder bestuursdwang;
- c.
exploitatieverbod;
- d.
verwijdering uit het LRK.
- a.
-
3. Indien de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen van het herstellende traject over te slaan dan wel meerdere keren toe te passen.
-
4. Voor zover bij het opleggen een sanctie als genoemd in het tweede lid onder b sprake is van recidive van het kwaliteitsmanco, kan een verhoging van een dwangsom worden opgelegd volgens de rekenregel opgenomen in het afwegingsoverzicht.
Artikel 6 Hersteltermijnen
-
1. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht.
-
2. Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:
- a.
prioriteit hoog: maximaal 2 weken;
- b.
prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden;
- c.
prioriteit laag: maximaal 6 maanden.
- a.
-
3. Indien niet (langer) wordt voldaan aan de definities en kwaliteitseisen van de wet en daaruit voortvloeiende regelgeving volgt de stap genoemd in artikel 5, tweede lid sub d.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
Artikel 7 Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete
-
1. Het college legt een bestuurlijke boete op bij:
- a.
overtredingen met de prioriteit “hoog”, zoals vermeld in het afwegingsoverzicht;
- b.
overtreding van een norm zoals genoemd in het afwegingsoverzicht onder “overige overtredingen”.
- a.
-
2. Bij overtredingen met de prioriteit “gemiddeld” of “laag” zoals genoemd in het afwegingsoverzicht kan het college een bestuurlijke boete opleggen.
Artikel 8 Hoogte bestuurlijke boete
-
1. Bij de berekening van de bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 1.72, eerste lid van de wet wordt voor alle overtredingen het boetebedrag dat is neergelegd in het afwegingsoverzicht als uitgangspunt gehanteerd.
-
2. Het uitgangspunt (de grondslag) genoemd in het eerste lid wordt voor de bepaling van de hoogte van de bestuurlijke boete vermenigvuldigd met een in het afwegingsoverzicht opgenomen factor.
-
3. De toepasselijke factor is afhankelijk van de grootte van de kinderopvangonderneming.
-
4. Voor de toepassing van de factor ten aanzien van op te leggen boetes aan een voorziening voor gastouderopvang (GOV) wordt deze opvang verondersteld te vallen onder de definitie “kleine onderneming”.
Artikel 9 Recidive
Bij de vaststelling van de boete wordt uitgegaan van:
- a.
1,5 maal het onder artikel 8 bepaalde boetebedrag indien een door een bestuurlijke boete te handhaven overtreding plaatsvindt binnen een periode van twee jaar nadat een eerdere overtreding van dezelfde wettelijke norm heeft plaatsgevonden;
- b.
2 maal het onder artikel 8 bepaalde boetebedrag indien er sprake is van een derde of volgende overtreding van dezelfde wettelijke norm binnen een periode van twee jaar nadat de daaraan voorafgaande overtreding zich heeft voorgedaan.
Artikel 10 Matiging
-
1. Het college kan besluiten om de bestuurlijke boete te matigen indien de belanghebbende aannemelijk maakt dat boeteoplegging volgens deze beleidsregels onevenredig is op grond van:
- a.
de ernst van de overtreding;
- b.
de mate van verwijtbaarheid;
- c.
de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan, of
- d.
de omstandigheden waarin de overtreder verkeert.
- a.
-
2. Van een situatie als bedoeld in het vorige lid kan in beginsel slechts sprake zijn in geval van bijzondere omstandigheden waarin bij de vaststelling van deze beleidsregels niet is voorzien.
Artikel 11 Samenloop
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen. Ingeval er sprake is van een combinatie van een herstellende en een bestraffende sanctie dan kan worden gehandeld volgens de tabel in het afwegingsoverzicht.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
Artikel 12 Intrekking
De beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Waterland 2013 wordt ingetrokken.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2021.
Artikel 14 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Waterland 2021.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 15 december 2020.
drs. E.G.H. Dijk MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
burgemeester
drs. K.S. Heldoorn
Bijlage: 1 Afwegingsoverzicht
Conform artikel 4, vierde lid.
Afwegingsoverzicht
Ondernemingen
Voor de indeling van ondernemingen (klein, middelgroot, groot) vinden wij aansluiting bij de definities in het economisch verkeer:
- •
Kleine ondernemingen (KlO): minder dan 50 personen werkzaam bij de organisaties;
- •
Middelgrote organisatie (MgO) : 50 personen of meer met een maximum van 249 personen werkzaam bij de organisatie;
- •
Grote organisatie (GrO) : 250 personen of meer werkzaam bij de organisatie.
Inzetten van Last Onder Dwangsom (LOD)
De LOD als herstelsanctie kan worden ingezet om:
- •
de overtreder de overtreding ongedaan te laten maken;
- •
verdere overtreding te voorkomen; of
- •
herhaling te voorkomen.
Welke vorm van LOD wordt opgelegd moet duidelijk in de aanwijzingsbeschikking worden vermeld.
Voor de recidive bij niet voldoen aan de kwaliteitsvereiste (zie artikel 5, vierde lid) geldt in geval van (opnieuw) opleggen van een LOD een opslag op de eerste berekende LOD. Deze wordt als volgt berekend:
-
Eerste berekende LOD + (€ 1.500 x a), waarbij a= het aantal malen dat niet is voldaan aan de kwaliteitsvereiste.
Prioriteiten
Voor de zwaarte van de overtredingen en de bijbehorende hersteltermijnen wordt gebruik gemaakt van de prioriteiten:
- •
Hoog: hersteltermijn in beginsel maximaal 2 weken tenzij anders aangegeven. Voor herstel van overtredingen met gevolgen voor de directe veiligheid, gezondheid of pedagogisch welbevinden van de kinderen in de dagelijkse opvangpraktijk;
- •
Gemiddeld: hersteltermijn maximaal 2 maanden. Voor herstel of wijziging van beleidsvoering en administratieve vereisten die redelijkerwijs moeten leiden tot verantwoorde kinderopvang;
- •
Laag: hersteltermijn maximaal 6 maanden. voor herstel van andere overtredingen die niet onder “hoog” of “gemiddeld” vallen.
(Overige) afkortingen
VOG: Verklaring omtrent gedrag
PRK: Personen Register Kinderopvang
GOB: gastouderbureau
GOV: gastouder(voorziening)
Tabel 1. Kinderdagopvang/Buitenschoolse opvang
Domein Registratie, wijzigingen, administratie en naleving handhaving |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Houder voldoet niet aan de registratieverplichtingen |
Hoog, direct oplossen. Geen toestemming exploitatie. |
€ 19.500 |
Grondslag € 21.000 |
Houder geeft wijzigingen niet of niet tijdig door |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Houder voldoet niet aan administratieve verplichtingen |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Houder komt handhavingsverplichtingen niet na. |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
|
|
|
|
Domein Pedagogisch klimaat |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Houder voldoet niet aan de vereisten en aanzien van het pedagogisch beleid |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Houder voldoet niet aan de vereisten van pedagogisch klimaat |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Houder voldoet niet aan de vereisten van voorschoolse educatie (indien van toepassing) |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
|
|
|
|
Domein Personeel en groepen |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. VOG en PRK |
Hoog |
€ 4.000 per ontbrekende VOG of PRK registratie |
Grondslag €5.500 |
Houder en/of personeel voldoen niet aan de opleidingsvereisten |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. aantal beroepskrachten en eisen aan de inzet van beroepskrachten in opleiding en stagiaires |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
Houder voldoet niet aan vereisten t.a.v. inzet pedagogisch beleidsmedewerkers |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
Houder voldoet niet aan vereisten t.a.v. stabiliteit van de opvang voor kinderen (vaste groepsgrootte, vaste ruimtes, vaste gezichtencriteria) |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
Houder voldoet niet aan vereisten t.a.v. gebruik van de voorgeschreven voertaal |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
|
|
|
|
Domein Veiligheid en gezondheid |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Houder voldoet niet aan de eisen t.a.v. veiligheids- en gezondheidsbeleid met inbegrip van 4 ogen principe |
Hoog |
€ 4.000 |
Grondslag € 5.500 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling |
Hoog |
€ 4.000 |
Grondslag € 5.500 |
|
|
|
|
Domein Accommodatie |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. de binnenruimte |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. de buitenruimte |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
|
|
|
|
Domein Ouderrecht |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. informatieverstrekking |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. de Oudercommissie |
Laag |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.000 |
Houder voldoet niet aan de vereisten t.a.v. klachten en geschillen |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Tabel 2. Gastouderbureau en gastoudervoorziening
Domein Registratie, wijzigingen en naleving handhaving |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan registratievereisten |
|
|
Hoog, direct oplossen. Geen toestemming exploitatie |
GOB €19.500 GOV€ 7.500 |
Grondslag GOB: € 21.000 GOV € 15.000 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. doorgeven van wijzigingen |
|
n.v.t. |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Komt handhavingsverplichtingen niet na. |
|
|
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
|
|
|
|
|
|
Domein Pedagogisch beleid |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. pedagogisch beleidsplan |
|
n.v.t. |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. pedagogische praktijk |
|
|
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag GOB: € 3.500 GOV: € 2.000 |
|
|
|
|
|
|
Domein Personeel |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. VOG en PRK |
|
n.v.t. |
Hoog |
€ 4.000 per ontbrekende VOG of PRK registratie |
Grondslag € 5.500 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. de personeelsformatie per gastouder |
|
n.v.t. |
gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
|
|
|
|
|
|
Domein Veiligheid en gezondheid |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. Risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid |
|
|
Hoog |
GOB € 4.000 GOV € 1.000 |
Grondslag GOB: € 5.500 GOV: € 2.500 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling |
|
|
Hoog |
GOB € 4.000 GOV € 1.000 |
Grondslag GOB: € 5.500 GOV: € 2.500 |
|
|
|
|
|
|
Domein Accommodatie en inrichting |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. speel- en slaapruimte en buitenspeelmogelijkheid |
n.v.t. |
|
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 1.000 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. groepssamenstelling |
n.v.t. |
|
Hoog |
€ 5..00 |
Grondslag € 1.500 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. achterwacht |
n.v.t. |
|
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Domein Eisen aan de gastouder |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. deskundigheid GOV |
n.v.t. |
|
Hoog |
€ 500 |
Grondslag € 1.500 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. gebruik van de voorgeschreven voertaal |
n.v.t. |
|
Hoog |
€ 500 |
Grondslag € 1.500 |
|
|
|
|
|
|
Domein Ouderrecht |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. Informatieverstrekking |
|
n.v.t. |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. de Oudercommissie |
|
n.v.t. |
Laag |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.000 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. klachten en geschillen |
|
n.v.t. |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
|
|
|
|
|
|
Domein Kwaliteit gastouderbureau en zorgplicht |
GOB |
GOV |
Prioriteit |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete Vermenigvuldiging factor: KlO: x 0,5 MgO x 1 GrO x 1,5 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. kwaliteitscriteria |
|
n.v.t. |
Hoog |
€ 2.000 |
Grondslag € 3.500 |
Voldoet niet aan de vereisten t.a.v. administratie gastouderbureau |
|
n.v.t. |
Gemiddeld |
€ 0,00 |
Grondslag € 2.500 |
Op basis van bovenstaande gegevens kan voor het volgende sanctie-instrumentarium worden gekozen. Een combinatie van een herstellende sanctie en een bestraffende sanctie is ook mogelijk.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl