Regeling vervallen per 31-12-2019

Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta

Geldend van 08-06-2019 t/m 30-12-2019

Intitulé

Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta

De secretaris-directeur van waterschap Brabantse Delta;

Gelet op artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht en het besluit Primaire mandaat- en volmachtregeling waterschap Brabantse Delta, waarin de mogelijkheid is opgenomen om ondermandaat en volmacht te verlenen;

BESLUIT:

vast te stellen het Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta

Artikel 1 Ondermandaatverlening

  • 1.

    De secretaris-directeur verleent aan de in het bevoegdhedenregister aangegeven functionarissen ondermandaat om de daarin genoemde bevoegdheden uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.

  • 2.

    Het in het vorige lid bedoelde ondermandaat wordt uitgeoefend binnen het kader van het ter zake vastgestelde beleid.

  • 3.

    De leidinggevende van de in het eerste lid bedoelde functionaris(sen) kan te allen tijde aan deze functionaris(sen) instructies geven terzake van de uitoefening van de ondergemandateerde bevoegdheid.

  • 4.

    Bij twijfel of een aangelegenheid onder het ondermandaat valt is de ondergemandateerde verplicht tot vooroverleg en terugkoppeling met de secretaris-directeur.

Artikel 2 Beleidskader

Voor zover ten aanzien van de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in dit besluit door het algemeen bestuur en/of het dagelijks bestuur beleid is vastgesteld, wordt in het kader van de uitoefening van die bevoegdheden rekening gehouden met dat beleid.

Artikel 3 Reikwijdte mandaat en volmacht

Elk ondermandaat voor het nemen van een besluit of volmacht tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat ook alle daarmee samenhangende (voorbereidende of uitvoerende) (rechts)handelingen.

Artikel 4 Financiële kaders

Indien de uitoefening van het ondermandaat of volmacht financiële consequenties heeft, dient bij de uitoefening van deze bevoegdheden te worden gehandeld binnen de kaders die daartoe door het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur zijn of worden vastgesteld. Tot deze kaders behoort de instructie Budgetbeheer en -bewaking voor investeringsprojecten en de instructie Budgetbeheer en bewaking voor de exploitatiebegroting.

Artikel 5 Verantwoording

  • 1.

    De ondergemandateerde stelt de secretaris-directeur in kennis van die besluiten, waarvan hij/zij redelijkerwijs moet aannemen dat deze voor de secretaris-directeur van belang zijn om voldoende geïnformeerd te zijn.

  • 2.

    De ondergemandateerde rapporteert aan de secretaris-directeur, indien de secretaris-directeur hierom verzoekt, omtrent het gebruik van de bevoegdheden die aan de ondergemandateerde zijn verleend.

Artikel 6. Ondertekening

De ondertekening van krachtens ondermandaat genomen besluiten vindt als volgt plaats:

Namens het dagelijks bestuur,

Functieaanduiding ondergemandateerde,

Naam ondergemandateerde

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.

  • 2.

    Het ‘besluit ondermandatering door secretaris-directeur 2010’, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 1 november 2010, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2014.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta’.

Bevoegdhedenregister behorend bij Besluit ondermandatering door secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta

Afdeling I Besluiten tot aangaan financiële verplichtingen en aanvragen subsidies

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

1.1. Exploitatie-uitgaven

  • a.

    Het besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen in de exploitatiesfeer

De desbetreffende productbeheerder voor de aan hem/haar toegewezen beheerproducten ingevolge de integrale BBP-productenlijst.

  • b.

    Het besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen in de exploitatiesfeer tot een bedrag van € 10.000,- (excl. btw) per opdracht voor de aan de teamleider/ rayonleider  toegekende kostendrager(s) of productnummers

  • -

    Teamleider Onderhouden

  • -

    Teamleider en rayonleider Onderhoud & Muskusrattenbestrijding

  • -

    Teamleider Zuiveren

1.2. Investeringsuitgaven

a.opdrachtgever voor ontwikkelings-investeringen bevoegdheid om te besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen tot een maximum van 110% van het desbetreffende krediet;

b.opdrachtgever voor instandhoudings-investeringen bevoegdheid om te besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen tot een maximum van 100% van het desbetreffende krediet;

c.aangewezen projectleider voor een bepaald project (zowel ontwikkelings- als instandhoudingsinvesteringen) bevoegdheid om in het kader van het project te besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen tot een maximum van € 25.000,- (excl. Btw) per opdracht.

De programmabeheerder voor de aan hem/haar toegewezen beleidsproducten ingevolge de BBP-productenlijst.

De productbeheerder voor de aan hem/haar toegewezen beheerproducten ingevolge de BBP-productenlijst.

De projectleider, zijnde ambtenaar van het waterschap, die als projectleider is aangewezen door zijn afdelingshoofd voor een bepaald project. Degene die de functienaam ‘projectleider’ heeft, is dus niet automatisch bevoegd. Ingehuurde projectleiders zijn geen ambtenaar van het waterschap en kunnen deze bevoegdheid dus niet toegewezen krijgen.

1.3. Aanbestedingen

Het doen van aanbestedingen en het nemen van beslissingen in een aanbestedingsprocedure, zoals het vaststellen van projectdocumenten en het gunnen binnen de kaders van het aanbestedingsbeleid.

De productbeheerder of programmabeheerder voor de aan hem/haar toegewezen beheerproducten.

1.4. Voorbereidingskrediet

het besluiten tot het verlenen van een voorbereidingskrediet van maximaal € 100.000,- per investering.

De programmabeheerder.

1.5. Aangaan geldlening

het opvragen van offertes voor het aangaan van een geldlening en het instemmen met de geldlening, voorafgaand aan de ondertekening van de overeenkomst tot het aangaan van de geldlening.

De senior adviseur financiële administratie, met inachtneming van de voorwaarden opgenomen in het Treasurystatuut. De instemming kan pas worden gegeven na goedkeuring van het hoofd Financiën en de portefeuillehouder.

1.6. Aanvragen subsidies

Het aanvragen van subsidies.

-De verantwoordelijk opdrachtgever van het project (programmabeheerder voor ontwikkelingsinvesteringen en de productbeheerder voor instandhoudings-investeringen);

-De productbeheerder voor subsidies op exploitatieuitgaven.

1.7. Bevestiging subsidieverantwoording

Het afgeven van een bevestiging met bijbehorend financieel overzicht in het kader van subsidieverantwoording

Hoofd afdeling Financiën

Afdeling II Bevoegdheden werkterrein vastgoed

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

2.1. (Ver)huur en (ver)pacht onroerende zaken

De bevoegdheid om onroerende zaken van het waterschap te (ver)huren of te (ver)pachten

Hoofd Beheer & Bediening indien het watersysteemwerken betreft.

Hoofd Zuiveren indien het zuiveringstechnische werken betreft.

Hoofd Faciliataire Zaken indien het facilitaire onroerende zaken betreft.

Hoofd afdeling Juridische Zaken & Vastgoed voor overige onroerende zaken.

2.2. Aankoop, vervreemding en ruiling onroerende zaken

De bevoegdheid tot aankoop en vervreemding van onroerende zaken tot een bedrag van € 300.000,- per onroerende zaak. De bevoegdheid tot ruiling van onroerende zaken, mits de waarde van de in de ruiling betrokken onroerende zaken in totaal (cumulatief) minder dan € 1.000.000,- bedraagt.

Lid Directieteam

2.3. Beperkte rechten onroerende zaken

De bevoegdheid tot het vestigen, overdragen, aanvaarden, afstand doen of beëindigen van beperkte rechten op onroerende zaken,

Hoofd afdeling Juridische Zaken & Vastgoed

Afdeling III Vergunningverlening, advisering andere bevoegde organen, Scheepvaartverkeerswet en verstrekken subsidies

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

3.1. Watervergunning Keur en Waterwet

De bevoegdheid tot het:

-verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen en ontheffingen, afdoen van meldingen, ingevolge de Keur waterschap Brabantse Delta, de Waterwet, artikel 8.19 Wet Milieubeheer of AMVB’s. Het intrekken van een vergunning of ontheffing bij wijze van sanctie valt niet onder deze bevoegdheid;

-al dan niet instemmen met bedrijfsmilieuplannen (BMP’s), milieueffectenrapporten (MER’s), BRZO’s en milieuactieplannen;

-het stellen van maatwerkvoorschriften op grond van artikel 8.42 Wet Milieubeheer.

Hoofd afdeling Vergunningen

3.2. Advisering andere bevoegde organen (bijv. gemeente, provincie, ander waterschap, omgevingsdienst)

De bevoegdheid tot het uitbrengen van advies aan andere organen betrekking hebbend op het werkterrein van de afdeling Vergunningen (zoals watertoets, indirecte lozingen, besluit risico’s zware ongevallen) en het indienen van een zienswijze bij afwijking van het uitgebrachte advies.

Hoofd afdeling Vergunningen

3.3. Projectplannen

Het vaststellen of wijzigen van projectplannen ingevolge artikel 5.4. van de Waterwet voor de aanleg of wijziging van:

a.een schouwpadduiker of dam met duiker;

b.een poort, afrastering of vergelijkbare afsluiting op een waterstaatswerk;

c.een stuw, afsluiters, terugslagkleppen, krooshekreiniger e.d.;

d.beschoeiing in oppervlakte-waterlichaam, bodem- en oeververdediging;

e.kabels, (peil)buizen en leidingen onder of in oppervlaktewaterlichamen of waterkeringen;

f.een brug, gemaal of sluis;

g.voorzieningen ten behoeve van inlaten van een maaiboot of verzamelen maaisel;

h.een oppervlaktewaterlichaam;

i.een waterstaatswerk door grondboringen;

j.andere functioneel vergelijkbare waterstaatswerken;

mits de uitvoering van de aanleg of wijziging van het waterstaatswerk valt binnen de exploitatieuitgaven of is aan te merken als een door het algemeen bestuur aan het dagelijks bestuur gemandateerde instandhoudingsinvestering.

Hoofd afdeling Vergunningen

3.4. Subsidies en bijdragen

De bevoegdheid tot het verlenen, weigeren, intrekken en betalen van een subsidie of bijdrage.

Hoofd afdeling Beleid & Planadvies

Afdeling IV Gedoogplichten bij onderzoek, onderhoud en herstelwerkzaamheden

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

4.1.Gedoogplichten

Besluiten tot het opleggen van verplichtingen aan rechthebbenden op gronden en/of onroerende zaken zoals bedoeld in de artikelen 5.21., 5.22 en 5.24 van de Waterwet.

Afdelingshoofden Cluster Watersystemen en Cluster Waterketen

Afdeling V Aanvragen vergunningen werken en installaties van het waterschap

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

5.1. Vergunningen eigen werken en installaties

Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen, het doen van meldingen of het indienen van een verzoek tot wijziging of vrijstelling van een bestemmingsplan, ten behoeve van eigen werken, installaties en eigendommen.

Hoofd afdeling Advies & Ondersteuning indien het zuiveringstechnische installaties betreft die onder de verantwoordelijkheid vallen van de Cluster Waterketen.

Opdrachtgever van het investeringsproject dan wel projectmanager, tenzij het zuiveringstechnische installaties betreft die onder de verantwoordelijkheid van de Cluster zuiveringsbeheer vallen; Hoofd Facilitaire Zaken voor zover het facilitaire eigendommen betreft.

Afdeling VI Dynamische peilbeheer en overname onderhoud stedelijk water

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

6.1. Dynamisch peilbeheer

Het besluit tot het tijdelijk afwijken van de vastgestelde zomer- en winterpeilen door hogere dan wel lagere peilen in te stellen.

Hoofd Beheer & Bediening

6.2. Overname onderhoud watergangen binnen stedelijk gebied

Het besluiten tot overname van het onderhoud van binnen stedelijk gebied gelegen watergangen, dit binnen het kader van de daarvoor vastgestelde beleidsregels en richtlijnen.

Hoofd Beheer & Bediening

Afdeling VII Aansprakelijkstellingen en schadevergoeding (nadeelcompensatie)

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

7.1. Aansprakelijkstelling

-Het aansprakelijk stellen van derden;

-de bevoegdheid om aansprakelijkstellingen van derden toe te wijzen of geheel of gedeeltelijk af te wijzen.

Hoofd juridische Zaken & Vastgoed

7.2. Gewassenschade

Het vaststellen van een privaatrechtelijke vergoeding voor gewassenschade

Teamleider Onderhoud & Muskusrattenbestrijding, indien het gewassenschade als gevolg van onderhoud betreft.

Hoofd Juridische Zaken & Vastgoed in de overige gevallen.

7.3. Verordening schadevergoeding

Het nemen van een besluit op een verzoek om schadevergoeding (nadeelcompensatie) en de uitvoering van de verordening schadevergoeding.

Hoofd juridische Zaken & Vastgoed

Afdeling VIII Dwangsom niet tijdig beslissen, Wet bescherming persoonsgegevens, verdagen/opschorten ingevolge Awb

Onderwerp

Omschrijving bevoegdheid

Wie is bevoegd

8.1. Dwangsombeschikkingen niet tijdig beslissen

Vaststellen dwangsombeschikkingen niet tijdig beslissen, met uitzondering van de dwangsommen die betrekking hebben op de Wet openbaarheid van bestuur

Afdelingshoofd onder wiens verantwoordelijkheid de beschikking op aanvraag valt

8.2. Wet bescherming persoonsgegevens

Het beschikken op aanvragen en het voeren van correspondentie inzake de wet bescherming persoonsgegevens

Afdelingshoofd op wiens werkgebied de aanvraag of correspondentie betrekking heeft.

8.3. Opschorten, verdagen beslistermijn bezwaar

De bevoegdheid tot het verdagen of opschorten van de beslistermijn op bezwaar ingevolge artikel 7:10 en 4:15 Awb

Afdelingshoofd op wiens werkgebied het bezwaarschrift betrekking heeft.

8.4. Niet behandelen aanvraag, opschorten, verdagen beslistermijn aanvraag

Het besluit tot het niet behandelen van een aanvraag (4:5 Awb), het vaststellen van een redelijke termijn ingevolge artikel 4:14, lid 3 Awb, de bevoegdheid tot opschorten (4:15 Awb) of verdagen van de beslistermijn aanvraag.

Afdelingshoofd op wiens werkgebied de aanvraag betrekking heeft.

Afdeling IX Besluiten betreffende personele aangelegenheden, gebaseerd op de SAW, LAW en het GSS

  • a.

    In deze afdeling is bedoeld met:

    • -

      afdelingshoofd: het afdelingshoofd wiens medewerker of budget het betreft.

    • -

      SAW, LAW en GSS:

  • b.

    de versies van deze regelingen zoals die zijn vastgesteld en bekend gemaakt op het moment dat dit

  • c.

    Besluit ondermandatering in werking is getreden.

  • d.

    Bij wijziging van de SAW, LAW of het GSS ná inwerkingtreding van dit besluit gelden de artikelen, paragrafen en hoofdstukken die volgens de bij het gewijzigde besluit behorende transponeringstabel overeenkomen met de hieronder genoemde artikelen, paragrafen en hoofdstukken.

Besluit gebaseerd op

Onderwerp

Ondermandaat verleend aan

Randvoorwaarden, beperkingen aan het ondermandaat

SAW

Hoofdstuk 2 Dienstverband en werkgelegenheid

§ 2.1

Aanstellingen

afdelingshoofd

Bedoeld is hier het besluit tot (wijziging van) aanstelling met uitzondering van (de wijziging van):

-een tijdelijke aanstelling in algemene dienst;

-een aanstelling in algemene dienst

-een aanstelling voor 40 uur per week gemiddeld over een jaar.

Artikel 2.1.4

Tijdelijke plaatsing in een functie

afdelingshoofd

Artikel 2.1.7

Tijdelijke aanstelling in algemene dienst

lid directieteam Bedrijfsvoering

Artikel 2.1.8

Aanstelling in algemene dienst

Lid directieteam Bedrijfsvoering

Artikel 2.1.9

Aanstelling voor 40 uur per week gemiddeld over een jaar

lid directieteam Bedrijfsvoering

Hoofdstuk 3 Beloning

§ 3.5

Vergoeding verhuiskosten

lid directieteam Bedrijfsvoering

§ 3.6

Overige vergoedingen

afdelingshoofd

Geldt alleen voor vergoedingen/uitkeringen die betrekking hebben op:

Bedrijfskleding en persoonlijke beschermingsmiddelen, ambtsjubilea, uitkering na overlijden ambtenaar

Hoofdstuk 4 Werktijd en verlof

§ 4.1

Arbeidsduur en werktijden

lid directieteam Bedrijfsvoering

Geldt alleen voor besluiten betreffende meer- en minderwerk.

§ 4.2

Verlof

afdelingshoofd

§ 4.3

Buitengewoon verlof

lid directieteam

afdelingshoofd

teamleider

rayonleider

Bedoeld is hier de direct leidinggevende van betreffende ambtenaar.

§ 4.4

Verlof in verband met arbeid en zorg

afdelingshoofd

§ 4.5

Levensloopregeling waterschapspersoneel

afdelingshoofd

Hoofdstuk 5 Activerend personeelsbeleid

§ 5.2

Regeling Gesprekscyclus

lid directieteam

afdelingshoofd

teamleider

rayonleider

Bedoeld is hier de direct leidinggevende van betreffende ambtenaar.

Artikel 5.5.1

Herplaatsing in het kader van reorganisatie (Van werk naar werk)

lid directieteam Bedrijfsvoering

Alleen van toepassing op de bevoegdheid tot het vaststellen van:

-het actieplan “van werk naar werk”;

-het vervolgplan.

§ 5.3

Opleiding en ontwikkeling

afdelingshoofd

Alleen van toepassing voor studiekosten die minder bedragen dan € 5000,-.

§ 5.3

Opleiding en ontwikkeling

lid directieteam Bedrijfsvoering

Alleen van toepassing voor studiekosten die € 5000,- of meer bedragen.

§ 5.4

Loopbaanfaciliteiten-regeling

Afdelingshoofd

Alleen van toepassing voor faciliteiten die minder kosten dan € 5000.

§ 5.4

Loopbaanfaciliteiten-regeling

lid directieteam Bedrijfsvoering

Alleen van toepassing voor faciliteiten die € 5000,- of meer kosten.

Hoofdstuk 6 Ziekte en arbeidsongeschiktheid

§ 6.1

Bedrijfsgeneeskundige begeleiding en re-integratie

lid directieteam Bedrijfsvoering

Artikel 6.2.1

Bezoldiging bij ziekte

afdelingshoofd

Hoofdstuk 8 Ontslag, herplaatsingtermijn en werkloosheid

§ 8.3

Bovenwettelijke regeling bij werkloosheid

lid directieteam Bedrijfsvoering

LAW

Artikel 3.1.1

Toelagen:

-persoonlijke toelage;

-ongemakkentoelage.

lid directieteam Bedrijfsvoering

Artikel 3.1.2

Onkostenvergoedingen:

-koffiegeldvergoeding;

-telefoonvergoeding.

afdelingshoofd

GSS

Hoofdstuk 4

Besluit tot plaatsing

lid directieteam Bedrijfsvoering

Geldt alleen voor een “bestaande-één-op-één-functie” (H3, artikel 3.3 GSS)

Artikel 5.1

Van werk naar werk

lid directieteam Bedrijfsvoering

Alleen van toepassing op de bevoegdheid tot het vaststellen van: het actieplan “van werk naar werk” en het vervolgplan.