Regeling vervallen per 01-01-2014

Reglement voor de Rekenkamercommissie 2011

Geldend van 15-10-2011 t/m 31-12-2013

Intitulé

Reglement voor de Rekenkamercommissie 2011

Paragraaf I. Algemene bepalingen

Artikel 1 Instelling

Er is een commissie, genaamd Rekenkamercommissie, die primair onderzoek doet naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het dagelijks bestuur gevoerde beleid. De Rekenkamercommissie voert in het kader van haar onderzoeken geen controle van de jaarrekening uit.

Artikel 2 Samenstelling

1. De Rekenkamercommissie wordt telkens voor de duur van één zittingsperiode van het algemeen bestuur door het algemeen bestuur samengesteld.

2. De Rekenkamercommissie bestaat naast een externe, onafhankelijke voorzitter, uit vier leden. Deze vier leden kunnen zowel externe leden als leden van het algemeen bestuur zijn, doch mogen geen lid zijn van het dagelijks bestuur en geen lid zijn van de auditcommissie.

3. Vanuit de ambtelijke organisatie zal de secretaris-directeur of een of meerdere door hem aan te wijzen ambtena(a)r(en) als ambtelijk adviseur(s) worden toegevoegd aan de Rekenkamercommissie.

4. De Rekenkamercommissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

5. Een door de secretaris-directeur aan te wijzen ambtenaar treedt op als secretaris van de Rekenkamercommissie

Paragraaf II. Taken commissie

Artikel 3 Taken commissie

1. Het onderzoek richt zich op de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het dagelijks bestuur gevoerde beleid.

2. De Rekenkamercommissie kiest onafhankelijk van het bestuur (algemeen of dagelijks) de beleidsvelden of beleidsonderwerpen waarnaar zij onderzoeken uitvoert.

3. Daarnaast kan de Rekenkamercommissie op verzoek van het bestuur (algemeen of dagelijks) (beleids)onderzoek doen naar het gevoerde beleid ten aanzien van nader door het bestuur aangegeven aangelegenheden of projecten. De Rekenkamercommissie kan echter niet worden opgedragen deze onderzoeksverzoeken in uitvoering te nemen.

4. De onderzoeken, adviezen & aanbevelingen vanuit de onderzoeksresultaten staan in het teken van leren en verbeteren.

Paragraaf III. Werkwijze commissie

Artikel 4 Oproepen, agenda en verslag

1. De Rekenkamercommissie vergadert zo vaak als de voorzitter dit voor een goede taakuitoefening nodig oordeelt of als het door tenminste twee leden schriftelijk met opgave van redenen wordt gevraagd, doch minimaal één keer per jaar.

2. De vergadering vindt geen doorgang indien blijkt dat niet meer dan de helft van het aantal zittinghebbende leden aanwezig is.

3. De voorzitter bepaalt, in overleg met de secretaris van de Rekenkamercommissie, de agenda van de vergadering.

4. De secretaris draagt zorg voor de uitnodiging waarin naast de te behandelen agendapunten (met bijbehorende stukken) de plaats, datum en aanvangstijd tenminste vijf werkdagen voor de vergadering worden toegestuurd.

5. Van het verhandelde in de vergadering worden door de secretaris notulen gemaakt.

Artikel 5 Vergaderingen

De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid. Haar rapporten zijn openbaar.

Overeenkomstig artikel 37 Waterschapswet kan de Rekenkamercommissie op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur de rapporten die aan het bestuur worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

Artikel 6 Informatieverstrekking

1. De voorzitter is bevoegd namens de Rekenkamercommissie één of meerdere leden van het dagelijks bestuur of ambtelijke organisatie uit te nodigen om inlichtingen te verstrekken tijdens de commissievergadering.

2. De Rekenkamercommissie kan in het kader van haar taakstelling leden van het dagelijks bestuur alsmede vertegenwoordigers uit de ambtelijke organisatie schriftelijk verzoeken om aanvullende informatie.

3. Na overleg met de voorzitter van het dagelijks bestuur is het mogelijk dat door of namens de Rekenkamercommissie inlichtingen worden ingewonnen bij instanties of personen buiten het waterschap.

4. Het dagelijks bestuur stelt de Rekenkamercommissie de faciliteiten en de door de commissie benodigde (intentie: gevraagde) stukken ter beschikking die voor een goede taakuitoefening nodig zijn.

Artikel 7 Besluiten over adviezen/rapporten

1. De Rekenkamercommissie neemt besluiten over de door haar uit te brengen adviezen/rapporten bij meerderheid van stemmen.

2. Indien de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter.

3. Art 37 lid 3 Waterschapwet schrijft voor dat de geheimhouding vervalt indien de oplegging niet door het algemeen bestuur in zijn eerstvolgende vergadering wordt bekrachtigd.

Paragraaf IV Rapportage en Advies

Artikel 8 Rapportage over beleidsonderzoeken

1. De Rekenkamercommissie legt de bevindingen van een gehouden onderzoek neer in een ontwerp-rapport.

2. De Rekenkamercommissie legt het ontwerp-rapport voor aan het dagelijks bestuur en stelt het dagelijks bestuur in de gelegenheid om binnen een redelijke termijn schriftelijk te reageren op feitelijke onjuistheden in genoemd rapport.

3. Na ontvangst van de reactie van het dagelijks bestuur, dan wel na het verstrijken van de redelijke termijn stelt de Rekenkamercommissie een definitief rapport inclusief haar aanbevelingen op.

4. De Rekenkamercommissie brengt het definitieve rapport inclusief haar aanbevelingen in in de vergadering van het algemeen bestuur.

5. In de daaropvolgende vergadering van het algemeen bestuur wordt het definitieve rapport van de Rekenkamercommissie met de reactie daarop van het dagelijks bestuur besproken.

Artikel 9 Toelichting tijdens vergadering

1. De (plaatsvervangend) voorzitter van de Rekenkamercommissie wordt in de gelegenheid gesteld om de rapportage van de Rekenkamercommissie inclusief aanbevelingen toe te lichten aan het algemeen bestuur. Tevens kan de commissie desgevraagd toelichting tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur geven.

2. De Rekenkamercommissie kan in voorkomend geval een ander lid uit haar midden aanwijzen om het voorstel toe te lichten.

Paragraaf V Slotbepaling

Artikel 10 Uitleg Reglement

Bij twijfel over de betekenis of de toepassing van deze verordening en in gevallen waarin niet in deze verordening is voorzien, beslist de voorzitter van de Rekenkamercommissie.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Dit Reglement treedt onmiddellijk na de bekendmaking ervan in werking.

2. Dit Reglement kan worden aangehaald als "Reglement voor de Rekenkamercommissie 2011".

3. Na vaststelling van het Reglement voor de Rekenkamercommissie 2011 wordt het Reglement voor de Rekeningcommissie 2009 ingetrokken.