Regeling vervallen per 31-12-2015

Beleidsregel subsidieverstrekking Stimuleringsregeling waterkwaliteitsspoor

Geldend van 09-01-2009 t/m 30-12-2015

Intitulé

Beleidsregel subsidieverstrekking Stimuleringsregeling waterkwaliteitsspoor

Beleidsregel subsidieverstrekking Stimuleringsregeling waterkwaliteitsspoor

1. Begrippenlijst

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • basisrioleringsplan: een gemeentelijk plan met tekeningen, toelichting en gedetailleerde berekeningen over de huidige situatie van de riolering en de uit te voeren  verbeteringsmaatregelen;

  • bestuursovereenkomst: een overeenkomst tussen een gemeente en het waterschap, waarin voor de uitvoering van maatregelen in het kader van Stiwas de geraamde bedragen en de voorwaarden waaronder subsidie wordt verstrekt zijn vastgelegd;

  • emissiespoor: het emissiespoor houdt in dat binnen een gemeente 50% emissiereductie wordt bereikt via overstorten, zoals vastgelegd in het basisrioleringsplan;

  • Stiwas: stimuleringsregeling waterkwaliteitsspoor, programma van eisen voor het opstellen van een plan van aanpak in het kader van de Stimuleringsregeling waterkwaliteitsspoor, Zuiveringsschap Hollandse Eilanden en Waarden, februari 1997;

  • Subsidieverordening: Algemene Subsidieverordening waterschap Hollandse Delta 2009, vastgesteld bij besluit d.d. 29 november 2007, nr. B0702246, van de Verenigde Vergadering van het waterschap;

  • Waterbeheerplan: beheerplan van het waterschap Hollandse Delta waarin op hoofdlijnen het beleid ten aanzien van de waterkwaliteits- en waterkwantiteitstaken is vastgelegd [plan nog vast te stellen];

  • waterkwaliteitsspoor: een benadering vanuit de waterkwaliteit, waarbij gekeken wordt of de emissie van de resterende overstorten geen belemmering meer vormen voor de te bereiken waterkwaliteit.

2. Inleiding

De voorliggende beleidsregel vindt zijn grondslag in de Subsidieverordening. De subsidiepraktijk van het waterschap moet daarbij aansluiten.

Het waterschap Hollandse Delta heeft binnen zijn beheergebied onder meer het beheer van het oppervlaktewater voor de waterkwaliteit. De gemeentelijke riolering is aangesloten op zuiveringstechnische werken van het waterschap.

Een (gemengd) rioleringsstelsel heeft overstorten naar het oppervlaktewater die in werking treden bij intensieve neerslag die de verwerkingscapaciteit van het rioolstelsel overstijgt. Soms zijn maatregelen nodig om te voldoen aan het waterkwaliteitsspoor. Het waterschap wil de uitvoering van dergelijke maatregelen stimuleren door het verstrekken van een financiële bijdrage. De voorwaarden waaronder deze subsidie kan worden verstrekt staan in deze

beleidsregel vermeld.

3. Reikwijdte

Deze beleidsregel is van toepassing op planvorming en uitvoering van maatregelen om overstortingen vanuit de gemeentelijke riolering op het oppervlaktewater te laten voldoen aan het waterkwaliteitsspoor.

Bestaande bestuursovereenkomsten volgens de Stiwas worden niet opnieuw getoetst aan deze beleidsregel, en blijven onverminderd van kracht.

De hoogte van het subsidiebedrag is in deze beleidsregel beperkt tot 45%.

Verwezen zij naar punt 9 van deze beleidsregel. De filosofie die daar aan ten grondslag ligt is het feit dat de te subsidiëren activiteit in principe een verantwoordelijkheid is van de subsidieontvanger/begunstigde. Om die reden is er voor gekozen de hoogte van de subsidie niet te leggen op 50%. Om tegelijkertijd uitdrukking te geven aan het feit dat met de te subsidiëren activiteit ook de belangen van het waterschap worden gediend, is er voor

gekozen de hoogte van de subsidie te leggen op 45%.

4. Doelgroep

Stiwas geldt voor de gemeenten binnen het beheergebied van het waterschap Hollandse Delta. De bijdrage is éénmalig per maatregel.

5. Probleemstelling

De lozing van water vanuit de gemeentelijke riolering op het oppervlaktewater kan leiden tot een vermindering van de waterkwaliteit, dat zich uit in de vorm van een sterke zuurstofdaling. De gemeente moet voldoen aan het emissiespoor. De gemeente treft hiervoor een aantal maatregelen. In een aantal gevallen leidt dat niet tot de na te streven waterkwaliteit in en rond stedelijke gebieden. In dat geval worden via het waterkwaliteitsspoor aanvullende maatregelen voorgeschreven. De criteria waaraan lozingen vanuit overstorten moeten voldoen zijn vastgelegd in het programma van eisen voor het opstellen van een Plan van Aanpak in het kader van de Stimuleringsregeling waterkwaliteitsspoor. Voor het nemen van deze  aanvullende maatregelen is geen termijn gesteld. Het waterschap gaat er vanuit dat deze maatregelen moeten worden uitgevoerd en stimuleert de uitvoering daarvan.

6. Doelstelling

Waterschap Hollandse Delta wil met Stiwas een belangrijke bijdrage leveren aan het bereiken van biologische gezond water in de bewoonde omgeving door de uitvoering van maatregelen te stimuleren volgens het waterkwaliteitsspoor.

Hierdoor kunnen de benodigde maatregelen mogelijk versneld worden uitgevoerd.

Deze beleidsregel beoogt aan te geven op welke gronden subsidie kan worden toegekend voor het opstellen van het plan en het nemen van maatregelen om de waterkwaliteit bij overstorten vanuit de gemeentelijke riolering op het oppervlaktewater te verbeteren.

7. Juridisch kader en grondslag

Juridisch kader: Algemene wet bestuursrecht.

De beleidsregel wordt ingekaderd door de Algemene wet bestuursrecht.

Ingevolge artikel 1:3, vierde lid, Algemene wet bestuursrecht wordt onder een beleidsregel verstaan:

"een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid door een bestuursorgaan."

Grondslag: artikel 1.5 Subsidieverordening.

De voorliggende beleidsregel vindt zijn grondslag in de Subsidieverordening. Ingevolge artikel 1.5, tweede lid, van de Subsidieverordening stellen dijkgraaf en heemraden voor de verschillende subsidiabele activiteiten afzonderlijke beleidsregels vast. In die beleidsregels kunnen zij hetgeen in de verordening is bepaald nader verbijzonderen.

Genoemd tweede lid moet worden gelezen in samenhang met het eerste lid van artikel 1.5. Daarin worden de criteria genoemd waaraan (cumulatief) moet worden voldaan wil een activiteit voor subsidie in aanmerking komen. Op deze plaats wordt volstaan met de opmerking dat met de beleidsregel invulling wordt gegeven aan de voorwaarde dat subsidieverstrekking moet passen binnen het beleid van het waterschap (artikel 1.5, eerste lid, onder letter c, van de Subsidieverordening).

8. Beleidskader

Het beleidskader van het waterschap voor de invulling van de beheertaak waterkwaliteit is vastgelegd in het Waterbeheerplan. Het beleid ten aanzien van subsidieverstrekking voor de stimulering van het waterkwaliteitsspoor is vastgelegd in de nota Stiwas, welke integraal onderdeel uitmaakt van deze beleidsregel.

9. Criteria

Vereiste voor het bijdragen in het opstellen van een Stiwas-plan:

  • de aanwezigheid van een basisrioleringsplan dat voldoet aan de basisinspanning volgens paragraaf 4.I van de Stiwas;

  • een door gemeente en waterschap goedgekeurde offerte van een adviesbureau voor het opstellen van het Stiwas-plan.

 Noot: Bestaande bestuursovereenkomsten blijven onverminderd van kracht. Als er op basis van een nieuw basisrioleringsplan andere uitkomsten zijn bij overstorten dan worden deze opnieuw getoetst volgens het waterkwaliteitsspoor en komen deze opnieuw of alsnog in aanmerking voor de Stiwas.

Vereiste voor het bijdragen in het uitvoeren van de maatregelen:

Een plan van aanpak voor de uit te voeren maatregelen, met daarin de verwachte effecten van de maatregelen, de geraamde kosten per maatregel en de kostenverdeling.

Subsidieplafond:

Het subsidieplafond, het voor de subsidiering als bedoeld in deze beleidsregel beschikbare budget, wordt jaarlijks door de Verenigde Vergadering van het waterschap Hollandse Delta via de begroting in november vastgesteld voor het jaar daarop. In het meerjarenbeleidsplan in juni wordt de trend van het bedrag voor de komende 5 jaar aangeven. Voor 2008 bedroeg het subsidieplafond voor GAP, Stiwas en RioBuit gezamenlijk € 1,5 mln.

Verdeling beschikbaar bedrag:

Het opstellen van een Stiwas-plan wordt voor 45% gesubsidieerd. De personele inzet van het waterschap bestaat uit een vertegenwoordiging in de projectgroep en de toetsing op het emissiespoor en het waterkwaliteitsspoor en staat los van de financiële bijdrage.

Alle emissie van bestaande resterende overstorten die vanuit de gemeentelijke riolering op oppervlaktewater worden geloosd en die niet voldoen aan de eisen vanuit het waterkwaliteitsspoor komen in aanmerking voor subsidie vanuit de Stiwas. De maatregelen die volledig bedoeld zijn voor de verbetering van de waterkwaliteit komen voor de maximale subsidie van 45% in aanmerking.

Maatregelen die als neveneffect hebben dat ze bijdragen aan de verbetering van de waterkwaliteit komen naar rato van de bijdrage aan de verbetering van de waterkwaliteit voor subsidie in aanmerking.

Afstemmingsbepaling:

Gelet op artikel 9.1 van de Subsidieverordening geldt dat de subsidiebijdrage van het waterschap los staat van een eventuele andere subsidie door enig overheidsorgaan, daaronder begrepen organen van de Europese Unie, mits het totale subsidiebedrag de werkelijk gemaakte kosten niet te boven gaat.

10. Subsidieverlening

Aanvraag:

In afwijking van artikel 2.2 van de Subsidieverordening geldt de door gemeente en waterschap goedgekeurde offerte van het adviesbureau dat het Stiwas-plan gaat opstellen als aanvraag voor het opstellen daarvan.

In afwijking van artikel 2.2, tweede lid van de Subsidieverordening gelden het basisrioleringsplan en het plan van aanpak als bedoeld onder punt 9; vereisten, van deze beleidsregel als aanvraagformulier voor subsidieverlening voor de uitvoering van de maatregelen. Daarbij geldt dat als een waterplan opgesteld wordt, en Stiwas nog niet is vastgesteld, de maatregelen dan onderdeel worden van het waterplan waarin de bijdrage van het waterschap wordt vastgelegd.

Bestuursovereenkomst:

De subsidie voor de uitvoering van maatregelen volgens het plan van aanpak wordt verleend door het aangaan van een bestuursovereenkomst . In de bestuursovereenkomst is vastgelegd:

- de voorwaarden waaronder subsidie wordt verstrekt;

- een raming van de kosten volgens het plan van aanpak, en de kostenverdeling tussen gemeente en waterschap.

Het plan van aanpak als bedoeld onder punt 9; vereisten, maken volledig deel uit van de bestuursovereenkomst.

Wijzigen aanvraag:

Indien zich wijzigingen voordoen ten opzichte van de ingediende aanvraag, dienen deze wijzigingen terstond aan het bestuur te worden gemeld.

11. Subsidievaststelling

De subsidievaststelling voor het opstellen van het Stiwas-plan verloopt volgens paragraaf 4 van de Algemene Subsidieverordening.

In afwijking van paragraaf 4 van de Subsidieverordening hoeft geen aanvraag tot subsidievaststelling te worden ingediend voor de uitvoering van de maatregelen volgens het plan van aanpak, omdat overeenkomstig artikel 4:44, eerste lid, onder letter c, van de Algemene wet bestuursrecht de vaststelling van de subsidie bij een bestuursovereenkomst is geregeld.

In de bestuursovereenkomst of het plan wordt geen maximaal bedrag gezet. Het genoemde bedrag is een geraamd bedrag. Bindend zijn de percentages (verdeelsleutel), en de werkelijke kosten.

In de bestuursovereenkomst worden de voorwaarden opgenomen om voor subsidievaststelling in aanmerking te komen.

In beginsel is volgens de Subsidieverordening een accountantsverklaring vereist indien subsidie is verleend voor een bedrag van € 100.000,- of hoger. Hiervan kan vrijstelling of ontheffing worden verleend (artikel 3.4 van de Subsidieverordening).

Mede uit oogpunt van goede bestuurlijke verhoudingen tussen gemeenten en waterschap en beperking van administratieve lasten zal een accountantsverklaring binnen de kaders van deze beleidsregel alleen vereist zijn indien subsidie is verleend voor een bedrag van € 500.000,- of hoger. Ten aanzien van subsidiebedragen beneden € 500.000,- kan worden volstaan met een gespecificeerd overzicht van gemaakte kosten.

Stimuleringsregeling waterkwaliteitsspoor (5561 Kb)