KLACHTENREGELING AANBESTEDING

Geldend van 01-07-2013 t/m heden

Intitulé

KLACHTENREGELING AANBESTEDING 2013

Artikel 1

Een klacht is een schriftelijke melding van een onderneming die belang heeft bij de aanbesteding waarin de ondernemer gemotiveerd aangeeft dat hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan.

Artikel 2

  • 1. De ondernemer maakt duidelijk dat het over een klacht gaat, waarover hij klaagt en hoe volgens hem het knelpunt zou kunnen worden verholpen.

  • 2. De klacht bevat de dagtekening, naam en het adres van de ondernemer en de aanduiding van de aanbesteding.

Artikel 3

Klachten hebben betrekking op aspecten van aanbestedingen die binnen de werking van de Aanbestedingswet 2012 vallen. De aanbestedingen kunnen Europees of nationaal zijn. Onder nationale aanbestedingen worden ook meervoudig onderhandse aanbestedingen begrepen.

Artikel 4

  • 1. Klachten kunnen niet gaan over het aanbestedingsbeleid van de aanbestedende dienst in het algemeen.

  • 2. Een klacht heeft betrekking op bepaald handelen of nalaten van een aanbestedende dienst, dat in strijd is met wettelijke bepalingen of met andere voorschriften die voor die aanbesteding gelden.

Artikel 5

  • 1. Alleen ondernemers die belang hebben bij de verwerving van een specifieke overheidsopdracht

    kunnen een klacht indienen. Daaronder vallen alleen:

    » gegadigden;

    » (potentiële) inschrijvers en gegadigden;

    » onderaannemers van (potentiële) inschrijvers en gegadigden;

    » brancheorganisaties en branchegerelateerde adviescentra van

    ondernemers.

  • 2. Onderaannemers kunnen een klacht indienen voor zover ze niet klagen over de relatie hoofdaannemer - onderaannemer.

  • 3. Anoniem klagen is niet toegestaan. Wel kan een brancheorganisatie op eigen titel bezwaren met betrekking tot een aanbestedingsprocedure, die bij een of meer ondernemers van de branche leven, als klacht indienen.

Artikel 6

Het klachtenmeldpunt wordt gevormd door twee juridisch adviseurs van Waterschap Hollandse Delta, die niet (direct) betrokken zijn bij de aanbesteding waar de klacht betrekking op heeft.

Artikel 7

  • 1. De ondernemer dient zijn klacht per e-mail in bij het klachtenmeldpunt.

  • 2. Het klachtenmeldpunt bevestigt de ontvangst van de klacht.

Artikel 8

  • 1. Het indienen van een klacht schort de aanbestedingsprocedure niet automatisch op.

  • 2. De aanbestedende dienst is vrij om al dan niet te besluiten tot opschorting van de procedure.

Artikel 9

  • 1. Het klachtenmeldpunt onderzoekt, eventueel aan de hand van door de ondernemer en de aanbestedende dienst aanvullend verstrekte gegevens, of de klacht terecht is.

  • 2. Het klachtenmeldpunt begint zo spoedig mogelijk met dit onderzoek, zet dit voortvarend voort en houdt daarbij rekening met de planning van de aanbestedingsprocedure.

  • 3. Het klachtenmeldpunt geeft schriftelijk advies aan de aanbestedende dienst over de te nemen beslissing omtrent de klacht.

Artikel 10

  • 1. De aanbestedende dienst laat zo snel mogelijk en per e-mail aan de klager weten wat hij beslist heeft; de klacht is terecht, de klacht is niet terecht of de klacht is slechts gedeeltelijk terecht en wat hij met de klacht gaat doen.

  • 2. De andere (potentiële) inschrijvers/gegadigden worden ook op de hoogte gesteld.

  • 3. Afhankelijk van de fase in de aanbestedingsprocedure kan het voorkomen dat de te nemen maatregelen door de aanbestedende dienst aan de betrokkenen in de aanbesteding op hetzelfde moment worden gecommuniceerd als de indiener van de klacht het bericht krijgt.

Artikel 11

Het klachtenmeldpunt kan op verzoek van de ondernemer of de aanbestedende dienst voorstellen dat de klacht, voordat daarop door de aanbestedende dienst wordt beslist, voor bemiddeling of advies wordt voorgelegd aan de Commissie van Aanbestedingsexperts.

Artikel 12

Als de aanbestedende dienst aan de ondernemer heeft laten weten hoe hij heeft beslist over de klacht, of als de aanbestedende dienst nalaat om binnen een redelijke termijn op de klacht te reageren, dan kan een klager de klacht aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen.

Artikel 13

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2013.