Regeling afvoer per as 2010

Geldend van 09-04-2010 t/m heden

Intitulé

Regeling afvoer per as 2010

Hoofdstuk 1 Inleiding

De Regeling afvoer per as 2010 bevat beleidsregels voor het accepteren en verwerken van per tankwagen aangeleverde afvalstoffen op een rioolwaterzuivering (r.w.z.i.) van Waterschap Rivierenland.

In deze nota wordt het beleid van het waterschap weergegeven, met acceptatievoorwaarden, tarieven en de r.w.z.i.’s waar de afvalstoffen kunnen worden aangeboden. De volgende r.w.z.i.’s zijn vergunningtechnisch, organisatorisch en technisch geschikt om afvalstoffen te accepteren:

  • rwzi Arnhem Zuid

  • rwzi Nijmegen

  • rwzi Tiel

  • rwzi Zaltbommel

  • rwzi Schelluinen

Hoofdstuk 2 Afvoer afvalwater naar r.w.z.i.

In drie situaties kan het wenselijk zijn afvalwater per as (i.c. tankwagen) af te voeren naar en in behandeling te nemen op een r.w.z.i.:          

1. Afval(water) dat qua aard en samenstelling om riooltechnische redenen niet geschikt is om per riool af te voeren (bijvoorbeeld te hoog droge stof gehalte), maar waarvoor biologische zuivering de meest geschikte verwerkingsmethode is.

In dat geval kan het om zowel milieuhygiënische redenen (meest wenselijke verwerkingsmethode), als economische redenen (inzetten reserve capaciteit r.w.z.i.) wenselijk zijn afvalwater per as te accepteren.

2. Afvalwater dat qua aard en samenstelling wel geschikt is om per riool af te voeren, maar waar ter plaatse geen afvoermogelijkheden op het riool aanwezig zijn.

In dat geval kan het om milieuhygiënische (saneren of voorkomen lozing oppervlaktewater) wenselijk zijn het afvalwater per as te accepteren op de r.w.z.i..

3. Afvalwater dat vrijkomt bij calamiteiten en goed te verwerken is op een r.w.z.i.

In deze gevallen liggen de werkzaamheden in het verlengde van de taken van het waterschap, zoals het voorkomen en saneren van lozingen op oppervlaktewater en het zuiveren van afvalwater.

Uitgangspunt voor het accepteren van afvalstoffen:

  • Het moet gaan om stoffen die doorgaans ook op de riolering zouden kunnen worden geloosd.

  • Het afvalwater moet in principe uit het eigen beheersgebied komen.

  • De aangevoerde afvalstoffen mogen geen nadelige invloed op de goede werking van de r.w.z.i. en de veiligheid van de medewerkers hebben.

  • Bij de keuze van een r.w.z.i. dient rekening te worden gehouden met de verwerkingscapaciteit, ontvangstmogelijkheden en vergunningsituatie.

  • Het waterschap stelt vast op welke r.w.z.i. op welke wijze en op welk tijdstip het afvalwater wordt verwerkt.

  • Kosten worden in rekening gebracht bij bedrijven/particulieren.

Hoofdstuk 3 Beleid en regelgeving

3.1 IPPC richtlijn

In 1996 is de Europese “Richtlijn inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging” van kracht geworden (IPPC-richtlijn). Deze richtlijn vloeit voort uit de bepalingen van de Kaderrichtlijn Water. Volgens deze richtlijn moeten bepaalde categorieën van inrichting boven een bepaalde ondergrens voldoen aan bepaalde emissiebeperkende voorwaarden en maatregelen. Volgens de IPPC richtlijn moeten communale r.w.z.i.’s die eveneens afvalstoffen, anders dan stedelijk rioolafvalwater verwerken, worden getoetst aan deze richtlijn. Dit geldt dus ook voor r.w.z.i.’s die zuiveringsslib van buiten de inrichting, baggerspecie en/of per as aangevoerde afvalstoffen accepteren. De r.w.z.i.’s die in aanmerking komen voor het accepteren van bovengenoemde afvalstoffen voldoen aan deze richtlijn.  

3.2 Landelijk afvalstoffen plan (LAP)

Daarnaast dient de regeling te voldoen aan de voorwaarden die voortkomen uit het Landelijk Afvalstoffen Plan (LAP). Hierin zijn richtlijnen opgenomen voor het bevoegd gezag op grond van de Wet milieubeheer (provincies) over voorschriften, controle en handhaving van bedrijven die afvalstoffen van derden verwerken. Dat houdt in ieder geval in dat:

  • Elke levering vergezeld moet worden van een begeleidingsformulier met afvalstoffennummer.

    Een afvalstoffennummer is een uniek nummer voor elke partij afval. Hierin wordt herkomst, verwerking, bestemming en aard van de partij afval vastgelegd. Indien meerdere gelijksoortige partijen worden opgehaald bij diverse ontdoeners en één bestemming is er sprake van route-inzameling met één afvalstoffennummer. De aard van de afvalstof is vastgelegd in het Eural-nummer (Europese Afvalstoffenlijst). De aangeleverde afvalstoffen moet ook toegelaten zijn op de betreffende zuivering. Dat wil zeggen dat het Eural-nummer moet zijn vermeld in de vergunning op grond van de Wet milieubeheer.

  • Afvalstoffen alleen kunnen worden ingezameld, vervoerd en afgegeven als zij zijn geregistreerd op de lijst van de door de overheid erkende bedrijven. Dit zijn de zogenaamde VIHB bedrijven (Vervoerders, Inzamelaars, Handelaren en Bemiddelaren) van de brancheorganisatie van vervoerders. Ook alleen deze bedrijven komen in aanmerking voor een afvalstoffennummer.

    Uitzondering hierop vormt de aanbiedingen van minder dan 0,5 m3. Dergelijke partijen worden vrijgesteld van een afvalstoffennummer.

Hoofdstuk 4 Aanbod in afvalwater

Er wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater en anderzijds incidentele en structurele aanbiedingen.

Bij structurele aanbiedingen van afvalwater sluit het waterschap een privaatrechtelijke overeenkomst met de aanbieder. Het formulier voor aanvraag van een overeenkomst en een model-overeenkomst is opgenomen in bijlage 1 (Modellen).

4.1 Structureel

Huishoudelijk

Huishoudelijk afvalwater moet altijd via een erkende dus bij de VIHB aangesloten transporteur worden ingezameld en vervoerd. De voorkeur gaat uit naar een overeenkomst tussen waterschap en transporteur. Transporteur levert uitsluitend huishoudelijk afvalwater aan bestaande uit de inhoud van afvalwatertanks, septictanks of slib. Indien dit afkomstig is van particuliere huishoudens worden er geen extra kosten in rekening gebracht vanuit het waterschap, omdat deze in vrijwel alle gevallen al door de particulier zijn betaald in de vorm van verontreinigingsheffing. In die gevallen waarbij blijkt dat de ontdoener nog niet is geregistreerd als belastingplichtige wordt deze alsnog belastingplichtig gesteld.

In het geval dat er sprake is van een IBA II of hoger komt de particulier of gemeente (bij verbrede zorgplicht) in aanmerking voor een bijdrage van 2 v.e. van WSRL. Deze 2 v.e. kan gebruikt worden voor het beheer en onderhoud van de IBA. Het zou redelijk zijn dat de particulier of gemeente de verwerkingskosten op de rwzi vanuit deze vergoeding betaalt.

Om praktische redenen (onevenredig hoge administratieve lasten) en het feit dat de gemeenten nimmer zijn geïnformeerd over deze mogelijke extra kosten worden ook voor deze groep geen aparte verwerkingskosten in rekening gebracht.

Bedrijfsafvalwater

Bedrijfsafvalwater moet altijd via een bij de VIHB aangesloten bedrijf worden aangevoerd. De voorkeur gaat uit naar een overeenkomst tussen waterschap en transporteur. De aanvraag voor een overeenkomst wordt getoetst aan de ontvangstmogelijkheden van de r.w.z.i. (wettelijke eisen, verwerkbaarheid, invloed effluent enz.) In de overeenkomst worden eveneens eisen opgenomen waaraan de aangeboden partijen moeten voldoen. De transporteur vraagt een afvalstoffennummer aan en levert afvalstoffen met geleidebrief aan op de r.w.z.i. Voor het structureel aanleveren van bedrijfsafvalwater wordt een contractprijs vastgesteld. De contractprijs wordt vastgesteld aan de hand van de werkelijke vervuilingswaarde, het tarief en de bijkomende kosten in verband met het in behandeling nemen van de levering. De contractprijs wordt om de 5 jaar geevalueerd en aangepast aan de ontwikkelingen van het heffingstarief.

4.2 Incidenteel

Huishoudelijk

Incidentele aanbiedingen kunnen bestaan uit opgeslagen afvalwater bij evenementen, inhouden van particuliere IBA’s enz. Incidentele aanbiedingen zijn met de nieuwe regelgeving alleen mogelijk door een VIHB geregistreerd bedrijf.

Ook hier worden geen aparte verwerkingskosten in rekening gebracht. Voorwaarde hierbij is dat het ingenomen leidingwater is belast met verontreinigingsheffing via Belasting Samenwerking Rivierengebied (BSR). 

Bedrijfsafvalwater

Incidentele aanbiedingen kunnen bestaan uit misproducties, afgekeurde levensmiddelen (drank, appelmoes e.d.). Deze kunnen ook alleen via een erkende transporteur worden aangeboden. Deze moet hiervoor een apart afvalnummer aanvragen. Ook moet de ontdoener in een vroeg stadium in overleg gaan met het waterschap over de acceptatie en verwerkingsmogelijkheden. De kosten worden vooraf bepaald aan de hand van de analysegegevens, de berekende vervuilingswaarde en het vigerende heffingstarief.

Calamiteiten.

Afvalwaterpartijen afkomstig van watergangen, kelders e.d. ten gevolge van verkeersongelukken, brand en andere calamiteiten worden bij voorkeur als incidenteel bedrijfsafvalwater afgevoerd. Indien dit niet mogelijk is vanwege gebrek aan tijd en ruimte worden de afvalstoffen, zodra is vastgesteld dat deze op de zuivering kan worden verwerkt, direct afgevoerd naar de zuivering. In de regel is deze afvalwaterstroom niet of nauwelijks belast met zuurstofbindende stoffen.

Het minimumbedrag voor de verwerkingskosten van een tankwagen met aangevoerd afvalwater wordt gesteld op 4 v.e. per tankwagen. Deze waarde komt globaal overeen met de kosten voor het in behandeling nemen van de aangevoerde partij water. Bij twijfel over de hoedanigheid van het water kan het afvalwater ook worden bemonsterd en geanalyseerd ten behoeve van de kostenberekening. In het geval dat de werkelijke vervuilingsgwaarde hoger wordt bepaald dan de 4 v.e., wordt de werkelijke vervuilingswaarde op basis van analysegegevens met het vigerende belastingtarief in rekening gebracht. Vooraf moet schriftelijk vaststaan wie de opdrachtgever is.

Hoofdstuk 5 Tarieven

Bij acceptatie van het afvalwater brengt het waterschap de volgende tarieven in rekening:

tarieven acceptatie afvalwater

Incidenteel

Overeenkomst

Slib afkomstig van IBA’s

Er worden geen kosten in rekening gebracht

Huishoudelijk afvalwater

Er worden geen kosten in rekening gebracht.

Voorwaarde hierbij is wel dat het afvalwater al is belast op grond van de geldende verordening zuiveringsheffing

Overig  bedrijfsafvalwater

Kostenbepaling op basis van heffingstarief en berekening volgens verordening

(aparte factuur door FIN)

Via erkende vervoerder contractprijs in overeenkomst

(aparte factuur door FIN)

Afvalwater afkomstig van calamiteiten

Kostenbepaling op basis van minimum tarief van 4 ve en eventueel bijstelling door berekening naar aanleiding van analyses volgens verordening

(aparte factuur door FIN)

N.v.t.

Bijlagen

Modellen (formulier aanvraag overeenkomst en model-overeenkomst voor het aanvoeren van afavlwater op een r.w.z.i.)

Kontakt Alblasserwaard, 08-04-2010