Ontheffingenbeleid geslotenverklaring Kanaaldijk tussen Hei en Boeicopseweg en Huibertweg

Geldend van 01-10-2010 t/m heden

Intitulé

Ontheffingenbeleid geslotenverklaring Kanaaldijk tussen Hei en Boeicopseweg en Huibertweg

Vastgesteld door het dagelijks bestuur van Waterschap Rivierenland d.d. 14 september 2010 en ter inzage van 30 september t/m 21 december 2010

Ontheffingenbeleid geslotenverklaring Kanaaldijk tussen Hei en Boeicopseweg en Huibertweg

Beleidsuitgangspunten ontheffingenbeleid geslotenverklaring Kanaaldijk tussen Hei en Boeicopseweg en Huibertweg

De gemeente Zederik heeft al een aantal jaren te maken met verkeer dat de files op de A27 mijdt en daarbij gebruik maakt van lokale- en waterschapswegen. De hinder van en ergernis over dit sluipgedrag is de afgelopen jaren gegroeid. Ook de Kanaaldijk wordt gebruikt als sluiproute. Echter de Kanaaldijk is niet geschikt voor grote hoeveelheden verkeer. De weg is smal en er zijn beperkte uitwijkmogelijkheden.

In 2008 is uit een proef gebleken dat de overlast sterk vermindert, indien op de Kanaaldijk (tussen Hei- en boeicopseweg en de Huibertweg) maatregelen worden getroffen die het sluipverkeer weren. Deze weg is in beheer bij Waterschap Rivierenland. Om het sluipverkeer blijvend te weren in de spits wordt een deel van de Kanaaldijk afgesloten (op werkdagen tussen 06.00 en 10.00 uur en tussen 16.00 en 19.00 uur) voor alle motorvoertuigen met uitzondering van ontheffinghouders en landbouwvoertuigen. De afsluiting is tussen de Hei en Boeicopseweg (met uitzondering van de eerste 100 meter) en Huibertweg en zal worden aangegeven met borden volgens model C12.

In dit document staan de voorwaarden om voor een ontheffing in aanmerking te komen. De ontheffingen worden verleend involge artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990.

Wie komen er in aanmerking voor een ontheffing?

1.1. Diensten met een spoedeisend karakter

1.1.1   Hulpdiensten (voorzien van blauw zwaailicht als omschreven in artikel 3 lid 1 van de 'Regeling optische en geluidssignalen') van politie, ambulance en brandweer hebben een permanente ontheffing;

1.1.2   Ontheffing kan verder worden verleend indien een beroep wordt uitgeoefend of een dienst wordt verleend met een spoedeisend, hulpverlenend karakter.

1.2. Bewoners, bedrijven en perceeleigenaren

1.2.1   Bewoners of perceeleigenaren met een adres gelegen aan de Kanaaldijk of Middelkoop komen in aanmerking voor een ontheffing.

1.2.2   Personeel van bedrijven met een adres gelegen aan de Kanaaldijk of Middelkoop komen in aanmerking voor een ontheffing.

1.3. Personen of bedrijven die goederen afleveren of diensten aanbieden

1.3.1   Er kan ontheffing worden verkregen wanneer dit strikt noodzakelijk is voor het afleveren van goederen of de uitoefening van een beroep of dienst op de Kanaaldijk tussen de Hei en Boeicopseweg en Huibertweg tijdens de ochtend en/of avondspits.

1.3.2   Er kan ontheffing worden verkregen wanneer huis-aan-huis op de Kanaaldijk een dienst wordt verleend of goederen geleverd worden mits dit tijdens de ochtend en/of avondspits plaatsvindt.

1.4. Personeel overheid en haar (onder)aannemers

1.4.1   Overheidsdiensten komen in aanmerking voor één ontheffing per dienstauto (indien deze rondrijdt in het beheersgebied van de gemeente Zederik);

1.4.2    Er kan ontheffing worden verkregen indien in opdracht van de overheid werkzaam­heden moeten worden uitgevoerd op een locatie gelegen op of langs de Kanaaldijk tussen de Hei en Boeicopseweg en Middelkoop.

1.5. Openbaar vervoer (taxi)

1.5.1   Openbaar vervoer en taxi's komen in aanmerking voor een ontheffing indien de route over de Kanaaldijk loopt.

1.6 Overige

1.6.1   Er kan ontheffing worden verkregen indien aantoonbaar is dat eén dagelijkse af te leggen route meer dan 15% langer wordt in kilometers door de afsluiting.

Hoe kom je in aanmerking voor een ontheffing?

Om in aanmerking te komen voor een ontheffing, moet worden voldaan aan de voorwaarden uit artikel 2.1

2.1 Ontheffing aanvragen

2.1.1   Een ontheffing moet bij de gemeente Zederik aangevraagd worden;

2.1.2   De aanvraag moet zijn voorzien van (bedrijfs-)naam, adres en woonplaats van de aanvrager en een handtekening;

2.1.3   In de aanvraag moet gemotiveerd worden aangegeven waarom een ontheffing nodig is, ondersteund met stukken zoals een verklaring van de werkgever;

2.1.4   De ontheffing of een duplicaat daarvan wordt uitsluitend verstrekt indien de aanvrager zich kan legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Hiervan wordt een kopie gemaakt;

2.1.5   Bij verlies of diefstal van de ontheffing moet ter verkrijging van een duplicaat een nieuwe aanvraag worden ingediend (hiervoor wordt leges geheven) waarbij in het geval van diefstal een bewijs moet worden ingediend dat er aangifte is gedaan bij de politie;

2.1.6   Als in de ontheffing opgenomen adresgegevens, tenaamstelling van eigenaar of voertuig e.d. wijzigen, moet een nieuwe aanvraag worden ingediend (hiervoor wordt leges geheven);

De ontheffing

3.1     De ontheffing algemeen

3.1.1   Met het verlenen van de ontheffing wordt eenmalig een ontheffingsbewijs uitgereikt aan de aanvrager.

3.2     Ontheffingen voor bewoners, perceeleigenaren en bedrijven

3.2.1   Ontheffingen voor bewoners en perceeleigenaren worden op naam en kentekens afgegeven.

3.2.2   Ontheffingen voor bedrijven worden uitgegeven op bedrijfsnaam.

3.2.3   Ontheffingen voor bewoners, perceeleigenaren en bedrijven zijn onbeperkt geldig, mits voldaan wordt aan de voorwaarden.

3.3     Personen of bedrijven die goederen afleveren of diensten aanbieden

3.3.1   Ontheffingen voor personen of bedrijven die goederen afleveren of diensten aanbieden, zoals vermeld in 1.3.1 en 1.3.2 worden afgegeven op bedrijfsnaam.

3.3.2   Ontheffingen voor personen of bedrijven die goederen afleveren of diensten aanbieden hebben afhankelijk van de situatie een beperkte of onbeperkte geldigheidsduur.

3.4     Ontheffingen voor de overheid en haar onderaannemers

3.4.1   Ontheffingen voor dienstauto's van de overheid en haar (onder)aannemers worden op kenteken uitgegeven.

3.4.2   Ontheffingen voor de overheid, zoals vermeld in artikel 1.4.1 hebben een onbeperkte geldigheidsduur.

3.4.3   Ontheffingen voor (onder)aannemers, zoals vermeld in artikel 1.4.2 zijn geldig voor de duur van de werkzaamheden.

3.5     Openbaar vervoer (taxi)

3.5.1   Ontheffingen voor het openbaar vervoer en taxi's worden afgegeven op bedrijfsnaam.

3.5.1   Ontheffingen voor het openbaar vervoer en taxi's hebben een onbeperkte geldigheids­duur.

3.6     Overige ontheffingen

3.6.1   Overige ontheffingen worden afgegeven op naam en kenteken.

3.6.1   Overige ontheffingen hebben, afhankelijk van de situatie een beperkte of onbeperkte geldigheidsduur.

Voorschriften

  • 1. Deze ontheffingsvoorschriften zijn geldig voor alle ontheffingen zoals vermeld in de "Beleidsuitgangspunten ontheffingverlening gesloten verklaring";

  • 2. Afhankelijk van de situatie is de ontheffing voor onbepaalde tijd geldig, of wordt een ontheffing voor een bepaalde periode afgegeven;

  • 3. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing wordt leges geheven conform de Legesverordening van de gemeente Zederik;

  • 4. Bij verlies/diefstal van de ontheffing dient de eerstvolgende werkdag contact opgenomen te worden met de ontheffingverlener;

  • 5. Indien er zich een situatie voordoet waarin deze beleidsuitgangspunten niet voldoen, dan wordt per situatie bekeken hoe hiermee omgegaan wordt. Verder kan, indien er sprake is van dringende redenen, een uitzondering gemaakt worden op de beleidsuitgangspunten. In beide gevallen dient er een zorgvuldige belangenafweging plaats te vinden. Het uitgangspunt hierbij is dat het niet verlenen van de ontheffing leidt tot een onevenredig nadeel;

  • 6. De ontheffinghouder is verplicht gewijzigde omstandigheden die van invloed zijn op de ontheffing, zoals een verhuizing of wijziging van werkgever, te melden bij de ontheffing­verlener;

  • 7. Een ontheffing kan worden ingetrokken indien:

    • voor het verkrijgen van de ontheffing onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

    • na het verlenen van de ontheffing verandering optreedt in de omstandigheden of inzichten waardoor de ontheffing niet meer het doel dient waarvoor zij oorspronkelijk is afgegeven;

    • het algemeen belang dit vordert;

    • de aan de ontheffing verbonden voorschriften, regels of bepalingen niet zijn nage­komen, bijvoorbeeld indien de ontheffinghouder bij herhaling blijk geeft van verkeers­gedrag dat moet worden aangemerkt als strijdig met de doelstelling van de afsluiting;

    • de ontheffinghouder niet meer voldoet aan de criteria om in aanmerking te komen voor een ontheffing;

    • de ontheffinghouder zelf verzoekt om intrekking;

    • de ontheffing anders wordt gebruikt dan aangegeven in de motivering bij de aan­vraag. Bijvoorbeeld indien beroepshalve een ontheffing is uitgegeven dan mag privé geen gebruik gemaakt worden van de ontheffing.

  • 8. De houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, die door het gebruik maken van de ontheffing aan derden en/of gemeente/waterschaps eigendommen of wat daaraan toebehoort, wordt veroorzaakt;

  • 9. Alle aanwijzigen en/of bevelen van de politie, gegeven in het belang van de vrijheid van het verkeer of de veiligheid van de weg, dienen stipt en onverwijld te worden opgevolgd;

  • 10. De ontheffing dient duidelijk zichtbaar in het voertuig aanwezig te zijn en op verzoek van de politie of een daartoe bevoegde ambtenaar ter inzage te worden afgegeven.

Ondertekening

Vastgesteld bij besluit van het college van dijkgraaf en heemraden van 14 september 2010.

het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland,

de secretaris-directeur, drs. H.C. Jongmans

de loco-dijkgraaf, A. Fernhout RA

Bijlagen

Kaart (bijlage ontheffingenbeleid)

Kontakt Alblasserwaard, 30-09-2010