Regeling vervallen per 01-01-2017

Deelsubsidieverordening Evenementen 2013

Geldend van 21-05-2015 t/m 31-12-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Deelsubsidieverordening Evenementen 2013

De gemeenteraad van Weert;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 september 2012,

Gelet op artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en TITEL 4.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

b e s l u i t :

de navolgende Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 en bijbehorende toelichting vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Evenement: een evenement is een professioneel georganiseerde, bijzondere publieke gebeurtenis, die de duur heeft van minimaal een dagdeel in de gemeente Weert, die de duur heeft van minimaal een dagdeel.

  • b.

    Calamiteit: een vooraf niet te voorziene gebeurtenis, waarvan de negatieve financiële gevolgen voor een evenement dusdanig zijn dat deze gevolgen naar het oordeel van het college niet (volledig) voor rekening van de organisator van het evenement dienen te blijven.

  • c.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.

Artikel 2 Reikwijdte

  • 1. De A lgemene S ubsidieverordening Welzijn en e venementen 2013 is van toepassing voor zover daarvan in deze verordening niet wordt afgeweken.

  • 2. Deze regeling is van toepassing op het beleidsterrein “evenementen”.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor het organiseren van evenementen.

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het stimuleren van kwalitatief goede evenementen die bijdragen aan de doelstelling van een gastvrije, levendige, aantrekkelijke gemeente voor zowel eigen inwoners als bezoekers uit de regio.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Deze regeling heeft een subsidieplafond dat jaarlijks door de raad tegelijkertijd met de vaststelling van de begroting wordt vastgesteld.

  • 2. Ingekomen aanvragen worden op basis van criteria op een prioriteitenlijst gerangschikt en volgens deze volgorde afgewerkt.

  • 3. De volgorde op deze prioriteitenlijst wordt bepaald door de volgende criteria:

    • a.

      aantal bezoekers gerelateerd aan de locatie en het soort evenement

    • b.

      sponsorplan

    • c.

      (boven)regionale uitstraling/aanwezigheid promotieplan

    • d.

      begroting met toelichting

    • e.

      mate van vrijwillige samenwerking met andere organisaties.

  • 4. Er wordt alleen subsidie verleend als er voldoende middelen zijn.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de Algemene S ubsidieverordening Welzijn en e venementen 2013wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • 1.

    de activiteit reeds gesubsidieerd wordt op basis van een van de overige deelsubsidieverordeningen.

  • 2.

    de financiële haalbaarheid van het evenement naar oordeel van het college onvoldoende is.

  • 3.

    het verzoek om een benodigde evenementenvergunning is afgewezen.

Artikel 7 Verplichtingen voor subsidieontvangers

  • 1. De subsidieaanvrager dient ten tijde van het plaatsvinden van het evenement in het bezit te zijn van alle benodigde vergunningen en ontheffingen.

  • 2. Een aanvraag dient minimaal 3 maanden vóór de datum waarop het betreffende evenement wordt gehouden te worden ingediend en bij voorkeur vóór 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt.

  • 3. Het college kan nadere voorwaarden verbinden aan de subsidieverlening, met name ten aanzien van de elementen differentiatie in tijd, locatie, doelgroep en soort, veiligheid en openbare orde.

Artikel 8 Grondslagen voor subsidies

  • 1. Aan de hand van onderstaande scorekaart toetsingsnormen evenementensubsidies wordt de score van het aangevraagde evenement bepaald.

  • 2. Bij een totaalscore van minimaal 18 punten, waarvan minimaal 3 punten bij de subjectieve criteria gescoord dienen te zijn: een bijdrage van maximaal 50% van de goedgekeurde uitgaven terwijl het bedrag niet hoger kan zijn dat het daadwerkelijke tekort;

  • 3. Een extra stimuleringssubsidie bij een evenement met een duidelijke aantoonbare ideële grondslag en/of educatieve grondslag.

Artikel 9 Subsidieprocedure

In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013:

  • 1.

    doet de subsidieontvanger uiterlijk 3 maanden na afloop van het evenement een aanvraag tot vaststelling van de subsidie bij het college overeenkomstig artikel 4:45 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • 2.

    worden subsidies van minder dan € 5.000,- verantwoord conform artikel 17 Verantwoording subsidies vanaf € 5.000,- tot € 50.000,-.

Regeling tegemoetkoming bij calamiteiten

Artikel 10 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

  • 1. Het betreft een evenement in de gemeente Weert, waarbij zich een calamiteit heeft voorgedaan;

  • 2. Het betreft een evenement met een bovenwijkse, dan wel bovenregionale uitstraling, dat naar het oordeel van het college een waardevolle toevoeging is in het totaalprogramma van activiteiten zoals vastgelegd in het geldende evenementenbeleid;

  • 3. Het evenement had voor aanvang van het evenement een naar het oordeel van het college realistisch sluitende begroting;

  • 4. De organisator van het evenement heeft zich naar het oordeel van het college aantoonbaar voldoende ingespannen om de negatieve gevolgen van de calamiteit te beperken;

  • 5. Het betreft een calamiteit waarvan de negatieve gevolgen naar het oordeel van het college niet in redelijkheid verzekerbaar zijn, danwel die zich dermate lokaal heeft voorgedaan dat een verzekeraar niet tot uitbetaling bereid is.

Artikel 11 Subsidiegrondslag

Is voldaan aan alle eisen, dan kan een subsidie “tegemoetkoming bij calamiteiten” worden aangevraagd. De subsidie bedraagt het bedrag dat naar het oordeel van het college niet (volledig) voor rekening van de organisator dient te blijven tot een maximum van € 5.000,-.

Artikel 12 Subsidieprocedure

  • 1. In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 kan een aanvraag voor subsidie “tegemoetkoming bij calamiteiten” alleen worden ingediend, indien de organisator van het evenement binnen één week nadat de calamiteit zich heeft voorgedaan, schriftelijk melding heeft gedaan bij de gemeente van het voornemen tot aanvraag van subsidie.

  • 2. In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 wordt de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk 6 weken na afloop van het evenement waarbij de calamiteit zich heeft voorgedaan, schriftelijk bij het college ingediend door middel van het daartoe door het college vastgestelde aanvraagformulier.

Artikel 13 Subsidieplafond

  • 1. De gemeenteraad stelt voor deze subsidieregeling een subsidieplafond vast.

  • 2. Het subsidieplafond wordt vastgesteld voor een periode van één kalenderjaar samen met de begroting voor het betreffende kalenderjaar.

  • 3. Het beschikbare bedrag voor subsidieverstrekking wordt verdeeld op basis van binnenkomst van de aanvragen tot subsidieverlening, waarbij alleen volledige aanvragen in behandeling worden genomen.

Artikel 14 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2 en 6 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Deels ubsidieverordening Evenementen 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012. Laatstelijk gewijzigd door zijn besluit van 30 oktober 2013.
De griffier,
de burgemeester,

Toelichting behorende bij de Deelsubsidieverordening Evenementen 2013

Vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 Begripsomschrijving

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vormt de basis voor het toekennen van een evenementenvergunning. In de APV wordt onder een evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak (welke plaatsvinden in een openbaar gebied). De subsidieverlening richt zich op een deel van de evenementen, namelijk die evenementen die een professioneel georganiseerde bijzondere publieke gebeurtenis zijn, die de duur hebben van minimaal 1 dagdeel. De omschrijving van het begrip evenement in de APV en de Deelsubs idieverordening Evenementen 2013 is daarom niet hetzelfde.

Artikel 2 Reikwijdte

Een bestuursorgaan mag slechts subsidie verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift. De Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 is een specifieke subsidieregeling betreffende het evenementenbeleid waarin regels kunnen worden gesteld die aanvullend zijn aan, of afwijkend zijn van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. Daarnaast moeten de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht in acht worden genomen. Deze zijn te allen tijde van toepassing op de subsidieverstrekking op basis van een wettelijk voorschrift.

De Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 moet gelezen worden in samenhang met de nota Gastvrij Weert!, evenementenbeleid 2010-2015en in aanvulling op de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen

2013.

Artikel 3 Doelgroep

In de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is het uitgangspunt dat alleen rechtspersonen voor jaarlijkse subsidies in aanmerking komen. Eenmalige subsidie kunnen ook aan natuurlijke personen of groepen worden verstrekt. Gezien het eenmalige karakter van de activiteit is het niet altijd redelijk om te eisen dat er een rechtspersoon wordt opgericht. In de deelverordening evenementen 2013 wordt van deze regel afgeweken. Subsidies voor evenementen zijn éénmalig en worden uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.

Met rechtspersoon wordt bedoeld een rechtspersoon als omschreven in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, die zonder winstoogmerk, aantoonbare activiteiten ontplooid ter behartiging van de belangen van ideële en/of materiële aard voor (een deel van) de Weerter bevolking.

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden.

Artikel 5 Subsidieplafond

In de Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 is voor de eenmalige subsidies een subsidieplafond ingesteld. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak kan worden gemaakt op de subsidiegelden.

Tevens bepaalt de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 dat de in de deelsubsidieverordeningen wordt aangegeven hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. In artikel 5 Deelsubsi dieverordening Evenementen 2013 is bepaald dat de aanvragen worden gerangschikt naar kwaliteit. De kwaliteitscriteria waarop een aanvraag wordt beoordeeld, staan om schreven in lid 3. De kwaliteit van de aanvraag is afhankelijk van de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de verwezenlijking van de beleidsdoelen van de gemeente.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In dit artikel worden enkele weigeringsgronden genoemd die aanvullend zijn op de weigeringsgronden van artikel 12 van de Algemene subsidieverordenin g Welzijn en evenementen 2013. De weigeringsgronden zijn van belang om te kunnen sturen in het proces van subsidiëring. De weigeringsgronden dienen er toe bij te dragen dat subsidiemiddelen voor de juiste activiteiten worden verstrekt aan aanvragers waarvan kan worden verwacht dat zij de activiteit kunnen realiseren.

Subsidie is een financiële ondersteuning ter aanvulling op de eigen financiële middelen van de organisatie. Indien een organisatie reeds subsidie ontvangt op basis van een andere deelverordening en hiermee in haar financiële te kort ondervangt voor het organiseren van het evenement, kan zij geen aanspraak meer maken op subsidie op basis van de Deelsubsidieverordening Evenementen 201 3.

Hetgeen onder c van dit artikel voorkomt dat het college subsidie dient te verstrekken aan aanvragers aan wie zij geen evenementenvergunning heeft verleend.

Artikel 7 Subsidieverplichtingen

De aanvrager dient ten tijde van het plaatsvinden van het evenement in het bezit te zijn van alle benodigde vergunningen en ontheffingen om te voorkomen dat evenementen worden gesubsidieerd waarvoor de benodigde vergunningen niet zijn verstrekt.

Verschil met artikel 6 onder c:

Indien blijkt dat de organisatie bij de aanvrager niet over de benodigde vergunningen beschikt wordt de subsidie geweigerd.

Indien achteraf blijkt dat de vergunningen zijn ingetrokken op het moment dat het evenement plaatsvindt, is de subsidie al verleend. Weigering is dus niet meer mogelijk. Op basis van artikel 7 Deelsubsidieverordening Evenementen 2013zijn in dit geval de verplichtingen van de subsidieverstrekking niet nagekomen. Dit vormt de grondslag voor het alsnog (gedeeltelijk) intrekken van de subsidie.

Artikel 8 Grondslagen berekening van de subsidie

Een evenement moet een minimum score van 18 punten halen, waarvan minimaal 3 bij de subjectieve criteria gescoord dienen te zijn, om voor subsidie in aanmerking te komen. De subsidie bedraagt dan maximaal 50% van de goedgekeurde uitgaven terwijl het bedrag niet hoger kan zijn dat het daadwerkelijke tekort.

De scores zijn verder van belang voor het bepalen van de prioriteitenlijst als er meer aanvragen zijn dan kunnen worden gehonoreerd vanwege het subsidieplafond. Subsidie voor het evenement met de hoogste score wordt als eerste verleend, daarna voor nummer twee etc. totdat het plafond is bereikt.

Artikel 8 lid 3 voorkomt dat schenkingen door derden worden gesubsidieerd. Alleen de werkelijk gemaakte kosten zijn subsidiabel. Kosten die voor het indienen van de subsidieaanvraag door de subsidieontvanger zijn gemaakt komen niet voor subsidie in aanmerking.

Voor de extra stimuleringssubsidie is geen maximum bepaald. Afhankelijk van de aard van de activiteit en de daarmee samenhangende kosten beslist het college per geval of en zo ja welke stimuleringssubsidie gegeven wordt.

Artikel 9 Subsidieprocedure

Dit artikel regelt dat binnen 3 maanden na afloop van het evenement de subsidievaststelling moet worden aangevraagd, zodat de subsidieverstrekking tijdig kan worden afgerond.

Regeling tegemoetkoming bij calamiteiten

Artikel 10 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de doelgroep die in aanmerking komt voor subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verlenen aan rechtspersonen die voldoen aan de gestelde eisen. Als niet aan de eisen wordt voldaan, vindt geen subsidieverlening plaats.

Artikel 11 Subsidiegrondslag

In dit artikel is de subsidiegrondslag opgenomen, waarop aanvragers aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen.

Artikel 12 Subsidieprocedure

In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 geldt dat de organisator van het evenement binnen één week nadat de calamiteit zich heeft voorgedaan, schriftelijk melding moet doen bij de gemeente van het voornemen tot aanvraag van subsidie. Hier is voor gekozen omdat de calamiteit een dermate lokale gebeurtenis kan zijn, dat het belangrijk is dat de gemeente in een zo vroeg mogelijk stadium in kennis wordt gesteld van het feit dat een aanvrager de subsidie wil aanvragen, zodat het college zich een goed oordeel kan vormen over de calamiteit, nu deze nog recent is. Binnen zes weken dient de organisator schriftelijk subsidie aan te vragen door middel van het daartoe door het college vastgestelde formulier.

Artikel 13 Subsidieplafond

Door het instellen van een subsidieplafond legt de gemeente de maximale omvang van de subsidieverstrekking voor een bepaald tijdvak vast. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak op de subsidiegelden kan worden gemaakt. De gemeente beperkt hiermee dus haar financiële risico. Indien het subsidieplafond is bereikt, kunnen latere aanvragen dus niet meer worden gehonoreerd.

Artikel 14 Hardheidsclausule

In de hardheidsclausule is zo concreet mogelijk (dus door het benoemen van de specifieke artikelen) aangegeven op welke onderdelen van de regeling deze clausule van toepassing is. Ingeval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende regeling altijd binnen de doelstelling van de subsidie te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2013 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2013 en verder.

Artikel 16 Citeertitel

Geen nadere toelichting.