Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling functiewaardering en –beschrijving WerkSaam Westfriesland

Geldend van 02-11-2016 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling functiewaardering en –beschrijving WerkSaam Westfriesland

Artikel 1. Inleiding

Deze regeling is van toepassing voor de totstandkoming en waardering van de functies van de ambtelijke medewerkers en medewerkers met een arbeidsovereenkomst bij Werkpartner.

Artikel 2. Algemene bepalingen

Deze regeling verstaat onder:

Bedrijf: WerkSaam Westfriesland.

Bezwarenprocedure: De procedure zoals verwoord in artikel 7.

Competenties: De voor de functie benodigde kennis, vaardigheden en houding.

Conversietabel: Een tabel bevattende een vertaling van de uit de functiewaardering voortvloeiende functierangorde naar een voor de organisatie van toepassing zijnde salarisschaal volgens de CAR/UWO.

Functie: Het geheel van onderling samenhangende verantwoordelijkheden en activiteiten, die door een medewerker worden uitgeoefend en die gericht zijn op het realiseren van een bepaald doel of bepaald resultaat.

Functiewaardering: Het gehele proces van het omschrijven, analyseren en graderen van functies t.b.v. het op een systematische wijze bepalen van de relatieve zwaarte daarvan.

Functiebeschrijving: een schriftelijke beknopte, systematische weergave van de aanduiding van de functie, positie in de organisatie, functiedoel, resultaatgebieden, kernactiviteiten, resultaatcriteria, werk gerelateerde bezwaren, kennis- en ervaringsniveau en competenties met ondertekening voor akkoord door bestuurder.

Functiedeskundige: Degene die in opdracht van de werkgever belast is met het beschrijven en (laten)waarderen van functies en die ORBA gecertificeerd is.

Functiehouder de medewerker die de functie bekleedt.

Functiegroep: Een met het salarisgebouw corresponderende verdeling van functies die min of meer even zwaar zijn. Een functiegroep heeft een onder- en bovengrens(bandbreedte) in ORBA punten.

Functierangorde: Een overzicht waarin functies zijn gerangschikt naar zwaarte, uitgedrukt in ORBA punten.

Indelingsadvies: Een functie wordt ingedeeld in een functiegroep als resultaat van een vergelijking met een of meer referentiefuncties op basis van haar relatieve zwaarte. Daarnaast bevat het de waardering van de functie in een salarisschaal.

Indelingsformulier: Een formulier als hulpmiddel voor het indelen en de verslaglegging hiervan. Op het indelingsformulier kan worden aangegeven met welke referentiefuncties(s) de in te delen functie is vergeleken en waarop tevens de argumentatie/motivering van een indelingsadvies en indelingsbeslissing zijn vermeld.

Indelingscommissie: Commissie bestaande uit leden van het MT en een functiedeskundige die tevens secretaris is. Daarnaast is er een advies positie voor een lid van de vakbond (FNV/CNV).

Leidinggevende: De direct leidinggevende van de functiehouder.

Medewerker: De ambtelijke medewerker en de medewerker met een arbeidsovereenkomst bij Werkpartner.

ORBA methode/AWVN: Een analytische methode van functiewaardering voor alle mogelijke functies, die onderschreven wordt door de vakbonden. AWVN is systeemhouder van ORBA.

Referentiefunctie: Een functie die gebruikt wordt om de in te delen functies mee te vergelijken. Bij WerkSaam zijn 18 referentiefuncties beschreven en gewaardeerd door AWVN aan de hand van de ORBA methode.

Werkgever: De Bestuurder van WerkSaam Westfriesland.

Artikel 3. Functiewaarderingssysteem

WerkSaam maakt gebruik van de ORBA methodiek, waarbij de rangorde van alle bij het bedrijf voorkomende functies wordt vastgesteld, gewaardeerd en ingepast in de CAR/UWO salarisschaal m.b.v. de conversietabel. De werkgever stelt na overeenstemming met de commissie voor georganiseerd overleg, de conversietabel vast.

Artikel 4. Het proces van functiebeschrijving

De leidinggevende doet aan de werkgever een beargumenteerd voorstel tot het beschrijven van een functie indien er sprake is van:

  • 1.

    Een nieuwe functie;

  • 2.

    Een gewijzigde functie als gevolg van organisatorische maatregelen, substantiële wijzigingen van taken of taakverdeling binnen de organisatorische eenheid;

  • 3.

    Andere omstandigheden, die invloed hebben op de functie.

Het proces van het beschrijven van de functies verloopt als volgt:

  • a.

    De functiedeskundige beschrijft aan de hand van een interview met de leidinggevende en eventuele bestaande functiebeschrijvingen de nieuwe, dan wel aangepaste functie in een functiebeschrijving.

  • b.

    De leidinggevende bespreekt de concept functiebeschrijving met de betrokken functiehouder(s).

  • c.

    Eventuele wijzigingsvoorstellen worden met de functiedeskundige besproken en al dan niet toegekend.

Artikel 5. De waardering van de functies

Er zijn bij WerkSaam 18 referentiesfuncties beschreven, gewaardeerd en ingedeeld aan de hand van de ORBA systematiek. Deze vormen de basis voor de functierangorde bij WerkSaam. De overige, via de ORBA systematiek beschreven functies worden door de AWVN-functiedeskundige ingedeeld door de relatieve zwaarte te vergelijken met de referentiefuncties. Deze functies worden met een indelingsadvies voorgelegd aan de Indelingscommissie. Als de indelingscommissie akkoord is met het voorstel van AWVN worden alle functiebeschrijvingen ter vaststelling aangeboden aan de werkgever.

Artikel 6. Vaststelling van de functies

Het vaststellen van de functies en het infomeren van de medewerkers verloopt als volgt;

  • a.

    De functiebeschrijving(en) worden ter vaststelling voorgelegd aan de werkgever.

  • b.

    Medewerkers worden schriftelijk geïnformeerd over de uitkomst van het functieonderzoek, dit betreft de functiebeschrijving en de waardering van de functie.

Artikel 7. Bezwaarprocedure

De medewerker die het niet eens is met de functiebeschrijving of de functie indeling kan hierover in gesprek gaan met zijn leidinggevende en de HR adviseur. Bij handhaving van het bezwaar staat de weg open voor een gesprek met de naast hogere leidinggevende en de HR adviseur.

Na deze procedure is er de mogelijkheid om in bezwaar te gaan tegen zowel de functiebeschrijving als de functiewaardering (zie toelichting). De ambtenaar kan in bezwaar op grond van de verordening hoor- en adviescommissie bezwaarschriften. De medewerker die werkzaam is bij WerkSaam Verloning kan terecht bij de geschillencommissie.

Artikel 8. Slotartikelen

  • a. Indien de inschaling van de functie anders uitpakt dan de huidige inschaling van de functiehouder, geeft de Hoofdstuk 3 van de CAR/UWO aan hoe hier mee omgegaan wordt. Er zullen bij een lagere inschaling dan de bestaande geen nadelige financiële consequenties zijn voor de betrokken medewerker(s).

  • b. Het functiehuis wordt periodiek herzien. Bij ingrijpende organisatieveranderingen zal dat op korte termijn gebeuren. Kleine wijzigingen worden door afdeling P&O verzameld en periodiek verwerkt.

De werkgever beslist in gevallen waarin deze regeling niet voorziet.

Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling Functiewaardering- en beschrijving WerkSaam Westfriesland” en treedt in werking op de dag na bekendmaking. Hiermee vervalt “Regeling Functiewaardering- en beschrijving” d.d. 11 mei 2016.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 6 oktober 2016,

Het dagelijks bestuur,

De voorzitter, A.J. de Jong

De directeur, M.J. Dölle

Toelichting op Bezwaarmogelijkheid:

Tegen een besluit tot vaststelling van een functiebeschrijving, een functiewaardering en de inschaling biedt de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de mogelijkheid tot bezwaar en beroep.

Na de in werking treding van de Algemene wet bestuursrecht heeft de rechter uitspraken gedaan waardoor beroep tegen organieke functiewaarderingsbesluiten mogelijk werd. Voordat de Awb in werking trad werd de jurisprudentie gevormd onder de Ambtenarenwet 1929. Ingevolge die jurisprudentie werd een organiek functiewaarderingsbesluit op één lijn gesteld met een algemeen verbindend voorschrift. Hiertegen was geen bezwaar en beroep mogelijk. Ook de Awb sluit beroep tegen algemeen verbinden voorschriften uit maar inmiddels hebben zich op het terrein van de jurisprudentie een aantal ontwikkelingen voorgedaan die het mogelijk maken organieke functiewaarderingsbesluiten in rechte aan te vechten.

Organieke functiewaardering is gericht op de functie, los van degene(n) die de functie vervult of vervullen. Gewaardeerd worden de te verrichten werkzaamheden, dat wil zeggen datgene wat een functionaris zou moeten bereiken. Om met succes beroep in te stellen dient op grond van de Awb in ieder geval te worden voldaan aan een tweetal eisen. Er moet sprake zijn van een besluit en degene die beroep instelt moet belanghebbende zijn.

In zijn uitspraken heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) enerzijds geoordeeld dat een organiek functiewaarderingsbesluit onder de vigeur van de Awb niet langer op één lijn kan worden gesteld met een algemeen verbindend voorschrift, maar dient te worden aangemerkt als een besluit van algemene strekking waartegen in beginsel bezwaar en beroep open staat. Anderzijds oordeelde de Raad dat degene die een functie vervult die organiek is gewaardeerd, als belanghebbende bij het betreffende organieke functiewaarderingsbesluit moet worden aangemerkt.

Ook over de beroepsmogelijkheden bij organieke functiebeschrijvingen heeft de CRvB inmiddels uitspraken gedaan dat de vaststelling organieke functiebeschrijvingen als een besluit moeten worden beschouwd. Degene die de functie vervult wordt als belanghebbende bij het besluit aangemerkt en kan dus bezwaar aantekenen en beroep instellen tegen de organieke functiebeschrijving. Het beroepsrecht van de ambtenaar heeft betrekking op de weergave in een functiebeschrijving van de (hoofd)taken, van de functie-inhoud en van de (bezwarende) werkomstandigheden. Het beroepsrecht heeft géén betrekking op de indicatieve functie-eisen of indicaties van noodzakelijk geachte (aanvullende) opleiding en ervaring. De rechter is van mening dat die indicaties in het algemeen niet bepalend zijn voor de (rechts)positie van een ambtenaar. Indien de ambtenaar tegen die indicaties bezwaar maakt, dient hij door het bestuursorgaan niet-ontvankelijk te worden verklaard.

De vaststelling van de functiebeschrijving, de functiewaardering en de inschaling worden in één keer aan de ambtenaar bekendgemaakt. Indien in de bezwaren- of de beroepsprocedure het functiebeschrijvingsbesluit wordt vernietigd, heeft dat tot gevolg dat ook de functiewaardering en de inschaling overgedaan moeten worden.