Regeling vervallen per 01-01-2020

Aandachtregeling gemeente Meppel en gemeente Westerveld

Geldend van 01-08-2017 t/m 31-12-2019

Intitulé

Aandachtregeling gemeente Meppel en gemeente Westerveld

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Westerveld ,

gelezen het advies van de Ondernemingsraad dd. 6 juni 2017,

gelet op het gestelde in artikel 125 Ambtenarenwet en artikel 160, lid 1 Gemeentewet,

besluiten vast te stellen de

Aandachtregeling Gemeente Meppel en gemeente Westerveld

Aandachtregeling gemeente Meppel en gemeente Westerveld

Inleiding

De gemeenten Meppel en Westerveld vinden het belangrijk om waardering of medeleven ten behoeve van het personeel van de gemeente Meppel en Westerveld te tonen. Hiervoor is de aandachtregeling opgesteld die richtlijnen aangeeft en een aanvulling is op de bestaande rechtpositieregelingen.

De aandachtregeling is van toepassing op alle medewerkers die in dienst zijn van de ambtelijke organisatie van de gemeente Meppel en Westerveld in de zin van hoofdstuk 2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR). Daarnaast geldt de regeling voor tijdelijke medewerkers, in elke overeenkomst, die langer dan drie maanden voor de gemeente Meppel en/of Westerveld werken.

In het algemeen dient, naast de richtlijnen, het volgende in acht te worden genomen:

  • ·

    Niet van alle persoonlijke omstandigheden van het personeel kunnen wij op de hoogte zijn.

  • ·

    Wij verzoeken een ieder dan ook wanneer voor de regeling in aanmerking komende feiten bekend zijn, hierover de direct leidinggevende in te lichten.

  • ·

    Toepassing van de richtlijnen dient plaats te vinden op basis van volledige vrijwilligheid.

  • ·

    Stelt betrokkene op één en ander geen prijs dan wordt dit uiteraard geaccepteerd en verzoeken wij hiervan in kennis te worden gesteld. Het is echter uitdrukkelijk niet van toepassing dat bij een beperking van het aantal personen voor een bijeenkomst de setting wijzigt (bijv. een etentje in kleiner verband). Alleen binnen de context van deze regeling.

  • ·

    In gevallen waarin de richtlijnen niet voorzien of tot onbillijkheden leiden, kan, in overleg met P&O naar een oplossing worden gezocht, welke aan de afdelingsmanager ter goedkeuring dient te worden voorgelegd.

  • ·

    De bedragen die weergegeven worden zijn het maximale en totale bedrag inclusief BTW.

  • ·

    In onvoorziene gevallen kunnen er aanpassingen worden gedaan in de regeling in overleg met de afdelingsmanager.

    • 1.

      Huwelijk

Bij huwelijk van een medewerker wordt namens het college en het personeel een attentie ter waarde van maximaal € 50,- aangeboden.

2.Geboorte/adoptie

Bij een geboorte of adoptie wordt aan de ouders namens het college bij ontvangst van een (geboorte)kaartje een attentie ter waarde van maximaal € 25,- aangeboden.

3.Ziekte/ziekenhuis

Als een medewerker in het ziekenhuis is opgenomen (geen dag opname) of langer dan

2 weken ziek is wordt er een attentie, bloemen of een ander blijk van belangstelling ter waarde van € 20,- geregeld door de direct leidinggevende. Afhankelijk van de duur van de ziekte wordt dit regelmatig, mede afhankelijk van de situatie, in enigerlei vorm herhaald.

4.Ambtsjubilea

Een ambtsjubileum is een feestelijk moment om bij stil te staan. Viering wordt nader ingevuld in overleg met de betrokkene.

Door of namens het college en het personeel wordt aangeboden:

  • -

    een attentie ter waarde van maximaal € 20,-;

  • -

    een gratificatie conform de CAR-UWO.

Verder biedt de organisatie de keuze om het jubileum te vieren met:

Korter dan 3 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst.

-maximaal € 200,- voor eigen invulling van het organiseren van het jubileum (etentje, receptie, borrel of taart voor de afdeling etc.).

3 tot 7 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst. - maximaal € 350,- voor eigen invulling van het organiseren van het jubileum (etentje, receptie, borrel of taart voor de afdeling etc.).

Langer dan 7 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst.

-maximaal € 500,- voor eigen invulling van het organiseren van het jubileum (etentje, receptie, borrel of taart voor de afdeling etc.).

5.Dienstjubilea

Bij dienstjubilea willen wij ook nadrukkelijk stil staan. Een medewerker zet zich dan al geruime tijd in voor de organisaties Meppel/Westerveld.

Bij 12,5, 25, 40 of 50 jarig dienstjubileum wordt er door of namens het college en het personeel aangeboden:

  • -

    een versnapering (bijvoorbeeld gebak of luxe koeken) voor de hele afdeling;

  • -

    een attentie ter waarde van maximaal € 20,-.

6.Afscheid in verband met beëindiging dienstverband op eigen verzoek

Als een medewerker ergens anders gaat werken is het van belang op een goede manier afscheid te nemen van de gemeente Meppel of Westerveld als werkgever en de naaste collega’s.

Het afscheid kan worden gehouden met het personeel van de betreffende afdeling. De bijeenkomst wordt door de direct leidinggevende in overleg met de betrokkene geregeld waarbij er koffie/thee wordt gedronken met een versnapering (bijvoorbeeld gebak of luxe koeken). Afhankelijk van de functie kan het afscheid anders ingevuld worden in overleg met de direct leidinggevende. De kosten komen geheel voor rekening van de gemeente.

Door of namens het college en het personeel wordt aangeboden:

T ot 3 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst geweest.

  • -

    een boeket bloemen/bloemstuk ter waarde van € 20,-

  • -

    een attentie ter waarde van maximaal € 25,-

  • -

    maximaal € 200,- voor eigen invulling van het organiseren van de afscheid (etentje, borrel, taart voor de afdeling etc.).

3 tot 7 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst geweest .

  • -

    een boeket bloemen/bloemstuk ter waarde van € 20,-

  • -

    een attentie ter waarde van maximaal € 50,- - maximaal € 350,- voor eigen invulling van het organiseren van de afscheid (etentje, borrel, taart voor de afdeling etc.).

Langer dan 7 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst geweest .

  • -

    een boeket bloemen/bloemstuk ter waarde van maximaal € 20,-

  • -

    een attentie ter waarde van € 100,-

  • -

    maximaal € 500,- voor eigen invulling van het organiseren van de afscheid (etentje, borrel, taart voor de afdeling etc.).

7.Afscheid in verband met pensioen/keuzepensioen/FPU/invaliditeitspensioen

Iedere medewerker die de gemeente Meppel of Westerveld verlaat in verband met pensioen/keuzepensioen/ FPU/invaliditeitspensioen heeft recht op een afscheid. Het afscheid wordt nader ingevuld in overleg met betrokkene.

Indien betrokkene hier prijs op stelt wordt een receptie gehouden met het personeel van de gehele organisatie en zo mogelijk onder aanwezigheid van (een delegatie uit) het college, de partner en de naaste familie. Ook krijgt betrokkene de gelegenheid een lijst van (in relatie tot de functie staande) genodigden op te stellen. De locatie van de bijeenkomst wordt in overleg bepaald. Indien betrokkene liever geen receptie wil, kan er voor een etentje gekozen worden. Als er voor een etentje gekozen wordt. Is er ook, indien de betrokkene het wenst, vooraf een korte bijeenkomst met het personeel van de gehele organisatie. De bijeenkomst wordt intern gehouden en duurt ongeveer een half uur waarbij er door alle collega’s afscheid genomen kan worden van de betrokkene. De bijeenkomst wordt door de direct leidinggevende in overleg met de betrokkene geregeld.

Door of namens het college en het personeel wordt aangeboden:

  • -

    een attentie ter waarde van maximaal € 250,-.

  • -

    een boeket bloemen/bloemstuk ter waarde van € 20,-

Voor de receptie of etentje geldt het volgende:

T ot 3 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst geweest.

Een etentje of receptie van maximaal € 25,- per persoon met een budget tot maximaal

€ 500,-.

3 tot 7 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst geweest.

Een etentje of receptie van maximaal € 30,- per persoon met een budget tot maximaal

€ 750,-.

Langer dan 7 jaar bij de gemeente Meppel en/of Westerveld in dienst geweest.

Een etentje of receptie van maximaal € 35,- per persoon met een budget tot maximaal

€ 1050,-.

8.Afscheid van personen in het kader van stage, werkervaringsplaats, etc.

Stagiaires fungeren vaak als volwaardige medewerkers binnen het team. Een leuke herinnering aan de tijd bij de gemeente Meppel en Westerveld is belangrijk.

Afscheid wordt gehouden met de medewerkers van het betreffende team. De bijeenkomst wordt intern gehouden op de afdeling waarbij er koffie/thee wordt gedronken met een versnapering (bijvoorbeeld gebak of luxe koeken).

Namens het betreffende team (op kosten van de gemeente) wordt aangeboden:

-een attentie ter waarde van maximaal € 25,-.

9.Indiensttreding

Bij het in dienst treden van een werknemer kan er namens het college en het personeel een attentie ter waarde van maximaal € 20,- worden aangeboden.

10.Behalen diploma

Bij het behalen van een erkend diploma (geen certificaat) wordt er namens het betreffende team (op kosten van de gemeente) aangeboden:

-een boeket bloemen ter waarde van € 20,-.

11.Overlijden

Bij het overlijden van de in dienst zijnde of gepensioneerde personeelsleden en gezinsleden voorziet het rouwprotocol.

12.Overig

Indien er voorkomende gevallen zijn, anders dan genoemd in deze regeling of situaties waar andere regelingen voor bestaan, waarbij het gepast is een blijk van interesse of medeleven te tonen, wordt (met toestemming van de afdelingsmanager) een bedrag van maximaal € 20,- beschikbaar gesteld om hier invulling aan te geven.

Indien een ambtsjubileum en dienstjubileum samenvallen of elkaar op korte termijn opvolgen of op korte termijn wordt gevolgd door ontslag, bestaat er reden voor één bijeenkomst waarbij, op de voor één van deze gelegenheden aangegeven richtlijn, aan deze feiten gelijktijdig aandacht wordt besteed.

Indien een er voor een bijeenkomst een bedrag beschikbaar wordt gesteld, wordt in redelijkheid verwacht dat totale bedrag in verhouding staat tot het aantal personen dat bij de bijeenkomst aanwezig is.

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2017.

De voorgaande attentieregeling van de gemeente Meppel en de aandachtregeling van de gemeente Westerveld komen per 1 augustus 2017 te vervallen.

Diever , 1 3 juli 2017

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,                                       de burgemeester,

Uitvoering aandachtregeling

De direct leidinggevende is proceseigenaar en overziet het hele proces bij elke gebeurtenis.

Ieder jaar ontvangen het college, de secretaris, bestuurssecretariaat, manager en de teamleiders een overzicht van de aanstaande jubilea in dat jaar van de salarisadministratie.

Het is aan de direct leidinggevende hoe zij de activiteiten organiseren. Hieronder enkele richtlijnen waaraan de direct leidinggevende zich kan houden.

  • ·

    De direct leidinggevende draagt zorg voor tijdige bestellingen van fruitmanden, bloemen, cadeaubonnen etc., c.q. en draagt er zorg voor dat deze tijdig aan de uitreikende functionaris ter hand wordt gesteld. Bestellen van cadeaubonnen, fruitmanden, bloemen, attenties, etc. gaat via het bestuurssecretariaat.

  • ·

    Bij jubilarissen plant het bestuurssecretariaat de burgemeester of een collegelid en de direct leidinggevende en betrokkene in.

  • ·

    Bij jubilarissen vraagt het bestuurssecretariaat het dossier (bij het archief) op voor de speech van de burgemeester of het collegelid.

  • ·

    De direct leidinggevende draagt zorg voor tijdige reservering van de benodigde zaalruimte.

  • ·

    De cateraar/Servicepunt moet minimaal twee weken van te voren worden ingelicht over de interne bijeenkomsten door de direct leidinggevende. De direct leidinggevende regelt met de cateraar/Servicepunt gebak, locatie, hapjes en drankjes.

  • ·

    De direct leidinggevende zorgt voor posters en extra PR.

  • ·

    De direct leidinggevende regelt de adressenlijst voor genodigden (bij een receptie) via de betrokkene en regelt de uitnodigingskaart via de Repro.

  • ·

    De direct leidinggevende regelt binnen het team van de betrokkenen wie foto’s maakt (ook voor intranet).