VERORDENING BURGERINITIATIEF GEMEENTE WESTERVOORT 2009

Geldend van 12-11-2009 t/m heden

Intitulé

VERORDENING BURGERINITIATIEF GEMEENTE WESTERVOORT 2009

Onderwerp : Vaststellen verordening BurgerinitiatiefDe raad van de gemeente Westervoort;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 september 2009;gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;gezien het advies van de commissie Bestuur, Samenleving en Financiën d.d. 19 oktober 2009;besluit vast te stellen:VERORDENING BURGERINITIATIEF GEMEENTE WESTERVOORT 2009

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:Raad: de gemeenteraad van de gemeente Westervoort;Commissie: een raadscommissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;College: het college van burgemeester en wethouders (van de gemeente Westervoort);Griffier: de in de Gemeentewet bedoelde griffier;Ambtsdragers: de burgemeester, de wethouders, de secretaris, raadsleden, ambtenaren en de griffier;Ingezetenen: personen ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente Westervoort;Wijkgericht: gericht op een wijk volgens de wijkindeling zoals deze door de gemeentelijke organisatie wordt gehanteerd;Buurtgericht: gericht op een gebied binnen een wijk, zijnde niet de gehele wijk;

Artikel 2

  • 2.1 Ingezetenen van zestien jaar en ouder kunnen een burgerinitiatief indienen;

  • 2.2 Voor beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 3

  • 3.1 Een burgerinitiatief is een schriftelijk gemotiveerd voorstel, van één of meerdere ingezetenen van zestien jaar en/of ouder, aan de raad voor een door de raad te nemen besluit, dat betrekking heeft op een gemeentelijke aangelegenheid waarover de raad bevoegd is te besluiten;

  • 3.2 Een burgerinitiatief wordt schriftelijk ingediend bij de griffier van de raad;

  • 3.3 Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 1 van deze verordening vastgestelde formulier;

  • 3.4 Het vastgestelde formulier kan bij de griffier worden verkregen;

  • 3.5 De griffier zal de indiener van het burgerinitiatief in de verdere procedure adviseren en begeleiden;

  • 3.6 Een ingediend burgerinitiatief, bevat ten minste:

    • a.

      een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;

    • b.

      een toelichting op het burgerinitiatief;

    • c.

      de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de indiener en tenminste één plaatsvervanger;

  • 3.7 Indien uit de realisatie van het burgerinitiatief kosten voortvloeien, is van deze kosten een globale raming toegevoegd;

  • 3.8 Het burgerinitiatief dient te worden ondersteund door tenminste het volgende aantal ingezetenen van zestien jaar en/of ouder:

    • a.

      voor verzoeken met een buurtgericht karakter: 50

    • b.

      voor verzoeken met een wijkgericht karakter: 100

    • c.

      voor verzoeken met een bovenwijks of dorps karakter: 500;

  • 3.9 De ondersteuning als bedoeld in het vorige lid blijkt uit een aan het burgerinitiatief gehechte, door de gemeente verstrekte lijst waarop de handtekening, voornaam, achternaam, het adres en de geboortedatum zijn geplaatst door alle ingezetenen van zestien jaar en/of ouder, die het burgerinitiatief ondersteunen;

  • 3.10 Digitale handtekeningen zijn niet geldig.

Artikel 4

  • 4.1 Een burgerinitiatief kan worden ingediend over onderwerpen waarin de raad bevoegd is;

  • 4.2 Een burgerinitiatief is niet mogelijk ten aanzien van:

    • a.

      De uitvoering van besluiten van hogere bestuursorganen waaromtrent de raad geen beleidsvrijheid heeft;

    • b.

      Een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;

    • c.

      Een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;

    • d.

      De inrichting van de gemeentelijke organisatie;

    • e.

      Vaststellen en wijzigen van de gemeentelijke begroting;

    • f.

      Gemeentelijke belastingen en tarieven;

    • g.

      Geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers dan wel hun nagelaten betrekkingen of hun rechthebbenden;

    • h.

      Een onderwerp waarover korter dan 2 jaar voor indiening van het burgerinitiatiefvoorstel door de raad een besluit is genomen;

    • i.

      Handelingen en gedragingen van ambtsdragers waartegen een klacht kan worden ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht of een door de gemeenteraad of het college vastgestelde klachtenregeling;

    • j.

      Benoemingen van personen en het functioneren van personen;

    • k.

      Onderwerpen waartegen een bezwaar- of beroepsprocedure openstaat of heeft opengestaan.

Artikel 5

  • 5.1 De voorzitter van de raad bericht de raad en de indieners als bedoeld in artikel 3, zesde lid, binnen twee weken na ontvangst van een burgerinitiatief of het burgerinitiatief voldoet aan de eisen bedoeld in de artikelen 3 en 4 en of sprake is van eventuele uitsluitingsgronden als bedoeld in artikel 2;

  • 5.2 Indien een burgerinitiatief niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikelen 2 en 3 stelt de griffier de indieners als bedoeld in artikel 3, zesde lid, schriftelijk en gemotiveerd gedurende een termijn van ten hoogste vier weken in de gelegenheid om de vastgestelde gebreken te herstellen;

  • 5.3 De termijn bedoeld in het tweede lid vangt aan met ingang van de datum van dagtekening van de schriftelijke mededeling bedoeld in het tweede lid;

  • 5.4 Indien een burgerinitiatief wordt ingediend in de maanden juli of augustus, wordt de termijn, genoemd in het eerste lid met zes weken verlengd.

Artikel 6

  • 6.1 De raad beslist in zijn eerstvolgende vergadering, na ontvangst van het bericht van de voorzitter als bedoeld in artikel 5, eerste lid, of na ontvangst van de aanvulling ingevolge artikel 5, tweede lid, over de behandeling van het burgerinitiatief;

  • 6.2 De raad kan een burgerinitiatief om advies voorleggen aan het college. Hij stelt daarbij een termijn vast waarbinnen dit advies moet zijn uitgebracht;

  • 6.3 De raad kan besluiten om over een burgerinitiatief het advies in de winnen van een commissie. Hij stelt daarbij een termijn vast waarbinnen dit advies moet zijn uitgebracht.

Artikel 7

  • 7.1 De voorzitter van de raad stelt een of meer van de indieners als bedoeld in artikel 3, zesde lid, in de gelegenheid het burgerinitiatief toe te lichten in de raadsvergadering waarin de beraadslaging over het initiatief plaatsvindt en om eventuele vragen uit de raad te beantwoorden;

  • 7.2 Indien een burgerinitiatief door de raad wordt afgewezen, is sprake van een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht waartegen bezwaar en beroep open staat.

Artikel 8

  • 8.1 Nadat de raad heeft besloten over het burgerinitiatief, wordt dit raadsbesluit door de griffier voorzien van een toelichting en motivering;

  • 8.2 Binnen twee weken nadat de raad heeft besloten over het burgerinitiatief, wordt dit medegedeeld aan de indieners bedoeld in artikel 3, zesde lid;

  • 8.3 Binnen drie weken nadat de raad heeft besloten over het burgerinitiatief, wordt dit raadsbesluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van gemeentewege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad dan wel op een andere geschikte wijze;

  • 8.4 Indien de raad zich geheel of gedeeltelijk aan het burgerinitiatief conformeert, deelt de griffier de indieners bedoeld in artikel 3, zesde lid, tevens mee bij welke medewerker van de gemeente Westervoort de vertegenwoordigers nadere inlichtingen kunnen inwinnen.

Artikel 9

Deze verordening treedt in werking op de dag van bekendmaking.CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Burgerinitiatief. 

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering vande raad voornoemd d.d. 2 november 2009,de griffier,                                             de voorzitter,ing. J.A.M.G. van Bodegom               mr. J.J.G.M. Geukers