Regeling vervallen per 01-01-2019

Nadere regels verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015

Geldend van 20-02-2015 t/m 31-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Nadere regels verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland, gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 lid 4,5, 6, artikel 12 lid 4, artikel 16, artikel 17 lid 2 en artikel 21 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015;

besluit vast te stellen:

Nadere regels verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. Verordening: Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015.

  • 2. Wet: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • 3. Alle overige begrippen die in dit Besluit worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet, de Verordening, het landelijk Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 en de Algemene Wet bestuursrecht (Awb).

Artikel 11 Persoonsgebonden budget

  • 1. Artikel 11 Lid. 4 Hoogte pgb

  • 2. Artikel 11 Lid. 5 Voorwaarden om personen te betrekken uit het sociale netwerk

  • 3. Artikel 11 Lid. 6 Voorwaarden voor beheer

Ad.1 De hoogte van een Persoonsgebonden budget wordt op de volgende wijze vastgesteld

  • a.

    Bij zorgvragers die in 2014 gebruik maakten van een PGB wordt tot het eind van de indicatie doch uiterlijk tot 31 december 2015 het voor 2014 geldende PGB gecontinueerd. De gemeente Westland verruimt het overgangsrecht; alle indicaties die gedurende het jaar 2015 verlopen worden verlengd tot 1 januari 2016. In 2015 wordt met de zorgvrager contact opgenomen om vast te stellen welke ondersteuning vanaf 1 januari 2016 noodzakelijk is.

  • b.

    Voor nieuw toe te kennen PGB’s begeleiding wordt aangesloten bij de in 2014 vigerende AWBZ-regeling. In de AWBZ wordt 25% gekort op het tarief van zorg in natura, in verband met het ontbreken van overheadkosten. Omdat de tarieven van de producten die de gemeente voor 2015 heeft ingekocht aanmerkelijk lager zijn dan in 2014. Om de gevolgen hiervan voor de cliënt te beperken wordt in 2015 uitgegaan van een korting van 10% bij begeleiding op de tarieven van 2015 en 80% bij de tarieven van Hbh.

  • c.

    De hoogte van het toe te kennen budget is afhankelijk van de soort en hoeveelheid van de ondersteuning die geïndiceerd is.

  • d.

    Bij het vaststellen van het budget wordt uitgegaan van het door de zorgvrager aangegeven aantal uren, binnen de geïndiceerde klasse.

  • e.

    Voor inzet van een aantoonbaar gediplomeerd zorgverlener geldt het gemiddelde tarief waarvoor de gemeente de Zorg in Natura voor 2015 inkocht minus 10 % aan overheadkosten).

  • f.

    Voor inzet van niet-professionele zorgverleners geldt een uurtarief van € 20,- minus uren inzet die, op basis van de door het CIZ in 2014 gehanteerde leidraad “gebruikelijke ondersteuning (volwassenen) en boven gebruikelijke ondersteuning (jeugd)” onbetaald dienen te worden uitgevoerd.

  • g.

    De jaarlijks vast te stellen prijsindex die aan aanbieders van Zorg in Natura wordt doorberekend, wordt ook toegepast op toegekende PGB-budgetten. De index wordt jaarlijks vastgesteld door burgemeester en wethouders door middel van het financieel besluit Wmo en Jeugdhulp.

Ad. 2. Een PGB voor inzet door een persoon die behoort tot het sociale netwerk wordt verstrekt als naar het oordeel van het college gewaarborgd is dat de hulp van een aanbieder of een persoon die behoort tot het sociale netwerk van goede kwaliteit is. Onder goede kwaliteit wordt verstaan het kwaliteitsniveau gelijk aan die van zorgaanbieders in natura.

Ad3. Een pgb mag beheerd en besteed worden via tussenpersonen of een belangbehartiger onder de volgende voorwaarden

  • 1.

    De budgetbeheerder kan zijn: de zorgvrager, de partner, de ouder, een (meerderjarig) kind of broer/zus of een familielid.

  • 2.

    De budgetbeheerder is in staat om zelfstandig regie te voeren over het PGB en de hieruit voortkomende verplichtingen (inkoop goede ondersteuning en administratie).

  • 3.

    De budgetbeheerder voldoet niet aan deze eis wanneer hij/zij:

    • -

      handelingsonbekwaam is;

    • -

      onvoldoende inzicht heeft in de eigen beperkingen;

    • -

      niet over voldoende organisatie - en regelvermogen en verantwoordelijkheidsbesef beschikt

Artikel 12 Regels voor bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen.

  • 1. Eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen

    Een cliënt is een bijdrage in de kosten verschuldigd voor een maatwerkvoorziening geleverd in ZIN of in een pgb, zolang hij van de maatwerkvoorziening gebruik maakt of gedurende de periode waarvoor het pgb wordt verstrekt, overeenkomstig het Besluit maatschappelijke ondersteuning, en afhankelijk van het inkomen en vermogen van de cliënt en zijn echtgenoot.

    Wettelijk is geregeld dat het CAK de eigen bijdrage berekend voor de cliënt, oplegt en int.

    Vervolgens vindt afdracht aan de gemeente plaats.

  • 2. Hoogte eigen bijdrage

    Het college besluit jaarlijks over de hoogte en de indexeringen van de eigen bijdrage en het pgb in het Financieel besluit Wmo. De eigen bijdrage is nooit meer dan de werkelijke kosten van de voorziening.

Artikel 16 Jaarlijkse waardering mantelzorgers

  • 1. Conform artikel 2.1.6.van de Wmo is er een jaarlijkse waardering in de vorm van een evenement voor de mantelzorgers.

    Daarnaast zijn er voor mantelzorgers concrete dagelijkse ondersteuningsvormen beschikbaar zoals de bezoekdienst dementie en het buddy netwerk.

Artikel 17 Tegemoetkoming meerkosten voor personen met een beperking of chronische problemen.

  • 1. Een tegemoetkoming wordt verstrekt aan personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen die daarmee verband houdende aannemelijke meerkosten hebben een tegemoetkoming kan verstrekken ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en de participatie.

    • a.

      Deze meerkosten door de aanvrager aantoonbaar worden gemaakt voor uitgaven die direct verband houden met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen.

    • b.

      De meerkosten niet bestaan uit kosten die verzekerbaar zijn door middel van deelname aan de CAV pakketten Westland of eigen verzekering.

    • c.

      De kosten wel verzekerbaar zijn door deelname aan de CAV, maar de aanvrager door bijzondere omstandigheden niet op tijd heeft kunnen overstappen. De vergoeding is gelijk aan die van de CAV.

    • d.

      Aanvrager kan geen gebruik maken van andere voorzieningen waaronder onder meer inkomensvoorzieningen, participatiefonds en kindpakket.

    • e.

      Aanvrager maakt aannemelijk op welke wijze deze meerkosten de participatie en zelfredzaamheid belemmeren.

  • 2. De tegemoetkoming wordt jaarlijks vastgelegd in het Financieel besluit Wmo & Jeugdhulp.

Artikel 21 Inspraak en medezeggenschap

  • 1. Inspraak wordt geregeld via de gemeentelijke inspraakverordening.

  • 2. Medezeggenschap wordt geregeld door middel van een convenant met de Wmo-raad Westland

Artikel 5 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit Besluit wordt aangehaald als Besluit Nadere regels Nadere regels verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015

  • 2. Dit Besluit treedt in werking op 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 december 2014.
De secretaris, De burgemeester,
M. van Beek, J. van der Tak

Toelichting Nadere regels verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015

Algemene toelichting

Deze nadere regels vormen een uitwerking van artikel 11, lid 4, 5 en 6, artikel 12, lid 4, artikel 16, artikel 17 lid 2 en artikel 21 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Westland 2015.

De verordening is gebaseerd op de “Wet maatschappelijke ondersteuning en de gemeentelijke verantwoordelijkheid.

De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de verordening Wmo gemeente Westland 2015 Westland de bevoegdheid aan burgemeester en wethouders gedelegeerd om voor de bovengenoemde artikelen Nadere regels vast te stellen.