Regeling vervallen per 28-04-2018

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland houdende regels omtrent huwelijksvoltrekkingen Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2016

Geldend van 13-05-2016 t/m 27-04-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Uitvoeringsbesluit houdende bepalingen ten aanzien van nadere regels voor aanwijzing van huwelijkslocaties

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en het reglement burgerlijke stand

Besluiten vast te stellen: het uitvoeringsbesluit houdende bepalingen ten aanzien van nadere regels voor aanwijzing van huwelijkslocaties.

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2016

NB. waar in dit besluit over trouwen, huwelijk en huwelijksvoltrekking wordt gesproken, wordt tevens het registreren van een partnerschap, het geregistreerd partnerschap en de partnerschapsregistratie bedoeld.

Artikel 1 Huizen van de gemeenten.

Het gehele grondgebied van de gemeente Westland is aangewezen als “huis der gemeente”.

De huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij toegankelijk.

Artikel 2 Voorwaarden vrije huwelijkslocatie:

  • 1. De aanwijzing van een huwelijkslocatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden.

  • 2. De huwelijkslocatie moet voldoen aan de veiligheidseisen conform de richtlijnen van de brandweer, in ieder geval v.w.b. de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten (Besluit brandveilig gebruik bouwwerken).

  • 3. De huwelijkslocatie moet tijdens de huwelijksvoltrekking voldoen aan de eisen van openbaarheid.

  • 4. De huwelijkslocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt in ieder geval verstaan de aanwezigheid van sanitaire voorzieningen en een kleedruimte voor de trouwambtenaar.

  • 5. Aanwijzing tot huis der gemeente leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie. De rechthebbende van het gebouw is verantwoordelijk voor de inrichting en brandveiligheid.

    De aanwijzing als trouwlocatie is alleen geldig voor de huwelijksvoltrekking zelf en geldt niet voor eventuele festiviteiten daarvoor of erna.

Artikel 3 Schriftelijk verzoek aanwijzing huwelijkslocatie.

Het verzoek van het bruidspaar moet uiterlijk 3 maanden voor de gewenste huwelijksdatum zijn ingediend.

Bij het verzoek wordt een verklaring van de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie overgelegd, waarin deze toestemming geeft voor gebruik van de locatie voor de huwelijksvoltrekking, waarbij de eigenaar tevens verklaart dat er wat betreft de huwelijkslocatie geen strijdigheid bestaat met het gemeentelijk beleid.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden ten aanzien van huwelijksvoltrekkingen.

  • 1. Een bruidspaar dat wenst te trouwen op een vrije huwelijkslocatie, is zelf verantwoordelijk voor alle te maken afspraken met de beheerder/eigenaar van de locatie.

  • 2. De beheerder van de locatie stelt deze voor de duur van de plechtigheid om niet ter beschikking van de gemeente.

  • 3. Bij de huwelijksvoltrekking op een vrije huwelijkslocatie zal voor de begeleiding geen gemeentelijke bode/gastheer of gastvrouw aanwezig zijn.

Artikel 5 Kosten van huwelijksvoltrekkingen.

De raad stelt jaarlijks de verschuldigde leges vast voor huwelijksvoltrekkingen op:

  • a.

    maandag en donderdag van 13.00 tot 16.30 en dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur in spreekkamer van de consulenten op het gemeentehuis van Naaldwijk.

  • b.

    maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur in de commissiekamer van de gemeentekantoren in Wateringen en 's-Gravenzande, uitsluitend geschikt voor gezelschappen tot 15 personen.

  • c.

    maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur in de overige locaties, exclusief de eventuele kosten van een (vrije huwelijks) locatie zelf.

  • d.

    maandag tot en met vrijdag 24 per uur per dag met uitzondering van de onder c genoemde tijden, in een vrije huwelijkslocatie, exclusief de eventuele kosten van de vrije huwelijkslocatie zelf.

  • e.

    zaterdag van 10.30 uur tot 14.30 uur in het gemeentehuis van Wateringen en ’s-Gravenzande en 't Heilige Geest Hofje.

  • f.

    zaterdag van 9.00 uur tot 18.00 uur in een vrije huwelijkslocatie, exclusief de eventuele kosten van de vrije huwelijkslocatie zelf.

  • g.

    Zaterdag, zon –en feestdagen 24 per uur per dag met uitzondering van de onder f genoemde tijden, in vrije huwelijkslocatie, exclusief de eventuele kosten van de vrije huwelijkslocatie zelf.

Artikel 6 Reguliere benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs)

De gemeente dient bij de benoeming van een babs zorgvuldig te werk te gaan. Het gemeentebestuur stelt daarom, naast de wettelijke vereisten, de volgende criteria aan de benoeming van een gemeentelijke Babs.

Benoemingseisen:

  • 1.

    representatief voorkomen

  • 2.

    goede beheersing van de Nederlandse taal

  • 3.

    voldoende levenservaring

  • 4.

    maatschappelijke betrokkenheid

Aanbevelingen tot benoeming:

  • 1.

    ervaring in maatschappelijke/bestuurlijke functies

  • 2.

    ervaring met het spreken in het openbaar

De babs moet voor aanvang van zijn werkzaamheden bekend worden gemaakt met de belangrijkste wet- en regelgeving met betrekking tot de huwelijksvoltrekking.

Leeftijdscriterium:

Men kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd zodra men meerderjarig is. De maximum leeftijd waarop men als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Westland mag optreden is 72 jaar.

Artikel 7 Gewetensbezwaren.

(Buitengewoon)ambtenaren van de burgerlijke stand die na de invoering van de Wet openstelling huwelijk (01-04-2001) als zodanig zijn benoemd of worden benoemd, zijn gehouden alle voorkomende huwelijken te voltrekken.

Artikel 8 Benoeming voor één huwelijk.

  • 1. Bij een eenmalige benoeming tot babs worden artikel 6 en 7 van dit Uitvoeringsbesluit buiten beschouwing gelaten.

  • 2. Deze eenmalige benoeming geldt uitsluitend voor de dag waarop het huwelijk wordt voltrokken.

  • 3. De eenmalig benoemde BABS zal geen huwelijk voltrekken voordat hij/zij beëdigd is door de rechtbank.

  • 4. De eenmalig benoemde BABS zal een verklaring ondertekenen waarin hij/zij aangeeft het huwelijk te voltrekken overeenkomstig de wettelijke bepalingen en de gemeentelijke instructies.

  • 5. De kosten voor de benoeming van deze babs worden aan het bruidspaar doorberekend. De raad stelt jaarlijks een bedrag vast ter dekking van deze kosten.

Artikel 9 Benoeming van college- en raadsleden.

College- en raadsleden kunnen benoemd en beëdigd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de duur van het college- of raadslidmaatschap, waarbij het eerder gestelde onder artikel 6 ten aanzien van het leeftijdscriterium en artikel 7van dit uitvoeringsbesluit van toepassing is.

Artikel 10 Wijze van voltrekking kosteloze huwelijken

  • 1. Kosteloze huwelijken zullen worden voltrokken op woensdagochtend om 9.00 en 9.15 uur in de spreekkamer van de consulenten op het gemeentehuis van Naaldwijk.

  • 2. Hierbij mogen slechts 4 genodigden inclusief getuigen aanwezig zijn.

Artikel 11 Overgangsbepaling

Het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen van 26 mei 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13 genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de verzoeken voor huwelijksvoltrekkingen die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Intrekking

Het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen van 26 mei 2012 wordt ingetrokken.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit kan worden aangehaald als het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2016.

  • 2. Het besluit treedt in werking op 01 januari 2016.