Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening Cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening

De raad van de gemeente Westland;

gelezen het voorstel van het college van 20 mei-2008, betreffende ‘Verordening Cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening;

gelet op het bepaalde in artikel 2, lid drie Wet sociale werkvoorziening;

overwegende dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot de wijze waarop Wsw-geindiceerden en hun vertegenwoordigers dienen te worden betrokken bij de wijze waarop de gemeente uitvoering geeft aan de Wsw;

gezien het positieve advies van de commissie Maatschappelijke Omgeving van 9 juni 2008;

besluit de verordening cliëntenparticipatie wsw vast te stellen

VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WSW

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a. bestuur: het college van Burgemeester en Wethouders van Westland

  • b. de wet: de Wet sociale werkvoorziening;

  • c. cliënten: personen die een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2 eerste lid van de wet vervullen evenals personen met een indicatiestelling als bedoeld in artikel 11, eerste lid van de Wsw.

  • d. cliëntenraad: cliëntenraad sociale werkvoorziening;

  • e. de gemeente: de gemeente Westland

  • f. bestuursdelegatie: de wethouder sociale zaken en/of de directeur-bestuurder van de Stichting Patijnenburg

  • g. belangenorganisaties: organisaties die de belangen van cliënten behartigen.

  • h. selectiecommissie: een uit hun midden tijdelijk ingestelde commissie van de cliëntenraad;

  • i. Patijnenburg: het Westlandse Sw-bedrijf onder bestuur van de gemeente.

Artikel 2 Doelstelling cliëntenraad

De cliëntenraad heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het bestuur te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van cliënten.

Artikel 3 Samenstelling cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit een oneven aantal leden met een minimum van vijf en een maximum van negen.

  • 2. De cliëntenraad is samengesteld uit cliënten en hun vertegenwoordigers. De samenstelling van de cliëntenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand.

  • 3. Tenminste de helft plus één van het aantal leden van de cliëntenraad bestaat uit cliënten.

  • 4. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren voor zover van toepassing wel ruggespraak met hun achterban.

  • 5. De cliëntenraad vergadert op de locatie Patijnenburg.

Artikel 4 (Voordracht en) benoeming van leden

  • 1. De cliëntenraad wordt door het bestuur benoemd.

  • 2. Na (tussentijds) aftreden van de leden worden de leden van de cliëntenraad door het bestuur op voordracht van de cliëntenraad benoemd.

  • 3. De leden vanuit de cliënten worden voorgedragen door de selectiecommissie aan de cliëntenraad, vanuit de kandidaten die zich, na een openbare oproep, daarvoor hebben aangemeld.

  • 4. De leden van de belangenorganisaties worden voorgedragen door die organisaties aan de cliëntenraad.

  • 5. De leden van de cliëntenraad worden, behoudens tussentijds aftreden, voor de duur van vier jaar benoemd door het bestuur en zijn maximaal twee maal herbenoembaar.

Artikel 5 De voorzitter

  • 1. De cliëntenraad heeft een onafhankelijke voorzitter die wordt benoemd door het bestuur.

  • 2. De voorzitter is geen lid van de cliëntenraad en heeft geen stemrecht.

  • 3. De voorzitter wordt benoemd voor de periode van vier jaar en is herbenoembaar.

  • 4. Het voorzitterschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat de voorzitter daar zelf om verzoekt of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad of het bestuur.

  • 5. De benoeming in een tussentijdse vacature gebeurt bij voorkeur binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

Artikel 6 Gemeentelijke vertegenwoordiging

  • 1. Voor overleg tussen de cliëntenraad en het bestuur levert de gemeente een ambtelijk vertegenwoordiger. Deze maakt geen onderdeel uit van de cliëntenraad.

  • 2. Tot de taken van de gemeentelijk vertegenwoordiger behoort: a. het peilen van de meningen; b. het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de cliëntenraad aan het college; c. in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze zijn taak op een goede wijze kan invullen.

Artikel 7 Overleg tussen bestuur en cliëntenraad

  • 1. Een bestuursdelegatie heeft tenminste twee keer per jaar overleg met de cliëntenraad.

  • 2. Alle deelnemers aan het overleg hebben de bevoegdheid om alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening raken op de agenda te laten zetten.

Artikel 8 Taken van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd het college van burgemeester en wethouders en behartigt op deze wijze de belangen van de cliënten.

  • 2. De cliëntenraad adviseert niet over:

    • a.

      de uitvoering van wettelijke voorschriften als er voor die uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten:

    • b.

      onderwerpen van interne organisatie voor zover deze geen aanwijsbare gevolgen hebben voor de dienstverlening aan de cliënten;

    • c.

      klachten, bezwaar- en beroepschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben;

    • d.

      de uitvoeringsaspecten van Patijnenburg. Hiervoor heeft Patijnenburg een Ondernemingsraad conform de Wet op de ondernemingsraden

    • e.

      arbeidsvoorwaarden van cliënten.

Artikel 9 Werkwijze cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad stelt een reglement van orde op.

  • 2. De vergaderingen van de cliëntenraad zijn openbaar. De cliëntenraad kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering of een gedeelte van de vergadering.

  • 3. De cliëntenraad heeft het recht haar advisering af te stemmen met andere adviesorganen van de gemeente.

Artikel 10 Informatievoorziening/secretariaat

  • 1. Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening aan de cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren.

  • 2. De cliëntenraad ontvangt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie die het voor de uitoefening van haar taken nodig heeft.

  • 3. Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover zij advies is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. Zij kan zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar als bedoeld in artikel 6 lid 1 van deze verordening.

Artikel 11 Faciliteren

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting van de gemeente Westland een budget opgenomen ten behoeve van de kosten die verband houden met de ambtelijke ondersteuning, deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 2. Het bestuur draagt er kosteloos zorg voor dat noodzakelijke faciliteiten aan de cliëntenraad beschikbaar worden gesteld om te bewerkstelligen dat de cliëntenraad naar behoren invulling kan geven aan zijn functie.

  • 3. Ten laste van het in het eerste lid genoemde budget ontvangen de leden van de cliëntenraad voor het bijwonen van de vergadering van de cliëntenraad een onkostenvergoeding.

Artikel 12 Wijziging en intrekking van de verordening

Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 13 Onvoorziene situaties

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het bestuur.

Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening.

  • 2.

    Zij treedt in werking op 1 juli 2008.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 24 juni 2008
de griffier N. Broekema
de voorzitter - J. van der Tak

Toelichting

Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Sociale werkvoorziening

Algemeen

De Wsw-geïndiceerde staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-gerechtigden door middel van periodiek overleg betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.

Bij cliëntenparticipatie gaat het om belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om, gevraagd en ongevraagd, de gemeente van adviezen te voorzien. Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging. Conform artikel 2 lid 3 van de Wsw stelt de gemeenteraad bij verordening regels over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop: a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezetenen of hun vertegenwoordigers; b. deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden; c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie. Het advies kan gaan over de volgende onderwerpen: Begeleid werken; op welke manier kan invulling worden gegeven aan de opdracht om meer Wsw-gerechtigden begeleid te laten werken. Wachtlijstbeheer; wijze van inzichtelijk maken van de wachtlijst en volgorde van de instroom op de wachtlijst. PersoonsGebonden Budget (PGB); welke gemeentelijke voorwaarden gaan gelden voor een Wsw-arbeidsplek.

Artikelgewijze toelichting

Artikel 1 – Begripsomschrijvingen

De begripsomschrijvingen spreken voor zichzelf.

Artikel 2 – Doelstelling

De doelstelling spreekt voor zichzelf.  

Artikel 3 –Samenstelling cliëntenraad

In lid 2 wordt geregeld dat cliënten zich kunnen laten vertegenwoordigen. Dit kan ook door een belangenorganisatie zijn. Het is van belang om bij de verwachtingen en de facilitering van de doelgroep rekening te houden met de (fysieke) capaciteit van de deelnemers aan het overleg. Patijnenburg is het best geoutilleerd voor deze cliënten en het betreft een voor hen vertrouwde omgeving.

Artikel 4 – (Voordracht en) benoeming van leden In de selectiecommissie is ook de directeur/bestuurder van de Stichting Patijnenburg opgenomen.

Artikel 5 – De voorzitter

Dit artikel spreekt voor zichzelf

Artikel 6-  Gemeentelijke vertegenwoordiging

Dit artikel spreekt voor zichzelf

Artikel 7 – Overleg tussen bestuur en cliëntenraad

Het bestuur wordt vertegenwoordigd door een delegatie. Deze bestaat minimaal uit de wethouder sociale zaken en de directeur/bestuurder van de Stichting Patijnenburg. Deze laatste is door de gemeente Westland aangesteld. Beleidsvoorstellen op het gebied van de Wsw worden door de gemeente en Patijnenburg gezamenlijk voorbereid.

Artikel 8 – Taken van de cliëntenraad

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 9 – Werkwijze cliëntenraad

Vanuit het Rijk werden pilots gehouden ten aanzien van het instellen en functioneren van de cliëntenraad Wsw. De gemeente wordt op basis van deze pilots geadviseerd in het opzetten van een cliëntenraad en de raad wordt bij het functioneren gecoached door de VCP (Versteking Cliënten Positie). Conform de door de raad vastgesteld Visienota Wsw kiest de gemeente Westland er voor de planning van de Versterking Cliënten Positie (VCP) hierin te volgen. Lid 3 geeft aan dat de cliëntenraad in overleg kan treden met de cliëntenraad Wwb en de WMO-raad

Artikel 10 -  Informatievoorziening/secretariaat

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 11 – Faciliteren

De leden ontvangen een onkostenvergoeding van € 20,-- per vergadering tot een maximum van € 20,-- per maand. Dit komt overeen met de vergoeding die de leden van de cliëntenraad WWB en WMO-raad ontvangen. Voor de facilitering van de cliëntenraad wordt een bedrag van € 5000,-- per jaar begroot. Dit bedrag komt overeen met het budget cliëntenraad WWB.

Artikel 12 – Wijziging en intrekking

Dit artikel spreekt voor zich

Artikel 13 – Onvoorziene situaties

Dit artikel spreekt voor zich

Artikel 14 Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich