Regeling vervallen per 03-07-2014

Nadere regels terrassenbeleid 2012

Geldend van 24-02-2012 t/m 02-07-2014

Intitulé

Nadere regels terrassenbeleid 2012

Nummer: 2012-006241\Intern

NADERE REGELS TERRASSEN

GEMEENTE WESTSTELLINGWERF

2012

1. Inleiding

Terrassen dragen bij aan het verlevendigen van het straatbeeld en kunnen het verblijf in de openbare ruimte aantrekkelijker maken. Daarnaast kan de exploitatie van een terras voor horecaondernemers een belangrijke bron van inkomsten opleveren.

Voor het bedrijfsmatig exploiteren van terrassen is een vergunning in het kader van Drank- en Horecavergunning benodigd. Het maakt geen verschil of een terras bijvoorbeeld op eigen terrein is gesitueerd. Is een terras voor klanten en overig publiek toegankelijk dan moet de exploitant beschikken over een vergunning. Dit geldt ook voor een terras dat op een afgesloten terrein ligt, omdat een terras nu eenmaal deel uitmaakt van het horecabedrijf.

Een terras is een – buiten de besloten ruimte van een “openbare inrichting” liggend – gedeelte waar sta- of zitgelegenheid wordt geboden en tegen betaling een consumptie kan worden genuttigd.

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV), artikel 2:10, lid 2 biedt het bevoegde bestuursorgaan de mogelijkheid om nadere regels op te stellen voor het exploiteren van een terras en uitstalling.

Deze nadere regels zijn van toepassing op de gehele gemeente Weststellingwerf en zijn alleen van toepassing op het exploiteren van terrassen in de gemeente Weststellingwerf.

Het Centrumplein in Wolvega is heringericht. Er is een centraal gelegen terraseiland gerealiseerd.

Dit heeft tot gevolg dat er op het Centrumplein geen terrassen meer aan de gevel mogen worden gesitueerd. Voor het terraseiland zullen nadere voorwaarden worden opgenomen.

Middels bijgevoegd kaartje wordt het Centrumplein afgebakend.

2. Wettelijke grondslag van het terrassenbeleid

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt juridisch omschreven wat wordt verstaan onder begrippen als “openbare inrichting” en terras.

Artikel 2:10 Het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan

  • 1.

    Het is verboden de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, als:

    • a.

      het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

    • b.

      het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

  • 2.

    Het bevoegd bestuursorgaan kan in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels stellen ten aanzien van terrassen en uitstallingen.

  • 3.

    Het bevoegd bestuursorgaan kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.

Artikel 2:27 Begripsomschrijvingen

In deze afdeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    openbare inrichting: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden verstrekt of bereid. Onder een openbare inrichting wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Onder openbare inrichting wordt tevens verstaan een bij deze inrichting behorend terras en andere aanhorigheden;

  • 2.

    terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.

3. Algemene uitgangspunten

3.0 Algemeen

  • 1.

    Een terras maakt deel uit van een horecagelegenheid. Een horecagelegenheid waar de handel in en het gebruik van softdrugs plaatsvindt (coffeeshop) mag geen terras exploiteren.

  • 2.

    Bij ongewijzigde omstandigheden hoeft een terrasvergunning niet ieder jaar opnieuw worden aangevraagd.

  • 3.

    De exploitatie van een terras is toegestaan gedurende het tijdvak tussen 1 maart en 1 oktober van het kalenderjaar (terrasseizoen). Buiten dit tijdvak moet de openbare ruimte vrij worden gehouden van terrasmeubilair en dergelijke.

  • 4.

    Om overlast te voorkomen aan bewoners of gebruikers van percelen in de omgeving mag het terras alleen worden opengesteld tussen 09.00 en 23.00 uur. Om 23.00 uur gaat in het algemeen gesproken de nachtrustperiode in.

  • 5.

    De burgemeester kan aanwijzingen geven in het belang van de openbare orde of de zorg voor de woonomgeving, met het oog op een tijdelijke beperkte openstelling van een terras in verband met een bijzondere gebeurtenis of evenement (bijvoorbeeld een herdenkingsplechtigheid).

  • 6.

    Het is verboden op terrassen mechanisch versterkte muziek af te spelen.

  • 7.

    Het is niet toegestaan een (mobiel of permanent) tappunt op het terras te gebruiken. Bij een evenement of bijzondere incidentele activiteit is dit verbod niet van toepassing.

  • 8.

    Voor de exploitatie van terrassen op het Centrumplein te Wolvega worden naast bovenstaande voorwaarden ook separaat aanvullende voorwaarden opgenomen.

3.1 Situering

    • 1.

      Bij de beoordeling van aanvragen om een terrasvergunning houdt de burgemeester rekening met de verkeerssituatie ter plaatse, de intensiteit van het verkeer op de rijbaan, de beschikbare ruimte en de gebruiksmogelijkheden die zich lenen voor de exploitatie van het terras.

    • 2.

      In de gebruikelijke situatie spiegelt een terras zich aan het front van de gevel van het horecabedrijf of sluit daarop direct aan (gevelterras).

    • 3.

      Een terras kan zich bevinden op een onbebouwde ruimte gelegen:

      • a.

        direct naast het horecabedrijf; of

      • b.

        op een locatie behorend bij een direct naast het horecabedrijf gelegen gebouw.

    In deze situatie wordt een terrasvergunning afhankelijk gesteld van overlegging van een schriftelijke verklaring van rechthebbenden op de onbebouwde ruimte als hier bedoeld, waaruit blijkt dat tegen de exploitatie van het terras geen ernstige bezwaren bestaan.

    • 4.

      Een terras kan zich bevinden aan de rijbaanzijde van het trottoir of op een nader te markeren locatie in een plein waaraan het horecabedrijf is gevestigd (terras eiland).

    • 5.

      Een terras aan de overzijde van de rijbaan is toelaatbaar, onder de voorwaarde dat de ruimte grenzend aan het terras onbebouwd is (terraseiland).

    • 6.

      De burgemeester kan ter plaatse markeringen laten aanbrengen om daarmee de plaats en omvang vast te leggen van elk terras waarvoor vergunning is of wordt verleend.

3. 2 Begrenzing en afmetingen

    • 1.

      De begrenzingen en afmetingen van een terras worden per situatie bepaald. Daarbij wordt gelet op de bereikbaarheid door brandweer en hulpdiensten, de diepte vanaf de gevel gemeten en de overblijvende vrije doorloopruimte.

    • 2.

      De situering en het gebruik van het terras mogen niet zodanig zijn dat daardoor de toegang wordt belemmerd tot in gebruik zijnde (gedeelten van) gebouwen, of openbare ruimten. . (Nood)uitgangen dienen altijd te worden vrijgehouden van obstakels.

    • 3.

      Bij een trottoir met een breedte van 4 meter of minder moet ten minste 2 meter vrije doorloop ruimte overblijven.

    • 4.

      Bij een trottoir met een breedte van meer dan 4 meter moet tenminste de helft van het trottoir overblijven voor vrije doorloopruimte.

    • 5.

      Het terras mag geen grotere afmetingen hebben dan aangeduid op de tekening die bij de vergunning behoort.

    • 6.

      Indien geen trottoir aanwezig, dan wordt de breedte van het te plaatsen terras vastgelegd op 2 meter. Dit gerekend vanaf de gevel van de inrichting.

    • 7.

      Van gemeentewege kan een vaste markering in het wegdek worden aangebracht waarmee de grens van het terras wordt bepaald. Met een dergelijke vaste markering is in één oogopslag duidelijk waarneembaar of het terras binnen de vergunde afmetingen blijft.

3.3 Inrichting

    • 1.

      Bij de inrichting van terrassen wordt een doelmatige en veilige doorgang gewaarborgd voor rolstoelgebruikers en voetgangers.

    • 2.

      De inrichting van het terras mag uitsluitend bestaan uit terrasmeubilair (banken, tafels en stoelen, parasolankers met parasols).

    • 3.

      Het is niet toegestaan in de openbare weg parasolankers aan te brengen.

    • 4.

      Parasols mogen in uitgeklapte toestand de grenzen van het terras niet overschrijden.

    • 5.

      Het aanbrengen van (permanente) terrasschotten, schuttingen, bloembakken en dergelijke, al dan niet bevestigd aan de gevel, de muur van een perceel, aan straatmeubilair of bomen is verboden.

    • 6.

      Het is niet toegestaan onder een terras (losse) vlonders te gebruiken.

3.4 Opslag en onderhoud

    • 1.

      Buiten het terrasseizoen dient al het terrasmeubilair van de openbare weg te worden verwijderd. Het opstapelen van terrasmeubilair en overspannen met zeil bij wijze van opslag op de openbare weg is verboden.

    • 2.

      De exploitant dient het gedeelte van de weg waarop het terras zich bevindt na sluitingstijd schoon te (laten) maken. De kosten hiervan komen voor rekening van de exploitant.

3.5 Gevelbanken

    • 1.

      Het plaatsen van de bank direct aan de gevel van een horecabedrijf is toegestaan (gevelbank).

    • 2.

      Het plaatsen van de bank aan de gevel van een (horeca)bedrijf op het Centrumplein is verboden.

    • 3.

      Ter plaatse van de gevelbank mag het trottoir niet smaller zijn dan 2,50 meter.

    • 4.

      Een gevelbank mag niet dieper zijn dan 0,50 meter.

    • 5.

      De gevelbank moet los op de grond staan.

    • 6.

      Bij de gevelbank mogen geen tafeltjes worden bijgeplaatst, indien de overblijvende ruimte op het trottoir daardoor kleiner wordt dan 2.00 meter.

3.6 Centrumplein te Wolvega

    • 1.

      Het is verboden om op het Centrumplein te Wolvega in het kader van de verkeersveiligheid terrassen te situeren aan de gevel van de aanwezige panden.

    • 2.

      Terrassen op het Centrumplein te Wolvega mogen uitstuitend worden gesitueerd op het aanwezige terraseiland.

    • 3.

      Op het terraseiland mogen uitsluitend door horecaondernemers terrassen worden geëxploiteerd.

    • 4.

      Buiten het terrasseizoen dient al het terrasmeubilair van het terraseiland te worden verwijderd. Het opstapelen van terrasmeubilair en het overspannen met zeil bij wijze van opslag op het terraseiland is verboden.

    • 5.

      Bij de inrichting van het terraseiland wordt een doelmatige en veilige doorgang gewaarborgd voor rolstoelgebruikers en voetgangers.

    • 6.

      De inrichting van het terraseiland mag uitsluitend bestaan uit terrasmeubilair (banken, tafels en stoelen, parasolankers met parasols).

    • 7.

      Parasols mogen in uitgeklapte toestand de grenzen van het terraseiland niet overschrijden.

    • 8.

      Het is niet toegestaan om op het terraseiland (losse) vlonders te gebruiken.

    • 9.

      Bijlage I bij deze nadere regels geven de grenzen weer waarbinnen bovengenoemde voorwaarden met betrekking tot het Centrumplein van toepassing zijn.

4. Vergunningvoorwaarden

    • 1.

      Het is verboden zonder vergunning van de gemeente graafwerk te verrichten of de verharding op te breken.

    • 2.

      Als zich onder het terras en/of terraseiland kabels, leidingen, of rioleringen bevinden, die moeten worden gerepareerd, aangelegd of waaraan noodzakelijke werkzaamheden moeten worden verricht, dient het terras op eerste aanzegging van de rechthebbenden onmiddellijk te worden ontruimd en daarbij al het aanwezige terrasmeubilair te worden verwijderd op kosten van de vergunninghouder.

    • 3.

      Als met het oog op het uitvoeren van openbare werken of om andere redenen (bijvoorbeeld calamiteiten) verwijdering van het terras noodzakelijk is, moet exploitant hieraan terstond, of zo spoedig mogelijk gevolg geven, doch uiterlijk binnen 24 uur op eerste aanzegging van of namens de burgemeester.

    • 4.

      Het terras en/of het terraseiland en de onmiddellijke omgeving ervan dienen dagelijks van afval te worden gereinigd.

    • 5.

      Terrasmeubilair dat tijdens het terrasseizoen buiten staat - tijdens de uren dat het terras niet wordt geëxploiteerd - dient (gedeeltelijk) te zijn opgestapeld en te zijn verankerd.

    • 6.

      De bevelen van de politie, gegeven het belang van de openbare orde, de verkeersvrijheid of verkeersveiligheid dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

    • 7.

      De vergunninghouder dient er redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeente of derden schade lijden als gevolg van het gebruik van de vergunning.

5. Controle en handhaving

    • 1.

      Het team Toezicht en Handhaving van de afdeling Ruimte is belast met onder meer de controle op de naleving van deze nadere regels.

    • 2.

      Het handhaven wordt vereenvoudigd door in of op de bestrating aangebrachte markeringen die de begrenzing van het terras aanduiden.

    • 3.

      Onaangekondigd en steekproefsgewijs worden de sluitingstijden van de terrassen gecontroleerd.

    • 4.

      Bij problemen met de handhaving wordt teruggevallen op bestuurlijke sancties.

    • 5.

      De eerste stap is altijd overleg met de betreffende vergunninghouder over de geconstateerde tekortkoming en het bespreken van mogelijke maatregelen om hieraan tegemoet te komen. De afspraken worden schriftelijk bevestigd.

    • 6.

      De tweede stap leidt tot een schriftelijke aanschrijving om de geconstateerde tekortkomingen op te heffen en de waarschuwing dat het uitblijven daarvan of een volgende overtreding kan leiden tot het intrekken van de terrasvergunning.

    • 7.

      Blijven herstelmaatregelen uit of wordt opnieuw een overtreding geconstateerd dan leidt stap drie tot het daadwerkelijk intrekken van de terrasvergunning.

6. Citeertitel, inwerkingtreding en vaststelling

    • 1.

      Deze notitie kan worden aangehaald als “Nadere regels Terrassenbeleid 2012”

    • 2.

      Deze nadere regels treden in werking op de tweede dag na bekendmaking.

    Aldus vastgesteld te Wolvega op 6 februari 2012,

    Burgemeester en wethouders van Weststellingwerf,

    de secretaris, de burgemeester,