Regeling vervallen per 09-04-2015

Verordening op de rekenkamercommissie 2014

Geldend van 17-06-2014 t/m 08-04-2015

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie 2014

De raad van de gemeente Weststellingwerf;

gelezen het voorstel van het presidium;

gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

b e s l u i t

de navolgende Verordening op de rekenkamercommissie 2014 vast te stellen:

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Weststellingwerf;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf.

HOOFDSTUK 2 TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE COMMISSIE

Artikel 2 Commissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De commissie verricht primair onderzoek naar structurele processen.

  • 3. De commissie stelt elk jaar voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

  • 4. De commissie bestaat uit vijf leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad bemoemt vier leden uit zijn midden, bij voorkeur twee van de coalitie en twee van de oppositie, en een externe voorzitter. De externe voorzitter maakt geen deel uit van de raad of het college.

  • 2. De leden van de commissie die tevens raadsleden zijn, worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad aangewezen. De externe voorzitter wordt voor een periode van vijf jaar aangewezen.

  • 3. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende raadslid op als voorzitter danwel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste raadslid in jaren.

  • 4. In afwijking van lid 3 kan de rekenkamercommissie een ander lid van commissie als plaatsvervangend voorzitter aanwijzen.

  • 5. Voorafgaand aan de benoeming van de voorzitter pleegt de raad terzake overleg met de raadsleden uit de bestaande commissie.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.

Artikel 5 Eed, verklaring en belofte

Ten aanzien van de externe voorzitter is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

  • 1. De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-actief.

  • 2. Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van commissielid te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van de externe voorzitter eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien de raad het vertrouwen in de voorzitter opzegt;

    • f.

      indien de commissie door de raad wordt opgeheven.

  • 4. De voorzitter van de commissie kan door de raad worden ontslagen wanneer hij/zij door ziekte, gebreken of om andere redenen blijvend ongeschikt is zijn/haar functie te vervullen.

Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter van de commissie

  • 1. De voorzitter ontvangt een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie krachtens de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2014.

  • 2. De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de commissie.

Artikel 8 Budget

  • 1.

    De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de externe voorzitter;

    • b.

      de vergoedingen aan de secretaris;

    • c.

      externe deskundigen die door de commissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De commissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

HOOFDSTUK 3 WERKWIJZE COMMISSIE

Artikel 9 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De commissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad wenst te voldoen, zal zij het verzoek gemotiveerd afwijzen.

Artikel 11 Werkwijze

  • 1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4. De commissie vergadert zo veel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5. De commissie vergadert in beslotenheid; haar rapporten zijn openbaar.

  • 6. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen. Rechtstreeks onder verantwoordelijkheid van de raad en/of het college werkzame personen worden niet belast met de uitvoering van het onderzoek.

  • 8. De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 12 Geheimhouding

  • 1.

    Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 2.

    De geheimhouding wordt door allen die van de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de commissie haar opheft.

HOOFDSTUK 4 ONDERSTEUNING COMMISSIE

Artikel 13 Secretaris

  • 1.

    De commissie benoemt zelf haar secretaris.

  • 2.

    De als secretaris benoemde persoon is niet anderszins, direct of indirect, werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college of de raad.

  • 3.

    De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 4.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 5.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

  • 6.

    Het ten aanzien van de voorzitter bepaalde in artikel 6, lid 3 en 4, is gelijkelijk van toepassing op de secretaris, met dien verstande dat voor raad wordt gelezen commissie en voor het lidmaatschap wordt gelezen de ondersteuning.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 14 Voorziening

In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie de gemeenteraad gehoord.

Artikel 15 Intrekking oude verordening

De Verordening op de rekenkamercommissie, vastgesteld op 19 december 2005, wordt ingetrokken.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamercommissie 2014.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 juni 2014,

de griffier, de voorzitter,