Boeteverordening Wet inburgering nieuwkomers 2004

Geldend van 01-01-2005 t/m heden

Intitulé

Boeteverordening Wet inburgering nieuwkomers 2004

 

Wolvega 14 september 2004.Voorstelnummer 2004/63.De gemeenteraadAgendapunt 17.                      Onderwerpvaststelling van de Boeteverordening Wet inburgering nieuwkomers 2004.

Artikel 1

AanleidingDe invoering van de Wet werk en bijstand (WWB) heeft ook effect op andere wet- en regelgeving. Door het in de toekomst vervallen van het Boete- en Maatregelenbesluit ABW, IOAW en IOAZ zijn wij namelijk genoodzaakt om een maatregelenverordening vast te stellen voor die situaties dat WWB-klanten onvoldoende medewerking verlenen aan bijvoorbeeld een traject gericht op arbeidsinschakeling of de informatieplicht schenden of zelfs fraude plegen. Met toepassing van het boetebesluit worden tevens tot heden personen die onvoldoende of geen medewerking verlenen aan het (verplichte) inburgeringstraject in het kader van de Wet inburgering nieuwkomers (WIN) gesanctioneerd. Met andere woorden door het vervallen van het boetebesluit moeten wij ook regels vaststellen om een instrument te behouden om inburgeraars te corrigeren bij onvoldoende medewerking.Samenwerking.De gemeenten Ooststellingwerf, Skarsterlân, Heerenveen en Weststellingwerf hebben voor de implementatie van de Wet werk en bijstand (WWB) de intentie naar elkaar uitgesproken om in ieder geval op beleidsniveau samen op te trekken en waar mogelijk dezelfde verordeningen vast te stellen. Op 18 november 2003 is de Kadernota WWB van de samenwerkende gemeenten door het college van de gemeente Weststellingwerf akkoord bevonden. Een logisch gevolg was derhalve dat ook het ontwerpen van de Boeteverordening Wet inburgering nieuwkomers gezamenlijk is opgepakt.Boeteverordening Wet inburgering nieuwkomersEen pragmatische oplossing voor het verdwijnen van het huidige sanctie-instrument zou zijn om een aparte paragraaf op te nemen in de maatregelenverordening WWB. Een inburgeringstraject zou dan kunnen worden aangemerkt als een reïntegratietraject en dientengevolge qua sanctiebeleid gelijk gesteld kunnen worden. Op zich niet onlogisch, want een van de vereisten om een plekje op de arbeidsmarkt te bemachtigen is toch een minimale beheersing van de Nederlandse taal. Deze constructie maakt overigens direct duidelijk dat "inburgeren" op gespannen voet kan staan met het uitgangspunt van de WWB, namelijk "werk boven inkomen". Anderzijds is deelnemen aan de Nederlandse maatschappij in de vorm van werken, een van de manieren om te integreren. Derhalve is de laatste jaren de tendens ontstaan om aan inburgeraars duale trajecten aan te bieden. De doelgroep van de WIN is echter niet gelijk aan die van de WWB, doordat ook mensen met een inkomen (ver) boven het sociaal minimum onder de reikwijdte van de regeling vallen. Hierdoor zijn wij genoodzaakt een sanctiemiddel te creëren - de boete - juist voor die categorie mensen waarmee de gemeente niet een directe rechtsverhouding heeft. Voorgaande pleit dus juist wel voor een aparte verordening. Overigens is in de nu voorliggende verordening zo veel mogelijk aansluiting gezocht bij de systematiek van de ook vast te stellen maatregelenverordening (denk aan de hoogtes van de sancties).CliëntenparticipatieOp 4 juni 2004 is de Boeteverordening Wet inburgering nieuwkomers besproken met de leden van het Platform Uitkeringsgerechtigden Weststellingwerf (PUW). Het PUW heeft ingestemd met de verordening zoals deze nu voor u ligt.Wij stellen u voor om:1. vast te stellen van de Boeteverordening Wet inburgering nieuwkomers 2004;2. datum inwerkingtreding: 1 januari 2005.De commissie samenlevingszaken is terzake gehoord.

Ondertekening

Burgemeester en Wethouders van Weststellingwerf,de secretaris,                                        de burgemeester,VAN MAURIK.                                         HEITE.