Regeling vervallen per 23-06-2020

Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen

Geldend van 23-02-2012 t/m 22-06-2020

Intitulé

Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen

De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Wijchen;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

Besluiten:

Vast te stellen de ‘Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen’

luidende als volgt:

Deze regeling omvat:

ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    klacht: een uiting van onvrede over een gedraging van een bestuursorgaan, leden daarvan (uitgezonderd leden van de gemeenteraad) en personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, in de uitoefening van hun functie.

  • 2.

    bestuursorgaan:

    • a.

      de gemeenteraad;

    • b.

      het college van burgemeester en wethouders;

    • c.

      de burgemeester;

    • d.

      een commissie waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester zijn toegekend.

  • 3.

    medewerker: de persoon die onder verantwoordelijkheid van een van de bestuursorganen van de gemeente werkzaam is.

  • 4.

    gemeentelijke ombudsman: de persoon, die in deze functie door de gemeenteraad is benoemd.

  • 5.

    gedraging: de gedraging zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 6.

    klager: de persoon zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 7.

    klachtencoördinator: de door het college aangewezen persoon die is belast met de procedurele bewaking en de administratieve afwerking van een klacht.

  • 8.

    klachtbehandelaar: de persoon die is belast met de behandeling van de klacht.

Artikel 2 Indiening van een klacht

  • 1.

    Klachten kunnen mondeling en schriftelijk worden ingediend.

  • 2.

    Op verzoek van klager kan de klachtencoördinator behulpzaam zijn bij het op schrift stellen van de klacht.

A INTERNE KLACHTENREGELING

Artikel 3 De klachtencoördinator

Deze functionaris heeft als taak:

  • a.

    het registreren van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid;

  • b.

    het zo spoedig mogelijk doorzenden van de ingekomen klacht ter behandeling aan de klachtbehandelaar en het tegelijkertijd zenden van een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd;

  • c.

    het zenden van een ontvangstbevestiging direct na ontvangst van de klacht. In de ontvangstbevestiging wordt vermeld hoe de verdere behandeling van de klacht zal verlopen;

  • d.

    het bewaken van de voortgang van de klachtbehandeling en het, zo nodig, daarover rapporteren aan de klachtbehandelaar;

  • e.

    het opstellen van het jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling.

Artikel 4 De klachtbehandeling

1. De bestuursorganen, elk voor zover hun bevoegdheden betreffend, machtigen de klachtbehandelaar om de klachten te behandelen.

2. Als klachtbehandelaar worden aangewezen:

omtrent gedragingen van

klachtbehandelaar

a. medewerker

secretaris/ directeur/ griffier

b. griffier

burgemeester

c. secretaris/directeur/ambtenaar met geattribueerde bevoegdheden

college van burgemeester en wethouders

d. wethouder

college van burgemeester en wethouders

e. burgemeester

burgemeester

f. burgemeester en wethouders

college van burgemeester en wethouders

g. gemeenteraad

gemeenteraad

3. De behandeling door de klachtbehandelaar van de klachten als bedoeld in het tweede lid onder c tot en met g beperkt zich tot het vaststellen van de bevindingen van het onderzoek, het geven van een oordeel daarover en over de eventuele conclusies die daaraan verbonden worden. De overige taken samenhangend met de behandeling van een klacht liggen in handen van de gemeentesecretaris/directeur respectievelijk de griffier.

4. De klacht wordt vertrouwelijk behandeld door de klachtbehandelaar.

Artikel 5 Jaarverslag

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders ontvangt jaarlijks van de klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, van de aard van de klachten, van de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen.

  • 2.

    Dit jaarverslag (zonder vermelding van persoonlijke gegevens) is openbaar en wordt ook ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.

B. EXTERNE KLACHTENREGELING/ VOORZIENING

Artikel 6 Gemeentelijke ombudsman

  • 1.

    Er is een gemeentelijke ombudsman voor de gemeente Wijchen.

  • 2.

    De gemeenteraad besluit ten minste zes maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van de gemeentelijke ombudsman en diens plaatsvervanger.

Artikel 7 Onverenigbare betrekkingen

In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:

  • a.

    de burgemeester;

  • b.

    degenen die lid zijn van een van de in artikel 1, lid 2 genoemde organen of van overige gemeentelijke commissies;

  • c.

    personen zoals bedoeld in artikel 1, lid 3;

  • d.

    bestuurders en personeelsleden van enig publiekrechtelijk of privaatrechtelijk samenwerkingsverband waarin de gemeente Wijchen deelneemt;

  • e.

    degenen, die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders, de functionele raadscommissie gehoord.

Artikel 8 Rechtspositie

De rechtspositieregelingen, die op medewerkers in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de gemeentelijke ombudsman.

Artikel 9 Werkinstructie

Voor zover de gemeentelijke ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.

Artikel 10 Ontvangstbevestiging en toezenden verzoekschrift

  • 1.

    De gemeentelijke ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2.

    Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 Awb instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.

Artikel 11 Jaarverslag

De gemeentelijke ombudsman brengt jaarlijks een schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden aan de gemeenteraad.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking. Op die datum wordt de Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen, vastgesteld op 2 juni 2009 ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 februari 2012.
De griffier, De voorzitter,
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders;
De secretaris, De burgemeester,
Aldus besloten door de burgemeester;
Burgemeester,