Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR136558
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR136558/1
Regeling vervallen per 23-06-2020
Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen
Geldend van 23-02-2012 t/m 22-06-2020
Intitulé
Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente WijchenDe gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Wijchen;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Besluiten:
Vast te stellen de ‘Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen’
luidende als volgt:
Deze regeling omvat:
- A.
de interne klachtenregeling, gebaseerd op hoofdstuk 9 titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- B.
de externe klachtenregeling (ombudsvoorziening), gebaseerd op Hoofdstuk IV c Gemeentewet en hoofdstuk 9 titel 9.2 Awb.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
klacht: een uiting van onvrede over een gedraging van een bestuursorgaan, leden daarvan (uitgezonderd leden van de gemeenteraad) en personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, in de uitoefening van hun functie.
- 2.
bestuursorgaan:
- a.
de gemeenteraad;
- b.
het college van burgemeester en wethouders;
- c.
de burgemeester;
- d.
een commissie waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester zijn toegekend.
- a.
- 3.
medewerker: de persoon die onder verantwoordelijkheid van een van de bestuursorganen van de gemeente werkzaam is.
- 4.
gemeentelijke ombudsman: de persoon, die in deze functie door de gemeenteraad is benoemd.
- 5.
gedraging: de gedraging zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
- 6.
klager: de persoon zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
- 7.
klachtencoördinator: de door het college aangewezen persoon die is belast met de procedurele bewaking en de administratieve afwerking van een klacht.
- 8.
klachtbehandelaar: de persoon die is belast met de behandeling van de klacht.
Artikel 2 Indiening van een klacht
- 1.
Klachten kunnen mondeling en schriftelijk worden ingediend.
- 2.
Op verzoek van klager kan de klachtencoördinator behulpzaam zijn bij het op schrift stellen van de klacht.
A INTERNE KLACHTENREGELING
Artikel 3 De klachtencoördinator
Deze functionaris heeft als taak:
- a.
het registreren van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid;
- b.
het zo spoedig mogelijk doorzenden van de ingekomen klacht ter behandeling aan de klachtbehandelaar en het tegelijkertijd zenden van een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd;
- c.
het zenden van een ontvangstbevestiging direct na ontvangst van de klacht. In de ontvangstbevestiging wordt vermeld hoe de verdere behandeling van de klacht zal verlopen;
- d.
het bewaken van de voortgang van de klachtbehandeling en het, zo nodig, daarover rapporteren aan de klachtbehandelaar;
- e.
het opstellen van het jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling.
Artikel 4 De klachtbehandeling
1. De bestuursorganen, elk voor zover hun bevoegdheden betreffend, machtigen de klachtbehandelaar om de klachten te behandelen.
2. Als klachtbehandelaar worden aangewezen:
omtrent gedragingen van |
klachtbehandelaar |
a. medewerker |
secretaris/ directeur/ griffier |
b. griffier |
burgemeester |
c. secretaris/directeur/ambtenaar met geattribueerde bevoegdheden |
college van burgemeester en wethouders |
d. wethouder |
college van burgemeester en wethouders |
e. burgemeester |
burgemeester |
f. burgemeester en wethouders |
college van burgemeester en wethouders |
g. gemeenteraad |
gemeenteraad |
3. De behandeling door de klachtbehandelaar van de klachten als bedoeld in het tweede lid onder c tot en met g beperkt zich tot het vaststellen van de bevindingen van het onderzoek, het geven van een oordeel daarover en over de eventuele conclusies die daaraan verbonden worden. De overige taken samenhangend met de behandeling van een klacht liggen in handen van de gemeentesecretaris/directeur respectievelijk de griffier.
4. De klacht wordt vertrouwelijk behandeld door de klachtbehandelaar.
Artikel 5 Jaarverslag
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders ontvangt jaarlijks van de klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, van de aard van de klachten, van de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen.
- 2.
Dit jaarverslag (zonder vermelding van persoonlijke gegevens) is openbaar en wordt ook ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.
B. EXTERNE KLACHTENREGELING/ VOORZIENING
Artikel 6 Gemeentelijke ombudsman
- 1.
Er is een gemeentelijke ombudsman voor de gemeente Wijchen.
- 2.
De gemeenteraad besluit ten minste zes maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van de gemeentelijke ombudsman en diens plaatsvervanger.
Artikel 7 Onverenigbare betrekkingen
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
- a.
de burgemeester;
- b.
degenen die lid zijn van een van de in artikel 1, lid 2 genoemde organen of van overige gemeentelijke commissies;
- c.
personen zoals bedoeld in artikel 1, lid 3;
- d.
bestuurders en personeelsleden van enig publiekrechtelijk of privaatrechtelijk samenwerkingsverband waarin de gemeente Wijchen deelneemt;
- e.
degenen, die het beroep van advocaat, procureur of notaris uitoefenen, behoudens vooraf verkregen toestemming van het college van burgemeester en wethouders, de functionele raadscommissie gehoord.
Artikel 8 Rechtspositie
De rechtspositieregelingen, die op medewerkers in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de gemeentelijke ombudsman.
Artikel 9 Werkinstructie
Voor zover de gemeentelijke ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.
Artikel 10 Ontvangstbevestiging en toezenden verzoekschrift
- 1.
De gemeentelijke ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.
- 2.
Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 Awb instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.
Artikel 11 Jaarverslag
De gemeentelijke ombudsman brengt jaarlijks een schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden aan de gemeenteraad.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking. Op die datum wordt de Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen, vastgesteld op 2 juni 2009 ingetrokken.
Artikel 13 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling interne en externe klachtenbehandeling gemeente Wijchen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl