Regeling vervallen per 01-01-2018

Mandaatbesluit

Geldend van 03-06-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

Mandaatbesluit

Burgemeester en wethouders van Wijchen en de

Burgemeester van Wijchen en de

Heffingsambtenaar van Wijchen;

Invorderingsambtenaar van Wijchen;

ieder voor zover het haar bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit;

Artikel 1

  • 1.

    De uitoefening van de in het bij het mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in het register genoemde stukken wordt opgedragen aan daar genoemde functionarissen behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.

  • 2.

    Onder mandaat wordt tevens verstaan volmacht of machtiging.

  • 3.

    Indien de uitoefening van de in het mandaatbesluit opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke beleids- en beheersbegroting en voorts behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.

Artikel 2

  • 1.

    Daar waar in het register wordt gesproken van medewerker of senior medewerker, zijn slechts die bevoegdheden gemandateerd voor zover hij/zij is belast met de desbetreffende taak. Hetzelfde geldt voor bevoegdheden waarvoor hij/zij is ge(vol)machtigd.

  • 2.

    In het register wordt onder medewerker of senior medewerker tevens de afdelingsmanager of een lid van de directie verstaan.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de afdelingsmanager wordt hij/zij vervangen door een afdelingsmanager van een andere afdeling of door een lid van de directie.

  • 4.

    Bij afwezigheid van een senior medewerker wordt hij/zij vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling of de door de manager van de betreffende afdeling, tenzij anders is bepaald in het register. Het eerste lid van dit artikel is in dat geval niet van toepassing.

  • 5.

    Het eerste lid van dit artikel is niet van toepassing tijdens het vertegenwoordigen van het bestuursorgaan tijdens een hoorzitting in het kader van een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep.

Artikel 3

  • 1.

    Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:

    • a.

      het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

    • b.

      het vaststellen van beleidsregels;

    • c.

      het beslissen op een bezwaarschrift of (administratief)beroepschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld;

    • d.

      het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel, tenzij dit uitdrukkeijk in het mandaatregister is vermeld;

    • e.

      (het besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen indien niet passend binnen het toegekende budget conform de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.

    • f.

      bepaalde besluiten indien dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt.

Artikel 4

  • 1.

    Indien een voorgenomen besluit meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter besluitvorming voor aan het bestuursorgaan, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.

Artikel 5

  • 1.

    In het mandaatregister is altijd sprake van afdoeningsmandaat, tenzij in het register uitdrukkelijk anders is vermeld. Afdoeningsmandaat verleent de gemandateerde tevens de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen. De ondertekening vindt op de volgende wijze plaats:

  • Met vriendelijke groet,

  • namens de burgemeester

  • (naam afdelingsmanager of medewerker)

  • (functie en afdeling)

  • Met vriendelijke groet,

  • namens burgemeester en wethouders

  • (naam afdelingsmanager of medewerker)

  • (functie en afdeling)

  • 2.

    De gemandateerde heeft niet de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen indien:

    • a.

      de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;

    • b.

      het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

    • c.

      het correspondentie betreft waarvan ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

Artikel 6

Indien in het register mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.

Artikel 7

  • 1.

    Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd.

  • 2.

    Indien een mandaat zowel in de algemene paragraaf als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdelingsparagraaf voor.

Artikel 8

De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.

Artikel 9

  • 1.

    Dit mandaatbesluit treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

  • 2.

    Het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit, vastgesteld op 4 november 2008, wordt ingetrokken.

Artikel 10

Dit besluit wordt aangehaald als `Mandaatbesluit`.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 9 oktober 2012,
Burgemeester
G.H.W. Noordewier
burgemeester
College van burgemeester en wethouders
drs. J.W.M. van der Knaap G.H.W. Noordewier
secretaris burgemeester
Heffingsambtenaar
Ton van Wezel
Manager Financiën
Invorderingsambtenaar
Ton van Wezel
Manager Financiën

TOELICHTING

ALGEMENE TOELICHTING

1. Inleiding

De Gemeentewet en andere meer specifieke wetten, zoals de Wet ruimtelijke ordening en de Wet maatschappelijke ondersteuning leggen de bevoegdheid om besluiten te nemen bij de bestuursorganen, zoals de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of bij de burgemeester. In dit mandaatbesluit wordt geregeld wie namens het bestuursorgaan bepaalde bevoegdheden uitoefent.

Onder mandaat wordt volgens artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder besluit wordt verstaan: de schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Indien er sprake is van het overlaten van het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan anderen, zoals bijvoorbeeld het aangaan van een overeenkomst, dan wordt er niet gesproken van mandaat, maar van volmacht. Indien er sprake is van het overlaten van feitelijke handelingen aan anderen, die geen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling betreffen, dan wordt gesproken van machtiging. Er kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan het voeren van algemene correspondentie. Gezien bovenstaande is ervoor gekozen dit document op te stellen als een mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit met bijbehorend register. Daar waar in dit besluit wordt gesproken van mandaat wordt daaronder ook verstaan machtiging dan wel volmacht. Het besluit wordt geciteerd als ‘mandaatbesluit’.

In alle gevallen kan het bestuursorgaan de bevoegdheden die het/hij op grond van dit register aan anderen overlaat, zelf nog blijven uitoefenen. In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden.

2. Doelstelling

Met het verlenen van mandaten wordt het volgende beoogd.

Sneller en klantvriendelijker te handelen

Als het uitoefenen van bepaalde bevoegdheden aan afdelingsmanagers en medewerkers wordt overgelaten, kunnen zij sneller en daardoor klantvriendelijker handelen. Bovendien wordt op deze manier de klanten van de gemeente duidelijkheid verschaft over welke medewerker zij als eerste aan kunnen spreken, namelijk degene die zijn handtekening onder het besluit of de correspondentie heeft gezet.

Verantwoordelijkheden te verduidelijken

Met het vastleggen van bevoegdheden in dit besluit, worden de verantwoordelijkheden binnen de organisatie vastgelegd. Zodat het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk is wie kan én moet worden aangesproken.

3. Uitgangspunten

Uitgangspunt is dat burgemeester en wethouders en de burgemeester de belangrijke en/of beleidsbepalende beslissingen zelf nemen en daarmee dus de hoofdlijnen van het beleid uitzetten. Dit is uitgewerkt in artikel 3 van het besluit.

Vervolgens worden verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neergelegd teneinde sneller en klantvriendelijker te kunnen handelen. Verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen betekent dat zoveel mogelijk bevoegdheden worden overgelaten aan de afdelingsmanager of (senior)medewerker.

Bij het overlaten van bevoegdheden aan anderen gaat het om vertrouwen. Het bestuursorgaan dat bevoegdheden aan anderen overlaat, moet ervan uit kunnen gaan dat het zelf de bevoegdheid op dezelfde wijze zou hebben gebruikt. Leidinggevenden moeten er uiteraard voor zorgen dat het in de afdeling gestelde vertrouwen niet wordt geschaad. Hiertoe dienen heldere instructies aan medewerkers te worden verschaft. Indien een medewerker twijfelt over een te nemen besluit, dient hij op tijd en vooraf te overleggen met de leidinggevende en/of portefeuillehouder.

De gemandateerde bevoegdheden zijn opgenomen in het register. Bij bepaalde mandaten zijn specifieke voorwaarden en/of beperkingen opgenomen. Indien buiten de grenzen wordt getreden van de voorwaarde/beperking, geldt er dus geen mandaat.

Ondermandaat is niet toegestaan tenzij tenzij dit in het mandaatregister is vermeld. Het bestuursorgaan beslist bij welke functie in de organisatie zij de bevoegdheid wenst neer te leggen.

Delegatie

De gemeenteraad heeft een aantal bevoegdheden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Deze zijn niet opgenomen in dit besluit, maar zijn te vinden in het register behorende bij de Delegatieverordening. De meest recente dateert van 2 februari 2012. In een aantal gevallen worden de besluiten die burgemeester en wethouders op grond van de Delegatieverordening kan nemen gemandateerd. Een voorbeeld hiervan is de beslissing op een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Het meerdere omvat het mindere

Op verschillende plaatsen in het register is er voor gekozen niet elk soort rechtshandeling in elke mogelijke variant te benoemen (dus niet: aanbod tot/sluiten van/opzeggen van/verlengen van/wijzigen van/dreigen met) want: wie het meerdere mag, mag ook het mindere. Mag een manager een leasecontract sluiten dan mag hij dit ook opzeggen. Mag een dwangsom worden opgelegd, dan mag deze ook worden ingetrokken. Staat in het register “besluiten over een vergunning” dan houdt dit niet alleen in de bevoegdheid om een vergunning te verlenen maar tevens die om een vergunning in te trekken, te weigeren, opnieuw te verlenen of te wijzigen. Besluiten over subsidies houdt naast het verlenen en vaststellen van subsidies ook het weigeren of terugvorderen ervan in.

Indien een mandaatbesluit ruim is geformuleerd dan dient dit dus ook ruim te worden uitgelegd.

Eventuele uitzonderingen op deze regel zijn in de kolom voorschriften/beperkingen vermeld, of blijken uit de redactie van het mandaat.

Rechtszekerheid

De in het register opgenomen bevoegdheden zijn ten volle gemandateerd mits voldaan wordt aan eventuele opmerkingen zoals aangegeven in de kolom voorschriften/beperkingen. Dit is in lijn met het uitgangspunt om verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te beleggen. Een regeling die aan de gemandateerde overlaat om te bepalen wat de precieze omvang van het mandaat is, is overigens in strijd met de rechtszekerheid.

De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. De instructies zijn vormvrij. Algemene instructies kunnen de vorm hebben van een beleidsregel. Ook dient de gemandateerde de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid te verschaffen. De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken. Dit moet schriftelijk gebeuren. Met deze instrumenten ontstaat een evenwicht tussen het geven van mandaat en het houden van controle op de uitvoering hiervan.

Er gelden enkele algemene uitzonderingen die zijn opgenomen in artikel 3 van het mandaatbesluit. Zo is er geen mandaat voor de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften, het vaststellen of afwijken van beleidsregels en het beslissen op een bezwaarschrift.

Ook worden uitgezonderd privaatrechtelijke besluiten welke niet passen binnen het toegekende budget. Het is in bepaalde situaties lastig te bepalen of een besluit binnen het toegekende budget past. Hoe zit het bijvoorbeeld met meerjaren overeenkomsten. Dergelijke overeenkomsten zijn daarom gemandateerd aan de manager. De budgethouder dient zich bij de uitvoering te houden aan de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen.

In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren. De bepaling dat het mandaat niet geldt wanneer dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt, blijft uiteraard behouden.

Organisatorische wijzigingen

De afgelopen jaren hebben diverse organisatorische wijzigingen plaatsgevonden. Gedacht kan worden aan de regionale samenwerking op het gebied van milieutaken en brandweer. In dit kader zijn diverse mandaatbesluiten genomen. In het register wordt een duidelijk onderscheid gemaakt naar mandaten binnen de eigen organisatie en daarbuiten.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 2, lid 1

Uit deze bepaling volgt dat een bevoegdheid alleen is gemandateerd aan de (senior)medewerker tot wiens taak deze bevoegdheid behoord. Dit betekent dat collega’s niet onderling voor elkaar mogen tekenen. Tenzij ze (natuurlijk) met dezelfde taken zijn belast. Deze beperking geldt alleen voor medewerkers en senior medewerkers. Managers of leden van de directie zijn hieraan niet gebonden.

Artikel 2, lid 2

Bij afwezigheid van een (senior) medewerker wordt hij vervangen door de afdelingsmanager of een lid van de directie.

Artikel 2, lid 3

Bij afwezigheid van een manager wordt hij vervangen door een manager van een andere afdeling. Er bestaat vast gebruik dat bepaalde afdelingen elkaar vervangen. Maar strikt genomen mag elke manager als vervanger optreden.

Artikel 2, lid 4

Bij afwezigheid van een senior medewerker kan deze worden vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling. Uiteraard mag ook de manager altijd tekenen. In het register kan worden bepaald dat deze vervangingsregeling niet geldt. Dit is bijvoorbeeld aan de orde bij verleende volmachten voor met naam genoemde senioren.

Artikel 2, lid 5

Hiermee wordt beoogd om in het kader van de zogenaamde nieuwe zaakbehandeling ter zitting een standpunt in te kunnen nemen. Zie ook hierboven onder punt 4.

Artikel 3

In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren.

Artikel 3, lid 1, onder d

Het vaststellen van beleidsregels is niet gemandateerd. Gelet hierop ligt het in de rede om besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel (conform 4.84 van de Awb) ook niet te mandateren. In het geval in een beleidsregel een hardheidsclausule is opgenomen, wordt de toepassing hiervan aangemerkt als een afwijking van de beleidsregel. Een dergelijk besluit is dus niet gemandateerd, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld.

Artikel 3, lid 1, onder e

Ook is niet gemandateerd het verrichten van privaatrechtelijk handelingen, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van een opdracht aan een derden, indien daarvoor geen budget is.

Artikel 5, lid 1

Bij mandaat kan een onderscheid worden gemaakt tussen ondertekenings- en afdoeningsmandaat.

Afdoeningsmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder bemoeienis of tussenkomst van het bestuursorgaan, inclusief de ondertekening van stukken.

Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde het besluit (slechts) ondertekent, maar waarbij het bestuursorgaan vooraf aan de hand van een ambtelijk advies zelf heeft besloten hoe te handelen. In dat geval vindt de ondertekening plaats als volgt: “Overeenkomstig door burgemeester en wethouders genomen besluit...“

Wij maken in Wijchen geen gebruik van ondertekeningsmandaat. In dit register is dan ook altijd sprake van een afdoeningsmandaat.

Artikel 5, lid 2

Het gaat hierbij om bevoegdheden die zijn gemandateerd maar waarbij het wenselijk is dat het besluit of de correspondentie door de burgemeester of het college wordt ondertekend. Bijvoorbeeld omdat dit wenselijk is vanuit oogpunt van representatie. In de hier genoemde situaties mag een besluit of correspondentie dus niet door de manager of medewerker worden getekend.

Artikel 7, lid 2

Het register bevat een paragraaf met mandaten verleend aan derden die niet tot de organisatie behoren. Daarnaast twee paragrafen (Algemeen en personele aangelegenheden) met mandaten die voor alle ambtenaren van de gemeente Wijchen gelden. Ten slotte paragrafen die zich toespitsen op de taken van bepaalde afdelingen. Indien een mandaat zowel in de algemene als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdeling voor.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING REGISTER

A 3 Crisiscommunicatiemiddelen

Op grond van het regionaal crisisplan Veiligheidsregio Gelderland-Zuid en het regionaal deelplan crisiscommunicatie worden de hier genoemde bevoegdheden gemandateerd.

A 6. t/m 13 Belastingsamenwerking met Beuningen

Deze bevoegdheden zijn bij besluit van 15 december 2009 gemandateerd aan de coördinator team belastingen/WOZ van de afdeling Financiën van de gemeente Beuningen optredende als het in de Regeling Gemeenschappelijk Belastingkantoor Beuningen bedoelde hoofd van de uitvoeringsorganisatie.

B1 Spoedmandaat              

Het gaat hierbij om situaties waarbij met spoed een beslissing door het college moet worden genomen. Een lid van het college heeft in deze situaties afdoeningsmandaat namens het college. Logischerwijs is in deze situatie geen sprake van een bevoegdheid die al is gemandateerd.

B 7 Bezwaar en beroep

Ten aanzien van de vertegenwoordiging in bezwaar en beroep ed. wordt vaker aangestuurd op finale geschilbeslechting. Dit kan betekenen dat meer dan voorheen van de vertegenwoordigend ambtenaar ter zitting een inhoudelijk standpunt wordt verwacht ter zake van alternatieven. In het mandaatregister is de vertegenwoordiging tijdens de zitting bij een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep gemandateerd. Strikt genomen heeft dit alleen betrekking op de verdediging van het besluit. Het is wenselijk dat de vertegenwoordigend ambtenaar tijdens de zitting een standpunt kan innemen ten aanzien van bevoegdheden die elders in het register tot medewerkersniveau zijn gemandateerd. Artikel 2, derde lid, staat hieraan in de weg omdat een mandaat alleen geldt voor zover de bevoegdheden tot je taak behoren. Om deze reden is aan artikel 2 een vijfde lid toegevoegd. Het mandaat strekt niet zover dat ook bevoegdheden gemandateerd aan de manager of voorbehouden aan het bestuursorgaan (zoals het afwijken van een beleidsregel) zijn gemandateerd. Om hierover tijdens de zitting een standpunt over in te kunnen nemen, dient vooraf afstemming te zijn geweest. Een alternatief kan zijn om vanuit de zittingszaal contact op te nemen met de beslissingsbevoegde.

B 20 t/m 28 Privaatrechtelijke handelingen

Een gemeente beweegt zich veelvuldig in het privaatrechtelijk verkeer. Bijvoorbeeld bij de verkoop van grond, de deelname aan een stichting of bij de inrichting van het gemeentekantoor. Privaatrechtelijke handelingen verricht niet het college maar de ‘gemeente’, zijnde een rechtspersoon.

De beslissing tot het verrichten om een privaatrechtelijke rechtshandeling neemt het college op grond van artikel 160, lid 1, onder e, van de Gemeentewet. Vervolgens moet de handeling daadwerkelijk worden verricht. Dat doet de burgemeester op grond van artikel 171 van de Gemeentewet namens de ‘gemeente’. De burgemeester kan een ondergeschikte opdragen om namens hem de handeling te verrichten.

In het mandaatregister wordt meerdermalen zowel de beslissing om een handeling te verrichten als het daadwerkelijk verrichten van de handeling gemandateerd aan managers/medewerkers. De redactie van deze bepalingen is als volgt: “..(besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke handelingen…”.

Bij gebruik van dit mandaat beslis je als medewerker namens het college om de rechtshandeling te verrichten en onderteken je de brief namens de burgemeester!

B 22 Privaatrechtelijke handelingen niet zijnde overeenkomsten

Naast het sluiten van overeenkomsten, verricht een gemeente tal van andere privaatrechtelijke handelingen. Gedacht kan worden aan het stuiten van een verjaringstermijn, een verklaring in het kader van derdenbeslag, een ingebrekestelling of het uitwinnen van bankgaranties. Voorheen waren deze privaatrechtelijke handelingen niet gemandateerd. Het is wenselijk deze handelingen wel te mandateren.

B 29 Akkoord verklaren van facturen

Deze bevoegdheid is gemandateerd tot de medewerker zijnde de budgethouder.

B 30 Aandeelhouderschap

In de Gemeentewet is bepaald dat de aandeelhoudersrol (waaronder met name het besluit hoe te stemmen in de Algemene Vergaderingen van Aandeelhouders (AVA) van BV's en NV's waarvan de gemeente aandeelhouder is) een bevoegdheid van het (gehele) college is (artikel 160, lid 1, onder e, Gemeentewet). Deze bevoegdheid moet worden onderscheiden van de uitvoering van die besluiten (door de burgemeester, artikel 171 Gemeentewet, eventueel in mandaat uit te voeren). Dit mandaat regelt dat individuele collegeleden op grond van artikel 168 Gemeentewet de mogelijkheid hebben om zelfstandig, maar conform eventuele aanwijzingen van het college, namens het college te besluiten over de door de gemeente in de AVA uit te brengen stemmen. Dit besluit kan vervolgens door hetzelfde collegelid worden uitgevoerd gelet op de machtiging op grond van artikel 171 Gemeentewet.

B 32 t/m 42 Personele aangelegenheden

In het kader van integraal management hebben managers allerlei bevoegdheden als het gaat om het personeel van zijn/haar afdeling. Deze paragraaf betreft daarom alle afdelingen. De bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerkers p&o en de manager BMO zijn opgenomen onder de afdeling BMO.

B 82 t/m 85 Kwalificatielicht Leerplichtwet

Bureau Leerplicht Nijmegen voert de kwalificatieplicht uit voor Nijmegen en de regio (waaronder Wijchen). In dat kader zijn diverse Nijmeegse leerplichtambtenaren aangewezen voor de uitvoering van de kwalificatieplicht. Tevens is bij besluit van 23 februari 2010 de bevoegdheid om besluiten te nemen in het portefeuillehouders overleg met betrekking tot de kwalificatieplicht gemandateerd aan de portefeuillehouder onderwijs.

B 85 Artikel 6 en 21 van de Leerplichtwet

Deze bepalingen hebben betrekking op de verplichting om een bepaalde kennisgeving aan het college te verstrekken. De bevoegdheid om van een dergelijke kennisgeving kennis te nemen, is gemandateerd aan de medewerker.

B 87 Wet kinderopvang

Het gaat hierbij vooral om handelingen in het kader van registratie, inspectie, toezicht en handhaving in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

B 93 t/m 95 Treasurystatuut

In het Treasurystatuut, vastgesteld door de gemeenteraad, wordt nauwgezet geregeld wie welke bevoegdheden heeft als het gaat om treasury. Conform artikel 14, tweede lid, van het Treasurystatuut wordt een en ander in de mandaatregeling vastgelegd.

B 165 Vervreemding of verkrijging van onroerende goederen

Bij besluit van 26 mei 2003 heeft de burgemeester een permanente volmacht verleend aan L.A. Kamps in zijn functie als senior beleidsmedewerker inhoudende de vertegenwoordiging in transacties die de gemeente wil aangaan ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen. De manager OW heeft dezelfde volmacht.

B 158 en 159 verhuur gemeentelijke eigendommen

Huur- of bruikleenovereenkomsten van gemeentelijke gebouwen waren voorheen, vanuit de afdeling Facilitaire Zaken, gemandateerd aan de medewerker. Deze bevoegdheid is nu ondergebracht bij de afdeling OW. Behoudens de verhuur van het kasteel en de kasteeltuin. Dit is ondergebracht bij afdeling BMO.

Mandaatregister

Vastgesteld d.d. 15 november 2016

A. Mandaat aan derden (niet tot de organisatie behorend)

 

Taken/bevoegdheden

Grondslag/bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Specifieke voorwaarden/beperkingen

 

1

Vergunningen ten behoeve bijzondere transporten.

149 Wvw

b&w

Rijksdienst voor het wegverkeer

 

2

Het inschakelen van de sirenes van het Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel (WAS) en/of het inschakelen van geluidswagens en het doorgeven van de eerste berichten aan Omroep Gelderland.

Wet veiligheids­regio’s

burgemeester

regionaal commandant van dienst / Functionaris meetplanleider

Machtiging geldt slechts in spoedeisende situaties waarbij vooraf geen overleg met de burgemeester mogelijk is.

3

Bevoegdheid tot het inzetten van de volgende crisiscommunicatiemiddelen: a. Regionale of landelijke calamiteitenwebsite; b. Twitteraccount crisisglz; c. NL-Alert; d. Calamiteitenzender Omroep Gelderland; e. Regionaal of landelijk publieksinformatienummer; f. Lokale publieksinformatiebalies; g. Instrumenten persvoorlichting

Wet veiligheids­regio’s, regionaal crisisplan & regionaal deelplan crisiscommunicatie

burgemeester

a. ACCOM (Algemeen commandant communicatie); b. ACCOM; c. ACCOM & Voorl. COPI d. ACCOM; e. ACCOM; f. ACCOM; g. ACCOM & Voorl. COPI

Met uitzondering van de communicatiedoelstel­ling ‘betekenis geven’.

4

Het geven van een verblijfsontzegging in overeenstemming met de gebieden en tijden genoemd in het ‘aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:41A van de Apv.

2:41A Apv

burgemeester

Teamchef Tweestromenland, district Gelderland-Zuid Politie Oost Nederland. Ondermandaat aan de hulpofficieren van justitie werkzaam binnen de politie Eenheid Oost Nederland indien en voor zover fungerend onder de verantwoordelijkheid van het robuuste basisteam Tweestromenland.

- Mits wordt voldaan aan de uitvoeringsinstructies zoals genoemd in de ‘Gebruiksinstructies bevoegdheden bekendmaking verblijfsontzegging. - Jaarlijks wordt een rapportage over de uitoefening van de bevoegdheid uitgebracht

5

Ondertekeningsmandaat voor een besluit tot het opleggen van een huisverbod.

Wet tijdelijk huisverbond

burgemeester

Hulpofficieren van justitie werkzaam binnen de politie Eenheid Oost Nederland.

Mits belast met de uitvoering van huisverboden.

6

Beslissingen omtrent het toepassen van de hardheidsclausule van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

63 Awr

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

7

Beslissingen omtrent kwijtschelding op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

66 Awr

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

8

Legitimatiebewijzen te verstrekken aan personen die voor de gemeente werkzaamheden verrichten in het kader van de heffing en/of invordering van de gemeentelijke belastingen, en/of bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ).

 

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

9

Gegevens te verstrekken aan de Waarderingskamer (artikel 4, tweede lid, Wet WOZ).

4 Wet WOZ

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

10

Algemene correspondentie te voeren met de Waarderingskamer.

Wet WOZ

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

11

Een geschil met een afnemer voor te leggen aan de Waarderingskamer.

11 Wet WOZ

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

12

Inlichtingen bij afnemers op te vragen op grond van de WOZ.

32 Wet WOZ

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

13

Gegevens te verzamelen, op te slaan en te verstrekken inzake onroerende zaken.

38 Wet WOZ

b&w

Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen

 

14

Benoeming en intrekking benoeming gemeentelijke lijkschouwer

4 Wet op de Lijkbezorging

b&w

Directeur publieke gezondheid GGD

Artikel 5 van de Wet op de lijkbezorging dient hierbij in acht te worden genomen.

15

Afvalstoffenheffing te innen.

Verordening reinigingsheffingen

heffingsambtenaar

Directeur van DAR Milieudiensten N.V.

Ondermandaat is toegestaan.

16

Besluiten met betrekking tot aanvraag om een noodurgentieverklaring

Art. 8 Huisvestingswet 2014, art. 2 lid 1 Huisvestingsverordening Wijchen 2016

 

 

 

17

Besluiten met betrekking tot aanvraag om een noodurgentieverklaring

Art 13 lid 1 Huisvestingswet 2014, art. 10b lid 3 Huisvestingsverordening Wijchen 2016

b&w

Urgentiecommissie woonruimteverdeling gemeente Arnhem

Ondermandaat is toegestaan.

18

Besluiten met betrekking tot een bezwaarschrift inzake een noodurgentieverklaring

 

b&w

b&w gemeente Arnhem

Ondermandaat is toegestaan, behoudens aan de Urgentiecommissie woonruimteverdeling gemeente Arnhem.

19

(Besluiten tot) het wijzigen of beëindigen van overeenkomsten in het kader van de voormalige Wet inschakeling werkzoekenden.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

Voorzitter dagelijks bestuur van de MGR Rijk van Nijmegen

 

Overige mandaten aan derden zijn opgenomen in: het Mandaatbesluit omgevingsdienst Regio Nijmegen, mandaatbesluit aan de voorzitter van het dagelijks bestuur van de Modulaire gemeenschappelijke regeling Rijk van Nijmegen en het Mandaatbesluit VRGZ.

B. Mandaat aan eigen organisatie

 

Taken/bevoegdheden

Grondslag/bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Specifieke voorwaarden/beperkingen

 

 

Algemeen (alle afdelingen)

 

 

 

 

1

Uitoefening van alle bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders aan één collegelid of meer collegeleden.

168 Gemw

b&w

leden van het college

Mits op enig moment vanwege spoedeisendheid noodzakelijk moet worden geacht en onder de voorwaarde dat achteraf verslag wordt gedaan aan het college van b&w.

2

Verstrekken van informatie en/of inlichtingen.

 

b&w/burgemeester/ heffingsambtenaar

medewerker

Uitgezonderd zijn verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 61.

3

De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. het vragen van inlichtingen aan derden; b. het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens; c. het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtlijnen; d. het doen van Btw-aangiften; e. correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen; f. het aanvragen van verleningen en vaststellingen van subsidies of andere bijdragen bij het Rijk, de provincie, of andere instellingen, en het verzorgen van de eventuele tussentijdse rapportages die hiermee samenhangen; g. het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven; h. het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen; i. beoordeling van bodemonderzoeksopzetten, bodemonderzoeken, saneringsplannen monitoringsverslagen en evaluatierapporten alsmede akoestische rapporten.

 

b&w/burgemeester/heffingsambtenaar

medewerker

 

4

Het verrichten van handelingen ter voorbereiding van beschikkingen, en het nemen van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen; b. het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten; c. het verzorgen van voorgeschreven publicatie van aanvragen; d. het horen van (derden-)belanghebbenden; e. het beleggen ven een (eventuele) hoorzitting; f. het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen; g. het verlengen van de beslistermijn; h. mededelingen in het kader van overschrijding van de beslistermijn; i. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen; j. het al dan niet bieden van inspraak op grond van de inspraakverordening; k. verzending van ontvangstbevestigingen.

a: 4:5 Awb b: 4:5 Awb c: 3.8 Wabo d: afd 4.1.2 Awb e: 3:15 Awb f: 3:15 Awb g: 3:18, 4:15 Awb; h: 3.9 Wabo; i: 4:14 Awb j: Afd 3.3 Awb

b&w/burgemeester/heffingsambtenaar

medewerker

 

5

Het afwijzen van een aanvraag na een eerdere negatieve beslissing vanwege het ontbreken van nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden (nova)

4:6 Awb

b&w/burgemeester

medewerker

 

6

Besluiten inzake de dwangsom bij niet tijdig beslissen

par 4.1.3.2 Awb

b&w/burgemeester/heffingsambtenaar

manager

 

7

Besluiten ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaar en behandeling van beroepsschriften, waaronder in ieder geval begrepen: a. het bieden van gelegenheid tot herstel van vormverzuim; b. bieden gelegenheid tot verschoning termijnoverschrijding; c. doorzending bezwaar- of beroepsschrift; d. uitnodiging voor hoorzitting/achterwege laten hoorzitting; e. mededeling ter inzage gelegde stukken en mededeling mogelijkheid tot indiening nadere stukken; f. inlichting belanghebbende die niet bij het (gescheiden) horen aanwezig is geweest; g. mededeling nieuwe feiten en horen belanghebbende daaromtrent; h. verdaging van beslissing op bezwaarschrift; i. het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep; j. vertegenwoordiging in bezwaarschriftenprocedures, beroep, hoger beroep en voorlopige voorziening.

a: 6:6 Awb b: 6:1 Awb c: 6:15 Awb d: 7:2 en 7:3 Awb e: 7:4 Awb f: 7:6 Awb g: 7:9 Awb h: 7:10 Awb

b&w/burgemeester/heffingsambtenaar

medewerker

j: zie artikel 2, lid 5 van het Mandaatbesluit.

8

Bekendmaking van besluiten en kennisgevingen van voorgenomen besluiten.

Afd 3.4, 3.6 Awb

b&w/burgemeester/heffingsambtenaar

medewerker

 

9

Alle besluiten en handelingen inzake bestuursrechtelijke geldschulden, waaronder de betalingsbeschikking, uitstel van betaling, aanmaning en invordering bij dwangbevel.

Titel 4.4 Awb

b&w/burgemeester

medewerker

 

10

Alle besluiten en handelingen inzake de Wet openbaarheid van bestuur.

Wob

b&w/burgemeester

medewerker

Uitgezonderd zijn Wob verzoeken afkomstig van de pers.(mandaat 62) en verzoeken inzake ambtenaren en bestuurders (mandaat 42A)

11

Het ondertekenen van het Besluitformulier “beperkingenbesluit” in verband met de Opiumwet.

Wkpb

b&w/burgemeester

medewerker

 

12

Het ondertekenen van het Besluitformulier “beperkingenbesluit”.

Wkpb

b&w/burgemeester

Algemeen directeur

 

13

Heffen van leges.

Legesverorden­ing

heffingsambtenaar

medewerker

 

14

Het aangaan en ondertekenen van een mediation-overeenkomst bij de start van de mediation

 

b&w/burgemeester

medewerker

 

15

Vertegenwoordiging in mediation.

 

b&w/burgemeester

medewerker

 

16

Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de manager.

 

b&w/burgemeester

manager

 

17

Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerker.

 

b&w/burgemeester

medewerker

 

18

Het behandelen van klachten op grond van de klachtenverordening.

 

b&w/burgemeester

algemeen directeur

Het mandaat omvat niet de beslissing op een klacht gericht tegen (leden van) het college en de burgemeester.

19

Aangaan van of deelnemen aan onderhandelingen omtrent subsidies op ambtelijk niveau met ministeries en/of provincie.

 

b&w

medewerker

 

20

(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van overeenkomsten (niet zijnde meerjaren overeenkomsten) met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.

21

(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van meerjaren overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

manager

Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.

22

Voor zover niet elders in dit register benoemd, (besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte met uitzondering van het aangaan van een overeenkomst en met uitzondering van besluiten als bedoeld in artikel 160, lid 2, Gemw.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.

23

Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, en dergelijke met betrekking tot gemeente-eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

 

24

Ontzegging van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en terreinen.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

manager

Ontzegging voor langere duur is voorbehouden aan algemeen directeur.

25

Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

 

26

In rekening brengen van de kosten van door de gemeente geleverde diensten en/of goederen.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

 

27

Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

 

28

Besluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen met inachtneming van het aanbestedings- en inkoopbeleid.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

manager

 

29

Het betaalbaar stellen van facturen

 

b&w/burgemeester

medewerker

 

30

Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen.

160, lid 1, onder e, 168 en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

leden van het college

Bij de uitvoering van het mandaat dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen.

31

Besluiten betreffende subsidies vallend binnen de begroting.

Titel 4.2 Awb, Algemene subsidieverordening.

b&w

medewerker

Voor subsidies hoger dan € 50.000,- op jaarbasis en voor budgetsubsidies voor meer dan twee jaren heeft enkel de manager mandaat.

31a

Besluiten op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens voor zover het gaat om:

 

b&w/burgemeester

medewerker

 

 

a. Mededeling naar aanleiding van een verzoek van betrokkenen met betrekking tot de verwerking van hem betreffende persoonsgegevens;

a. 35 Wbp

 

 

 

 

b. verzoeken tot verbetering van gegevens;

b. 36 Wbp

 

 

 

 

c. mededeling van verbetering aan derden;

c. 38 Wbp

 

 

 

 

d. verzet tegen gegevensverwerking;

d. 40 Wbp

 

 

 

 

e. melding van gegevensverwerking.

e. 27 Wbp

 

 

 

 

f. het nemen van passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

f. 13 Wbp

 
 
 

31b

Het heffen van precariobelasting.

Precarioverordening

heffingsambtenaar

medewerker

 

 

 

Personele aangelegenheden (alle afdelingen)

 

 

 

 

32

Het aanstellen van personeel binnen de formatie.

CAR-UWO, hoofdstuk 2

b&w

algemeen directeur

Het mandaat omvat niet de benoeming van managers.

33

Het verlenen van ontslag op eigen verzoek, op grond van blijvende arbeidsongeschiktheid en bij pensionering.

CAR-UWO, hoofdstuk 8

b&w

algemeen directeur

 

34

Verstrekken van een opdracht voor overwerk.

CAR-UWO, hoofdstuk 4, Regeling variabele werktijden

b&w

manager

Voor zover het de eigen afdeling betreft. Bij gladheid en piket door de opzichter.

35

De toepassing van de regeling met betrekking tot verlof waaronder in ieder geval buitengewoon verlof.

Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Regeling voor buitengewoon verlof

b&w

manager

Voor zover het de eigen afdeling betreft.

36

Het afhandelen van verzoeken tot aanpassing arbeidsduur.

Wet aanpassing arbeidsduur, CAR-UWO, hoofdstuk 2

b&w

manager

Voor zover het de eigen afdeling betreft.

37

De toepassing van de regeling variabele werktijden.

Regeling variabele werktijden

b&w

manager

Voor zover het de eigen afdeling betreft.

38

Het salaris technisch inpassen van nieuw personeel.

CAR-UWO, hoofdstuk 3, Bezoldigingsverordening

b&w

manager

Voor zover het de eigen afdeling betreft en met uitzondering van afdelingsmanagers

39

(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van tijdelijke dienstverbanden en andere vormen van tijdelijk personeel (uitzendpersoneel, detachering) binnen de formatie.

CAR-UWO, hoofdstuk 2

b&w/burgemeester

manager

Voor zover het de eigen afdeling betreft. Indien gebruik wordt gemaakt van het budget onderuitputting is vooraf toestemming nodig van de manager BMO

40

(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van overeenkomsten voor stage en werkervaringsplaatsen

Vergoedingsregeling stagiaires

b&w

manager

Voor zover het de eigen afdeling betreft.

41

De toepassing van de regeling dienstreizen gemeente Wijchen (inclusief verblijfkosten)

Regeling dienstreizen

b&w

manager

 

42

Het wijzigen van de plaatsing in een functie

CAR-UWO, Hoofdstuk 2

b&w

Algemeen directeur

 

42A

Alle besluiten en handelingen inzake de Wet openbaarheid van bestuur inzake ambtenaren en bestuurders

Wob

b&w/burgemeester

Algemeen directeur

 

 

 

Bestuurs- en Managementondersteuning (BMO)

 

 

 

 

43

De toepassing van de "Verhaalswet ongevallen ambtenaren".

 

b&w

medeweker

 

44

De toepassing van het protocol werving en selectie.

Protocol werving en selectie.

b&w

medewerker

 

45

Besluiten tot het verlenen van ouderschapsverlof op grond van CAR UWO.

Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Ouderschapsverlofregeling.

b&w

medewerker

 

46

Het toekenning van schadevergoeding op grond van de CAR UWO.

CAR-UWO, hoofdstuk 15

b&w

medewerker

In overleg met de desbetreffende manager

47

Het doen van opgaven ten behoeve van statistische informatie.

 

b&w

medewerker

 

48

Het afgeven van werkgeversverklaringen.

 

b&w

medewerker

 

49

Toepassen protocol ziekteverzuim.

Wet Poortwachter, Regeling bedrijfszorg en ziekteverzuim

b&w

medewerker

In overleg met de desbetreffende manager

50

Het verlenen van opdrachten ten behoeve van de uitvoering van het opleidingsplan en andere opleidingsactiviteiten.

 

b&w

medewerker

 

51

De uitvoering van de regeling studiefaciliteiten.

CAR-UWO, hoofdstuk 17, Studiefaciliteitenregeling, aanvullende bepalingen

b&w

medewerker

 

52

De uitvoering van de regeling verplaatsingskosten.

CAR-UWO, hoofdstuk 18, Verplaatsingskostenregeling, aanvullende bepalingen

b&w

medewerker

 

53

Het uitvoeren van het cafetariamodel.

CAR-UWO, hoofdstuk 4a, Regeling koop – verkoop uren, Regeling uitwisseling arbeidsvoorwaarden

b&w

medewerker

 

54

Het uitbetalen van een overlijdensuitkering op grond van CAR UWO.

CAR-UWO, hoofdstuk 8

b&w

medewerker

 

55

Het verlenen van voorschotten (voor de hele gemeente) in het kader van personeelsbeleid.

 

b&w

manager

 

56

Het aanvragen van een uittreksel uit het Algemeen Documentatieregister ter zake verlening van onderscheidingen

 

burgemeester

manager

 

57

Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders.

 

b&w/burgemeester

manager

 

58

Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van medewerkers die belast zijn met het inwinnen en vaststellen van de definitieve geometrie ten behoeve van de BAG.

 

b&w

manager

 

59

Bijhouden van het register gemeenschappelijke regelingen.

27, lid 1, Wgr

b&w

medewerker

 

60

Bijhouden van het delegatieregister.

Delegatieverordening

b&w

medewerker

 

61

Het verstrekken van informatie en/of inlichting aan de pers

 

b&w/burgemeester

medewerker

 

62

De afdoening van aanvragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur afkomstig van de pers.

 

b&w/burgemeester

medewerker

 

63

Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van het kasteel en de kasteeltuin.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

 

63A

Besluiten tot het toepassen van een korting op het salaris bij langdurige ziekte.

CAR-UWO, hoofdstuk 7

b&w

medewerker

 

63B

Aanwijzing van de secretaris van de commissie voor de bezwaarschriften

4 Verordening commissie bezwaarschriften en 4 Verordening commissie Participatiewet, IOAW en IOAZ.

b&w

manager

 

63C

Besluiten omtrent de aanwijzing van vergoedingen en voorzieningen in het kader van de Werkkostenregeling.

 

b&w

Algemeen directeur

 

 

 

Publiekzaken (Pub)

 

 

 

 

64

Besluiten in het kader van de Wet basisregistratie personen.

Wet BRP

b&w

medewerker

Voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat

65

Besluiten in het kader van rijbewijzen en reisdocumenten

Paspoortwet, Rijbewijzen-wet

burgemeester

medewerker

Voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat

66

Bepalen openingstijden van de burgerlijke stand ( Boek 1, titel 4, afdeling 1 artikel 16c Burgerlijk Wetboek)

Bw

b&w

manager

 

67

Besluiten in het kader van de Kieswet

Kw

b&w/ burgemeester

senior medewerker

Voor de benoeming van de leden van het hoofdstembureau heeft enkel de manager mandaat

68

Besluiten in het kader van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Rwn

burgemeester

medewerker

Voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat

69

De bevoegdheid te beslissen op verzoeken voor de aanwijzing van een trouwlocatie.

 

b&w

medewerker

Voor de afwijzing van een verzoek heeft enkel de manager mandaat

70

Benoemen Buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand naar keuze.

 

b&w

senior medewerker

 

71

Besluiten en handelingen in het kader van:

 

b&w

medewerker

Tot een maximum van € 5.000,00 bij de borgstellingen saneringskredieten en boven de € 5.000,- bij borgstellingen voor saneringskredieten heeft de manager mandaat.

 

a. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen;

a: Wmo 2015

 

 

 

 

b. Participatiewet en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen;

b: Pw

 

 

 

 

c. Regelingen op grond van het gemeentelijke minimabeleid;

 

 

 

 

 

d. Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

d. Wgs

 

 

 

 

e. Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving.

 

 

 

 

 

f. Mantelzorgurgentieverklaring;

f. Huisvestingsverordening

 

 

 

 

g. De Jeugdwet en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen.

g. Jw

 

 

 

71a

Besluiten en handelingen in het kader van:

 

b&w

medewerker

Degene die de boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn.

 

a. de Participatiewet en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen;

a: Pw

 

 

 

 

b. Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

b: IOAW

 

medewerker

 

 

c. Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

c: IOAZ

 

 

 

 

d. Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;

d: Bbz2004

 

 

 

 

e. Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving.

e: Fraudewet

 

 

 

 

f. Boetebesluit sociale zekerheidswetten

 

 

 

 

 

g. aanvragen individuele inkomenstoeslag

g: Pw, Verordening inkomens toeslag gemeente Wijchen en

 

 

 

 

h. aanvragen individuele studietoeslag

h: Pw, Vo individuele studietoeslag gemeente Wijchen en

 

 

 

 

i.Mantelzorgurgentieverklaring.

i:Huisvestingsverordening

 

 

 

72

Besluiten inzake de regeling gehandicaptenparkeerkaarten en –plaatsen.

12 BABW

b&w

medewerker

 

73

Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen

 

b&w/burgemeester

manager

 

74

Afhandeling van ‘onbeheerde zaken’ kleine voorwerpen

160 Gemw

b&w/burgemeester

manager

 

74a

Besluiten en handelingen in het kader van het mandaat van de Sociale Verzekeringsbank, inhoudende:

 

b&w

medewerker

 

 

a. Op verzoek van degene aan wie een PGB is toegekend verrichten van een of meer betalingen ten laste van een door het college toegekend eenmalig PGB aan de derde die op die betaling aanspraak heeft wegens levering aan de PGB-houder van zaken of diensten waarvoor dat eenmalig PGB is verstrekt.

 

 

 

 

 

b. Besluiten tot betaling dan wel weigering daarvan in het kader van eenmalig PGB.

 

 

 

 

 

c. Het beheer van eenmalige PGB’s voor zover dat beheer door de wet aan de SVB is opgedragen.

 

 

 

 

74b

Verwerking persoonsgegevens i.h.k.v. de gemeentelijke toegang

Art. 7.4.1, tweede lid, Jeugdwet

b&w

Medewerker

 

74c

Verwerking persoonsgegevens t.b.v. het treffen van een individuele voorziening

Art. 7.4.1, tweede lid, Jeugdwet

b&w

Medewerker

 

74d

Verwerking persoonsgegevens i.h.k.v. het doen van meldingen aan de raad voor de kinderbescherming

Art. 1:240 BW

b&w

Medewerker

 

74e

Verwerking persoonsgegevens t.b.v. de financiering van de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen

Art. 8, onder e Wbp

b&w

medewerker

 

74f

Verwerking persoonsgegevens i.h.k.v. het uitvoeren van jeugdreclassering

Art. 7.3.8 Jeugdwet resp. art. 8, onder e, Wbp

b&w

medewerker

 

74g

Verwerking persoonsgegevens t.b.v. de afhandeling van facturen.

Art. 2.3 en 2.4 Jeugdwet

b&w

medewerker

 

74h

Verstrekking persoonsgegevens i.h.k.v. de gemeentelijke toegang aan de jeugdhulpverlener of de hulpverlener in de zin van de WGBO

Art. 8, onder e, Wbp en art. 2.3 en 7.4.1 Jeugdwet

b&w

Medewerker

 

74i

Verstrekking persoonsgegevens i.h.k.v. de gemeentelijke toegang aan het AMHK

Art. 5.2.1 Wmo 2015

b&w

Medewerker

 

74j

Verstrekking persoonsgegevens i.h.k.v. het doen van meldingen aan de Raad voor de kinderbescherming

Art. 8, onder, art. 21, eerste lid, onder a, Wbp en art. 2.4 Jeugdwet, art 1:240 BW

b&w

Medewerker

 

74k

Verwerking persoonsgegevens i.h.k.v. de Wmo 2015

Art. 5.1.1 Wmo 2015

b&w

Medewerker

 

74l

Verstrekking van persoonsgegevens i.h.k.v. de Wmo 2015

Art. 5.2.1 Wmo 2015

b&w

Medewerker

 

 

 

Samenleving (Sam)

 
 
 
 

75

Besluiten en handelingen in het kader van:

 

b&w

medewerker

Degene die de boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn.

 

a. besluiten en handelingen in het kader van de Jeugdwet

a: Jw

 

 

 

 

b. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen;

b: Wmo 2015

 

 

 

75a

Besluiten en handelingen in het kader van het mandaat van de Sociale Verzekeringsbank, inhoudende:

 

b&w

medewerker

 

 

a. Op verzoek van degene aan wie een PGB is toegekend verrichten van een of meer betalingen ten laste van een door het college toegekend eenmalig PGB aan de derde die op die betaling aanspraak heeft wegens levering aan de PGB-houder van zaken of diensten waarvoor dat eenmalig PGB is verstrekt.

 

 

 

 

 

b. Besluiten tot betaling dan wel weigering daarvan in het kader van eenmalig PGB.

 

 

 

 

 

c. Het beheer van eenmalige PGB’s voor zover dat beheer door de wet aan de SVB is opgedragen.

 

 

 

 

76

Besluiten en handelingen in het kader van de Wet inburgering en Verordening inburgering

Wet inburgering; Verordening inburgering

b&w

medewerker

Degene die de boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn.

77

Het tot stand brengen van trajectplannen en het sluiten van trajectovereenkomsten met klanten.

Pw

b&w

medewerker

 

78

Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen.

 

b&w/burgemeester

manager

 

79

Schriftelijke uitwisseling standpunten in verhaal- en terugvordering procedures.

 

b&w

medewerker

 

80

Besluiten op grond van de vigerende Verordening Leerlingenvervoer gemeente Wijchen.

Verordening Leerlingenver-voer

b&w

medewerker

 

81

Het toepassen van de hardheidsclausule op grond van de vigerende Verordening Leerlingenvervoer.

Verordening Leerlingenver-voer

b&w

manager

 

82

Besluiten op grond van artikel 3a, 3b en15 van de Leerplichtwet.

3a, 3b, 15 LPW

b&w

leerplichtambtenaar

 

83

De bevoegdheden genoemd in artikelen 18 en 19 van de Leerplichtwet.

18, 19 LPW

b&w

medewerker

 

84

Besluiten in het Portefeuillehoudersoverleg Onderwijs & Jeugd met betrekking tot de kwalificatieplicht.

LPW

b&w

portefeuillehouder onderwijs

 

85

De bevoegdheden genoemd in artikelen 6 en 21 van de Leerplichtwet.

6, 21 LPW

b&w

medewerker

 

86

Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs

b&w

medewerker

Met uitzondering van het vaststellen van het bekostigingsplafond en het programma van overzicht.

87

Besluiten en handelingen in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

b&w

medewerker

 

88

Besluiten omtrent de machtiging van medewerkers en/of niet-ondergeschikten om via de Collectieve opdrachtrouteervoorziening berichten te versturen en notificaties te ontvangen waaronder in ieder geval ook begrepen het indienen van verzoeken tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming en het afhandelen van zorgmeldingen.

2.4 lid 1 Jeugdwet

b&w

manager

De uitoefening van de machtiging geschiedt met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkersovereenkomst. Bij mandaat aan niet-ondergeschikten is ondermandaat toegestaan.

 

 

Financiën, informatisering en automatisering (FIA)

 

 

 

 

89

Het (besluiten tot het) erkennen van en afwijzen van aansprakelijkheid van de gemeente en het toekennen van de schadevergoeding.

 

b&w/burgemeester

manager

Tot een maximum van € 50.000,-.

90

Het (besluiten tot het) aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schade.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

manager

Tot een maximum van € 50.000,-.

91

Het melden van een aansprakelijkheid bij de verzekering.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

medewerker

 

92

Het buiten de invordering stellen van vorderingen.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w

manager

 

93

Besluiten en handelingen waarvoor op grond van het Treasurystatuut de manager financiën verantwoordelijk is.

Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut

b&w/burgemeester

manager

 

94

Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerker van financiën belast met Treasury/Treasurer verantwoordelijk is.

Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut

b&w/burgemeester

medewerker

 

95

Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerkers financiële administratie verantwoordelijk zijn.

Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut

b&w/burgemeester

medewerker

 

96

Het verlenen van kwijting namens de gemeente.

 

b&w

manager

 

97

Het oninbaar verklaren van belastingschulden, voor zover passend binnen de geldende beleidsregels.

 

b&w

manager

 

98

Invorderen van leges.

 

Invorderingsambtenaar

medewerker

 

99

Invorderen van precariobelasting.

 

invorderingsambtenaar

medewerker

 

100

De toepassing van het reglement fietsplan.

Fietsplan regeling

b&w

medewerker

 

101

(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van overeenkomsten (inclusief meerjaren) met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken met betrekking tot budgetten toegekend aan de senior I&A.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

senior medewerker I&A

Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.

101A

Besluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen met inachtneming van het aanbestedings- en inkoopbeleid met betrekking tot budgetten toegekend aan de senior adviseur I&A.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1, Gemw

b&w/burgemeester

Senior adviseur I&A

 

 

 

Ruimte en Leefomgeving (RenL)

 

 

 

 

102

Het voeren van correspondentie inzake de uitvoering van de Wet ruimtelijke ordening.

Wro

b&w

medewerker

 

103

Het zorg dragen voor wettelijk vooroverleg.

3.1.1 Bro

b&w

medewerker

 

104

Het buiten behandeling laten van verzoeken om planschade.

6.1.3.1 Bro

b&w

medewerker

 

105

Het heffen van het drempelbedrag planschade en het wijzen op de verschuldigdheid daarvan.

6.4 Wro

b&w

medewerker

 

106

Toetsen van brondocumenten aan de wettelijke vereisten voor het inschrijven in de BAG.

Wet Bag

b&w

medewerker

 

107

Opstellen van schriftelijke verklaringen en ambtshalve correcties.

Wet Bag

b&w

medewerker

 

108

Het uitvoeren van de provinciale subsidieregeling woningisolatie.

Titel 4.2 Awb

b&w

medewerker

 

109

Besluiten op grond van de Wet ruimtelijke ordening, Woningwet en Wet milieubeheer naar aanleiding van een aanvraag ingediend vóór 1 oktober 2010 welke bevoegdheid per die datum is opgenomen in de Wabo.

Wro

b&w

manager

Indien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat.

110

Besluiten en handelingen met betrekking tot het Besluit bodemkwaliteit.

Besluit bodemkwaliteit

b&w

medewerker

 

111

Het melden aan Gedeputeerde Staten van onderzoeksgevallen of ernstige gevallen van bodemverontreiniging op grond van artikel 41 Wbb.

41 Wbb

b&w

medewerker

 

112

Het goedkeuren van archeologische rapporten en een programma van eisen.

Wamz

b&w

medewerker

 

113

Selectiebesluiten met betrekking tot archeologie.

Wamz

b&w

medewerker

 

114

Besluiten met betrekking tot het verlenen van een drank- en horecavergunning.

3 DHW

Burgemeester

medewerker

 

115

Overige besluiten met betrekking tot de Drank en horecawet met uitzondering van besluiten met betrekking tot een ontheffing.

3 DHW, 31 DHW

Burgemeester

senior medewerker

 

116

Besluiten met betrekking tot een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet.

35 DHW, 4, lid 4 DHW

burgemeester

medewerker

 

117

Besluiten met betrekking tot een loterijvergunning.

3 WodK

b&w

medewerker

 

118

Besluiten met betrekking tot het aanwezig hebben van een speelautomaat.

30b t/m 30g WodK

burgemeester

medewerker

 

119

Besluiten met betrekking tot kleine kansspelen met uitzondering van een verbod.

7c WodK

b&w

medewerker

 

120

Verbod van een bijeenkomst met gelegenheid voor deelname aan een klein kansspel.

7c WodK

b&w

senior medewerker

 

121

Het aanwijzen van verkeersregelaars tijdens evenementen.

56 van het BABW en de Regeling Verkeersregelaars

burgemeester

medewerker

 

122

Tijdelijke verkeersbesluiten tijdens evenementen.

18 WvW en BABW

b&w

medewerker

Mits afdeling openbare werken en vastgoed advies heeft uitgebracht

123

Het verlenen van vergunningen of ontheffingen, het accepteren van meldingen op grond van de Apv en het verbinden van voorschriften en beperkingen hieraan.

Apv

b&w/ burgemeester

medewerker

Met uitzondering van besluiten waarvoor de afdeling openbare werken en vastgoed mandaat heeft.

124

Het weigeren van een vergunning of ontheffing op grond van de Apv.

Apv

b&w/ burgemeester

senior medewerker

 

125

Het buiten behandeling laten van een aanvraag om vergunning of ontheffing vanwege te late indiening.

1.3 Apv, 4:5 Awb

b&w/ burgemeester

senior medewerker

 

126

Het verlengen van de beslistermijn.

1.2, lid 2, Apv

b&w/ burgemeester

senior medewerker

 

127

Het intrekken of wijzigen van een vergunning of ontheffing ingevolge de Apv.

1.6 Apv

b&w/ burgemeester

senior medewerker

 

128

Leeg

 

 

 

 

129

Leeg

 

 

 

 

130

Besluiten met betrekking tot ontheffing toegang centrum van bord C01, en ontheffing gebruik parkeerschijf in parkeerschijfzone met uitzondering van een besluit tot weigering.

87 RVV

b&w

medewerker

 

131

Weigering van een ontheffing toegang centrum van bord C01.

87 RVV

b&w

senior medewerker

 

132

Het verlenen van toestemming voor het opstijgen met een heteluchtballon en een verklaring toestemming paramotoren.

8a.50, lid 2 en lid 4 Wet Luchtvaart, 3 lid 4 Besluit Burgerluchthavens en 18 lid 1 en lid 2 Regeling Burgerluchthavens.

burgemeester

medewerker

 

133

Begunstigende besluiten op grond van of in samenhang (Apv, Wro, Flora- en faunawet, Monumentenwet) met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht waarbij geen zienswijze is ingediend.

Wabo

b&w

medewerker

Dit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkings­besluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag.

134

Alle overige besluiten op grond van of in samenhang (Apv, Wro, Flora- en faunawet, Monumentenwet) met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, waaronder in ieder geval begrepen besluiten tot weigering, tot buiten behandeling laten van de aanvraag en het verlengen van de beslistermijn.

Wabo

b&w

senior medewerker

Dit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkingsbesluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag.

135

Besluiten en handelingen betreffende de handhaving als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en hoofdstuk 5 van de Awb.

125 Gemw, afd 5.3 en 5.4 Awb

b&w/ burgemeester

medewerker

 

136

Besluiten en handelingen in het kader van handhaving op grond van het Besluit bodemkwaliteit.

Besluit bodemkwaliteit

b&w

medewerker

 

137

Besluit tot het afwijken van het advies van de dorpsbouwmeester.

2.10, lid 1, onder d Wabo

b&w

senior medewerker

 

138

Besluiten omtrent sloopwerkzaamheden en -meldingen.

1.26 t/m 1.33 Bouwbesluit 2012

b&w

medewerker

 

139

Het bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein.

1.24 Bouwbesluit 2012

b&w

medewerker

 

140

Verkopen van materialen in het kader van artikel 104 Woningwet.

104 Ww

b&w

manager

 

141

Verstrekken van informatie aan de minister op grond van artikel 65 Woningwet.

65 Ww

b&w

senior medewerker

 

142

Aanwijzingen en ontheffingen ten aanzien van bouw- en sloopwerkzaamheden.

8.1.1 t/m 8.9 Bouwbesluit 2012

b&w

medewerker

 

143

leeg

 

 

 

 

144

leeg

 

 

 

 

145

leeg

 

 

 

 

146

Verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen.

22 Wvgs

b&w

medewerker

 

147

Weigeren van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen.

22 Wvgs

b&w

senior medewerker

 

148

Besluiten m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Avalstoffenverordening

b&w

medewerker

 

149

leeg

 

 

 

 

150

leeg

 

 

 

 

151

Besluiten met betrekking tot een vergunning voor een standplaats op de markt.

Art. 6 Marktverordening

b&w

medewerker

 

152

Het nemen van begunstigende beslissingen op grond van artikel 15 Leegstandswet.

Art. 15 Leegstandswet

b&w

medewerker

 

153

Het nemen van andere besluiten op grond van artikel 15 Leegstandswet.

Art. 15 Leegstandswet

b&w

senior medewerker

 

154

Aanwijzen collectieve festiviteiten.

Apv

b&w

medewerker

 

154a

Besluiten in het kader van de Verordening Starterslening gemeente Wijchen 2015

Art. 2, 5 en 6 Verordening Starterslening

b&w

Medewerker

De bevoegdheid genoemd in art. 8 is niet gemandateerd.

 

 

Openbare werken en Vastgoed (OWenV)

 

 

 

 

155

Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. gemeentelijke nutsvoorzieningen.

160, lid 1, onder e en 171 Gemw

b&w/burgemeester

Senior medewerker

 

156

Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. civieltechnische werken (riolering ed).

160, lid 1, onder e en 171 Gemw

b&w/burgemeester

Senior medewerker

 

157

Het (besluiten tot) verkoop van grond ten behoeve van openbare nutsvoorzieningen.

160, lid 1, onder e en 171 Gemw

b&w/burgemeester

Manager

 

158

Bevoegdheden in verband met het gebruik van openbare gemeente-eigendommen.

160, lid 1, onder e en 171 Gemw

b&w/burgemeester

Senior medewerker

 

159

Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van sportzalen.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

Senior medewerker

 

160

Correspondentie inzake voorbereiding en uitvoering van een besluit met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken.

 

b&w

medewerker

 

161

Het voeren van onderhandelingen over de verwerving of verkoop van onroerend goed (grond en opstallen) en het vastleggen van het resultaat hiervan.

 

b&w

medewerker

Dit mandaat omvat niet het ondertekenen van overeenkomsten

162

Het tijdelijk in gebruik geven van gronden.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

senior medewerker

 

163

Grondruilen om niet.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

manager

12/3544

164

Het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken ter uitvoering van besluiten van de gemeenteraad en b&w.

171, lid 1 Gemw

burgemeester

senior medewerker

 

165

Het vertegenwoordigen van de gemeente in transacties ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen.

171, lid 1 Gemw

burgemeester

senior medewerker

Artikel 2, lid 4 is niet van toepassing.

166

De uitvoering van taken inzake onteigening.

Onteigeningswet

b&w

senior medewerker

 

167

Overdragen bloot eigendom bij eeuwigdurende erfpacht tot € 500,00.

160, lid 1, onder e en 171 Gemw

burgemeester

senior medewerker

 

168

Het (besluiten tot het) verkopen van grond aan de elektriciteitsmaatschappij voor het plaatsen van een besturingskastje.

160, lid 1, onder e en 171 Gemw

b&w/burgemeester

senior medewerker

 

169

Uitvoeren van besluiten en bevoegdheden op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten.

Wvg

b&w

manager

 

170

(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van overeenkomsten conform de nota aanpak illegaal grondgebruik.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

senior medewerker

 

171

(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van koop- huur- en gebruiksovereenkomsten conform de Notitie Groenstroken Wijchen.

160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw

b&w/burgemeester

senior medewerker

 

172

Besluiten en handelingen met betrekking tot het aanbrengen van voorzieningen voor verkeer of verlichting.

2:21 Apv

b&w/burgemeester

medewerker

 

173

Besluiten en handelingen met betrekking tot het verbod voor objecten onder een hoogspanningslijn.

2:22 Apv

b&w/burgemeester

medewerker

 

174

Besluiten en handelingen met betrekking tot de bestrijding van akkerdistels.

2:65A Apv

b&w/burgemeester

medewerker

 

175

Besluiten en handelingen betreffende de handhaving, als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van de hiervoor genoemde bepalingen uit de Apv.

125 Gemw, afd. 5.3 en 5.4 Awb

b&w

medewerker

 

176

Tijdelijke en permanente verkeersbesluiten

18 WvW en BABW

b&w

Senior medewerker

 

177

Besluiten op een verzoek tot wijzigingen van lokale openbare verlichting.

 

b&w

Medewerker

 

178

Toestemming voor het leggen of wijzigen van kabels en leidingen aan nutsbedrijven.

2.11 Apv

b&w

medewerker

 

179

Het uitvoeren van de telecommunicatieverordening.

Telecommunicatiewet, TelecommunicatieVerordening

b&w

medewerker

 

180

Het verlenen van de toestemming voor rioolaansluitingen.

160, lid 1, onder e en 171 Gemw

b&w

medewerker

 

181

Het aanwijzen van parkeerplaatsen voor gehandicapten.

18 WvW, 12 BABW

b&w

Senior medewerker

 

182

Het ondertekenen van begeleidingsbrieven voor transport over de weg van materialen, grondstoffen en/of afvalstoffen op basis van het Besluit Bodemkwaliteit.

Besluit bodemkwaliteit

b&w

medewerker

 

183

Het beheren van het WKPB-register.

WKPB

b&w

medewerker

 

184

Het uitvoeren van de subsidieregeling oud papier.

b&w

medewerker

 

 

185

Beheer van de Basisregistratie adressen en gebouwen

Wet Bag

b&w

medewerker

 

186

Toetsen van brondocumenten aan de wettelijke vereisten voor het inschrijven in de Bag

Wet Bag

b&w

medewerker

 

187

Vaststellen definitieve geometrie.

Wet Bag

b&w

medewerker

 

188

Opstellen van schriftelijke verklaringen en ambtshalve correcties.

Wet bag

b&w

medewerker

 

189

Opstellen procesverbaal van constatering.

Wet Bag

b&w

medewerker

 

190

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers.

Wet bag

b&w

medewerker

 

191

Toekenning nummer op het grondgebied van de gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen

3 Verordening naamgeving en Nummering

 

Medewerker

 

192

Vaststellen BAG processenhandboek.

Wet Bag

b&w

manager

 

193

afbakening van panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen

3 Verordening naamgeving en nummering

b&w

medewerker

 

194

bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein.

1.24 Bouwbesluit 2012

b&w

medewerker

 

195

Tussentijdse wijzigingen en aanpassingen in het Uitvoeringsprogramma onderhoud en beheer Ibor

 

b&w

manager

 

196

Uitvoering van het Uitvoeringsprogramma onderhoud en beheer Ibor

 

b&w

Senior medewerker