Regeling vervallen per 01-01-2019

Lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen

Geldend van 23-09-2015 t/m 31-12-2018

Intitulé

Lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen

1. Inleiding

In de gemeente Wijchen vinden jaarlijks veel evenementen en festiviteiten plaats in de vrijetijdssfeer. Het gaat daarbij zowel om toeristische als plaatselijke evenementen, zoals de kermis en kindervakantieweken. Evenementen zijn belangrijk voor de gemeente en haar inwoners vanwege sociaal-maatschappelijke en economische redenen en dragen bij aan het beeld van een attractieve, sfeervolle en gezellige gemeente, waar regelmatig iets te beleven valt.

Kenmerk van al deze evenementen is dat zij voor een algemeen publiek toegankelijk zijn.

Het doel van dit lokale evenementenbeleid is het scheppen van een samenhangend beleidskader voor het toetsen van vergunningaanvragen voor evenementen. Een kader dat enerzijds ruimere mogelijkheden biedt voor het vergunningsvrij organiseren van evenementen in Wijchen, maar anderzijds ook de openbare orde en veiligheid waarborgt en de belangen van omwonenden en omgeving beschermt, zodat overlast wordt voorkomen of zoveel mogelijk wordt beperkt. Het hierna geformuleerde evenementenbeleid is een invulling van de beleidsruimte die de verschillende artikelen uit de Algemene plaatselijke verordening (hierna Apv) de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) bieden. Voor de leesbaarheid van dit beleid wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de burgemeester en het college maar wordt er gesproken over ‘de gemeente’.

2. Visie

2.1 Strategische beleidskaders

De afgelopen jaren zijn verschillende visies en doelstellingen geformuleerd die raakvlakken hebben met het evenementenbeleid:

  • Coalitieakkoord 2014-2018 ‘Anders denken – Samen doen’

  • Het college wil de gemeente veilig houden en zo mogelijk verbeteren. Veiligheidsvraagstukken zullen we waar mogelijk in samenwerking met maatschappelijke partners, buurtbewoners en ondernemers oplossen. Bij het organiseren van evenementen in de gemeente zal de verantwoordelijkheid voor een adequaat veiligheidsniveau bij de organisatoren worden gelegd.

  • Visie op Toerisme in Wijchen 2009-2015 ‘Een Heerlijkheid tussen Maas en Waal

  • Gebleken is dat ‘Recreatie & Toerisme’ en ‘de kwaliteit van het centrum en de individuele kernen’ de belangrijkste identiteitsdragers van Wijchen zijn.

  • Ontwikkelen van een integraal evenementenbeleid dat aansluit bij het coalitieakkoord en bij de ontwikkelingen op regionaal en landelijk niveau.

  • Portefeuillehouders

  • Duidelijkheid creëren voor alle betrokkenen is essentieel. Het ‘Evenementenbeleid Wijchen’ moet kaders bieden, waardoor voor gemeente, inwoners, hulpdiensten en evenementenorganisatoren de (on)mogelijkheden inzichtelijk zijn. Daarnaast ligt de nadruk op deregulering en serviceverlening voor de klant (o.a. snelheid in het afhandelen van aanvragen).

2.2 Visie op het evenementenbeleid

Bovenstaande kaders vormen de basis voor onderstaande visie op het evenementenbeleid. Het evenementenbeleid in deze beleidsnotitie is conform deze visie vormgegeven.

3. (De)reguleren

3.1 Melding kleine evenementen

In het kader van deregulering heeft de burgemeester ‘Nadere regels voor kleine evenementen’ vastgesteld. Wanneer aan de voorschriften welke gesteld staan in de nadere regels wordt voldaan, is een evenementenvergunning niet nodig en kan volstaan worden met een melding. De criteria voor kleine (meldingsplichtige) evenementen zijn verruimd, zodat meer evenementen die geen of zeer weinig overlast zullen veroorzaken zonder vergunning kunnen plaatsvinden. Vooralsnog geldt wel een meldingsplicht, omdat de gemeente in haar gebied de primaire verantwoordelijkheid heeft de openbare orde en veiligheid te waarborgen en hiermee inzichtelijk is welke evenementen plaatsvinden in de gemeente Wijchen.

Artikel 3.2 Vergunning

In artikel 2:25 van de Apv staat dat het verboden is om zonder vergunning een evenement te organiseren.

In artikel 2:24 van de Apv staat wat een evenement is in de zin van de Apv.

Hoofdregel hierbij is dat een activiteit in principe een evenement is wanneer sprake is van twee kenmerken:

  • 1.

    het gaat om een verrichting van vermaak;

  • 2.

    voor publiek toegankelijk.

Gebleken is dat het begrip “voor publiek toegankelijk” soms onvoldoende duidelijk is. Mede op basis van jurisprudentie kan worden vastgesteld dat een “besloten activiteit” als publiek toegankelijk beschouwd wordt (en dus als evenement moet wordt aangemerkt) wanneer:

  • -

    sprake is van uitstralingseffect naar buiten (bijv. geluid); en/of

  • -

    publiekelijk kaarten worden verkocht en/of reclame wordt gemaakt.

In artikel 2:24 van de Apv staan een aantal activiteiten genoemd die uitgezonderd zijn van het begrip evenement:

Wel als evenement worden aangemerkt:

  • a.

    een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    een braderie;

  • c.

    een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van de Apv, op de weg;

  • d.

    een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan een openbare plaats;

  • e.

    een klein evenement.

3.3 Evenementen georganiseerd door een inrichting

Evenementen die georganiseerd worden door een inrichting in de zin van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Barim) en die passen binnen de normale bedrijfsvoering van de inrichting, dit is afhankelijk van de gebruiksvergunning, worden in de Apv “festiviteiten” genoemd (artikel 4:3 Apv).

  • Er is geen evenementenvergunning vereist wanneer de activiteiten plaatsvinden binnen de inrichting.

  • Er is wel een evenementenvergunning vereist wanneer (een deel van) de activiteit buiten de inrichting plaatsvindt en/of uitstralingseffect naar buiten heeft (bijv. als er een tent geplaatst wordt, live muziek wordt gemaakt en parkeren).

3.4 Activiteiten van particulieren in de privésfeer

Activiteiten in de privésfeer vallen onder het begrip evenement wanneer er sprake is van een uitstralingseffect naar buiten. Hiervan is sprake wanneer er gebruik wordt gemaakt van versterkte muziek of bij het buiten plaatsen van een tent (groter dan 50m2). Wanneer de activiteit op openbare grond plaatsvindt, is er altijd sprake van een uitstralingseffect naar buiten.

3.5 Gelaagde structuur /risico scan

Conform afspraak met de Veiligheidsregio Gelderland Zuid voert de gemeente een risicoscan uit waarbij evenementen worden geclassificeerd. Daaruit komt naar voren of er sprake is van een A- (regulier), B- ( aandachts-) of een C- (risicovol) evenement. De scan draagt bij aan maatwerk bij de behandeling van evenementen en wordt ingevuld met het oog op risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en/of de bescherming van het milieu.

afbeelding binnen de regeling

Regulier evenement (A1 en A2)

Bijvoorbeeld:

Braderieën,

Buurt- en straatfeesten,

Optochten,

Evenement, waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergen van het daartoe bevoegd

Sinterklaasintocht,

Kerstmarkt

Toertocht

gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken. Categorie A1 zijn de meldingsplichtige evenementen, categorie A2 de vergunningplichtige.

·Veruit de meeste evenementen in de gemeente Wijchen vallen in deze categorie. Het gaat om evenementen die naar hun aard en omvang weinig impact op de omgeving hebben en weinig overlast veroorzaken.

Aandachtsevenement (B)

Bijvoorbeeld:

Hernense Stratenmarkt

Batenburgse Dag

Kasteelfeesten

Kermis

Evenement, waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergen van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

Er is advisering door meerdere over-heidsdiensten vereist in het kader van de vergunningverlening en er zijn tijdens het evenement (meerdere) overheidsdiensten paraat. De (omvang) doelgroep vraagt om verhoogde aandacht van de overheid.

Risicovol evenement (C)

Bijvoorbeeld:

Emporium

Carnaval

Evenement, waarbij het (zeer) waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergen van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

·Er is advisering door meerdere overheidsdiensten vereist in het kader van de vergunningverlening;

·er zijn tijdens het evenement (meerdere) overheidsdiensten paraat;

(omvang) doelgroep vraagt om verhoogde aandacht van overheid.

3.6 Meerjarige of meervoudige vergunning

Categorie A2 evenementen zijn qua omvang, bezoekersaantal en verkeersbewegingen groter dan de categorie A1 evenementen. Omdat A2 en B evenementen een grotere impact hebben op de omgeving en vaak meerdere vergunningen of ontheffingen nodig hebben, kunnen deze in het kader van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu niet vrijgesteld worden van de vergunningsplicht. Veel van dit soort evenementen worden echter jaarlijks in dezelfde vorm en omvang georganiseerd. Voor deze evenementen is het daarom niet wenselijk om ieder jaar de vergunningsprocedure te verplichten. In het kader van deregulering wordt voor deze evenementen, indien mogelijk, een meerjarige vergunning verleend. Ook kan er sprake zijn dat meerdere evenementen in één vergunning worden vergund.

Evenementen die in aanmerking komen voor een meerjarige vergunning dienen te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • het evenement dient jaarlijks van ongeveer dezelfde omvang te zijn en in dezelfde periode plaats te vinden;

  • de locatie van het evenement waarvoor een meerjarige vergunning wordt aangevraagd dient voor de periode van drie jaar vast te staan of bekend te zijn;

  • de aanvrager vraagt in het eerste jaar minimaal acht weken voor aanvang van het evenement de vergunning aan;

  • wanneer een meerjarige vergunning is verleend brengt de organisator in de jaren erna de gemeente minimaal twaalf weken van tevoren op de hoogte van eventuele kleine wijzigingen;

  • de burgemeester heeft te allen tijde het recht om bijvoorbeeld in het belang van de openbare orde en veiligheid of de volksgezondheid en de bescherming van het milieu de vergunning in te trekken.

Evenementen die niet in aanmerking komen voor een meerjarige vergunning worden gekenmerkt door de volgende aspecten:

  • er is vaak vooraf een afstemmingsoverleg nodig en volgt er een evaluatiegesprek na het evenement;

  • er is advisering door meerdere overheidsdiensten vereist in het kader van de vergunningverlening;

  • er zijn tijdens het evenement (meerdere) overheidsdiensten paraat;

  • (omvang) doelgroep vraagt om verhoogde aandacht van de overheid.

Wijzigingen

Indien de omvang of de vorm van het evenement in de tussenperiode wijzigt, dan is de organisator verplicht de gemeente hiervan zo snel mogelijk doch uiterlijk twaalf weken voor aanvang in kennis te stellen. Afhankelijk van de wijzigingen kan de gemeente het nodig achten dat er een nieuwe vergunning aangevraagd moet worden. Als de burgemeester van mening is dat een evenement een dreiging vormt voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, de bescherming van het milieu dan kan de meerjarige vergunning tussentijds worden ingetrokken.

3.7 Locatieaspecten

3.7.1 Incidenteel gebruik

Tenzij terreinen in het geldende bestemmingsplan (mede) zijn bestemd als evenemententerrein is het organiseren van een evenement op een dergelijke locatie in strijd met het bestemmingplan, behalve als het strijdig gebruik kortdurend en incidenteel is.

3.7.2 Niet-incidenteel gebruik

Uit de jurisprudentie is gebleken dat als niet incidenteel en dus strijdig gebruik wordt aangemerkt: het jaarlijks houden van een (schutters-)feest gedurende 3 dagen, waarop duizenden bezoekers afkomen en waarmee een opbouw- en afbreektijd van tenminste enkele dagen gemoeid zijn. Ook het houden van maximaal 6 openbaar toegankelijke feesten per jaar kan niet als incidenteel en dus strijdig gebruik worden aangemerkt.

Formeel is strijdigheid met het bestemmingsplan geen weigeringsgrond voor een evenementenvergunning. Van een vergunning die is verleend in strijd met het bestemmingsplan mag echter geen gebruik gemaakt worden, zodat vergunningverlening in dergelijke gevallen na overleg met de aanvrager achterwege blijft (en de aanvraag wordt ingetrokken) of de activiteit wordt gewijzigd.

3.7.3 Bestemmingsplan

Wanneer een terrein niet (mede) bestemd is als evenemententerrein, éénmalig en niet jaarlijks terugkerend, wordt gebruikt ten behoeve van een evenement, is er sprake van incidenteel gebruik en levert dit geen strijdigheid op met het bestemmingsplan.

Om strijdigheid met het bestemmingsplan te voorkomen is het gebruik van terreinen die meer dan éénmalig gebruikt worden ten behoeve van evenementen vastgelegd in een (paraplu)bestemmingsplan.

Voor die gevallen waarin geen (paraplu)bestemmingsplan is en waarbij een locatie meer dan éénmalig wordt gebruikt voor het houden van een evenement is het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 2.12, eerste lid, onder a, sub 2, van de Wabo juncto artikel 4, achtste lid, van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht vereist.

3.7.4 Evenementen op het water

Voor evenementen op het water gelden de reguliere regels inzake het vergunningplichtig of meldingsplichtig zijn van het evenement. Ingeval het water eigendom is van het recreatieschap is naast de evenementenvergunning of melding ook een verklaring van het recreatieschap noodzakelijk.

3.7.5 Straatmeubilair

Straatmeubilair wordt in beginsel niet voor evenementen verplaatst. Slechts in uitzonderingsgevallen kan het noodzakelijk zijn om straatmeubilair te verwijderen. De uitvoering vindt zowel bij commerciële als bij niet-commerciële evenementen plaats door de gemeente op kosten van de organisator. Een voorbeeld hiervan is het verplaatsen van de pomp op de Markt.

3.7.6 Sportaccommodaties

Sportactiviteiten en daaraan gerelateerde activiteiten in of bij een sportaccommodatie tussen 7:00 uur en 23:00 uur met uitzondering van vechtevenementen worden niet aangemerkt als evenement.

Per sportaccommodatie zijn maximaal drie niet aan sportactiviteiten gerelateerde evenementen per kalenderjaar toegestaan. Bij deze evenementen is horeca in de vorm van ondersteunende horeca in kantines en op terras toegestaan. Hierbij dient naast de evenementenvergunning ook een omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan te worden verleend. Zie hierover paragraaf 3.7.3.

Per sportaccommodatie zijn zes festiviteiten (activiteiten waarbij de geluidnormen worden overschreden) per kalenderjaar mogelijk.

3.7.6.1 Overnachten in of bij sportaccommodaties

Overnachten in sportaccommodaties of op het terrein van een sportaccommodatie bij sportactiviteiten is maximaal twee keer per kalenderjaar toegestaan met maximaal twee nachten per evenement mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

  • -

    het overnachten is direct gerelateerd aan een toegestaan sportactiviteit op die locatie.

  • -

    er mag alleen overnacht worden door mensen die aan de sportactiviteit deelnemen, niet door toeschouwers.

  • -

    de organisatie heeft een evenementenvergunning én een gebruiksvergunning in bezit of tijdig aangevraagd.

Een sporthal of buurthuis is niet bestemd voor het aanbieden van logies. Incidenteel overnachten tijdens evenementen in of bij een sportaccommodatie wordt gezien als dusdanig incidenteel en kortdurend dat dit niet in strijd is met het bestemmingsplan.

3.8 Bijzondere evenementen

3.8.1 Circus

Een circus moet bij voorkeur lid zijn van de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) dan wel aangesloten zijn bij de Europese Circus Associatie (ECA).

Circussen vormen een bijzondere categorie evenementen. Daarom gelden hiervoor bijzondere regels.

Ter voorkoming van onevenredige overlast voor de directe woonomgeving:

  • 1.

    Wordt per kalenderjaar maximaal één evenementenvergunning voor een circus verleend;

  • 2.

    Is het maximum aantal dagen voor een evenementenvergunning voor een circus 7 dagen.

De aangewezen locatie voor circussen is het terrein aan de Pauwstraat te Wijchen. Voor het stallen van de circuswagens wordt buiten het hoogseizoen en in overleg met het RGV een parkeerterrein van recreatiegebied de Berendonck aangewezen.

3.8.1.1 Aanvraag evenementenvergunning voor een circus:

De aanvraag voor een evenementenvergunning voor een circus moet vóór 31 oktober van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de optredens plaatsvinden zijn ingediend. Hierdoor is het mogelijk om een besluit uiterlijk 1 januari van het jaar waarin de optredens plaatsvinden te nemen en aan de aanvragers mede te delen.

Een aanvraag dient het volgende te bevatten:

  • a.

    Een volledig ingevuld aanvraagformulier evenementen van de gemeente Wijchen;

  • b.

    Een complete speellijst van de afgelopen drie jaar;

  • c.

    Een circusboek met alle technische gegevens van de tent, de muziekinstallatie, een stoelenplan, het aantal stoelen en indien van toepassing een lijst van dieren;

  • d.

    Een calamiteitenplan in verband met circustent;

  • e.

    Het gewenste aantal speeldagen.

3.8.1.2 Beoordeling en selectie van de aanvragen

De beoordeling van aanvragen die voldoen aan alle hierboven genoemde vereisten vindt plaats nadat de termijn voor het indienen van aanvragen is gesloten;

De selectie vindt plaats op basis van de volgende criteria:

  • a.

    Het ingediende circusboek, calamiteitenplan en veiligheidsplan moeten positief zijn beoordeeld door brandweer en/of politie;

  • b.

    Er mag in de afgelopen 5 jaar zowel binnen de gemeente Wijchen, als bij andere gemeenten, geen sprake zijn geweest van niet naleving van wettelijke- en vergunningvoorschriften;

Wanneer na beoordeling conform dit artikel meerdere aanvragers voor vergunningverlening in aanmerking komen, dan komt het circus waarvoor nog niet eerder een vergunning werd verleend het eerst voor vergunningverlening in aanmerking. Is daarvan geen sprake dan komt de aanvrager in aanmerking van het circus waarvoor het langst geleden een vergunning is verleend.

3.8.1.3 Waarborgsom

Het circus is een waarborgsom van € 1.000,00 verschuldigd aan de gemeente Wijchen. Deze wordt opgenomen in de evenementenvergunning en moet uiterlijk 14 dagen voordat het circus komt, zijn betaald. De kosten die de gemeente moet maken voor schoonmaak, afvalverwerking, reparatie of andere werkzaamheden worden ingehouden op de waarborgsom. Om onenigheid over mogelijke schade te voorkomen wordt door de wijkbeheerder voordat het circus plaatsvindt de toestand van het terrein vastgelegd. Vergunninghouder is hierbij zo mogelijk aanwezig. Nadat het circus heeft plaatsgehad controleert de wijkbeheerder de staat van het terrein. De vergunninghouder wordt in de gelegenheid gesteld hierbij aanwezig te zijn.

3.8.2 Kermis

In de gemeente Wijchen is het jaarlijks in het centrum en de kerkdorpen Batenburg, Bergharen, Hernen, Balgoij en Niftrik een kermis toegestaan. Op andere locaties is geen kermis toegestaan.

3.8.2.1 Kermis in kerkdorpen

De kerkdorpen Batenburg, Bergharen, Hernen, Balgoij en Niftrik organiseren zelf een kermis en vragen daarvoor een vergunning aan. De gemeente heeft de mogelijkheid om de voorwaarde op te nemen dat men gebruik maakt van één gezamenlijke muziekinstallatie voor de diverse attracties. De hieronder genoemde (geluids)voorwaarden worden ook bij een kermis in de kerkdorpen aan de vergunning verbonden.

3.8.2.2 Kermis in het centrum van Wijchen

De organisatie van de kermis in het centrum van Wijchen is uitbesteed aan Bureau de Kermisgids die de standplaatsen op de kermissen namens de gemeente verpacht aan kermisexploitanten. Aan de verpachting worden voorwaarden verbonden. Naast algemene voorwaarden van Bureau de Kermisgids, worden ook de voorschriften en voorwaarden die aan de gemeentelijke vergunning worden verbonden aan de verpachting verbonden.

Het gaat in ieder geval om de volgende voorschriften:

  • -

    Met de opbouw van de kermisinrichtingen, kramen, tenten, het plaatsen van de wagens, opstallen en dergelijke mag niet eerder worden begonnen dan 2 dagen voor aanvang van de kermis.

  • -

    Met de afbouw van de kermisinrichtingen, kramen, tenten en dergelijke mag op de laatste avond niet langer worden doorgegaan dan tot 2 uur na sluiting van de kermis

  • -

    Het is verboden om een muziekinstallatie en andere geluidsapparaten te gebruiken buiten de openingsuren van de kermis behoudens voor het afstellen en testen op de dag voorafgaande aan de eerste kermisdag gedurende maximaal een half uur;

  • -

    Het is verboden gebruik te maken van sirenes, hoorns en dergelijke geluidsapparaten anders dan voor begin en einde van een rit dan wel om een andere kermisactiviteit aan te kondigen;

  • -

    De geluidsinstallatie moet zodanig zijn afgesteld dat het geluidsniveau van 90 dB(A)/ 100 dB(C) gemeten op 1 meter voor de luidsprekers niet wordt overschreden;

  • -

    In geval dat meerdere luidsprekers staan opgesteld, geldt dat gemeten tussen de luidsprekers in of gemeten op 1 meter voor de luidsprekers de 90 dB(A) (100 dB(C)) niet mag worden overschreden;

  • -

    Het ten gehore brengen van muziek en/of andere geluiden dient te worden beëindigd op de voor de desbetreffende kermisdag bepaalde eindtijd, maar nooit later dan 01:00 uur.

De kermisexploitant is zelf verantwoordelijk voor het instellen van het geluidniveau. Het aantal geluidboxen per attractie is niet gelimiteerd.

3.8.3 Vierdaagse

De tweede dag van de Nijmeegse vierdaagse vindt traditioneel plaats in Wijchen. Bij dit evenement is een groot deel van Wijchen “evenemententerrein”, met een accent op het centrum. De vierdaagse zelf is een categorie C-evenement (een zwaar belastend evenement), maar dit betekent niet dat activiteiten van vermaak die tijdens de vierdaagse plaatsvinden ook als zwaar belastend moeten worden beschouwd.

Voor stands en kraampjes langs of nabij de vierdaagse route is een standplaatsvergunning nodig. De standplaatsen worden op volgorde van binnenkomst vergund. Indien de aanvrager hierom verzoekt, kan de vergunning voor onbepaalde tijd worden verleend.

Organisaties die tijdens de Nijmeegse Vierdaagse overnachtingen aanbieden op een locatie die daar niet voor bestemd is, dienen eenmalig een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan aan te vragen.

3.8.4 Schaatsbaan

Binnen Wijchen zijn enkele locaties aangewezen voor tijdelijke kunstmatige schaatsbanen.

Hiervoor is een evenementenvergunning nodig. Een tijdelijke kunstmatige schaatsbaan die langer dan 31 dagen op dezelfde plaats staat, wordt aangemerkt als een seizoensgebonden bouwwerk waarvoor op grond van 2:1 Wabo een omgevingsvergunning nodig is. (Meestal zal een tijdelijke kunstmatige schaatsbaan korter dan 31 dagen aanwezig zijn.)

Voor natuurlijke schaatsbanen zijn een aantal locaties aangewezen (o.a. het basketbalveld in de Ververt en het terrein bij Dorpshuis Balgoij). Deze locaties zijn al op alle onderdelen beoordeeld waardoor de termijn voor de toetsing van de aanvraag zo kort mogelijk kan worden gehouden gezien het feit dat deze schaatsbanen afhankelijk zijn van de weersomstandigheden.

3.8.5 Schoolfeesten

Voor een schoolfeest welke op school wordt gehouden en alleen toegankelijk is voor leerlingen en het schoolpersoneel is geen evenementenvergunning nodig.

3.8.6 Snelheids- en stuntwedstrijden en stuntshows met gemotoriseerde voertuigen

Snelheids- en stuntwedstrijden en stuntshows met auto's, motoren of andere gemotoriseerde voertuigen vormen mogelijk een risico voor de deelnemers en toeschouwers en worden daarom alleen toegestaan wanneer veiligheid van deelnemers en toeschouwers gewaarborgd is.

3.8.7 Vecht(sport)evenementen

Vecht(sport)evenementen worden niet toegestaan. Onder vechtsportevenementen vallen mixed martial arts (gemengde vechtkunst, waaronder in ieder geval worden begrepen: ‘free fight’ (het vrije vechten), ‘vale tudo’ (Braziliaans mixed martial arts) en ‘cage fight’ (kooigevecht)), kickboksen en Muay Thai (Thaiboksen) in al hun varianten.

Verdedigingssporten zoals taekwondo en judo zijn wel toegestaan. De gemeente staat in beginsel uitsluitend sportevenementen toe die onder auspiciën staan van koepelorganisaties die zijn aangesloten bij NOC*NSF.

3.8.8 Dancefestivals

Er is in de gemeente Wijchen jaarlijks één (dance)festivals toegestaan die (gedeeltelijk) in de openlucht plaatsvindt.

3.9 Geluid

Geluid is bij evenementen meestal een onlosmakelijk onderdeel van dat evenement, maar kan bij omwonenden leiden tot tal van irritaties en complicaties. De vraag welk geluidsniveau door omwonenden geduld moet worden laat zich moeilijk beantwoorden aangezien de mate waarin overlast wordt ervaren van individu tot individu verschilt. Enerzijds is het vooral bij grote evenementen onontkoombaar dat inwoners een zekere mate van hinder ondervinden en dit dienen te accepteren. Dit is immers inherent aan het wonen in een dorps- of stadskern. Anderzijds mogen inwoners van de gemeente verwachten dat zij duidelijke grenzen stelt en eventuele geluidsoverlast als gevolg van evenementen zoveel mogelijk beperkt.

3.9.1 Aanvangstijden

De aanvangstijd van een evenement wordt door de organisator voorgesteld en per evenement bepaald. De begintijd mag in geen geval vóór 7:00 uur zijn. Dit betekent dat er ook niet voor 7:00 uur mag worden opgebouwd.

Zon- en feestdagen

Op zon- en feestdagen is de Zondagswet van toepassing. Op grond hiervan mogen evenementen op die dagen niet voor 13:00 uur beginnen. De burgemeester kan van dit verbod ontheffing verlenen.

3.9.2 Eindtijden

Als eindtijd geldt:

Dag

Eindtijd muziek

Eindtijd evenement

Zondag t/m donderdag

00:00 uur

01:00 uur

Vrijdag en zaterdag

01:00 uur

01:00 uur

Dag gevolgd door een nationale feestdag, carnaval en kermis

01:00 uur

01:00 uur

Opbouw en afbouw

Om overlast voor- of na een evenement voor de omgeving te beperken moet de opbouw en afbouw plaatsvinden binnen de reguliere aanvang- en eindtijden.

3.9.3 Geluidsnormen en voorschriften

3.9.3.1 Uitvoering

Het is verboden buiten een inrichting op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparatuur in werking te hebben of handelingen te verrichten dan voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

Voor geluidhinder dat tijdens een evenement geproduceerd wordt, is een ontheffing op grond van artikel 4:6 Apv noodzakelijk. Afhankelijk van de omvang en het soort evenement worden in deze ontheffing geluidsnormen opgenomen.

Categorieën evenementen

Categorie

Kenmerken

Max. dB(A)

Max. dB(C)

C Risicovol

Grootschalig, versterkte muziek, bijv. dance festival.

85 dB(A)

100 dB(C)

B Aandachtsevenement

Gebruik van geluidsinstallatie. Meestal live muziek.

75 dB(A)

90 dB (C)

A Regulier evenement

Muziek ondergeschikt aan evenement.

70 dB(A)

85 dB(C)

De maximale ontheffingswaarde is de geluidbelasting op het beoordelingspunt (dichtsbijzijnde geluidgevoelige bestemming). Het geluidniveau nabij en op het podium kan dus veel hoger zijn.

Het lager stellen van de norm bij de evenementen met veel publiek is echter niet realistisch omdat het achtergrondniveau van het aanwezige publiek al zo hoog is dat 85 dB(A) muziekgeluid meten op het beoordelingspunt nodig is om boven het geluidniveau van het publiek uit te komen.

3.9.3.2 Middelvoorschriften met betrekking tot geluid

Om overlast zoveel mogelijk te beperken kunnen voorschriften verbonden worden aan een ontheffing voor geluid (o.g.v. art. 4:6 Apv) voor zover deze op het betreffende evenement of de betreffende locatie van toepassing zijn.

Het kan hierbij onder meer gaan om de volgende voorschriften:

  • -

    de luidsprekers dienen zodanig opgesteld te worden dat de geluidsproductie zoveel mogelijk van de gevels van de dichtstbijzijnde geluidgevoelige bestemmingen af gericht is.

  • -

    bewoners van nabijgelegen woningen dienen minimaal 1 week voor het evenement plaatsvindt schriftelijk te worden geïnformeerd door de vergunninghouder over de te ondernemen activiteiten. Hierbij dienen de tijdstippen van het evenement, evenals mogelijke overlast veroorzakende activiteiten of beperkingen kenbaar gemaakt te worden. Tevens dient minimaal één telefoonnummer (van de vergunninghouder) te worden vermeld, waarop aanvullende informatie te verkrijgen is en waar klachten kunnen worden ingediend.

  • -

    de toestellen en installaties dienen op zo groot mogelijke afstand van de woningen opgesteld te worden.

  • -

    de bij de aangevraagde activiteiten betrokken toestellen en installaties mogen niet in werking zijn in de uren, waarin geen evenementactiviteiten plaatsvinden.

3.9.3.3 Geluidsmeting

  • -

    geluidsmeting vindt plaats op 2 meter afstand en op 1,5 meter hoogte van de gevel van de dichtstbijzijnde geluidgevoelige bestemming.

  • -

    een uitzondering hierop vormen zwaar belastende evenementen. Bij dit type evenement kan gemeten worden op vooraf vastgestelde referentiepunten.

  • -

    metingen worden altijd in tweevoud uitgevoerd. De effectieve meettijd (zonder pauzes voor stoorgeluid) dient minimaal 1 minuut te bedragen.

Er worden geen correcties toegepast.

3.10 Gezondheid

3.10.1 Algemeen

Op grond van de Wet publieke gezondheidszorg is één van de gemeentelijke taken het beschermen en bevorderen van de gezondheid van de bevolking. Bij de aanvraag van een evenementenvergunning dient de gemeente een inschatting te maken van de gezondheidsrisico’s die mogelijk aan een activiteit verbonden zijn.

De GGD is op grond van deze wet belast met de inhoudelijke advisering op het gebied van technische hygiëne in het kader van preventie van gezondheidsproblemen. De GHOR fungeert hierbij als doorgeefluik.

3.10.2 Medische voorzieningen

In het belang van de deelnemers en bezoekers van een evenement dient de organisator zorg te dragen voor adequate medische voorzieningen. In iedere evenementenvergunning staat opgenomen welke maatregelen dit zijn. Bij grotere of risicovolle evenementen (categorie B en C) kan de GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie) op basis van maatwerk nadere voorwaarden stellen. Deze voorwaarden worden eveneens in de vergunning opgenomen.

3.10.3 Voorzieningen voor gehandicapten

Organisatoren van evenementen moeten er rekening mee houden dat ca. 1% van het totaal aantal bezoekers bij een gemiddeld evenement rolstoelgebonden is. Om het evenement (beter) toegankelijk te maken voor gehandicapten kunnen de volgende voorwaarden aan de vergunning worden verbonden:

  • -

    Zorg voor een (of meerdere) gehandicaptentoilet(ten) die voldoen aan de specificaties voor een rolstoeltoegankelijke toiletruimte die zijn opgesteld door de Cliëntenraad Integraal Gehandicaptenbeleid Wijchen;

  • -

    Zorg voor goede aan- en afvoerwegen van en naar het evenemententerrein en een goede toegankelijkheid op het evenemententerrein zelf (bijvoorbeeld de toegang tot en de doorgang van een (feest)tent) in verband met rolstoelgebonden publiek;

  • -

    Geef bij calamiteiten niet alleen een geluidssignaal, maar ook een lichtsignaal t.b.v. doven en slechthorenden.

3.10.4 Alcohol regulering

Bij de meeste evenementen wordt alcoholhoudende drank verkocht. De gemeente Wijchen hanteert een alcoholreguleringsbeleid, omdat overmatig alcoholgebruik kan leiden tot onder andere uitgaansgeweld, overlast, huiselijk geweld en verkeersongelukken. Ook evenementenorganisaties hebben een verantwoordelijkheid als het gaat om alcoholmatiging.

Voor het verstrekken van (zwak)alcoholische drank buiten een horeca-inrichting is een ontheffing op grond van artikel 4 lid 4 of artikel 35 Drank- en Horecawet vereist. In de “Beleidsregel ontheffing artikel 4 lid 4 en 35 Drank- en Horecawet” staat onder welke voorwaarden een dergelijke ontheffing mogelijk is. Verstrekking binnen een horeca-inrichting vindt plaats op grond van de reguliere drank- en horecavergunning van deze inrichting.

3.11 Veiligheid

3.11.1 Aanspreekpunt

Gedurende het hele evenement is minimaal één persoon het aanspreekpunt namens de organisatie voor de gemeente en hulpdiensten. Deze persoon is ieder ogenblik telefonisch bereikbaar in geval van vragen of calamiteiten. De naam en het telefoonnummer van het aanspreekpunt worden vooraf kenbaar gemaakt en opgenomen in de evenementenvergunning.

3.11.2 Calamiteitenplan/Draaiboek

Voor B- en C- evenementen is het noodzakelijk dat de organisator bij de vergunningaanvraag een calamiteitenplan/draaiboek indient. De gemeente Wijchen heeft hiervoor ter ondersteuning een format opgesteld. Het calamiteitenplan/draaiboek kan voorafgaand aan het evenement in multidisciplinair verband besproken worden met de organisatie.

3.11.3 Brandveiligheid

Voor tijdelijke bouwwerken (zoals tenten) kan een gebruiksvergunning op grond van de brandbeveiligingsverordening noodzakelijk zijn welke opgenomen wordt in de evenementenvergunning. Het plaatsen van een (grote) tent is, in verband met de brandveiligheid, verbonden aan een aantal brandveiligheidsvoorschriften. De brandweer beoordeelt voor welke tenten een gebruiksvergunning noodzakelijk is. De brandweer adviseert de gemeente.

De vergunningsvoorschriften worden door de gemeente opgesteld en betreffen het maximum aantal aanwezigen, de indeling van de tent (zitplaatsen, in- en uitgangen e.d.), het aantal blusmiddelen, nooduitgangen (aantal en breedte), gebruik nood- en transparantverlichting, verwarming, koken, enz.

Ook voor het houden van een feest of een andere activiteit in een permanent bouwwerk zoals een boerenschuur, is, indien meer dan 50 personen in aanwezig zullen zijn, op basis van het Bouwbesluit 2012 een gebruiksmelding vereist. Hier gelden dezelfde criteria als bij een tent.

3.11.4 Veilige constructies

Naast de veiligheid bij calamiteiten zoals brand moeten tijdelijke bouwwerken zoals tenten, tribunes, podia e.d. constructief voldoende veiligheid waarborgen. Op Europees niveau zijn veiligheidsafspraken gemaakt met betrekking tot tenten en tribunes. Het gaat hierbij om eisen aan de constructie en beproeving van grotere tenten. Deze tenten worden onder meer gebruikt als circustent en voor muziekuitvoeringen, feesten, markten en andere manifestaties. Bij dergelijke evenementen kunnen veel personen in een dergelijke tent bevinden. Veiligheid met betrekking tot windbelasting en brandgevaar is dan van levensbelang. De van toepassing zijnde norm (NEN-EN 13782) geldt ook voor andere overkappingconstructies van tentmateriaal.

In de norm is vooral aandacht voor de stabiliteit onder invloed van windbelasting en zwaartekracht, de verankering aan de bodem en aan het toe te passen tentmateriaal. Voor demonteerbare tijdelijke tribunes is een andere norm ontwikkeld (NEN-EN 13200-6). Voor tijdelijke bouwwerken waarvoor geen normen zijn opgesteld geldt dat de organisatie verantwoordelijk is voor de deugdelijkheid en veiligheid van deze bouwwerken.

Kampeertenten en voortenten van caravans vallen niet onder deze norm; daarvoor bestaan afzonderlijke normen.

3.11.5 Glaswerk

Voor evenementen in de buitenruimte kan in de vergunning opgenomen worden dat geen gebruik mag worden gemaakt van glaswerk.

3.11.6 Verkeer

Voor evenementen op een openbare, doorgaande weg, die invloed hebben op de verkeerssituatie dient van tevoren een verkeersplan ingediend te worden.

Hierin dienen alle verkeersmaatregelen en omleidingroutes met betrekking tot het evenement conform de CROW 96b richtlijnen te worden opgenomen. De inhoud van dit verkeersplan zal wat betreft omvang en reikwijdte in verhouding moeten zijn met de omvang en aard van het evenement. Bij een grote in- en uitstroom is het tevens noodzakelijk te inventariseren welke vervoerswijze de bezoekers zullen gebruiken. Aan de hand hiervan kan onder andere een inschatting gemaakt worden of de toe- en afvoerwegen voldoende adequaat zijn ten opzichte van het verwachte bezoekersaantal. Door meerdere toe- en afvoerwegen te creëren wordt de veiligheid van de bezoekers vergroot. Bij grote en/of risicovolle evenementen dienen tevens calamiteitenroutes in het verkeersplan te worden opgenomen.

3.11.6.1 Tijdelijke verkeersmaatregelen

Wanneer ten behoeve van een evenement (tijdelijk) wijzigingen nodig zijn in de reguliere verkeersstructuur is daarvoor op grond van artikel 34 BABW (Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer) een tijdelijke verkeersmaatregel nodig. Indien voor een evenement tijdelijke verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn, adviseert de politie en de gemeente daarover. Tijdelijke verkeersmaatregelen zijn bijvoorbeeld af te sluiten wegen, parkeerverboden en omleidingen.

3.11.6.2 Evenementenverkeersregelaars

Bij evenementen op de openbare weg zijn voor de veiligheid van de deelnemers en weggebruikers evenementenverkeersregelaars vereist. Hoeveel verkeersregelaars bij een evenement ingezet moeten worden is een onderwerp dat besproken wordt in de vooroverleggen die ten behoeve van diverse evenementen plaatsvinden. Bij evenementen waarvoor geen vooroverleg wordt geïnitieerd zal de gemeente, indien van toepassing, aan de organisatie aangeven hoeveel verkeersregelaars er moeten zijn. Ook kan de politie adviseren om een aantal verkeersregelaars in te zetten. Het werven van evenementenverkeersregelaars is een eigen verantwoordelijkheid van de organisator.

Deze verkeersregelaars dienen te voldoen aan de vereisten zoals in de Regeling Verkeersregelaars 2009 is aangegeven. De organisator moet tevens een verzekering afsluiten voor deze verkeersregelaars.

3.11.6.3 Parkeren

De organisatie van een evenement dient ervoor te zorgen dat er voldoende parkeergelegenheid voor bezoekers is. Bij parkeergelegenheden die speciaal voor een evenement worden ingericht, moeten indien nodig evenementenverkeersregelaars aanwezig zijn om het parkeren in goede banen te leiden. Tevens rust op de organisatie de plicht om ervoor te zorgen dat er voldoende bewegwijzering is aangebracht naar het parkeerterrein. Omwonenden mogen gedurende het evenement geen overmatige overlast ondervinden van geparkeerde auto's van bezoekers. De hulpverleningsdiensten dienen te allen tijde vrije doorgang te hebben.

Er mag niet geparkeerd worden op groenstroken/bermen. Indien nodig dienen deze stroken te worden afgezet om parkeren op deze groenstroken/bermen te voorkomen.

Binnen Wijchen mogen grote voertuigen alleen geparkeerd worden op de daarvoor aangewezen wegvakken op het bedrijventerrein Wijchen-oost en bij Nijol op Bijsterhuizen. In bijzondere gevallen is het parkeren van grote voertuigen op een andere locatie mogelijk, zoals bij de Berendonck. Hiervoor is dan een ontheffing op grond van artikel 5:8 Apv nodig.

3.11.6.4 Calamiteitenstrook/route

Hulpverleningsdiensten moeten altijd toegang en vrije doorgang hebben op en naar de plaats waar het evenement gehouden wordt. Indien de locatie dit noodzakelijk maakt, wordt bij evenementen waarbij veel publiek aanwezig is, maar ook bij het opstellen van tenten of het inrichten van een (tijdelijke) parkeerplaats ten behoeve van een evenement, voorgeschreven dat een calamiteitenstrook of route vrij gehouden moet worden. Deze calamiteitenstrook of route moet tenminste 4,5 meter breed zijn (waarvan 3,25 meter verhard) en 4,2 meter hoog.

3.11.7 Centrum

Ingevolge de Beleidsregels toegang centrumgebied Wijchen juni 2011 is een deel van het centrum van Wijchen door het college als voetgangersgebied aangewezen. Het centrumgebied is middels borden C01 (zone) gesloten verklaard voor alle verkeer (fysiek ondersteund door bollards). Het is niet toegestaan (en ook niet mogelijk) om zonder ontheffing van het college buiten de venstertijden het voetgangersgebied in het centrum te berijden met een motorvoertuig. Tijdens de venstertijden is het gebied toegankelijk voor motorvoertuigen. De venstertijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 7:00 uur tot 12:00 uur en op donderdag van 4:30 uur tot 14:30 uur.

Parkeren in het centrum, behalve op eigen terrein, is niet toegestaan. Uitgangspunt is dat ook bij evenementen gebruik gemaakt wordt van de venstertijden. Wanneer dit niet mogelijk is, kan de organisator tegelijk met de aanvraag voor een evenementenvergunning een verzoek om ontheffing indienen. Daarbij is het bij uitzondering mogelijk om ook ontheffing te verkrijgen op het mogen parkeren van een voertuig bij het evenement of om langdurig te parkeren in de blauwe zone. Aangetoond moet daarbij wordt dat het voertuig noodzakelijk aanwezig moet zijn ten behoeve van het evenement. Aan deze ontheffing kunnen aanvullende voorwaarden worden verbonden.

3.11.8 Beveiliging

Bij categorie B- en C- evenementen eist de gemeente dat de organisator de beschikking heeft over particuliere beveiliging. Deze beveiliging moet worden uitgevoerd conform de NTA 8020-30 “Evenementenbeveiliging en publieksbeveiligingsdiensten”. Als onderdeel van het veiligheidsplan moet de organisator een beveiligingsplan maken. Hierin moet in ieder geval aan de orde komen: aantal beveiligers, taken en verantwoordelijkheden en visitatiebeleid.

3.12 Milieu

3.12.1 Afval

De organisatie is verantwoordelijk voor het verzamelen en afvoeren van afval tijdens het evenement. De locatie en de directe omgeving van het evenement dienen in schone en oorspronkelijk staat worden opgeleverd. Indien aan deze verplichting niet wordt voldaan, worden de kosten volledig in rekening gebracht bij de organisator. Afvalwater dat ontstaat tijdens het evenement mag niet op of in de bodem of het oppervlaktewater worden geloosd maar moet worden opgevangen en worden afgevoerd naar een daartoe bestemde verwerker of verwerkingsinstallatie of moet worden geloosd in het vuilwaterriool.

3.12.2 Bescherming houtopstanden

Bij evenementen die plaatsvinden in de directe nabijheid van bomen worden voorwaarden aan de vergunning verbonden ter bescherming van de bomen.

3.13 Leges

Voor de behandeling van de vergunningaanvraag brengt de gemeente kosten (zogenaamde leges) in rekening. Aan een melding zijn geen kosten verbonden. Wanneer er naast de evenementenvergunning nog andere vergunningen of ontheffingen nodig zijn, zijn ook hiervoor leges verschuldigd. De hoogte van de verschuldigde leges staat vermeld in de legesverordening.

3.14 Toezicht en handhaving

De verantwoordelijkheid voor het naleven van de regels en de voorwaarden in de evenementenvergunning ligt in de eerste plaats bij de organisator/aanvrager van het evenement. In zijn rol als eindverantwoordelijke voor de openbare orde en veiligheid heeft de burgemeester echter wel de taak om toezicht te houden op naleving van de voorschriften en voorwaarden die in de vergunning zijn opgenomen.

3.14.1 Stimuleren van naleefgedrag

De gemeente hecht veel waarde aan een goede band met de evenementenorganisator. Het uitgangspunt van de gemeente is dat de organisator bereid is om er voor zorg te dragen dat een evenement veilig verloopt en de voorschriften uit de vergunning worden nageleefd. De gemeente stimuleert de organisator de regels na te leven door de voorschriften duidelijk kenbaar te maken en mee te denken met de uitvoering ervan.

3.14.2 Niet-naleving van de vergunningsvoorschriften

Indien de vergunningsvoorschriften niet worden nageleefd of wordt geconstateerd dat de openbare orde en veiligheid in het geding is, zal de organisatie eerst worden gewaarschuwd en de mogelijkheid worden geboden om de overtreding ongedaan te maken. Als hier geen gehoor aan wordt gegeven volgt een sanctie. Dit kan het verbeuren van een vooraf bepaalde last onder dwangsom zijn of (spoedeisende) last onder bestuursdwang waarbij de gemeente bijvoorbeeld op kosten van de organisatie de overtreding ongedaan maakt, of het evenement kan worden verboden/stilgelegd. Ook bestaat er de mogelijkheid dat er een bestuurlijke strafbeschikking wordt opgelegd.

4. Faciliteren

4.1 Algemeen

De gemeente vervult bij de uitvoering van evenementen voor haar bewoners, bedrijven, bezoekers en ondernemers een faciliterende rol. In het kader van openbare orde en veiligheid faciliteert de gemeente de organisatie om een zo veilig mogelijk evenement te organiseren. Bij grotere evenementen heeft de gemeente de regie in het organiseren en uitvoeren van een (multidisciplinair) vooroverleg, de verslaglegging hiervan en het bewaken van de gemaakte afspraken. Een andere manier waarop bij het merendeel van de evenementen de dienstverlenende rol van de gemeente naar voren komt is het beschikbaar stellen als evenementenlocatie van wegen, pleinen en dergelijke die in eigendom en beheer zijn van de gemeente.

4.2 Gebruik materialen

Voor zover beschikbaar, kunnen benodigde materialen voor tijdelijke verkeersmaatregelen (hekken, borden, e.d.) bij de gemeentewerf worden verkregen. De organisatie moet zelf voor het ophalen, correct plaatsen en terugbrengen van hekken en borden zorg dragen. De organisator is aansprakelijk voor schade en diefstal aan de materialen en voor schade van derden die veroorzaakt wordt door geplaatste materialen.

4.3 Nutsvoorzieningen

Voor veel evenementen is elektra en/of water nodig. Bij de realisatie van de hiervoor benodigde aansluitingen wordt vaak (praktische) ondersteuning geboden vanuit de gemeente. Deze ondersteuning kost veel tijd. Het is ondoenlijk om als gemeente zorg te dragen voor deze aansluitingen én om hierop toezicht uit te (blijven) oefenen gedurende het evenement. De organisator is hiervoor zelf verantwoordelijk en dient hier alert op te zijn. De aansprakelijkheid voor de aansluitingen berust dan ook volledig bij de organisatie van het evenement, ongeacht of het om een commercieel of niet-commercieel evenement gaat. Indien gebruik gemaakt wordt van een gemeentelijke aansluiting wordt hiervoor een vast bedrag per dag in rekening gebracht, waarin het verbruik is verwerkt.

5. Promotie

5.1 Sandwichborden

Voor sandwichborden gelden de “Nadere regels sandwichborden”. Indien hieraan wordt voldaan is geen vergunning vereist voor het plaatsen van sandwichborden. Wel moet een melding worden ingediend. Indien niet voldaan wordt aan de nadere regels, dan kan in bijzondere situaties een vergunning worden verleend.

5.2 Spandoeken

Voor spandoeken geldt de “nota reclame beleid”. Voor alle gebieden geldt dat voor spandoeken een vergunning aangevraagd moet worden op basis van artikel 2:10 van de Apv.

6. Slotbepalingen

6.1 Hardheidsclausule

De gemeente kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van het evenementenbeleid, indien toepassing tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

6.2 Inwerkingtreden nieuwe en intrekken oude beleidsregels

  • 1. Het lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen 2011 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze beleidsregels treden in werking op de dag nadat zij zijn bekendgemaakt.

6.3 Overgangsrecht

Deze beleidsregels zijn van toepassing op aanvragen ontvangen vanaf de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregels.

6.4 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

d.d. 23-06-2015

burgemeester en wethouders
G.W. Goedmakers
secretaris a.i.
J.Th.C.M. Verheijen
burgemeester
burgemeester
J.Th.C.M. Verheijen