Regeling vervallen per 18-10-2012

Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit

Geldend van 13-11-2008 t/m 17-10-2012

Intitulé

Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit

Notitie mandaat, volmacht en machtiging

1. Inleiding

De Gemeentewet en andere meer specifieke wetten, zoals de Wet ruimtelijke ordening en de Wet maatschappelijke ondersteuning leggen de bevoegdheid om besluiten te nemen bij de bestuursorganen: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of bij de burgemeester.

De gemeenteraad heeft een aantal bevoegdheden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Deze zijn niet opgenomen in dit besluit, maar zijn te vinden in de Delegatieverordening. De meest recente dateert van 28 juni 2007. In een aantal gevallen worden de besluiten die burgemeester en wethouders op grond van de Delegatieverordening kan nemen gemandateerd.

In dit mandaat-, volmacht en machtigingsbesluit wordt geregeld wie namens het bestuursorgaan bepaalde bevoegdheden uitoefent.

Onder mandaat wordt volgens artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder besluit wordt verstaan: de schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Indien er sprake is van het overlaten van het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan anderen, zoals bijvoorbeeld het aangaan van een overeenkomst, dan wordt er niet gesproken van mandaat, maar van volmacht. Indien er sprake is van het overlaten van feitelijke handelingen aan anderen, die geen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling betreffen, dan wordt gesproken van machtiging. Er kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan het voeren van algemene correspondentie. Gezien bovenstaande is ervoor gekozen dit document aan te halen als `mandaat-, volmacht- en machtigingsregister`. Daar waar in dit besluit wordt gesproken van mandaat wordt daaronder ook verstaan machtiging of volmacht.

In alle gevallen kan het college of de burgemeester de bevoegdheden die het/hij op grond van dit register aan anderen overlaat, zelf nog blijven uitoefenen.

Doelstelling:

Met het verlenen van mandaten wordt het volgende beoogd;

Verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen

Verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen betekent dat zoveel mogelijk bevoegdheden worden overgelaten aan de afdelingsmanager of de medewerker. Soms worden zelfs bevoegdheden aan medewerkers overgelaten met een relatief groot afbreukrisico, zoals bij bouwvergunningen. Bij het overlaten van bevoegdheden aan anderen gaat het om vertrouwen. Het bestuursorgaan dat bevoegdheden aan anderen overlaat, moet ervan uit kunnen gaan dat het zelf de bevoegdheid op dezelfde wijze zou hebben gebruikt. Leidinggevenden moeten er uiteraard voor zorgen dat de instructies aan medewerkers helder en duidelijk zijn gesteld. Indien een medewerker twijfelt over een te nemen besluit, dient hij op tijd en vooraf te overleggen met de leidinggevende en/of portefeuillehouder.

Sneller en klantvriendelijker te handelen

Als het uitoefenen van bepaalde bevoegdheden aan afdelingsmanagers en medewerkers wordt overgelaten, kunnen zij sneller en daardoor klantvriendelijker handelen. Bovendien wordt op deze manier de klanten van de gemeente duidelijkheid verschaft over welke medewerker zij als eerste aan kunnen spreken, namelijk degene die zijn handtekening onder het besluit of de correspondentie heeft gezet.

Verantwoordelijkheden te verduidelijken

Met het vastleggen van bevoegdheden in dit besluit, worden de verantwoordelijkheden binnen de organisatie duidelijk vastgelegd, zodat het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk is wie kan én moet worden aangesproken.

2. Uitgangspunt

Uitgangspunt is dat burgemeester en wethouders en de burgemeester de belangrijke en/of beleidsbepalende beslissingen zelf nemen en daarmee dus de hoofdlijnen van het beleid uitzetten.

3. Ondertekenings- en afdoeningsmandaat:

Bij mandaat kan een onderscheid worden gemaakt tussen ondertekenings- en afdoeningsmandaat.

Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde het besluit (slechts) ondertekent, maar waarbij het bestuursorgaan vooraf aan de hand van een ambtelijk advies zelf heeft besloten hoe te handelen.

Afdoeningsmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder bemoeienis of tussenkomst van het bestuursorgaan, inclusief de ondertekening van stukken.

In dit register is altijd sprake van een afdoeningsmandaat. Het hierboven gestelde over afdoeningsmandaat is van overeenkomstige toepassing indien er formeel geen sprake is van mandaat, maar van volmacht of machtiging.

4. Beperkende voorwaarden bij uitoefening van mandaat.

In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden, omdat de (voorgenomen) beslissing beleidsbepalend kan zijn of een (ongewenst) precedent kan scheppen.

Bij de uitoefening van een mandaat moet dus rekening worden gehouden met het bestaande beleidskader (o.a. vastgelegd in het (college)programma, verordeningen, beleidsregels, plannen, nota’s, richtlijnen, enz.) en met de bestaande praktijk.

In ieder geval is in de volgende situaties de beslissing voorbehouden aan het bestuursorgaan:

  • 1.

    Indien een beleidskader of een gangbare praktijk ontbreekt;

  • 2.

    Indien naar redelijkheid mag worden aangenomen dat de afdoening politieke consequenties met zich mee kan brengen dan wel precedentwerking zal oproepen;

  • 3.

    Indien de afdoening niet als routinematig kan worden aangeduid, dat wil zeggen, indien het besluit een aangelegenheid betreft waarvoor een aparte beoordeling en besluitvorming nodig is;

  • 4.

    Indien inwilliging van het verzoek zal leiden tot strijdigheid met of afwijking van het beleid, voorschriften of richtlijnen of andere niet voorziene financiële of andere consequenties kan hebben.

5. De ondertekening van stukken

Artikel 59a, eerste lid van de Gemeentewet bepaalt dat stukken die van het college uitgaan, worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de secretaris.

De ondertekening van besluiten, genomen in mandaat, moet als volgt geschieden:

Met vriendelijke groet,

namens de burgemeester

(naam afdelingsmanager of medewerker)

(functie en afdeling)

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

(naam afdelingsmanager of medewerker)

(functie en afdeling)

Deze standaardondertekeningen zijn te vinden in Word, op de taakbalk bij ‘Ondertek.’.

Indien het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) vindt deze plaats als volgt: “Overeenkomstig door burgemeester en wethouders genomen besluit . . . .“

6. Inhoud register

In het registeroverzicht zijn de bevoegdheden benoemd en onder welke voorwaarden c.q. beperkingen het mandaat gebruikt mag worden. Zoals hier boven al is gezegd gaat het steeds om afdoeningsmandaten.

Mandaat-, volmacht en machtigingsregeling

Burgemeester en wethouders van Wijchen en de Burgemeester van Wijchen;

ieder voor zover het ieders bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet en

gelet op de Algemene wet bestuursrecht

BESLUITEN

vast te stellen het "Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Wijchen oktober 2008";

Afdeling I

Artikel 1

  • 1.

    De uitoefening van de in het bij het mandaat-, volmacht en machtigingsregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in het register genoemde stukken wordt opgedragen aan daar genoemde functionarissen.

  • 2.

    Onder mandaat wordt tevens verstaan volmacht of machtiging.

  • 3.

    Indien de uitoefening van de in het mandaat-, volmacht en machtigingsbesluit opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke beleids- en beheersbegroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.

Artikel 2

  • 1.

    In het register wordt onder medewerker of senior medewerker tevens de afdelingsmanager of een lid van de directie verstaan.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de afdelingsmanager wordt hij/zij vervangen door een afdelingsmanager van een andere afdeling of door een lid van de directie.

  • 3.

    Daar waar in het register wordt gesproken van medewerker of senior medewerker, zijn slechts die bevoegdheden gemandateerd voor zover hij/zij is belast met de desbetreffende taak. Hetzelfde geldt voor bevoegdheden waarvoor hij/zij is ge(vol)machtigd. Lid 1 van dit artikel is niet van toepassing op deze bepaling.

Afdeling II Toepassing van het mandaat

Artikel 3 

  • 1.

    Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:

    • a.

      Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

    • b.

      Het vaststellen van beleidsregels;

    • c.

      Het beslissen op een bezwaarschrift of beroepschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld;

    • d.

      Besluiten te nemen die beleidsaspecten bevatten

Besluiten worden geacht in elk geval beleidsaspecten te bevatten indien:

  • *

    die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde gedragslijn c.q. beleidslijn;

  • *

    die bestuurlijk gevoelig zijn en waarvan kennisneming door het college of door de burgemeester gewenst is;

  • *

    afdoening daarvan niet voorziene financiële en/of andere belangrijke consequenties heeft en/of het budget wordt overschreden;

  • *

    dit door of namens het college of door of namens de burgemeester is kenbaar gemaakt.

Artikel 4

  • 1.

    Indien een voorgenomen besluit meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter besluitvorming voor aan het college of aan de burgemeester, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.

Artikel 5

In het mandaat-, volmacht en machtigingsregister is altijd sprake van afdoeningsmandaat, tenzij in het register uitdrukkelijk anders is vermeld. Afdoeningsmandaat verleent de gemandateerde tevens de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen. De gemandateerde heeft echter niet de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen indien:

  • *

    de wens daartoe door of namens het college of de burgemeester kenbaar is gemaakt;

  • *

    het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

  • *

    het correspondentie betreft waarvan ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

  • *

    zich na de beslissing nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;

Artikel 6

Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde ondertekend op een wijze zoals aangegeven in de notitie mandaat, volmacht en machtiging.

Artikel 7

Indien in het register mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.

Afdeling III: Het mandaat-, volmacht en machtigingsregister

Artikel 8

Het bij dit besluit behorende mandaat-, volmacht en machtigingsregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd.

Artikel 9

Het mandaat-, volmacht en machtigingsregister is openbaar en ligt voor eenieder ter inzage.

Afdeling IV Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 10

De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.

Artikel 11

Dit mandaat-, volmacht en machtigingsbesluit treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt. Het mandaatregister november 2004 wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van dit mandaat-, volmacht en machtigingsbesluit.

Artikel 12

Dit besluit wordt aangehaald als `Mandaat-, volmacht en machtigingsbesluit`

Mandaatregister (gewijzigd per januari 2010)

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Uitoefening van alle bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders aan één collegelid of meer collegeleden voorzover op enig moment vanwege spoedeisendheid noodzakelijk moet worden geacht en onder de voorwaarde dat achteraf verslag wordt gedaan aan het college. (art. 168 Gemeentewet)

b&w

Leden van het college

Mandaat aan derden (niet tot de organisatie behorend)

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Vergunningen ten behoeve bijzondere transporten

b&w

Rijksdienst voor het wegverkeer

Het grond van de Wet rampen en zware ongevallen inschakelen van de sirenes van het Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel en/of het inschakelen van geluidswagens en het doorgeven van de eerste berichten aan Omroep Gelderland. Beperking: machtiging geldt slechts in spoedeisende situaties waarbij vooraf geen overleg met de burgemeester mogelijk is.

burgemeester

Commandant van de regionale brandweer

Het geven van een verblijfsontzegging op grond van artikel 172, derde lid van de Gemeentewet. De verblijfsontzegging dient in overeenstemming te zijn met de gebieden en tijden genoemd in het `aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2.4.1A van de Algemene Plaatselijke Verordening. Tevens dient te werk te worden gegaan volgens de regels in de `Gebruiksinstructies bevoegdheid bekendmaking verblijfsontzegging` Opmerking: jaarlijks moet een rapportage over de uitoefening van de bevoegdheid worden uitgebracht.

burgemeester

Districtschef van het politiedistrict Tweestromenland. Ondermandaat aan de hulpofficieren van justitie werkzaam bij de regio Gelderland-Zuid, indien en voor zover fungerend onder de verantwoordelijkheid van het politiedistrict Tweestromenland.

Ondertekeningsmandaat voor besluiten omtrent het opleggen van een huisverbod (Wet tijdelijk huisverbod)

burgemeester

Hulpofficier van justitie van de regiopolitie Gelderland-Zuid

Algemeen (alle afdelingen)

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Verstrekken van informatie en/of inlichtingen

b&w

Medewerker

Afdoen van voorbereidings- en uitvoeringscorrespondentie

b&w

Medewerker

Verzending van ontvangstbevestigingen

b&w

Medewerker

Het indienen van verweerschriften en vertegenwoordiging in bezwaarschriftenprocedures, beroep en in hoger beroep

b&w/ burgemeester

Medewerker

Uitnodigen voor een hoorzitting

b&w

Medewerker

Verzenden van een begeleidende brief bij de toezending van stukken of bij het verzoek om nadere motivering van het bezwaar

b&w

Medewerker

Bekendmakingen en kennisgevingen van voorgenomen besluiten

b&w/ burgemeester

Medewerker

(Besluiten tot) het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten of leveringen. Beperking: Voor zover passend binnen de doelstelling van het toegekende budget.

b&w/ burgemeester

Medewerker

Aangaan van of deelnemen aan onderhandelingen omtrent subsidies op ambtelijk niveau met ministeries en/of provincie

b&w

Medewerker

Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, en dergelijke met betrekking tot gemeente-eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer

b&w/ burgemeester

Medewerker

Het toezenden van stukken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

b&w

Medewerker

Het afwijzen van een verzoek om stukken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

b&w

Manager

Ontzegging van de toegang tot dienstgebouwen

b&w

Secretaris/ manager

Horen van belanghebbenden, zoals o.a. bedoeld in de artikelen 4:7 en 4:8 Algemene wet bestuursrecht.

b&w

Medewerker

Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes.

b&w

Medewerker

In rekening brengen van de kosten van door de gemeente geleverde diensten en/of goederen.

b&w

Medewerker

Besluiten inzake de dwangsom bij niet tijdig beslissen

b&w

Manager

Het verdagen en verder uitstellen van de beslistermijn op een bezwaarschrift op grond van artikel 7:10, derde en vierde lid van de Algemene wet bestuursrecht.

b&w

Medewerker

Het ondertekenen van het Besluitformulier beperkingenbesluit WKPB

b&w

Directielid

Het nemen van besluiten op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

b&w

Medewerker

Het doen van een mededeling als bedoeld in artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht

b&w

Medewerker

Vertegenwoordiging in mediation

b&w/ burgemeester

Medewerker

Het aangaan en ondertekenen van een mediationovereenkomst bij de start van de mediation

b&w/ burgemeester

Medewerker

Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de manager

b&w/ burgemeester

Manager

Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerker

b&w/ burgemeester

Medewerker

Het behandelen van klachten op grond van de klachtenverordening klachtenverordening

b&w/ burgemeester

Klachtbehandelaar conform artikel 5

Alle besluiten en handelingen inzake bestuursrechtelijke geldschulden, waaronder de betalingsbeschikking, uitstel van betaling, aanmaning en invordering bij dwangbevel

b&w

Medewerker

Personele aangelegenheden

Taken/bevoegdheden

Bevoegdorgaan

Gemandateerde

Van de hieronder genoemde bevoegdheden mag de manager slechts gebruik maken voor zover het zijn eigen afdeling betreft Het benoemen van personeel binnen de formatie. Tevens het benoemen van vrijwilligers en beroepskrachten bij de brandweer. Beperkingen: Tot het niveau van de afdelingsmanagers.

b&w

Diensthoofd

Het verlenen van ontslag op eigen verzoek, op grond van blijvende arbeidsongeschiktheid en bij (pré)pensionering

b&w

Diensthoofd

Verstrekken van een opdracht voor overwerk Beperking: Budgethouder totale budget is P&O

b&w

Manager

De toepassing van de regeling m.b.t. (buitengewoon) verlof

b&w

Manager

De toepassing van de richtlijnen deeltijdarbeid (onder meer deeltijdverzoeken)

b&w

Manager

De toepassing van het protocol variabele werktijden

b&w

Manager

Het salaristechnisch inpassen van nieuw personeel Beperking : niet het niveau van de afdelingsmanagers

b&w

Manager

Het aangaan van arbeidsovereenkomsten en andere vormen van tijdelijk personeel (uitzendpersoneel, detachering) binnen de formatie

b&w

Manager

Het aangaan van stageovereenkomsten

b&w

Manager

De toepassing van de "Verhaalswet ongevallen ambtenaren"

b&w

Manager

Opdracht geven tot het gaan vervullen van een andere functie binnen de organisatie

b&w

Manager

De toepassing van het protocol werving en selectie

b&w

Medewerker p&o

De uitvoering van de seniorenmaatregelen

b&w

Medewerker p&o

Besluiten tot het verlenen van ouderschapsverlof op grond van CAR UWO

b&w

Medewerker p&o

Het toekenning van schadevergoeding op grond van de CAR UWO

b&w

Medewerker p&o

Het doen van opgaven ten behoeve van statistische informatie

b&w

Medewerker p&o

Het afgeven van werkgeversverklaringen

b&w

Medewerker p&o

Toepassen protocol ziekteverzuim

b&w

Medewerker p&o

Het verlenen van opdrachten ten behoeve van de uitvoering van het opleidingsplan en andere opleidingsactiviteiten

b&w

Medewerker p&o

De uitvoering van de regeling studiefaciliteiten

b&w

Medewerker p&o

De uitvoering van de regeling verplaatsingskosten

b&w

Medewerker p&o

De uitvoering van de rechtspositieregeling Brandweer

b&w

Medewerker p&o

Het uitvoeren van het cafetariamodel

b&w

Medewerker p&o

Het uitbetalen van een overlijdensuitkering op grond van CAR UWO (voor de hele gemeente)

b&w

Manager BMO

Het verlenen van voorschotten (voor de hele gemeente)

b&w

Manager BMO

Bestuurs- en managementondersteuning

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Het aanvragen van een uittreksel uit het Algemeen Documentatieregister ter zake verlening van onderscheidingen.

burgemeester

Manager

Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders.

b&w

Manager

Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van de aanwijzing van medewerkers die belast zijn met het inwinnen en vaststellen van de definitieve geometrie ten behoeve van de BAG.

b&w

Manager

Facilitaire zaken

Taken/bevoegdheden

Bevoegdorgaan

Gemandateerde

Bevoegdheden in verband met het gebruik van openbare gemeente-eigendommen.

b&w

Manager

Het verstrekken van opdrachten aan derden.

b&w

Medewerker G&I

Beperking: voor zover passend binnen het toegekende budget

 

 

Bevoegdheden in verband met de verhuur van ruimten in het Kasteel

b&w

Medewerker

In gebruik geven kasteel / kasteeltuin

b&w

Medewerker

Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden (Wet Bag)

b&w

Medewerker PAZ

Publiekszaken (Burgerzaken)

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Besluiten in het kader van de Wet Gemeentelijke basisadministratie Beperking: voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat

b&w

Medewerker

Besluiten in het kader van rijbewijzen en reisdocumenten Beperking: voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat

burgemeester

Medewerker

Bepalen openingstijden van de burgerlijke stand ( Boek 1, titel 4, afdeling 1 artikel 16c Burgerlijk Wetboek)

b&w

Manager

Besluiten in het kader van de Kieswet Beperking: voor de benoeming van de leden van het hoofdstembureau heeft enkel de manager mandaat.

b&w/ burgemeester

Beleidsadviseur Publiekszaken

Besluiten in het kader van de Rijkswet op het Nederlanderschap Beperking: voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat

burgemeester

Senior medewerker burgerzaken

De bevoegdheid te beslissen op verzoeken voor de aanwijzing van een trouwlocatie. Beperking: Voor de afwijzing van een verzoek heeft enkel de manager mandaat.

b&w

Allround medewerker burgerzaken

Benoemen Babs naar keuze

b&w

Beleidsadviseur Publiekszaken

Publiekszaken (Vraagwijzer)

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Het doen van uitvoeringshandelingen en het nemen van besluiten in het kader van: Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; Wet werk en bijstand en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; Wet kinderopvang; Kinderopvang op sociaal medische indicatie; Regelingen op grond van het gemeentelijke minimabeleid en bijzondere bijstand. Beperking tot een maximum van € 5.000,00 bij borgstellingen saneringskredieten. Boven de € 5.000,00 bij borgstellingen voor saneringskredieten heeft de manager mandaat

b&w

Medewerker

Het indiceren in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen.

b&w

Medewerker

Het doen van een mededeling tot het opschorten van het recht op bijstand als bedoeld in artikel 54, tweede lid Wet werk en bijstand.

b&w

Medewerker

Het nemen van besluiten inzake gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen.

b&w

Medewerker

Het nemen van besluiten tot het opleggen van een maatregel conform de afstemmingsverordening.

b&w

Medewerker

Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen

b&w of burgemeester

Manager

Sociale Zaken

Taken/bevoegdheden

Bevoegdorgaan

Gemandateerde

Het doen van uitvoeringshandelingen en het nemen van besluiten in het kader van: Algemene bijstandswet; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt werkloze werknemers; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; Wet reïntegratie arbeidsgehandicapten (REA) Wet werk en bijstand en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004; Wet inburgering en Verordening inburgering: beperking degene die de boete oplegt mag niet de behandelend klantmanager zijn.

b&w

Medewerker

Het tot stand brengen van trajectplannen en het sluiten van trajectovereenkomsten met klanten

b&w

Medewerker

Het doen van de kennisgeving in het kader van de Wet boeten en maatregelen sociale voorzieningen (in verband met IOAW en IOAZ)

b&w

Medewerker

Het nemen van een besluit tot het opleggen van een maatregel conform de afstemmingsverordening

b&w

Medewerker

Het doen van een mededeling tot het opschorten van de termijn als bedoeld in artikel 4:5 en 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht en het doen van de mededeling tot het opschorten van het recht op bijstand als bedoeld in artikel 54, eerste lid Wet werk en bijstand, en het doen van de mededeling als bedoeld in artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht.

b&w

Medewerker

Het vestigen van een (krediet)hypotheek

b&w

Medewerker

Het royeren van een krediethypotheek

b&w/ burgemeester

Manager

Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen

b&w/ burgemeester

Manager

Aankondiging opleggen onderhoudsplicht/verhaal

b&w

Medewerker

Het doen van betalingsherinneringen en rappels

b&w

Medewerker

Het aankondigen en uitvoeren van beslaglegging

b&w

Medewerker

Het indienen van verzoekschriften tot verhaal en terugvordering in rechte

b&w

Medewerker

Schriftelijke uitwisseling standpunten in verhaal- en terugvorderingprocedures

b&w

Medewerker

Welzijn en Onderwijs

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Het benoemen van leerkrachten anderstaligen

b&w

Manager

Het uitvoeren van Regeling opvang asielzoekers (bruikleenovereenkomsten)

b&w

Medewerker

Het nemen van besluiten op grond van de Verordening Leerlingenvervoer 2002.

b&w

Medewerker

Het nemen van besluiten op grond van artikel 3a, 3b en15 van de Leerplichtwet

b&w

leerplicht-ambtenaar

De bevoegdheden genoemd in artikelen 18 en 19 van de Leerplichtwet.

b&w

manager en management assistent

De bevoegdheden genoemd in artikelen 6 en 21 van de Leerplichtwet

b&w

Medewerker

Het toekennen van subsidies vallend binnen de begroting. Beperking: voor subsidies hoger dan € 50.000,- op jaarbasis en voor budgetsubsidies voor meer dan twee jaren heeft enkel de manager mandaat.

b&w

Medewerker

Het afdoen van verzoeken van instellingen tot verschuiving van middelen binnen de goedgekeurde begroting.

b&w

Medewerker

Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Wijchen 2010, met uitzondering van het vaststellen van het bekostigingsplafond en het programma van overzicht.

b&w

Medewerker

Het sluiten van huurovereenkomsten bij de verhuur van sportzalen.

b&w

Medewerker

Het goedkeuren van het programma van eisen archeologisch onderzoek.

b&w

Adviseur archeologie

* Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid onder c Gemeentewet belast is met de invordering van gemeentelijke belastingen.

 

 

** Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid onder b Gemeentewet is belast met de heffing van gemeentelijke belastingen.

 

 

Financiën

Taken/bevoegdheden

Bevoegdorgaan

Gemandateerde

Het (besluiten tot het) erkennen van en afwijzen van aansprakelijkheid van de gemeente en het toekennen van de schadevergoeding. Beperking: tot een maximum van € 50.000,-

b&w/ burgemeester

Manager

Het (besluiten tot het) aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schade. Beperking: tot een maximum van € 50.000,-

b&w/ burgemeester

Manager

Het buiten de invordering stellen van civiele vorderingen.

b&w

Manager

Het aantrekken van geld conform het Treasurystatuut. b&w Manager

 

 

Het verlenen van kwijting namens de gemeente. b&w Manager

 

 

Het oninbaar verklaren van belastingschulden, voor zover passend binnen de geldende beleidsregels.

b&w

Manager

Invorderen van leges

invorderings-ambtenaar*

Medewerker afdelingen

Heffen van leges

heffingsambtenaar**

Medewerkers afdelingen

Opstellen proces-verbaal van constatering (Wet Bag)

b&w

Medewerker belastingen

Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere

b&w

Medewerker belastingen

De toepassing van de regeling dienstreizen gemeente Wijchen (inclusief verblijfkosten)

b&w

Medewerker salaris-administratie

De toepassing van het reglement fietsplan

b&w

Medewerker salaris-administratie

De toepassing van de hypotheekregeling

b&w

Medewerker salaris-administratie

Het uitvoeren van de spaarloonregeling.

b&w

Medewerker salaris-administratie

Ruimte Milieu Economie

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Het nemen van projectbesluiten, binnenplanse, buitenplanse en tijdelijke ontheffingen op grond van de Wet ruimtelijke ordening. Beperking: indien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat.

b&w

Manager

Het nemen van besluiten op grond van of in samenhang met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) (vanaf inwerkingtreding van de Wabo)

b&w

Medewerker

Het voeren van correspondentie inzake de uitvoering van de Wet ruimtelijke ordening.

b&w

Medewerker

Het zorg dragen voor wettelijk vooroverleg op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening.

b&w

Medewerker

Het buiten behandeling laten van verzoeken om planschade

b&w

Medewerker

Het heffen van het drempelbedrag planschade en het wijzen op de verschuldigdheid daarvan op grond van artikel 6.4, eerste en tweede lid van de Wet ruimtelijke ordening.

b&w

Medewerker

Correspondentie inzake voorbereiding en uitvoering van een besluit met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken

b&w

Medewerker

Het voeren van onderhandelingen over de verwerving van gronden en het vastleggen van het resultaat hiervan.

b&w

Manager

Het tijdelijk in gebruik geven van gronden

b&w

Manager

Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken ter uitvoering van besluiten van de gemeenteraad en b&w.

burgemeester

Manager

De uitvoering van taken terzake van onteigening

b&w

Manager

Het (besluiten tot het) aangaan van huurovereenkomsten omtrent het verhuren van gemeentegebouwen.

b&w/ burgemeester

Manager

Overdragen bloot eigendom bij eeuwigdurende erfpacht tot € 500,00

burgemeester

Manager

Het (besluiten tot het) verkopen van grond aan de elektriciteitsmaatschappij voor het plaatsen van een besturingskastje. r

b&w/ burgemeester

Manage

Uitvoeren van besluiten en bevoegdheden op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten.

b&w

Manager

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten conform de nota aanpak illegaal grondgebruik.

b&w/ burgemeester

Medewerker

Besluiten tot aangaan van koop- huur- en gebruiksovereenkomsten conform de Notitie Groenstroken Wijchen.

b&w/ burgemeester

Medewerker

Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden (Wet Bag)

b&w

Medewerker volkshuisvesting

Openbare Werken

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Alle besluiten en handelingen in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met betrekking tot: aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg (2.1.5.2); maken, veranderen van een uitweg (2.1.5.3); bekendmaking inzake voorzieningen voor verkeer en verlichting (als bedoeld in artikel 2.1.6.9); objecten onder hoogspanningslijn (2.1.6.10); de bestrijding van akkerdistels (2.4.25); straatnaamgeving en huisnummering (5.6.1 tot en met 5.6.7).

b&w en burgemeester

Medewerker

Alle besluiten en handelingen betreffende de handhaving, als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van de hiervoor genoemde bepalingen uit de APV

b&w

Manager

Het nemen van tijdelijke en permanente verkeersbesluiten (uitvoering van het BABW)

b&w

Manager

Het beslissen op verzoeken tot wijzigingen van lokale openbare verlichting

b&w

Manager

Het verlenen van toestemming voor het leggen of wijzigingen van kabels en leidingen aan nutsbedrijven

b&w

Medewerker

De gunning van werken binnen het beschikbare krediet Beperking: degene die de offerte heeft opgevraagd heeft geen mandaat.

b&w

Medewerker

Het uitvoeren van de telecommunicatieverordening

b&w

Medewerker

Het verlenen van de toestemming voor rioolaansluitingen

b&w

Medewerker

Het aanwijzen van parkeerplaatsen voor gehandicapten

b&w

Manager

Het ondertekenen van begeleidingsbrieven voor transport over de weg van materialen, grondstoffen en/of afvalstoffen op baisis van het besluit Bodemkwaliteit

b&w

Medewerker

Het beheren van het WKPB-register

b&w

Medewerker Landmeten en

Het verlenen van een aanlegvergunning op grond van het geldende bestemmingsplan.

b&w

Manager

Het uitvoeren van de subsidieregeling oud papier b&w Medewerker

 

 

Beheer van de Basisregistratie adressen en gebouwen (Wet Bag)

b&w

Medewerker Landmeten & Vastgoedinformatie

Opstellen verklaringen ambtshalve correcties (Wet Bag)

b&w

Medewerker Landmeten & Vastgoedinformatie

Vaststellen definitieve geometrie (Wet Bag)

b&w

Medewerker Landmeten & Vastgoedinformatie

Opstellen procesverbaal van constatering (Wet Bag)

b&w

Medewerker Landmeten & Vastgoedinformatie

Opmaken van een schriftelijke verklaring van wijzigingen in de feitelijke geometrische situatie (Wet Bag)

b&w

Medewerker Landmeten & Vastgoedinformatie

Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden (Wet Bag)

b&w

Medewerker Landmeten & Vastgoedinformatie

Bouwen en Leefomgeving

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Het verlenen van aanlegvergunningen (artikelen 3.3 onder a en 3.7 onder d van de Wet ruimtelijke ordening) b&w Manager

 

 

Het nemen van besluiten inzake binnenplanse, buitenplanse en tijdelijke ontheffingen op grond van de Wet ruimtelijke ordening. Beperking: indien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat.

b&w

Manager

Het nemen van besluiten op grond van of in samenhang met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) (Vanaf inwerkingtreding van de Wabo)

b&w

Medewerker

Het voeren van correspondentie inzake de uitvoering van de Wet ruimtelijke ordening.

b&w

Medewerker

De vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet.

b&w

Senior medewerker

De ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet.

burgemeester

Medewerker

Het intrekken van een vergunning op grond van artikel 31 van de Drank- en Horecawet

b&w

Senior medewerker

De loterijvergunning op grond van artikel 3 van de Wet op de Kansspelen. Beperking: voor het weigeren van de vergunning hebben enkel de senior medewerker en de manager mandaat.

b&w

Medewerker

De vergunning op grond van artikel 28 van de Wet op de Kansspelen b&w Senior medewerker

 

 

De vergunning voor het aanwezig hebben van speelautomaten op grond van artikel 30b tot en met 30g van de Wet op de Kansspelen

burgemeester

Medewerker

Beperking: voor het weigeren van de vergunning hebben enkel de senior medewerker en de manager mandaat.

 

 

Beslissen op mededelingen ten aanzien van kleine kansspelen op grond van artikel 7c van de Wet op de Kansspelen. Beperking: voor het weigeren van de vergunning hebben enkel de senior medewerker en de manager mandaat.

b&w

Medewerker

Het nemen van besluiten inzake vergunningen of ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en het verbinden van voorschriften en beperkingen hieraan. b&w en burgemeester Medewerker

 

 

Beperking: het mandaat geldt niet voor besluiten waarvoor de afdeling Openbare Werken mandaat heeft. Beperking: voor het weigeren van een vergunning of ontheffing heeft de senior medewerker mandaat.

 

 

Het niet in behandeling nemen van een aanvraag op grond van artikel 1.3 van de APV.

b&w

Medewerker

Het verdagen van de beslistermijn op grond van artikel 1.2, tweede lid van de APV.

b&w

Manager

Het intrekken of wijzigen van een vergunning of ontheffing ingevolge de APV

b&w

Senior medewerker

Alle besluiten en handelingen betreffende de handhaving, als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van bepalingen uit de APV.

b&w

Senior medewerker

Het weigeren, verlenen en intrekken van een ontheffing op grond van artikel 4 van de Winkeltijdenwet.

b&w

Manager

Aanwijzen van koopzondagen op grond van artikel 3 van de Winkeltijdenwet.

b&w

Medewerker

Het doen van mededelingen en het nemen van besluiten in het kader van de Woningwet. Beperking: de medewerker heeft geen mandaat voor de mededelingen en besluiten die apart zijn gemandateerd aan de senior medewerker

b&w

Medewerker

Het doen van de mededeling dat gegevens en bescheiden mogen worden overgelegd nadat de bouwvergunning is afgegeven op grond van artikel 40a Woningwet

b&w

Medewerker

Het doen van de mededeling dat geen vergunning is vereist voor hetgeen waarop de aanvraag betrekking heeft op grond van artikel 43 Woningwet en artikel 8.2.1 en 8.2.2 bouwverordening.

b&w

Medewerker

Het aanhouden van de beslissing op een aanvraag in het kader van artikel 50, 50a, 51, 52, 52a, 53, 54, 55, 56, en 56b Woningwet en/of artikel 8.1.4 bouwverordening

b&w

Senior medewerker

Het verdagen van de beslissing op een aanvraag op grond van artikel 46, tweede lid Woningwet en/of artikel 8.1.4 van de bouwverordening

b&w

Senior medewerker

Verlenen van een bouwvergunning en het verbinden van voorschriften of beperkingen hieraan op grond van artikel 56a Woningwet. (hieronder valt ook de snelvergunning en tijdelijke vergunning)

b&w

Medewerker

Beperking: voor het verlenen van een bouwvergunning in afwijking van het welstandsadvies wordt geen mandaat verleend

 

 

Weigeren van een bouwvergunning op grond van artikel 44 en 44a Woningwet

b&w

Senior medewerker

Het doen van de mededeling dat een vergunning van rechtswege is verleend op grond van artikel 46 en 58 Woningwet

b&w

Senior medewerker

Wijzigen van een bouwvergunning op ondergeschikte onderdelen

b&w

Senior medewerker

Intrekken van een bouwvergunning op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 59 Woningwet

b&w

Medewerker

Intrekken van een bouwvergunning niet op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 56a, zesde lid en artikel 59 Woningwet en artikel 4.1 bouwverordening

b&w

Senior medewerker

Instellen en maken van aantekeningen in het openbaar register op grond van artikel 57 Woningwet

b&w

Medewerker

Het doen van mededelingen en het nemen van besluiten in het kader van artikel 2, 6, 7 en 7a Woningwet en het Bouwbesluit

b&w

Medewerker

Het doen van mededelingen en het nemen van besluiten in het kader van de bouwverordening

b&w

Medewerker

Verlenen van een sloopvergunning en het verbinden van voorschriften aan een sloopvergunning op grond van de bouwverordening

b&w

Medewerker

Aanhouden van een sloopvergunning op grond van de bouwverordening

b&w

Senior medewerker

Weigeren van een sloopvergunning op grond van de bouwverordening

b&w

Senior medewerker

Intrekken van een sloopvergunning op grond van de bouwverordening

b&w

Senior medewerker

Afhandeling van een sloopmelding op grond van de bouwverordening

b&w

Medewerker

Het feitelijk stilleggen van bouw- en sloopwerkzaamheden op grond van (artikel 100d) Gemeentewet, Awb en bouwverordening

b&w

Toezichthouders

Het doen van feitelijke handelingen in het kader van de Woningwet, de bouwverordening en het Bouwbesluit

b&w

Medewerker

Het bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein op grond van artikel 4.4 van de bouwverordening

b&w

Medewerker

Alle besluiten en handelingen betreffende de handhaving als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht van de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening/ bestemmingsplannen, de Monumentenwet 1998 en op die wetten gebaseerde AMvB's, richtlijnen en gemeentelijke verordeningen

b&w

Senior medewerker

Beslissen op een verzoek tot opheffing van een last onder dwangsom op grond van artikel 5:34 Awb

b&w

Senior medewerker

Sluiten voor een bepaalde tijd van gebouwen, open erven en terreinen op grond van artikel 97 Woningwet

b&w

Manager

Verkopen van materialen in het kader van artikel 104 Woningwet

b&w

Manager

Verstrekken van informatie aan de minister op grond van artikel 65 Woningwet

b&w

Senior medewerker

Verlenen van een milieuvergunning op grond van artikel 8.1 en 8.4 Wet milieubeheer

b&w

Medewerker

Wijzigen / actualiseren van een milieuvergunning op grond van artikel 8.22, 8.23 en 8.24 Wet milieubeheer

b&w

Medewerker

Intrekken van een milieuvergunning op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 8.26 Wet milieubeheer

b&w

Medewerker

Intrekken van een milieuvergunning niet op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 8.25 en 8.12 Wet milieubeheer

b&w

Senior medewerker

Afhandeling van meldingen ex artikel 8.19 Wet milieubeheer

b&w

Medewerker

Afhandeling van meldingen ingevolge AMvB's Wet milieubeheer op grond van artikel 8.40 en 8.41 Wet milieubeheer

b&w

Medewerker

Opleggen van een nadere eis ingevolge AMvB's en ingevolge de Wet milieubeheer op grond van artikel 8.42, eerste lid Wet milieubeheer.

b&w

Medewerker

Alle besluiten omtrent de handhaving van de Wet milieubeheer en op deze wet gebaseerde AMvB's, ministeriële regelingen, richtlijnen en gemeentelijke verordeningen.

b&w

Senior medewerker

Verlenen van een opdracht tot het uitvoeren van akoestisch onderzoek, bodemonderzoek of ander specifiek milieuhygiënisch onderzoek aan externen

b&w

Senior medewerker

Het melden aan Gedeputeerde Staten van onderzoeksgevallen of ernstige gevallen van bodemverontreiniging op grond van artikel 41 Wet bodembescherming

b&w

Medewerker

Het melden van grondstromen voortvloeiende uit het Bestluit bodemkwaliteit

b&w

Medewerker

Verlenen van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichting op grond van artikel 10.63, tweede lid Wet milieubeheer

b&w

Medewerker

Weigeren van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichting op grond van artikel 10.63, tweede lid Wet milieubeheer

b&w

Senior medewerker

Vaststellen van beoordeling c.q. toetsing van bodemonderzoeksopzetten, bodemonderzoeken, saneringsplannen monitoringsverslagen en evaluatierapporten alsmede akoestische rapporten in het kader van de Wet bodembescherming, Wet milieubeheer, Woningwet en de Wet Geluidhinder

b&w

Medewerker

Weigeren van een milieuvergunning op grond van artikel 8.10 Wet milieubeheer

b&w

Senior medewerker

Verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen op grond van artikel 22, eerste lid Wet vervoer gevaarlijke stoffen

b&w

Medewerker

Weigeren van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen op grond van artikel 22, eerste lid Wet vervoer gevaarlijke stoffen

b&w

Senior medewerker

Nemen van besluiten op een aanvraag voor een vergunning op grond van de Afvalstoffenverordening m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen voor zover het textiel voor huis-aan-huis inzameling betreft. Inclusief het nemen van een verdagingsbesluit

b&w

Medewerker

Het niet in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning op grond van de Afvalstoffenverordening m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen voor zover het textiel voor huis-aan-huisinzameling betreft

b&w

Medewerker

Intrekken of wijzigen van een vergunning op grond van de Afvalstoffenverordening m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen voor zover het textiel betreft voor huis-aan-huisinzameling.

b&w

Medewerker

Het verlengen van de referentieperiode op grond van het Besluit mestbassins milieubeheer

b&w

Medewerker

Het aanwijzen van verkeersregelaars tijdens evenementen op grond van artikel 56 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling Verkeersregelaars.

b&w

Medewerker

Opstellen procesverbaal van constatering (Wet Bag)

b&w

Medewerker

Opmaken van een schriftelijke verklaring van wijzigingen in de feitelijke situatie (Wet Bag)

b&w

Medewerker

Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden (Wet Bag)

b&w

Medewerker

Brandweer

Taken/bevoegdheden

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Alle besluiten en handelingen op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken/Bouwverordening

b&w

Medewerker

Alle besluiten en handelingen op grond van de brandbeveiligingsverordening

b&w

Medewerker

Alle besluiten en handelingen betreffende de handhaving als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, de Bouwverordening en de brandbeveiligingsverordening.

b&w

Cluster-commandant Wijchen - Heumen