Regeling vervallen per 13-01-2015

Belastingverordeningen en tarieventabellen 2014

Geldend van 01-01-2013 t/m 12-01-2015

Intitulé

Belastingverordeningen en tarieventabellen 2014

Onderdeel raadsprogramma: n.v.t.

Portefeuillehouder: Jan Burger

Voorgesteld besluit

Vast te stellen de:

  • -

    de Legesverordening 2014 (incl. aangepaste tarieventabel);

  • -

    de Verordening rioolheffing 2014;

  • -

    de Verordening reinigingsrechten 2014;

  • -

    de Verordening precariobelasting 2014 (incl. aangepaste tarieventabel);

  • -

    de Verordening onroerende-zaakbelastingen 2014;

  • -

    de Verordening lijkbezorgingsrechten 2014 (incl. aangepaste tarieventabel);

  • -

    de Verordening hondenbelasting 2014;

  • -

    de Verordening toeristenbelasting 2014;

  • -

    de Verordening op de heffing en invordering marktgelden 2014.

Korte samenvatting

Jaarlijks worden voorstellen gedaan betreffende gemeentelijke belastingen.

Aanleiding

Volgend op de begrotingsraad worden de jaarlijkse voorstellen tot wijziging van de belastingverordeningen behandeld. Door uw instemming met de begroting mogen wij er vanuit gaan dat u zich kunt conformeren aan de, onzerzijds noodzakelijk gevonden, tariefswijzigingen. De daaruit volgende meeropbrengsten zijn in de (meerjaren-)begroting 2014-2017 opgenomen. Hierna geven wij een beknopt overzicht van de wijzigingen. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de ter inzage liggende stukken.

Specifiek (beoogd doel)

Een wettelijke basis voor het heffen en innen van plaatselijke belastingen.

Overwegingen die leiden tot het besluit

Volgens de huidige beleidslijnen dienen de belasting- en legestarieven jaarlijks verhoogd te worden met de inflatiecorrectie. Dit is nodig om gelijke tred te houden met de kostenontwikkeling. Voor het komende belastingjaar wordt hierbij een percentage van 2,6% aangehouden.

Alle actuele gemeentelijke regelgeving, waaronder de thans voorliggende belastingverordeningen, zullen via bestaande modellen worden gepubliceerd op internet.

Tevens zullen deze ter inzage worden gelegd.

Leges

De tarieven zijn voor het laatst in 2013 verhoogd. In deze verhoging was de inflatie van 2012 (2,4%) opgenomen. De thans doorgevoerde wijzigingen betreffen in het algemeen een tariefsverhoging wegens inflatiecorrectie van 2,6%. Bij de leges zijn de bedragen afgerond op een veelvoud van 5 eurocent en bedragen boven de € 100,- om praktische redenen, afgerond op hele euro’s.

Tarief reisdocumenten

Hoewel het aangepaste maximumtarief voor reisdocumenten (onderdeel 5.4) waarschijnlijk correct is, kan dit pas met zekerheid worden gesteld zodra dit tarief vanuit het Rijk definitief bekend wordt gemaakt. Mocht het definitieve tarief voor reisdocumenten onverhoopt afwijken dan zal door gebruik te maken van artikel 11 van de legesverordening een nader tariefvoorstel aan het college worden aangeboden ter vaststelling. Immers artikel 11 biedt daartoe de mogelijkheid indien wijzigingen een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving. Artikel 11 van de verordening voorziet dus in een beperkte overdracht van die vaststellingsbevoegdheid aan het college.

In paragraaf 3 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening wordt een tariefsverhoging voorgesteld. De reden hiervan is dat het uurtarief van de afdeling Beheer voor 2014 met bijna € 10,-- wordt verhoogd (het uurtarief voor 2013 is € 88,87 en voor 2014 is dit vastgesteld op € 98,43). Deze verhoging heeft te maken met een aangepaste kostenbereking ten opzichte van 2013. Doordat het uurtarief met ingang van 2014 is verhoogd worden de tarieven met betrekking tot Kabels en Leidingen hierop aangepast.

In paragraaf 5 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening is een tekstuele wijziging doorgevoerd. In verband met de invoering Wet basisregistratie persponen is in paragraaf 5 de tekst “gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” vervangen door “basisregistratie personen”.

In paragraaf 7 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening wordt ten behoeve van het vervoer gevaarlijke stoffen artikel 7.6 toegevoegd. De gemeente Wijk bij Duurstede kent een vastgestelde route gevaarlijke stoffen. Voor de behandeling van een ontheffing om gevaarlijke stoffen te mogen transporteren in afwijking van deze route wordt momenteel leges geheven op basis van artikel 1.4 van de tarieventabel: op aanvraag afgifte van een beschikking ad € 16,90 (prijspeil 2013). Dit staat niet in verhouding met de werkzaamheden die hiervoor worden verricht. Voorgesteld wordt om voor deze specifieke beschikking een legesbedrag te heffen à € 160,-- met als uitgangspunt binnen enkele jaren een kostendekkend tarief te hanteren. Het kengetal voor een dergelijke ontheffing bedraagt ongeveer 2 à 3 uur (het uurtarief 2013 van de ODRU bedraagt € 80,00).

In paragraaf 8 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening zijn ter verduidelijking tekstuele wijzigingen doorgevoerd. Daarnaast zijn er artikelen samengevoegd tot één artikel met als doel de regelgeving te vereenvoudigen. Tevens worden er een aantal tariefsverhogingen doorgevoerd.

Hierbij een overzicht van de wijzigingen:

  • -

    Tarief voor principeverzoeken (artikel 8.11.1) verhogen omdat in de praktijk dit tarief niet kostendekkend blijkt. Tarief voor het jaar 2013 bedroeg € 1.196,-. Tarief wordt met ingang van 2014 verhoogd naar € 1.500,-;

  • -

    Artikel 8.11.1.a t/m 8.11.1.d samenvoegen in één artikel, namelijk 8.11.1.1.

Doel is de regelgeving te vereenvoudigen: vier artikelen worden teruggebracht naar één artikel;

  • -

    Artikel 8.3.3 en artikel 8.3.4 samenvoegen. Doel is regelgeving te vereenvoudigen;

  • -

    Omdat kleine initiatieven vaak stranden op te hoge procedurekosten wordt voorgesteld om voor projecten waarbij de bouw- en aanlegkosten minder dan

€ 15.000,- bedragen het legesbedrag te verlagen, artikel 8.3.3.6 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening 2014 is hierop aangepast;

  • -

    Het voornemen is om in de toekomst verschillende kleinere aanvragen tot bestemmingswijziging te combineren in één bestemmingsplan. Per initiatief hoeft dan geen aparte procedure te worden gevoerd. Dit werkt efficiënter en daarom goedkoper. Dat betekent dat voor initiatieven die mee willen liften in een gecombineerd bestemmingsplan (veegplan) het legestarief lager kan zijn. Artikel 8.8.1.1 is toegevoegd aan de tarieventabel behorende bij de legesverordening;

  • -

    Artikel 8.14.10 is onjuist en in strijd met artikel 8.11.3 en komt te vervallen.

    Kostenonderbouwing bouwleges

    Voor de tarieven onder 8.3.1 wordt een beperkte tariefsverhoging voorgesteld om de stijgende kosten te compenseren. Voorts wordt een tariefreductie geadviseerd van 20% voor bouwplannen waarvoor een Balie-omgevingsvergunning wordt verleend. In dit verband is een afzonderlijke kostenonderbouwing opgesteld die als bijlage (pdf bestand) bij dit raadsvoorstel is toegevoegd.

    Paragraaf 8.15 Huisvesting, Leegstandwet

    Met de wijziging in de tarieventabel wordt aangesloten bij de wetswijziging van de Leegstandwet per 1 juli 2013 en worden er voortaan ook leges geheven bij andere situaties dan aanvragen voor te koopstaande woningen.

    Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet kan het college van burgemeester en wethouders de eigenaar van een woning of een gebouw vergunning verlenen tot tijdelijke verhuur van woonruimte. De verwachting is dat in verband met de economische crisis meer van de mogelijkheid van tijdelijke verhuur gebruik zal worden gemaakt

    Met ingang van 1 juli 2013 zijn de mogelijkheden tot tijdelijke verhuur vergemakkelijkt en verruimd (Kamerstukken 33436).

    Hierdoor kan tijdelijke verhuur vaker een oplossing vormen in situaties waarin eigen bewoning, reguliere verhuur dan wel verkoop van een woonruimte op afzienbare termijn niet tot de mogelijkheden behoort. Op grond van het gewijzigde artikel 15 Leegstandwet gelden de volgende regels:

    • -

      Voor woonruimte in een gebouw (zoals kantoren of scholen):

      • -

        indien een omgevingsvergunning afwijking bestemmingsplan is verleend: vergunning tijdelijke verhuur voor de duur van die omgevingsvergunning tot maximaal 10 jaar (artikel 15, lid 4a);

      • -

        indien geen omgevingsvergunning: vergunning tijdelijke verhuur voor 2 jaar, met mogelijkheid van jaarlijkse verlenging tot maximaal 10 jaar (artikel 15, lid 5).

    • -

      Voor woonruimte in een voor verkoop bestemde woning: vergunning tijdelijke verhuur voor 5 jaar; geen verlenging mogelijk (art. 15, lid 5a).

    • -

      Voor woonruimte in een voor verhuur bestemde woning (in afwachting van sloop of renovatie): vergunning tijdelijke verhuur voor 2 jaar, met mogelijkheid van jaarlijkse verlenging tot maximaal 7 jaar (artikel 15, lid 5).

    Voor de vergunningaanvraag is in subonderdeel 1.12.1 en voor een aanvraag tot vergunningverlenging is in subonderdeel 1.12.2 een tariefbepaling opgenomen.

    In paragraaf 9 vindt er een tariefswijziging plaats met betrekking tot het tarief van de rijbewijzen. Het tarief voor 2013 bedraagt € 40,-. Met ingang van 2014 mogen gemeenten maximaal € 38,48 rekenen voor een nieuw rijbewijs. Met de invoering van het maximum tarief wordt een einde gemaakt aan de grote verschillen tussen de prijs die gemeenten rekenen voor een nieuw rijbewijs. Het tarief voor een rijbewijs wordt voor 2014 vastgesteld op

    € 38,45.

    In paragraaf 11 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening zijn ter verduidelijking testuele wijzigingen doorgevoerd.

    Lijkbezorgingsrechten

De huidige Verordening lijkbezorgingsrechten met bijbehorende tarieventabel is voor het laatst per 1 januari 2013 gewijzigd.In de voorliggende ontwerpverordening is het eerder door de raad genomen besluit opgenomen om, in het kader van de ombuigingen Begroting 2012-2015, de tarieven verdergaand kostendekkend te maken door deze met ingang van 2012 tot en met 2015 jaarlijks met 10% te verhogen.

Op grond van artikel 2.1 van de huidige tarieventabel behorende bij de Verordening lijkbezorgingsrechten 2013 wordt voor het begraven van een stoffelijk overschot op gewone uren het tarief van € 788,- in rekening gebracht.

Onder gewone uren wordt verstaan:

  • -

    op werkdagen tussen 08.00 en 15.00 uur en

  • -

    op zaterdag tussen 09.00 uur en 12.00 uur.

Begraving op buitengewone uren op

maandag - vrijdag vóór 08.00 uur of na 15.00 uur en

zaterdag vóór 09.00 uur of na 12.00 uur en op een zon- of feestdag

is mogelijk voor het tarief van € 1576,- (100% verhoging).

Incidenteel gebeurt het dat een plechtigheid later dan gepland begint. Een uitvaart is bijvoorbeeld op vrijdag om 14.30 uur vastgelegd, maar de plechtigheid kan pas om 15.15 uur beginnen omdat de uitvaartleider door bepaalde omstandigheden vertraging heeft. Dan wordt het dubbele tarief in rekening gebracht, de begrafenis gebeurt immers op buitengewone tijden.

Een verdubbeling van het lijkbezorgingstarief, voor een kwartiertje te laat komen, kan bij nader inzien worden aangemerkt als een onredelijke kostenverhoging die nauwelijks is uit te leggen. Het tarief voor het begraven op buitengewone tijden dient dan ook genuanceerd te worden.

Voorgesteld wordt om in de tarieventabel 2014 een nieuw tarief op te nemen voor het begraven op maandag tot vrijdag tussen 15.00 uur en 16.00 uur en op zaterdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur. Het tarief wordt op deze tijden verhoogd met 30%.

Bij een tijdsoverschrijding van meer dan een uur ten opzichte van de gewone uren blijft het bestaande dubbele tarief gehandhaafd.

Voor de tarieven 2014 wil ik u verwijzen naar de ontwerp-tarieventabel behorende bij de Verordening lijkbezorgingsrechten 2014.

Hondenbelasting

De tarieven zijn voor het laatst per 1 januari 2013 gewijzigd. Evenals bij de tarieven van de leges, de onroerende-zaakbelastingen en precariobelasting dienen de tarieven verhoogd te worden met het inflatiepercentage van 2,6%. Na verhoging worden de tarieven voor 2014

€ 61,56 voor de eerste hond, € 100,32 voor de tweede en volgende hond en € 269,15 voor kennels.

Marktgelden

De tarieven zijn voor het laatst per 1 januari 2013 gewijzigd. In 2014 wordt een tariefsverhoging toegepast in het streven naar een kostenneutrale markt, zoals in de raadsmemo van 30 oktober 2012 is beschreven. Omdat kleine verkoopwagens een onevenredig groot tarief betalen ten opzichte van grote verkoopwagens is het tarief van verkoopwagens gesplitst in verkoopwagens groot en verkoopwagens klein. De bedragen worden afgerond op een veelvoud van 5 eurocent.

Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

Jaarlijks vindt er een herwaardering plaats. Ten gevolge van de herwaardering van de onroerende zaken per 1 januari 2013 in het kader van de Wet WOZ dienen nieuwe tarieven voor het belastingjaar 2014 te worden vastgesteld. De waarden naar de waardepeildatum

1 januari 2013 worden gebruikt in het jaar 2014.

Op basis van de voorlopige uitkomsten van de herwaardering per 1 januari 2013 is er sprake van een gemiddelde waardedaling over de periode tussen 1 januari 2012 en 1 januari 2013 van (-) 6,00 % voor woningen en (-) 8,9 % voor niet-woningen. Ondanks dat het hier gaat om voorlopige gegevens (gegevens zijn geëxtrapoleerd vanuit een groot deel van het WOZ-bestand) is het verantwoord om op basis hiervan de tarieven vast te stellen. Overigens is hierbij voor de zekerheid een marge aangehouden van 0.5%.

De OZB-tarieven voor 2014 bedragen, gebaseerd op het vorenstaande, voor:

  • -

    de eigenarenbelasting (woningen) 0,1290 %

  • -

    de eigenarenbelasting (niet-woningen) 0,1734 %

  • -

    de gebruikersbelasting (niet-woningen) 0,1335 %

Precariobelasting

De huidige tarieven zijn voor het laatst per 1 januari 2013 gewijzigd. Evenals bij de tarieven van de leges dienen de tarieven verhoogd te worden met de inflatiepercentage van 2,6%. Voor de tarieven 2014 verwijzen wij u naar de ontwerp-tarieventabel behorende bij de Verordening precariobelasting.

Reinigingsheffingen

Het uitgangspunt bij de bepaling van het tarief is dat dit kostendekkend moet zijn. De komende jaren zijn vervangingsinvesteringen nodig, onder andere voor minicontainers en de milieustraat. Er is recent een gemeentelijk afvalstoffenplan vastgesteld, maar de definitieve financiële gevolgen kunnen pas worden meegenomen in de begroting wanneer concrete maatregelen worden doorgevoerd. Om deze reden wordt vooralsnog geen tariefsverhoging meegenomen. Omdat op basis van de resultaten van de afgelopen jaren tenminste sprake is van kostendekkendheid wordt het aanvaardbaar geacht voor 2014 ook de jaarlijkse indexering achterwege te laten. Mocht dit betekenen dat er een gering tekort door zou ontstaan, dan kan dit tekort eenvoudig worden gedekt uit de bestaande voorziening. De huidige tarieven voor reinigingsrechten en afvalstoffenheffing bedragen € 212,26.

Rioolheffing

Op 19 november 2013 is het Gemeentelijk Rioleringsplan 2014-2018 (GRP IV) vastgesteld. Hierin is opgenomen dat de rioolheffing geleidelijk met 2% per jaar (exclusief inflatie) moet stijgen om tot een kostendekkend tarief in 2027 te komen. Het tarief voor 2014 is nog gebaseerd op het Gemeentelijk Rioleringsplan III waarbij een jaarlijkse stijging 5% en een indexering van 2,6% van toepassing is. Dit tarief is de basis geweest voor de berekening voor het kostendekkende tarief van het GRP IV. Het tarief voor 2014 is bepaald op € 204,85. Het tarief per aansluiting voor “klein eigendom” bedraagt met ingang van 2014 € 67,32.

Toeristenbelasting

Het tarief voor de toeristenbelasting bedroeg in het jaar 2013 € 1,20 per persoon per nacht. Voorgesteld wordt om met ingang van 1 januari 2014 het tarief voor de toeristenbelasting niet te verhogen.

Communicatie

Wettelijk voorgeschreven publicatie.

Financiën

n.v.t.

Bijlagen (in concept)

  • -

    de Legesverordening 2014 (incl. aangepaste Tarieventabel);

  • -

    de Verordening rioolheffing 2014;

  • -

    de Verordening reinigingsrechten 2014;

  • -

    de Verordening precariobelasting 2014 (incl. aangepaste tarieventabel);

  • -

    de Verordening onroerende-zaakbelastingen 2014;

  • -

    de Verordening lijkbezorgingsrechten 2014 (incl. aangepaste tarieventabel);

  • -

    de Verordening hondenbelasting 2014;

  • -

    de Verordening toeristenbelasting 2014;

  • -

    de Verordening op de heffing en invordering marktgelden 2014;

  • -

    Kostenonderbouwing legestarieven omgevingsvergunningen 2014.

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede,

Janneke Louisa-Muller Tjapko Poppens

secretaris burgemeester