Regeling vervallen per 01-01-2010

Verordening op de heffing en invordering van leges 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2009

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2009

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders

d.d. 18 november 2008 nr.;

gelet op de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2009.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

d ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a een jaarabonnement op de stukken, als bedoeld in de tabel onder nr. 2.2.3 (raadsstukken), alsmede voor de in de tabel onder nrs. 2.1.2 bedoelde gemeentebegroting en 2.1.4. bedoelde gemeenterekening, verstrekt aan de redactie of de plaatselijke correspondent van dag- en weekbladen, die in deze gemeente verspreid worden;

b vergunningen, als bedoeld in de tabel onder nrs. 3.4 (rioolaansluitingen) en 3.5 (in- en uitritten), die aangevraagd worden door de eigenaar van een van de gemeente gekocht perceel, dat gelegen is in een nog niet gerealiseerd bestemmingsplan en waarvan de aansluit- en de aanlegkosten begrepen zijn in de koopsom van het betreffende perceel;

c vergunningen, als bedoeld in de tabel onder nr.8.11.1 (huisvestingsvergunning), ten behoeve van degene die ten gevolge van een vordering, krachtens de Huisvestingswet, worden verplicht naar een andere woongelegenheid te verhuizen;

d het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken ten behoeve van de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam;

e stukken in het openbaar belang gevraagd door de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam, met uitzondering van die stukken, bedoeld in de tabel onder de nrs. 8.2 bouwvergunning en 8.3 aanlegvergunning;

f stukken, welke, ter voldoening aan wettelijke voorschriften, kosteloos moeten worden afgegeven;

g beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van een gemeentelijke belasting;

h beschikkingen of afschriften daarvan betreffende een beslissing op een verzoek tot het verkrijgen van een gemeentelijke subsidie;

i attestaties de vita (bewijs van in leven zijn) en uittreksels uit het persoonsregister, vereist voor de uitbetaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, een provincie, een waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam;

j stukken en inlichtingen, die, anders dan ten behoeve of in het belang van een bepaalde persoon, op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;

k stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

l verklaringen van financieel onvermogen.

Artikel 5 Tarieven

1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Abonnementen

1 Een jaarabonnement omvat een periode die gelijk is aan het kalenderjaar.

2 Indien een abonnement in de loop van het kalenderjaar ingaat, bedragen de leges voor het resterende gedeelte van dat kalenderjaar zoveel twaalfde gedeelte van de bedragen, opgenomen in de bij deze verordening behorende tabel, als er nog volle kalendermaanden in het betreffende kalenderjaar overblijven.

3 Een abonnement wordt op naam gesteld; het is noch geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar.

4 Gehele of gedeeltelijke terugbetaling van een niet of een niet ten volle gebruikt abonnement vindt niet plaats.

Artikel 7 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 8 Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 7:

a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeerartikel

1 De ”Legesverordening 2002” van 18 december 2001, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 7 oktober 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

3 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

4 Deze verordening kan worden aangehaald als ”Legesverordening 2009”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van 9 december 2008
De raad voornoemd,
De griffier, De voorzitter,

TARIEVENTABELBEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2009

INDELING

1 Bescheiden algemeen

  • 1.

    1 Gewaarmerkte afschriften

  • 1.

    2 Afschriften, doorslagen en fotokopieën

  • 1.

    3 Stukken of uittreksels

  • 1.

    4 Beschikkingen

  • 1.

    5 Toezenden stukken

  • 1.

    6 Kaarten en tekeningen

2 Bestuursstukken

  • 2.

    1 Begroting en rekening

  • 2.

    2 Raadsstukken

  • 2.

    3 Gereserveerd

  • 2.

    4 Wet Openbaarheid van Bestuur

  • 2.

    5 Verordeningen

3 Toezicht openbare grond en water

  • 3.

    1 Ventvergunning

  • 3.

    2 Standplaatsvergunning

  • 3.

    3 Gebruik gemeentegrond

  • 3.

    4 Rioolaansluiting

  • 3.

    5 In- en uitrit

    • 3.6

      Duiker

    • 3.7

      Opbreekvergunning kabels en leidingen

    • 3.8

      Telecommunicatiewet

    • 3.9

      Kapvergunning

4 Burgerlijke stand

  • 4.

    1 Nasporing burgerlijke stand

  • 4.

    2 Aanvragen uittreksel burgerlijke stand

  • 4.

    3 Inlichtingen burgerlijke stand

  • 4.

    4 Opgaven burgerlijke stand

  • 4.

    5 Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap

    • 4.6

      Trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

    • 4.7

      Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

5 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens enz.

  • 5.

    1 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 5.

    2 Uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie

    persoonsgegevens

  • 5.

    3 Legalisatie

  • 5.

    4 Reisdocumenten

  • 5.

    5 Verklaring bijzonder belang aanvrager

6 Toezicht openbare samenkomsten

6.1 Verlenging sluitingsuur

7 Milieubeheer

  • 7.

    1 Actief bodembeheer

  • 7.

    2 Gereserveerd

  • 7.

    3 Afvalstoffen

  • 7.

    4 Gereserveerd

  • 7.

    5 Bestrijding geluidshinder

8 Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting

  • 8.

    1 Ruimtelijke Ordening

  • 8.

    2 Bouwvergunning

  • 8.

    3 Aanlegvergunning

  • 8.

    4 Bestemmingswijziging en ontheffingen

  • 8.

    5 Bodemgesteldheidsonderzoek

  • 8.

    6 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

  • 8.

    7 Sloopvergunning

  • 8.

    8 Bouwveiligheidsplan

  • 8.

    9 Overig

  • 8.

    10 Bouwverordening

  • 8.

    11 Huisvestingswet

  • 8.

    12 Huisvesting

  • 8.

    13 Monumentenwet

  • 8.

    14 Publicaties

9 Verkeer en vervoer

  • 9.

    1 Wegenverkeersreglement

  • 9.

    3 Rijbewijzen

  • 9.

    4 Parkeerschijven

  • 9.

    5 Invalidenparkeerkaart

  • 9.

    6 Parkeervergunning

  • 9.

    7 Gereserveerd

10 Archief

  • 10.

    1 Nasporing archief

  • 10.

    2 Afschriften

  • 10.

    3 Uittreksels

  • 10.

    4 Fotokopieën

11 Overigen

  • 11.

    1 Kiezersregister

  • 11.

    2 Seksinrichtingen

  • 11.

    3 Kansspelvergunning

  • 11.

    4 Verklaring Wkpb

  • 11.

    5 Winkeltijdenwet

  • 11.

    6 Drank- en Horecawet

  • 11.

    7 Terrasvergunning

    • 11.8

      Lichtreclame-installatie

    • 11.9

      Gebruik telefax

    • 11.10

      Wet Persoonsregistratie

Nr.

Omschrijving

Tarief

1

BESCHEIDEN ALGEMEEN

1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

€ 4,50

1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per elke eerste reproductie van een bladzijde

en per elke volgende reproductie van diezelfde bladzijde

€ 1,25 € 0,30

1.3

stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager opgemaakt moeten worden, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

€ 4,50

1.4

het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een beschikking op een verzoek, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 15,85

1.5

het op verzoek van belanghebbende per post toezenden van stukken aan belanghebbende of derden, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen, per zending

€ 2,--

1.6

kaarten of tekeningen, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: per kaart, tekening, lichtdruk of kopie vermeerderd met € 0,63 voor elke 625 cm² of gedeelte daarvan (oppervlakte formaat A4) waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 2.500 cm² (oppervlakte formaat A2) te boven gaat

€ 4,85

2

BESTUURSSTUKKEN

2.1

Begroting en rekening

2.1.1

gereserveerd

2.1.2

een exemplaar van de gemeentebegroting

€ 25,75

2.1.3

gereserveerd

2.1.4

een exemplaar van de gemeenterekening

€ 25,75

2.1.5

gereserveerd

2.2

Raadsstukken

2.2.1

een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering, per bladzijde

€ 0,30

2.2.2

een exemplaar van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd de stukken als bedoeld onder 2.1.2 en 2.1.4, per bladzijde

met een maximum van

€ 0,30

€ 11,95

2.2.3

een jaarabonnement op de door de gemeente vervaardigde raadsstukken

(agenda met bijbehorende stukken, zoals deze aan de leden van de gemeenteraad worden toegezonden ter behandeling in de openbare vergadering, met uitzondering van de stukken als bedoeld onder 2.1.2 en met 2.1.4)

A op A4 formaat:

1.bij toezending per post of bezorging

2.bij afhaling in het stadskantoor

€ 112,--

€ 74,50

2.2.4

de onder 2.2.3 bedoelde raadsstukken op A4 formaat (zonder kaft):

1.bij toezending per post of bezorging

2.bij afhaling in het stadskantoor

€ 53,40

€ 25,35

2.3

gereserveerd

2.4

Wet Openbaarheid van Bestuur

2.4.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken afgegeven op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur, per reproductie van een bladzijde

€ 0,30

2.5

Verordeningen

2.5.1

een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening

€ 31,50

2.5.2

een exemplaar van de brandbeveiligingsverordening

€ 19,95

3

TOEZICHT OPENBARE GROND EN WATER

3.1

Ventvergunning

3.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen venten in de gemeente, geldig voor:

1.een dag

2.een week

3.een maand

4.een jaar

€ 19,--

€ 38,10

€ 76,70

€ 148,--

3.1.2

indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op een aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,--

3.1.3

indien een aanvraag als bedoeld onder 3.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 28,75

3.2

Standplaatsvergunning

3.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen innemen van een standplaats in de gemeente, anders dan tijdens de marktdagen en de jaarlijkse kermis, geldig voor:

1.een dag

2.een week

3.een maand

4.een jaar

€ 19,--

€ 38,10

€ 76,70

€ 148,--

3.2.2

indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,--

3.2.3

indien een aanvraag als bedoeld onder 3.2.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 28,75

3.3

Gebruik gemeentegrond

3.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen gebruiken van gemeentegrond

€ 15,90

3.4

Rioolaansluiting

3.4.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten van een eigendom, als bedoeld in artikel 1 van de “Verordening rioolrechten 2002”, op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten eigendom

€ 60,30

3.4.2

indien afwijzend op de onder 3.4.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,95

3.5

In- en uitrit

3.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen van een inrit en/of uitrit,

per in- of uitrit

€ 60,30

3.5.2

indien afwijzend op de onder 3.5.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,95

3.5.3

indien een aanvraag als bedoeld in 3.5.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van een deel van de geheven leges, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 15,90

3.6

Duiker

3.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen van een duiker,

per duiker

€ 60,30

3.6.2

indien afwijzend op de onder 3.6.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,95

3.7

Opbreekvergunning kabels en leidingen

3.7.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.2, eerste lid, Algemene Plaatselijke Verordening Wijk bij Duurstede (opbreekvergunning ten behoeve van kabels en leidingen)

3.7.1.1

Per aangesloten tracé van:

0 tot 10 meter

10 tot 100 meter

100 tot 500 meter

500 tot 1.000 meter

vanaf 1.000 meter

€ 59,--

€ 234,--

€ 351,--

€ 469,--

€ 586,--

3.7.2

Indien afwijzend op de onder 3.7.1 bedoelde vergunningsaanvraag wordt beschikt, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend.

3.7.3

Indien een aanvraag als bedoeld in 3.7.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend.

3.8

Telecommunicatiewet

3.8.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, Telecommunicatiewet.

3.8.1.1

Per aangesloten tracé van:

0 tot 10 meter

10 tot 100 meter

100 tot 500 meter

500 tot 1.000 meter

vanaf 1.000 meter

€ 59,--

€ 234,--

€ 351,--

€ 469,--

€ 586,--

3.8.2

Indien afwijzend op de onder 3.8.1 bedoelde vergunningsaanvraag wordt beschikt, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend.

3.8.3

Indien een aanvraag als bedoeld in 3.8.1 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen, wordt er geen teruggaaf van de geheven leges verleend.

3.9

Kapvergunning

3.9.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het kappen van één of meerdere bomen

€ 52,55

4

BURGERLIJKE STAND

4.1

Nasporing burgerlijke stand

4.1.1

nasporing in de registers van de burgerlijke stand, ongeacht het resultaat door of met behulp van gemeentewege, per kwartier

€ 8,50

4.2

Aanvragen uittreksel burgerlijke stand

4.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanvragen van een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand van een andere gemeente

€ 8,50

4.3

Inlichtingen burgerlijke stand

4.3.1

het verstrekken van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand:

1.per inlichting

2.per jaarabonnement voor 100 inlichtingen

€ 8,50

€ 183,--

4.4

Gereserveerd

4.5

Huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie

4.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie:

1.op maandag t/m donderdag van 9.00 t/m 16.00 uur

a.in het gemeentehuis

b alle overige locaties

2.op vrijdag van 9.00 t/m16.00 uur

a.in het gemeentehuis

b alle overige locaties

3.op zaterdag van 9.00 t/m 16.00 uur

4.op alle overige uren op maandag t/m vrijdag het dubbele van de onder 1. en 2. genoemde tarieven

5.op alle overige uren op zaterdag en zondag en op algemeen erkende feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet het dubbele van het onder 2 genoemde tarief

6.in een bijzonder huis, als bedoeld in artikel 64 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 353,--

€ 560,--

€ 426,--

€ 596,--

€ 809,--

€ 560,--

4.5.2

1.voor de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of omgekeerd, in de trouwzaal van de onder 4.5.1 genoemde locaties, gelden dezelfde bedragen als genoemd in 4.5.1

2.voor de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of omgekeerd in een van de spreekkamers van het gemeentehuis

€ 52,55

4.5.3

Hetgeen bepaald onder 4.5.1. is niet van toepassing op tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie in het gemeentehuis

4.5.4

het aanbrengen van een bloemversiering

€ 37,50

4.5.5

het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige

€ 18,90

4.5.6

indien het aanvangstijdstip met meer dan 15 minuten wordt overschreden, door omstandigheden niet aan de gemeente te wijten, kan het van toepassing zijnde tarief, genoemd onder 4.5.1 worden verdubbeld

4.5.7

indien een huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap niet plaatsvindt, wordt op aanvraag teruggaaf van 60% van de geheven leges verleend

4.6

Trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

4.6.1

een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in luxe uitvoering

€ 46,90

4.6.2

een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in gewone uitvoering

€ 14,95

4.6.3

een duplicaat-trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in luxe uitvoering

€ 46,90

4.6.4

een duplicaat-trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie in gewone uitvoering

€ 14,95

4.6.5

het kalligraferen van een trouwboekje/boekje partnerschapsregistratie

€ 29,90

4.6.6

bijschrijven van een kind

€ 6,25

4.7

Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

4.7.1.

Het éénmalig benoemen van een “externe” buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 192,--

5

GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

5.1

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 5.1.3 en 5.1.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moeten worden geraadpleegd

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.1.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 8,50

5.1.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar

1.voor 50 inlichtingen

2.voor 100 inlichtingen

3.voor 500 inlichtingen

4.voor 1.000 inlichtingen

5.voor 5.000 inlichtingen

€ 123,--

€ 184,--

€ 622,--

€ 933,--

€ 1.869,--

5.1.3

Voor toepassing van onderdelen

5.1.3.1 en5.1.3.2 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.1.3.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 8,50

5.1.3.2

tot het afsluiten van een jaarabonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

voor 50 verstrekkingen

voor 100 verstrekkingen

voor 500 verstrekkingen

voor 1.000 verstrekkingen

voor 5.000 verstrekkingen

€ 123,--

€ 184,--

€ 622,--

€ 933,--

€ 1.869,--

5.1.4

het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,50

5.1.5

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen, waarvoor het geautomatiseerde systeem geheel of gedeeltelijk doorgelopen moet worden:

1.een vast bedrag van

2.vermeerderd met een bedrag per verstrekte inlichting van

€ 245,--

€ 0,65

5.1.6

het in behandeling nemen van een verzoek om toezending van de persoonslijst van betrokken persoon

€ 9,40

5.1.7

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht omtrent de gegevens die in het voorgaande jaar aan derden zijn verstrekt

€ 9,40

5.1.8

tot het verstrekken van schriftelijke gegevens aan bestuursorganen, zoals aangewezen in artikel 1 van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie, per verstrekking

€ 2,27

5.1.9

tot het verstrekken van gegevens, voorzover deze niet onder onderdeel 5.1.8. vallen, per verstrekking

€ 8,50

5.2

Uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie persoongegevens

5.2.1

het verstrekken van een uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (incl. bewijs van Nederlanderschap en bewijs van in leven zijn

1.ten name van één persoon

2.ten name van meerdere personen

€ 8,50

€ 9,65

5.3

Legalisatie

5.3.1

legalisatie van één handtekening of meerdere, opgenomen in één verklaring

€ 7,50

5.3.2

het ter legalisatie opzenden van een stuk (excl. verzendkosten)

€ 7,50

5.3.3

het waarmerken van een register, per blad

€ 7,50

5.4

Reisdocumenten

het in behandeling nemen van een aanvraag:

5.4.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,35

5.4.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 5.4.1 (zakenpaspoort)

€ 54,00

5.4.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,35

5.4.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe document

€ 8,50

5.4.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvings-sticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3

€ 19,80

5.4.6

gereserveerd

5.4.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 40,70

5.4.8

de tarieven als genoemd in de onderdelen 5.4.1 tot en met 5.4.3 alsmede in 5.4.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

5.4.9

het tarief als genoemd in 5.4.8 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 5.4.4, slechts één keer per reisdocument berekend

5.4.10

het tarief als genoemd in onderdeel 5.4.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvings-sticker van

€ 19,50

5.4.11

voor het opmaken van een verklaring in verband met vermissing van een reisdocument

€ 15,30

5.5

Verklaring bijzonder belang aanvrager

5.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag, en elke andere niet in deze tabel genoemde verklaring, die in het bijzonder belang van de betrokken persoon wordt opgemaakt

€ 30,05

6

TOEZICHT OPENBARE SAMENKOMSTEN

6.1

Verlenging sluitingsuur

6.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van cafés en dergelijke inrichtingen, geldig voor:

1.één dag of een gedeelte daarvan

2.een kalenderjaar of een gedeelte daarvan, doch meer dan 12 dagen

€ 11,50

€ 136,--

6.1.2

indien afwijzend op de onder 6.1.1 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van een deel van de geheven leges, genoemd onder 6.1.1 nr. 2 verleend, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan

€ 19,25

MILIEUBEHEER

7.1

Actief bodembeheer

7.1.1

het in behandeling nemen van een verzoek om informatie waarvoor het gemeentelijk bodeminformatiesysteem dient te worden geraadpleegd, zoals ten behoeve van bodemonderzoek, grondverzet of anderszins

€ 140,--

7.2

Gereserveerd

7.3

Afvalstoffen

7.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van:

1.artikel 4.2.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening Wijk

bij Duurstede 2000 voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen grof huisvuil door anderen dan de inzameldienst

2.artikel 4.3.2.5 van de Algemene plaatselijke verordening

Wijk bij Duurstede 2000 voor het inzamelen van afvalstoffen door

anderen dan de inzameldienst

€ 161,--

€ 161,--

7.4

Gereserveerd

7.5

Bestrijding geluidshinder

7.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 4.1.5, lid 2 van de algemene plaatselijke verordening , voor het verrichten van handelingen met toestellen, geluidsapparaten of (bouw)machines dan wel op andere wijze, waardoor voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt

€ 32,20

7.5.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de algemene plaatselijke verordening

€ 161,--

7.5.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een incidentele festiviteit, als bedoeld in artikel 4.1.3 van de algemene plaatselijke verordening

€ 45,75

7.5.4

indien afwijzend op de onder 7.5.2 en 7.5.3 bedoelde vergunningaanvraag wordt beschikt, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

7.5.5

indien een aanvraag als bedoeld onder 7.5.2 en 7.5.3 wordt ingetrokken voordat een beslissing is genomen wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend

RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING

8.1

Ruimtelijke ordening

8.1.1

een kaart of tekening van een bestemmingsplan

€ 26,30

8.1.2

een toelichting met voorschriften behorende bij een bestemmingsplan

€ 57,80

8.1.3

indien een kaart of tekening van een bestemmingsplan en/of een toelichting met voorschriften behorende bij dat bestemmingsplan vervaardigd moet worden door een extern adviseur, wordt het onder 8.1.1 en/of 8.1.2 vermelde bedrag verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b. van de Gemeentewet is opgesteld

8.1.3.1

voor de toepassing van deze wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht

8.1.3.2

indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, als bedoeld onder 8.1.3, wordt voor het verschil teruggaaf verleend

8.2

BOUWVERGUNNINGEN

8.2.1

Bouwkosten

8.2.1.1

onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom, exclusief omzetbelasting, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken 1989

(U.A.V. 1989), voor het uit te voeren werk, de gehele afwerking inbegrepen, of voorzover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten exclusief omzetbelasting als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien deze raming de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b. van de Gemeentewet, onjuist voorkomt, als wel in het geval dat de belanghebbende in gebreke blijft een behoorlijke opgave te overleggen, stelt hij ingevolge artikel 11, tweede lid van de Algemene Wet Rijksbelastingen een ambtshalve aanslag gebaseerd op een schatting van de heffingsgrondslag vast

8.2.2

Bouwvergunning

8.2.2.1

het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

8.2.2.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 2.000,--,

b.€ 2.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 4.500,--,

c.€ 4.500,-- bedragen of meer,

vermeerderd met 1,80% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 4.500,-- te boven gaan:

€ 50,--

€ 81,--

€ 81,--

8.2.2.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 2.000,--,

b.€ 2.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 4.500,--,

c.€ 4.500,-- bedragen of meer,

vermeerderd met 2,00% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 4.500,-- te boven gaan;

€ 70,--

€ 90,--

€ 90,--

8.2.2.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 2.000,--,

b.€ 2.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 4.500,--,

c.€ 4.500,-- bedragen of meer,

vermeerderd met 1,40% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 4.500,-- te boven gaan;

€ 45,--

€ 63,--

€ 63,--

8.2.2.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 2.000,--,

b.€ 2.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 4.500,--,

c.€ 4.500,-- bedragen of meer,

vermeerderd met 1,40% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 4.500,-- te boven gaan;

€ 45,--

€ 63,--

€ 63,--

8.2.2.6

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 2.000,--,

b.€ 2.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 4.500,--,

c.€ 4.500,-- bedragen of meer,

vermeerder met 1,40% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 4.500,00 te boven gaan;

€ 45,--

€ 63,--

€ 63,--

8.2.2.7

de onder 8.2.2 berekende bedragen worden op hele euro’s naar boven afgerond

8.2.3

Gereserveerd

8.2.4

Welstandstoezicht

8.2.4.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt:

8.2.4.2

indien hierover niet het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig 8.2.2.2 berekende bedrag verhoogd met

€ 22,60

8.2.4.3

indien het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstig 8.2.2.2 berekende bedrag verhoogd met

vermeerderd met de kosten van extern advies van deze welstandscommissie;

€ 22,60

8.2.4.4

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een reguliere bouwvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 8.2.2.3 berekende bedrag verhoogd met

vermeerderd met de kosten van het extern advies van deze welstandscommissie;

€ 33,95

8.2.4.5

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 8.2.2.4, onderscheidenlijk 8.2.2.5 berekende bedrag verhoogd met

vermeerderd met de kosten van het extern advies van deze welstandscommissie.

€ 33,95

8.2.5

Teruggaaf/verlaging verschuldigde leges

8.2.5.1

indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds vergunning is verleend, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges, als bedoeld onder 8.2.2 verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld onder 8.2.2, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan:

voor een reguliere bouwvergunning

voor een lichte bouwvergunning

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat in feite van een nieuw bouwplan dient te worden gesproken.

€ 79,50

€ 56,30

8.2.5.2

gereserveerd

8.2.5.3

indien binnen een maand na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, is 30% van het tarief als vermeld onder 8.2.2 verschuldigd, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan:

voor een reguliere bouwvergunning

voor een lichte bouwvergunning

€ 79,50

€ 56,30

8.2.5.4

indien op een later tijdstip dan in 8.2.5.3 bedoeld na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, is 50% van het tarief als vermeld onder 8.2.2 verschuldigd, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan:

voor een reguliere bouwvergunning

voor een lichte bouwvergunning

€ 79,50

€ 56,30

8.2.5.5

indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, is 30% van het tarief als vermeld onder 8.2.2 verschuldigd, echter met dien verstande dat de leges nimmer minder zullen bedragen dan:

voor een reguliere bouwvergunning

voor een lichte bouwvergunning

€ 79,50

€ 56,30

8.2.6

overschrijving bouwvergunning

8.2.6.1

het in behandeling nemen van een verzoek tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de bouwverordening

€ 79,50

8.2.7

Gereserveerd

8.2.8

Externe adviseurs

8.2.8.1

indien voor het beoordelen van een vergunningaanvraag adviezen moeten worden ingewonnen van externe adviseurs, worden de onder 8.2.2 en 8.3.1 vermelde bedragen verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkende uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b. van de Gemeentewet is opgesteld

8.2.8.2

voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht

8.2.8.3

indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, als bedoeld onder 8.2.8.1, wordt voor het verschil teruggaaf verleend

8.2.9

Principe- en schetsplan

8.2.9.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een principe- en/of schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd principe en/of schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend, bedraagt: 25% van het tarief dat overeenkomstig 8.2.2 verschuldigd zou zijn als ware het een verzoek tot het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, met een minimum van

€ 135,--

8.2.9.2

indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van een principe- en/of schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de hiervoor op grond van artikel 8.2.2 te heffen leges verrekend met de verschuldigde leges op grond van artikel 8.2.9.1

8.2.9.3

indien een ingediend principe- en/of schetsplan niet leidt tot een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning als bedoeld in artikel 8.2.2, vindt geen restitutie plaats van geheven leges op grond van artikel 8.2.9.1

8.3

Aanlegvergunning

8.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 14 of 21, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (aanlegvergunning)

€ 135,--

8.4

Bestemmingswijzigingen en ontheffingen

8.4.1

Het tarief bedraagt tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 450,--

8.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2.981,--

8.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder f, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 11.128,--

8.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan anders dan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening en anders dan door het verkrijgen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder f, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 11.128,--

8.4.5

indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, projectbesluit of wijziging van een bestemmingsplan doch voor het verlenen van de ontheffing, projectbesluit of wijziging van het bestemmingsplan als vermeld onder 8.4.1, 8.4.2, 8.4.3 en 8.4.4 deze aanvraag wordt ingetrokken of indien de gevraagde ontheffing, projectbesluit of wijziging van een bestemmingsplan niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 40% van de geheven leges

8.4.6

Ontheffing verbodsbepalingen exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

Dit onderdeel vindt geen toepassing indien de met de ontheffing of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

€ 1.288,--

8.4.7

Principe verzoeken

8.4.7.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een principeverzoek met betrekking tot de vraag of er een ontheffing van een bestemmingsplan kan worden verleend voor een afwijkend van de geldende bestemming te realiseren bouwplan of wijziging van gebruik van gronden bedraagt

€ 849,--

8.4.7.2

indien een aanvraag om ontheffing, projectbesluit of wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld onder 8.4.2, 8.4.3 en 8.4.4 op basis van een daaraan voorafgegaan principeverzoek met betrekking tot dezelfde aangelegenheid in behandeling wordt genomen, worden de hiervoor op basis van artikel 8.4.2, 8.4.3 en 8.4.4 te heffen leges verrekend met de verschuldigde leges op grond van artikel 8.4.7.1

8.4.7.3

Indien een ingediend principeverzoek niet leidt tot een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, projectbesluit of wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 8.4.2, 8.4.3 en 8.4.4 vindt geen restitutie plaats van geheven leges op grond van artikel 8.4.7.1

8.4.8

Externe adviseurs

8.4.8.1

Indien voor het in behandeling nemen van een principeverzoek als bedoeld onder 8.4.7, een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, projectbesluit of wijziging van het geldende bestemmingsplan als bedoeld onder 8.4.1, 8.4.2, 8.4.3 en 8.4.4 een ruimtelijk onderbouwing en/of planschadeanalyse en/of anderszins advisering noodzakelijk is, op te stellen door een extern adviseur, worden de onder 8.4.1, 8.4.2, 8.4.3 en 8.4.4 en 8.4.7 vermelde bedragen verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkende uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b. van de Gemeentewet is opgesteld

8.4.8.2

een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht

8.4.8.3

indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, als bedoeld onder 8.4.8.1, wordt voor het verschil teruggaaf verleend

8.5

Bodemgesteldheidsonderzoek

8.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in paragraaf 1.2.6 onder e van de bijlage behorende bij het “Besluit indieningsvergunning”of op verzoek om andere redenen dan hiervoor genoemd

€ 185,--

8.5.2

in geval van een nader bodemonderzoek

€ 289,--

8.5.3

in geval van een saneringsonderzoek als bedoeld in de Wet bodembescherming

€ 634,--

8.6

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen of het wijzigen van een gebruiksvergunning, als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening en artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening

vermeerdert met, voor een bouwwerk met een (bruto) vloeroppervlakte van:

0 tot en met 100 m²

101 tot en met 500 m²

501 tot en met 2.000 m²

2.001 tot en met 5.000 m²

5.001 tot en met 15.000 m²

15.001 tot en met 25.000 m²

25.001 tot en met 50.000 m²

50.000 m² en meer

€ 162,--

€ 242,--

€ 651,--

€ 1.018,--

€ 1.303,--

€ 1.548,--

€ 1.957,--

€ 2.609,--

€ 3.263,--

8.7

Sloopvergunning

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een

sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de bouw-verordening

€ 203,--

8.8

Bouwveiligheidsplan

indien de bouwvergunningaanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwveiligheidsplan, als bedoeld in artikel 2.1.6, eerste lid, onderdeel h, van de bouwverordening door de aanvrager ingediend moet worden, bedraagt de leges voor het beoordelen van dit plan

€ 79,25

8.9

Overig

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voorzover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 79,25

8.10

Bouwverordening

8.10.1

een exemplaar van de bouwverordening, als bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet

€ 52,45

8.10.2

aanvullingen van de onder 8.10.1 genoemde verordening,

per bladzijde

€ 0,95

8.11

Huisvestingswet

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

8.11.1

het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548)

€ 23,30

8.11.2

het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van een woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel A, van de Huisvestingswet

€ 572,--

8.11.3

het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van een woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel B van Huisvestingswet

€ 572,--

8.11.4

het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van een zelfstandige woonruimte in een onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdel c, van de Huisvestingswet

€ 572,--

8.11.5

het verkrijgen van een vergunning tot splitsing als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 572,--

8.11.6

het verkrijgen van een urgentieverklaring op basis van sociale of maatschappelijke indicatie bedraagt

€ 67,40

8.11.7

het verkrijgen van een urgentieverklaring op basis van de hardheidsclausule bedraagt

€ 135,--

8.11.8

indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld onder 8.11.2, 8.11.3, 8.11.4 of 8.11.5 doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken of indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 40% van de geheven leges

8.12

Huisvesting

8.12.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot inschrijving, her-inschrijving dan wel verlenging van inschrijving als belangstellende voor koopwoningen en/of kavels voor een nieuwbouwlocatie

€ 34,70

8.13

Monumentenwet

8.13.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Monumentenwet 1988

€ 277,--

8.13.2

indien de gevraagde vergunning bedoeld onder 8.13.1 niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 40% van de geheven leges

8.13.3

een exemplaar van de lijst van de in de gemeente aanwezige geregistreerde rijksmonumenten

€ 34,95

8.14

Publicaties

8.14.1

In geval er in het kader van een verzoek om ontheffing en/of aanvraag om vergunning, publicaties zijn voorgeschreven dan zijn per publicatie de volgende kosten verschuldigd:

In de Wijkse Courant of een vergelijkbaar huis aan huis blad

In de Staatscourant of ander dagblad, de werkelijke kosten die voor de betreffende publicatie bij de gemeente in rekening zijn gebracht

€ 24,30

9

VERKEER EN VERVOER

9.1

Wegenverkeersreglement

9.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 87, eerste lid, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

€ 38,90

9.1.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994,450)

€ 33,55

9.3

Rijbewijzen

9.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 44,75

9.3.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Rijbewijzen- en Bromfietscertificatenregister

€ 9,10

9.3.3

het opmaken van een verklaring in verband met vermissing van een rijbewijs

€ 15,75

9.3.4

Het tarief als genoemd in 9.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 30,--

9.4

Parkeerschijven

9.4.1

het afgeven van een parkeerschijf

€ 1,05

9.5

Invalidenparkeerkaart

9.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging of verlenging van een invalidenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 26,20

9.6

Parkeervergunning

9.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een parkeervergunning, zowel bewoners als zakelijke vergunning, als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 30,50

9.6.2

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een tijdelijke parkeervergunning als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 30,50

9.6.3

het in behandeling nemen van een aanvraag ter wijziging van een parkeervergunning, zowel bewoners als zakelijke vergunning, als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 9,80

9.6.4

het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vel van 12 bezoekerskaarten als bedoeld in de Parkeerverordening 1999

€ 17,55

9.7

Gereserveerd

10

ARCHIEF

10.1

Nasporing archief

10.1.1

het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in de in het gemeente-archief berustende stukken, per kwartier

€ 6,25

10.2

Afschriften

10.2.1

een afschrift van een in het gemeente-archief berustend stuk, voor elke eerste reproductie van een bladzijde

en voor elke volgende reproductie van diezelfde bladzijde

€ 4,00

€ 0,30

10.3

Uittreksels

10.3.1

een uittreksel van een in het gemeente-archief berustend stuk, per bladzijde

€ 2,05

10.4

Fotokopieën

10.4.1

fotokopieën van stukken uit een gemeente-archief, voor elke 625 cm² of gedeelte daarvan (oppervlakte formaat A4)

€ 0,40

11

OVERIGEN

11.1

Kiezersregister

11.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag omtrent de registratie als kiezer

€ 8,50

11.2

Seksinrichtingen

11.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het vestigen en exploiteren van een seksinrichting

€ 409,--

11.2.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning

€ 90,40

11.3

Kansspelvergunning

11.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen

€ 15,85

11.3.2

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

1.voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

2.voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 56,50

€ 56,50

€ 34,--

11.4

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een afschrift uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 10,30

11.5

Winkeltijdenwet

11.5.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing en/of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 67,40

11.6

Drank- en Horecawet

11.6.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

€ 410,--

11.6.2

in afwijking van het in 11.6 bepaalde bedraagt het tarief wanneer door de aanvrager met recht een beroep wordt gedaan op artikel 27.

tweede of derde lid, of op artikel 75 eerste of tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 47,65

11.6.3.

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2, eerste lid, Algemene Plaatselijke Verordening Wijk bij Duurstede

€ 68,45

11.6.4

het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een bestaande Drank- en Horecavergunning

€ 274,--

11.6.5

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 68,45

11.7

Terrasvergunning

11.7.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning

€ 410,--

11.8

Lichtreclame-installatie

11.8.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen of aanbrengen van een lichtreclame-installatie

€ 79,25

11.9

Gebruik telefax

11.9.1

voor het gebruikmaken van de telefax:

1.per keer een bedrag van

2.vermeerderd met een bedrag voor elke minuut of gedeelte daarvan

€ 1,80

€ 0,30

11.9.2

voor ontvangst van een faxbericht, per blad (formaat A4)

€ 0,40

11.10

Wet Persoonsregistratie

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 29 en/of 32 van de Wet Persoonsregistratie

€ 5,15

Behorende bij raadsbesluit van

9 december 2008

De griffier,