Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR612045
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR612045/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent archiefomgevingen Besluit Archiefomgevingen gemeente Wijk bij Duurstede 2018
Geldend van 02-08-2018 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent archiefomgevingen Besluit Archiefomgevingen gemeente Wijk bij Duurstede 2018Het College van burgemeester en wethouders heeft op 10 juli 2018 het ‘Besluit Archiefomgevingen gemeente Wijk bij Duurstede 2018’ vastgesteld. Met dit besluit wijst het college archiefomgevingen aan voor zowel papieren als digitale archiefstukken.
Besluit Archiefomgevingen gemeente Wijk bij Duurstede 2018
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede;
gelet op artikel 31, van de Archiefwet 1995;
overwegende dat in het kader van de uitvoering van gemeentelijke taken archiefbescheiden worden ontvangen, gecreëerd en uitgewisseld en dat deze archiefbescheiden de basis vormen voor de bedrijfsvoering en risicobeheersing van de gemeente, van belang kunnen zijn als bewijs van rechten en plichten van de gemeente en van andere partijen of personen, een basis vormen voor de verantwoording van het handelen van de gemeente en de democratische controle, en van belang kunnen zijn voor de geschiedenis van de gemeente in de ruimste betekenis;
besluit vast te stellen het Besluit Archiefomgevingen gemeente Wijk bij Duurstede 2018:
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- -
archiefbescheiden, als bedoeld in artikel 1, onder c, van de Archiefwet 1995:
- 1°.
bescheiden, ongeacht hun vorm, door de overheidsorganen ontvangen of opgemaakt en naar hun aard bestemd daaronder te berusten;
- 2°.
bescheiden, ongeacht hun vorm, met overeenkomstige bestemming, ontvangen of opgemaakt door instellingen of personen, wier rechten of functies op enig overheidsorgaan zijn overgegaan;
- 3°.
bescheiden, ongeacht hun vorm, welke ingevolge overeenkomsten met of beschikkingen van instellingen of personen dan wel uit anderen hoofde in een archiefbewaarplaats zijn opgenomen om daar te berusten;
- 4°.
reproducties, ongeacht hun vorm, welke bij of krachtens de wet in de plaats zijn gesteld van de onder 1°, 2° of 3° bedoelde archiefbescheiden of welke op grond van het bepaalde in artikel 7 van de Archiefwet 1995 zijn vervaardigd;
- 1°.
- -
archiefbewaarplaats: de door burgemeester en wethouders voor de blijvende bewaring van archiefbescheiden aangewezen bewaarplaats, als bedoeld in artikel 31 van de Archiefwet 1995;
- -
archiefruimte: een ruimte, bestemd of aangewezen voor de bewaring van archiefbescheiden in afwachting van hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 1, onder e, van de Archiefwet 1995;
Hoofdstuk 2. Archiefomgevingen
Artikel 2. Aanwijzing Archiefbewaarplaats
De in artikel 31 van de wet bedoelde archiefbewaarplaats is de gemeenschappelijke archiefbewaarplaats van het Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht, gevestigd aan de Karel de Grotestraat 30 te Wijk bij Duurstede.
Artikel 3. Archiefruimte voor papieren archiefbescheiden
-
1. Papieren archiefbescheiden in de semi-statische staat met bewaartermijnen van 20 jaar of langer worden opgeslagen in de ‘grote kluis’, de grootste van de twee archiefruimten in de kelder van het gemeentehuis aan de Karel de Grotestraat 30 te Wijk bij Duurstede.
-
2. Papieren archiefbescheiden in de semi-statische staat met een bewaartermijn van 19 jaar of korter worden opgeslagen in de ‘kleine kluis’, de kleinste van de twee archiefruimten in de kelder van het gemeentehuis aan de Karel de Grotestraat 30 te Wijk bij Duurstede.
-
3. Akten van de Burgelijke Stand worden opgeslagen in de kluis van het team Dienstverlening, kamer 0.77 op de begane grond van het gemeentehuis aan de Karel de Grotestraat 30 te Wijk bij Duurstede.
Artikel 4. Archiefruimte voor digitale archiefbescheiden
Archiefbescheiden in digitale vorm worden in principe opgeslagen in archiefwaardige beheeromgevingen. Daar waar deze archiefbescheiden niet in de archiefwaardige beheeromgevingen kunnen worden opgenomen wordt er gepoogd om te koppelen, de beheeromgeving archiefwaardig te maken, of om de archiefbescheiden op te nemen in een nieuwe archiefwaardige beheeromgeving.
Als digitale beheeromgevingen voor archiefbescheiden wijst het college aan:
- 1.
Digitale archiefbescheiden met een bewaartermijn van 7 jaar of langer worden opgeslagen in de productieomgeving van Zaaksysteem.nl van de gemeente Wijk bij Duurstede.
Hoofdstuk 3. Slotbepalingen
Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking 1 dag na bekendmaking.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Archiefomgevingen gemeente Wijk bij Duurstede 2018.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede op 10 juli 2018,
Burgemeester T.R. Poppens,
Secretaris G. Karssenberg,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl