Verordening op de commissie bestuurlijke vernieuwing

Geldend van 20-02-2013 t/m heden

Intitulé

Verordening op de commissie bestuurlijke vernieuwing

De verordening op de commissie bestuurlijke vernieuwing

Agendanummer: 11

Vergadering: 29 januari 2013

De raad van de gemeente Winsum;

gelet op het bepaalde in artikel 82 van de Gemeentewet

B e s l u i t :

Vast te stellen:

De verordening op de commissie bestuurlijke vernieuwing

Artikel 1. Definities

  • In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a. de wet de Gemeentewet;

  • b. de commissie de commissie bestuurlijke vernieuwing;

  • c. de raad de gemeenteraad;

  • d. fractie de leden van de gemeenteraad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn;

  • e. de voorzitter de voorzitter van de commissie bestuurlijke vernieuwing;

  • f. de secretaris de secretaris van de commissie bestuurlijke vernieuwing;

  • g. adviseur de burgemeester en de griffier

  • h. het college het college van burgemeester en wethouders;

Artikel 2 Doel van de commissie

Het doel van de commissie is activiteiten en voorstellen voor te bereiden die

kunnen bijdragen aan verbetering en vernieuwing van het lokaal bestuur in de

gemeente Winsum.

Artikel 3. Taken van de commissie

  • Tot de taken van de commissie worden in ieder geval gerekend:

  • 1. de commissie adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over (het) verbeteren en vernieuwen van het functioneren van het lokaal bestuur;

  • 2. de commissie adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over communicatie door de raad;

  • 3. de commissie adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over verbetering van de betrokkenheid van burgers bij het openbaar bestuur.

Artikel 4. Samenstelling en benoeming

  • 1. de commissie telt een lid per fractie, benoemd door de raad op voordracht van de raadsfractie;

  • 2. de leden van de commissie kunnen zich laten vervangen door een ander lid van de fractie;

  • 3. de commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter;

  • 4. de burgemeester is adviseur van de commissie;

  • 5. de griffier of (bij zijn afwezigheid) zijn plaatsvervanger is secretaris en adviseur van de commissie;

  • 6. op uitnodiging van de commissie kunnen derden deelnemen aan de vergaderingen van de commissie;

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. de zittingsperiode van de leden van de commissie eindigt in ieder geval aan het einde van de raadsperiode of bij ontslag als lid van de raad;

  • 2. de raad kan een lid tussentijds ontslaan;

  • 3. een lid kan tussentijds ontslag nemen.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1. de commissie vergadert in ieder geval twee keer per jaar;

  • 2. de voorzitter bepaalt, in samenspraak met de secretaris, plaats, datum, uur en agenda van de vergadering;

  • 3. de voorzitter roept de commissie schriftelijk bijeen;

  • 4. de oproep voor een vergadering wordt, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste twee weken voor aanvang van de vergadering bezorgd;

  • 5. de vergaderingen van de commissie zijn openbaar, waarbij geldt dat slechts leden en personen die op uitnodiging aanwezig zijn spreekrecht hebben;

  • 6. in afwijking van het gestelde in lid 5 kunnen de aanwezige leden, op voorstel van de voorzitter dan wel een lid, bij meerderheid besluiten achter gesloten deuren te vergaderen;

  • 7. de secretaris maakt een beknopt verslag van de vergaderingen en zendt dit toe aan de leden van de commissie, andere deelnemers aan de vergaderingen en de overige raadsleden.

Artikel 7. Vergaderquorum

  • 1. een commissievergadering wordt gehouden indien tenminste een meerderheid van het aantal zitting hebbende (raads)leden aanwezig is;

  • 2. indien een vergadering vanwege een te geringe opkomst geen doorgang vindt, wordt binnen drie weken nadien een nieuwe vergadering gehouden;

Artikel 8. Besluitvorming

  • 1. de commissie besluit bij meerderheid van stemmen;

  • 2. bij het staken van de stemmen vindt in de eerstvolgende vergadering opnieuw stemming plaats. Staken de stemmen opnieuw dan wordt het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.

Artikel 9. Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10. In werking treden

De verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking.

Artikel 11. Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als Verordening op de commissie bestuurlijke vernieuwing.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Winsum in zijn vergadering van 29 januari 2013
voorzitter,
griffier,