Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR326665
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR326665/1
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum
Geldend van 19-02-2014 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente WinsumBurgemeester en wethouders van gemeente Winsum;
Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de artikelen 1.61, eerste lid, 1.65, eerste lid, 1.66 en 1.72, eerste lid Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
Gelet op de artikelen 2.19, eerste lid, 2.23, eerste lid, 2.24 en 2.28, eerste lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen,
Gelet op de verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum 2011,
besluiten:
de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum 2014 vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1 Toepassing
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gestelde regelgeving.
Artikel 2 Wijze van sanctioneren
-
1. Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden:
-
a. herstelsanctie;
-
b. bestraffende sanctie.
-
2. Het college start bij een overtreding een handhavingstraject met een herstellend traject, zoals beschreven in Hoofdstuk 2.
-
3. In afwijking van artikel 2 lid 2 legt het college bij de overtreding op artikel 1.50 lid 4 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de “overige overtredingen” genoemd in het overzicht in artikel 3 lid 3, onmiddellijk een bestuurlijke boete op.
Artikel 3 Kwaliteitseisen
-
1. De kwaliteitseisen, waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle aanverwante regelgeving. Ze worden tevens expliciet in het door de toezichthouder opgestelde rapport genoemd.
-
2. In deze Beleidsregels Handhaving kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Winsum wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.
-
3. In het overzicht dat in dit artikel is bijgevoegd, word de prioritering en de hoogte van de bestuurlijke boete weergegeven. Dit overzicht wordt gehanteerd bij overtreding van de kwaliteitseisen. 1
-
1 Het overzicht komt overeen met de voorwaarden in het inspectierapport. Niet alle voorwaarden uit het inspectierapport worden benoemd in dit overzicht. De voorwaarden worden geclusterd weergegeven.
-
Domein
Prioriteit
Bestuurlijke boete
Ouders
Houder heeft een reglement oudercommissie vastgesteld
Gemiddeld
€ 2.500,-
Inhoud van reglement oudercommissie
Laag
€ 500,-
Houder heeft een oudercommissie ingesteld
Laag
€ 500,-
Voorwaarden oudercommissie
Laag
€ 500,-
Adviesrecht oudercommissie
Gemiddeld
€ 750,-
Informatie aan de ouders
Laag
€ 500,-
Het gastouderbureau is goed bereikbaar
Hoog
€ 1250,-
De houder plaatst het inspectierapport op de eigen website of legt het op een voor ouders, personeel en/of gastouders toegankelijke plaats
Gemiddeld
€ 1000,-
In de schriftelijke overeenkomst met de vraagouder is duidelijk te zien welk deel van het betaalde bedrag naar GOB gaat en welk deel naar de gastouder (GOB)
Gemiddeld
€ 1000,-
Personeel
Verklaring omtrent gedrag (VOG)
·in bezit zijn van VOG
·VOG is voor aanvang werkzaamheden overlegd
·VOG is bij aanvang werkzaamheden niet ouder dan 2 maanden
Hoog
€ 4.000,- per ontbrekende VOG of VOG die ouder is dan 2 maanden voor aanvang werkzaamheden
Gebruik voorgeschreven voertaal
Hoog
€ 4.000,-
Het gastouderbureau draagt er zorg voor dat er per aangesloten gastouder op jaarbasis tenminste 16 uur wordt besteed aan begeleiding en bemiddeling
Gemiddeld
€ 3.000,- per gastouder met < 16 uur
Passende beroepskwalificatie voor beroepskrachten en gastouders
Hoog
€ 4.000,- per beroepskracht die niet voldoet
Gastouder beschikt over geregistreerd certificaat eerste hulp aan kinderen bij ongevallen conform de ministeriele regeling
Hoog
€ 2.000,-
Vrijwilligersbeleid (peuterspeelzalen)
Gemiddeld
€ 3.000,-
Houder heeft vrijwilligers tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd (peuterspeelzalen)
Gemiddeld
€ 3.000,-
De houder van een kindercentrum of peuterspeelzaal waar VVE wordt aangeboden stelt jaarlijks een opleidingsplan op 1 Voor- en vroegschoolse educatie
Gemiddeld
€ 3.000,- als geen beleid
€ 1.000,- als te oud beleid
De gastouder is goed telefonisch bereikbaar
Gemiddeld
€ 750,-
Veiligheid en gezondheid
Risico-inventarisatie veiligheid
·hebben
·maximaal 1 jaar oud
·actuele situatie
Hoog
€ 8.000,- indien risico-inventarisatie ontbreekt;
€ 4.000,- als > dan 1 jaar of niet actuele situatie
Ongevallenregistratie
Hoog
€ 8.000,-
De houder van een gastouderbureau draagt zorg voor een inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s door een bemiddelingsmedewerker van het bureau (samen met gastouder) vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt
Hoog
€ 8.000,-
Risico-inventarisatie gezondheid
·hebben
·maximaal 1 jaar oud
·actuele situatie
Hoog
€ 8.000,- indien risico-inventarisatie ontbreekt;
€ 4.000,- als > dan 1 jaar of niet de actuele situatie
Plan van aanpak bij risico-inventarisatie veiligheid en bij risico-inventarisatie gezondheid
Hoog
€ 8.000,-
Risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid beschrijven alle veiligheids- en gezondheidssrisico’s op de vaste thema’s
Hoog
€ 2.000,- per niet beschreven thema
Personeel kan kennisnemen van risico-inventarisaties
Hoog
€ 4.000,-
Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle aangesloten gastouders handelen naar de opgestelde risico-inventarisaties
Hoog
€ 1.000,- per gastouder die er niet naar handelt
Risico-inventarisaties zijn inzichtelijk voor vraagouders van gastouderbureau
Hoog
€ 4.000,-
Meldcode kindermishandeling
Hoog
€ 8.000,-
Personeel, gastouders zijn op de hoogte van meldcode kindermishandeling
Hoog
€ 2.000,-
Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle bij zijn gastouderbureau aangesloten gastouders de meldcode naleven.
Hoog
€ 2.000,-
Medewerkers, gastouders zijn geïnformeerd over de werkwijze bij een vermoeden van gewelds-of zedendelict jegens een opgevangen kind door een collega of de houder
Hoog
€ 2.000,-
Vierogenprincipe is ingevoerd
Hoog
€ 4.000,-
Accommodatie en inrichting
Binnenspeelruimte
Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte
Gemiddeld
€ 2.000,- per ontbrekende ruimte
Er is ten minste 3,5 m2 binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind, waaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte (dagopvang)
Gemiddeld
3-3.5 m2 = € 2.000,-
< 3 m2 = € 3.000,-
Er is ten minste 3,5 m2 passend ingerichte binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind (BSO en peuterspeelzalen)
Gemiddeld
3-3.5 m2 = € 2.000,-
< 3 m2 = € 3.000,-
De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.
Gemiddeld
€ 2.000,-
Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot anderhalf jaar (dagopvang, gastouderopvang)
Gemiddeld
€ 2.500,-
De woning waar gastouderopvang plaatsvindt beschikt over voldoende binnenspeelruimte en buitenspeelmogelijkheden voor kinderen, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen
Gemiddeld
€ 1.000,-
De woning waar gastouderopvang plaatsvindt is te allen tijde rookvrij
Gemiddeld
€ 1.000,-
Buitenspeelruimte
Er is ten minste 3 m2 buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind
Gemiddeld
2-2.5 m2 = € 1.000,-
< 2 m2 = € 2.000,-
De buitenspeelruimte is toegankelijk en veilig bereikbaar
Gemiddeld
€ 1.000,-
De buitenspeelruimte is aangrenzend aan het kindercentrum (dagopvang)
Gemiddeld
€ 1.000,-
Aanvullende eisen indien de buitenspeelruimte niet aangrenzend is (BSO)
Gemiddeld
€ 1.000,-
De buitenspeelruimte is vast beschikbaar voor de buitenschoolse opvang (BSO)
Gemiddeld
€ 1.000,-
De buitenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid
Gemiddeld
€ 1.000,-
Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio (bkr)
Opvang in groepen
De opvang vindt plaats in stamgroepen (dagopvang) of basisgroepen (BSO) of vaste groepen (peuterspeelzaal)
Hoog
€ 4.000,-
De maximale omvang van de stamgroep of basisgroep
Hoog
€ 2.000,- per kind teveel
De groep bestaat uit ten hoogste 16 feitelijk aanwezige kinderen (VVE en psz)
Hoog
€ 2.000,- per kind teveel
De maximale groepsgrootte per gastouder wordt afgestemd op de leeftijdscategorieën van de kinderen
Hoog
€ 2.000,- per kind teveel
Ieder kind behoort bij een basisgroep (BSO)
Hoog
€ 4.000,-
Gebruik maken van extra stamgroep of basisgroep
Hoog
€ 2.000,- indien niet tijdelijk of indien niet vooraf schriftelijke toestemming is van ouders
Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes
Maximaal 3 vaste beroepskrachten per kind (dagopvang, peuterspeelzalen)
Hoog
€ 1.000,-
Maximaal 2 stamgroepruimtes per kind (dagopvang)
Hoog
€ 1.000,-
Beroepskracht-kind-ratio
Beroepskracht-kind-ratio
Hoog
€ 5.000,- per ontbrekende beroepskracht
Als conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld
Hoog
€ 2.000,-
Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio bij openingstijden van ≥ 10 uur (dagopvang)
Hoog
€ 2.000,-
Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio (BSO)
Hoog
€ 2.000,-
Indien er meer dan 3 kinderen op het opvangadres aanwezig zijn, dan is ondersteuning van de gastouder door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.
Hoog
€ 1.000,-
De achterwacht is telefonisch bereikbaar tijdens de opvangtijden
Gemiddeld
€ 1.000,-
De achterwacht is in geval van calamiteiten binnen 15 minuten op het opvangadres aanwezig
Gemiddeld
€ 1.000,-
Pedagogisch beleid
Pedagogisch beleidsplan
Gemiddeld
€ 3.000,-
Inhoud pedagogisch beleidsplan
Gemiddeld
€ 750,-
Houder draagt zorg voor uitvoering van pedagogisch beleidsplan door personeel, vrijwilligers (peuterspeelzaal) danwel gastouders
Gemiddeld
€ 1.000,-
Waarborgen emotionele veiligheid
Gemiddeld
€ 1.000,-
Zorgdragen voor ontwikkeling persoonlijke competentie
Gemiddeld
€ 1.000,-
Zorgdragen voor ontwikkeling sociale competentie
Gemiddeld
€ 1.000,-
Zorgdragen voor overdracht van normen en waarden
Gemiddeld
€ 1.000,-
Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de leeftijdopbouw en aantallen kinderen die door een gastouder worden opgevangen
Hoog
€ 4.000,-
Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de eisen die gesteld worden aan de adressen waar opvang plaatsvindt
Hoog
€ 4.000,-
Gastouder kent de inhoud van het pedagogisch beleid
Gemiddeld
€ 1.000,-
Klachten
Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz)
Laag
€ 1.500,- indien regeling ontbreekt;
€ 500,- indien regeling niet aan de eisen voldoet
Klachtenregeling oudercommissie
Laag
€ 1.500,- indien regeling ontbreekt;
€ 500,- indien regeling niet aan de eisen voldoet
Administratie gastouderbureau
Een contract per vraagouder
Gemiddeld
€ 1.000,- per ontbrekende overeenkomst
Kopieën van de VOG’s van de bij het gastouderbureau werkzame personen en van de aangesloten gastouders en volwassen huisgenoten
Hoog
€ 1.500,- per ontbrekende VOG
Kopieën van de getuigschriften en/of EVC-bewijsstukken en certificaten Eerste Hulp aan kinderen van de gastouders
Gemiddeld
€ 1.500,- per ontbrekend stuk
Inzichtelijke betalingen van vraagouders aan gastouderbureau en van gastouderbureau aan gastouders
Gemiddeld
€ 1.500,- per vraagouder/gastouder waarbij niet inzichtelijk is
Een door de gastouder en bemiddelingsmedewerkers ondertekende versie van de risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid en de bijbehorende plannen van aanpak
Gemiddeld
€ 1.500,- per ontbrekend stuk
Kwaliteitscriteria gastouderbureau
De houder draagt er zorg voor dat per gastouder beoordeeld wordt of de samenstelling van de groep kinderen die wordt opgevangen verantwoord is
Hoog
€ 2.000,- per kind teveel
Overige kwaliteitscriteria gastouderbureau
Gemiddeld
€ 1.250,-
Overige overtredingen
Schenden medewerkingsplicht artikel 5:20 Awb
Hoog
€ 3.900 (boete tweede categorie)
Exploitatie zonder toestemming college
Hoog
€ 19.500,- (boete vierde categorie)
Wijzigingen melden
Hoog
€ 2.000,-
Overtreding aanwijzing/bevel
Hoog
Zie de genoemde bedragen bij de betreffende overtreding
Overtreden exploitatieverbod
Hoog
€ 19.500,- (boete vierde categorie)
Niet nakomen afspraak als bedoeld in artikel 167 Wet op primair onderwijs
Hoog
€ 5.000,-
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Artikel 4 Herstelsancties
-
1. Indien gebleken is dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of een peuterspeelzaal niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling van de overtreding(-en).
-
2. Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de volgende stappen:
-
a. stap 1: aanwijzing
-
b. stap 2: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang,
-
c. stap 3: exploitatieverbod
-
d. stap 4: verwijdering uit het landelijk register kinderopvang of het register peuterspeelzalen
-
3. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het overzicht in artikel 3 lid 3 is opgenomen. Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:
-
a. prioriteit hoog: maximaal 2 weken
-
b. prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden
-
c. prioriteit laag: maximaal 6 maanden
-
4. Het college kan besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen, zoals bedoeld in het tweede lid, van het herstellende traject over te slaan en/of een afwijkende hersteltermijn te bieden zoals bedoeld in het derde lid.
Artikel 5
Indien niet (langer) wordt voldaan aan de definities van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen voor wat betreft de te registreren voorzieningen (dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal) zal de registratie worden verwijderd uit het register kinderopvang danwel peuterspeelzaalwerk.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
Artikel 6 Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete
-
1. Het college legt met inachtneming van artikel 2, een bestuurlijke boete op bij:
-
a. overtredingen met de prioriteit “hoog” zoals opgenomen in het overzicht in artikel 3, lid 3;
-
b. overtreding van een norm zoals genoemd in het overzicht in artikel 3, lid 3 onder “overige overtredingen”
-
2. Bij overtredingen met een prioriteit ‘gemiddeld’ of ‘laag’ zoals opgenomen in het overzicht in artikel 3 lid 3 kan het college een bestuurlijke boete opleggen.
Artikel 7 Hoogte bestuurlijke boete
-
1. Als het college een bestuurlijke boete oplegt als bedoeld in artikel 1.72, eerste lid en artikel 2.28, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, wordt het boetebedrag dat is neergelegd in het overzicht in artikel 3, lid 3 gehanteerd.
-
2. In afwijking van het vorige lid, geldt voor voorzieningen voor gastouderopvang als uitgangspunt dat het boetebedrag zoals neergelegd in het afwegingsoverzicht met 0,5 kan worden vermenigvuldigd.
-
3. Het college kan, indien er naar het oordeel van het college sprake is van verzwarende of verzachtende omstandigheden, het boetebedrag zoals bedoeld in het eerste en tweede lid verhogen dan wel matigen.
-
4. De omstandigheden zoals genoemd in artikel 8 leiden in ieder geval tot verhoging van de boete.
Artikel 8 Verhoging van de boete
-
1. Bij de vaststelling van de boete wordt uitgegaan van:
-
a. 1,5 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien een door een bestuurlijke boete te handhaven overtreding plaatsvindt binnen een periode van twee jaar nadat voor de overtreding van dezelfde wettelijke norm eerder een boete is opgelegd;
-
b. 2 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien er sprake is van een derde of volgende overtreding van dezelfde wettelijke norm binnen een periode van twee jaar nadat voor de overtreding van de norm eerder een boete is opgelegd.
Artikel 9 Samenloop
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen.
Artikel 10 In werking treding
Deze beleidsregels treden 8 dagen na bekendmaking in werking.
Artikel 11 Intrekking en overgangsrecht
-
1. De Nota “Handhaving kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Winsum” (januari 2013) wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van deze beleidsregels.
-
2. Indien het herstellend en/of het bestraffend traject is gestart vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregels is de Nota ¨Handhaving kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Winsum¨ (januari 2013) van toepassing.
Artikel 12 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving kinderopvang”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl