Regeling onderwijs allochtone leerlingen (ROA)

Geldend van 01-08-2007 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-08-2007

Intitulé

Regeling onderwijs allochtone leerlingen (ROA)

AANPASSING ROA CRITERIA:

De ROA-criteria zijn de criteria op basis waarvan een leerling afkomstig uit een ander land extra onderwijsbegeleiding krijgt op Nederlandse taalverwerving met als doel beheersing van de Nederlandse Taal op de zgn Uitstroomcriteria (zie Bijlage 4 uit de GOA-notitie).

Aanleiding bijstelling criteria in GOA-Notitie Hoe verder na 1-8-2006?

Aangezien met name het openbaar onderwijs al sinds begin jaren ’90 een faciliteit heeft van 16 uur per week, is een afbouw in die situatie op zijn plaats. Dientengevolge zal de verlaging van het budget eerst pas ingaande 2008 worden ingevoerd.

Bijkomend voordeel is, dat hiermee de dekking van de totale maatregelen in het kader van het GOA iets ruimer wordt.

Aanleiding bijstelling criteria GOA-Notitie bij handhaving verlaging van het budget:

  • 1.

    Er zijn geen kinderen die binnen de aangescherpte criteria vallen, maar er is wel een hulpvraag bij kinderen die boven de leeftijdsgrens vallen en die nog niet voldoen aan de uitstroomcriteria.

  • 2.

    De uitstroomcriteria sluiten niet meer aan voor zover deze uitgaan van opvangonderwijs, omdat deze voorziening niet meer aanwezig is. Alleen de criteria die gebaseerd zijn op taalvaardigheden en hiermee samenhangende vaardigheden zoals bijvoorbeeld werkhouding, blijven gehandhaafd.

  • 3.

    Uitgangspunt blijft dat extra taalonderwijs ertoe leidt dat het vereiste niveau redzaamheid Nederlandse Taal wordt behaald. Aansluitend volgt het aanbod vanuit reguliere leerlingenzorg.

  • 4.

    De aanvraag voor een ROA-subsidie dient vergezeld te gaan van recente gegevens betreffende:

    • -

      Niveau Beheersing Mondeling Nederlands, afgezet tegen de leeftijd van het kind.

    • -

      Aanvullend gegevens TAK en/of TvK afgezet tegen de leeftijd van het kind.

    • -

      Aantoonbare informatie dat de taalaanpak oplossend is, dwz dat de taalproblemen niet op een ander terrein liggen.

    • -

      Hoeveel jaar het kind al ROA-begeleiding ontvangt.

Aangetoond dient te worden dat er vooruitgang wordt geboekt in de taalprestaties (mondeling en schriftelijk). De aanvraag dient vergezeld te gaan van een behandelplan.

5.Indien na twee jaar niet het gewenste niveau Beheersing Nederlands Taal is behaald, dient een aanvraag voor een derde jaar vergezeld te gaan van gegevens zoals genoemd bij punt 4, die aantonen dat er zodanige vooruitgang is geboekt dat verklenging van de begeleiding met één jaar gerechtvaardigd is.

Aanpassing van de criteria voor subsidieverlening ROA (in vet):

…De faciliteiten nemen een aanvang op het moment dat de leerlingen rechtstreeks vanuit een vreemd land in Nederland zijn gekomen, en de Nederlandse taal niet beheersen.

…De faciliteiten dienen schriftelijk te worden aangevraagd en dienen vergezeld te gaan van een onderbouwing en een berekening van de loonkosten, behorende bij de omvang van de gevraagde faciliteit.

…De faciliteiten worden in principe voor maximaal één schooljaar verleend, tenzij een schoolbestuur kan aantonen middels toetsmateriaal dat een verlenging met maximaal nog tweemaal één schooljaar in die bijzondere situatie nodig is omdat een kind nog niet op de eindtermen zit als genoemd in bijlage 4 bij deze notitie. Een kind kan maximaal drie jaar ROA-begeleding ontvangen, op voorwaarde dat wordt aangetoond waarom de twee jaar begeleiding niet toereikend is geweest, en dat een derde jaar begeleiding tot het gewenste taalniveau zal leiden.

…Een aanvraag voorverlenging van de ROA-begeleiding dient vergezeld te gaan van:

  • -

    Niveau Beheersing Mondeling Nederlands, afgezet tegen de leeftijd van het kind.

  • -

    Aanvullend gegevens TAK en TvK afgezet tegen de leeftijd van het kind.

  • -

    Aantoonbare informatie dat de taalaanpak oplossend is, dwz dat de taalproblemen niet op een ander terrein liggen.

  • -

    Een behandelplan.

  • -

    Hoeveel jaar het kind al ROA-begeleiding ontvangt.

Een aanvraag voor verlenging met een derde jaar dient vergezeld te gaan van dezelfde gegevens, met dien verstande dat het tweede jaar aantoonbaar tot vooruitgang heeft geleid, en dat verwacht kan worden dat de vooruitgang doorzet en leidt tot het gewenste taalbeheersingsniveau. Bij deze aanvraag dient het schoolbestuur vergelijkende gegevens toe te sturen.

…Na afronding van de begeleiding worden uiterlijk 1 juli van het betreffende schooljaar de resultaten overlegd aan de gemeente. Deze gegevens moeten vergelijkbaar zijn met de aanvraaggegevens.

Nieuwe aanvragen dienen voor 1 juli aan de gemeente te worden toegestuurd.Afhandeling van de aanvragen vindt binnen zes weken plaats.

Er wordt naar gestreefd dat de minimale grootte van een groep waaraan extra ondersteuning zou moeten worden verleend 4 kinderen bedraagt.

…Per groep van 4 wordt een faciliteit verleend van maximaal 3 (klok)uren per week

…Het jaarlijks beschikbare budget wordt gemaximeerd op € 20.000,-- en is voorts gebudgetteerd

…De verleende extra faciliteit vervalt met onmiddellijke ingang vanaf het moment dat de kinderen waarom het gaat van school vertrekken.

…Een school dient achteraf verantwoording af te leggen van de wijze van inzet en de behaalde resultaten

…Rechtspositionele gevolgen van beëindiging van de tijdelijke aanstelling komen nooit ten laste van de gemeente Winsum

Een school die extra faciliteiten aanvraagt dient te beschikken over een actueel zorgprofiel. Deze wordt overlegd bij de aanvraag.

BIJLAGE 4 (uit GOA-Notitie Hoe verder na 1-8-2006?)

Uitstroomcriteria, c.q. eindtermen van de extra opvang van allochtone leerlingen met een taalachterstand (1)

Aangegeven is welke criteria vervallen, en welke gehandhaafd blijven of zijn aangepast (vetgedrukt)

  • Het kind heeft daadwerkelijk minimaal 1 jaar opvangonderwijs gevolgd <VERVALT>;

  • Het kind is in staat opdrachten zelfstandig uit te voeren, hierbij rekening houdend met de leeftijd in relatie tot de ontwikkeling van het kind;

  • Het kind heeft een goede werkhouding;

  • Het kind is sociaal-emotioneel in staat om <de stap naar VERVALT> het regulier onderwijs aan te kunnen. Dit blijkt uit:<VERVALT>; - het kan omgaan met eenvoudige, naleefbare regels; - het kan omgaan en rekening houden met gevoelens en wensen van anderen in de groep <VERVALT>;

  • Het kind is voldoende taalvaardig om eigen gevoelens te uiten;

  • Er is sprake van weinig ongeoorloofd schoolverzuim;<VERVALT>;

  • Het kind is in staat schriftelijk werk te maken (afhankelijk van de groep waarin het geplaatst wordt);

  • Voor de kinderen die uitstromen naar een reguliere groep 3 moet er,<als zij na de zomervakantie instromen,VERVALT>; sprake zijn van beheersing van beginnende geletterdheid.

<Kinderen die na de kerstvakantie instromen doorstromen naar groep 3, moeten de meeste letters kennen en de mkm woorden (spellend) kunnen lezen VERVALT> .Voor kinderen die doorstromen naar een hogere groep geldt dat ze het stadium van aanvankelijk lezen voorbij zijn. Er wordt naar gestreefd een leesniveau te bereiken waarop het kind aansluiting vindt met de groep waarin het geplaatst wordt.

Bij oudere kinderen die als analfabeet het eerste opvangonderwijs zijn begonnen is dit vaak niet mogelijk;

  • Het kind voldoet aan de einddoelen, gesteld aan de mondelinge taalvaardigheid. Bij uitstroom naar groep 3 is het niveau van eind Mondeling Nederlands Cursus 3 voldoende (geschatte woordvoorraad 2500). Voor de overige kinderen geldt een minimale beheersing van Cursus 4 of het niveau passend bij de leeftijd;

  • Het kind moet voordeel hebben bij de overstap;<VERVALT>;

  • Bij doorstroom van de jongste kinderen geldt, dat zij qua ontwikkeling in staat zijn het onderwijs in groep 2 te volgen. Bij oudere kinderen geldt dat zij qua ontwikkeling in staat zijn het onderwijs in de groep te volgen die aansluit bij hun leeftijd of maximaal één groep lager.

  • Bij uitstroom wordt een soepele overgang naar de reguliere groep georganiseerd, middels “wenmomenten”e.d.;<VERVALT>;

  • Uitstroommomenten zijn na de zomervakantie en na de kerstvakantie.<VERVALT>;

(1): Uitstroomcriteria zijn afkomstig uit notitie ‘het zal ons een zorg zijn ‘, januari 2002, geschreven door de toenmalige locatieleider van de a.z.c. school Noorderlicht in Winsum.