Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van brandweerrechten 2011, inclusief tarieventabel

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van brandweerrechten 2011

Agendanummer: 14 - 6

Vergadering: 9 november 2010

De raad van de gemeente Winsum;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van brandweerrechten 2011 (Verordening brandweerrechten 2011)

Artikel 1. Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam “brandweerrechten” worden geheven:

    • a.

      rechten voor het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde bezittingen van de gemeentelijke brandweer of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die bij de gemeentelijke brandweer in beheer of in onderhoud zijn;

    • b.

      rechten voor het genot van door de gemeentelijke brandweer verstrekte diensten

  • 2. Geen rechten als bedoeld in het eerste lid worden geheven ter zake van:

    • a.

      het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;

    • b.

      het beperken van brandgevaar;

    • c.

      het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand;

    • d.

      al hetgeen met de onderdelen a, b en c verband houdt;

    • e.

      het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

    • f.

      de bestrijding en beperking van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet Veiligheidsregio’s.

  • 3. Rechten als bedoeld in het eerste lid kunnen ter zake van de onder het

    tweede lid genoemde activiteiten wel worden geheven indien op verzoek bijstand wordt verleend buiten de gemeente Winsum.

Artikel 2. Belastingplicht

Belastingplichtig is:

  • 1.

    degene die gebruik maakt van de bezittingen, werken of inrichtingen als

    bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a;

  • 2.

    degene die een dienst aanvraagt dan wel degene te wiens behoeve een

    dienst is verleend, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b.

Artikel 3. Maatstaf van heffing en tarief

  • 1. De rechten worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen

    in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 4. Wijze van heffing

  • 1. De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

  • 2. Indien zich ten aanzien van eenzelfde belastingplichtige meerdere belastbare feiten voordoen, kunnen de rechten ter zake daarvan worden geheven bij wege van één gedagtekende schriftelijke kennisgeving.

Artikel 5. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de rechten worden betaald op het moment van uitreiking van de in artikel 4 bedoelde kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 21 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 6. Kwijtschelding

Bij de invordering van brandweerrechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 7. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de rechten.

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De “verordening op de heffing en invordering van brandweerrechten 2010” van 10 november 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van de verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de rechten in die periode plaatsvindt.

  • 4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5. Deze verordening kan worden aangehaald als de “verordening brandweerrechten 2011”.

Tarieventabel

Tarieventabel behorende bij de “verordening op de heffing en de invordering van brandweerrechten 2011”.

Algemeen

Alle in deze verordening opgenomen tarieven zijn exclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.

Hoofdstuk 1 Personele diensten

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag tot:

1.1.1

het verrichten van wacht-, waak- en controlediensten

per personeelslid, per uur:

niveau HBT (hoofdbrandwacht)

41,67

niveau kaderlid

52,19

niveau MBO/derden

52,19

niveau officier

75,48

1.1.2

dienstverlening in verband met liftopsluitingen,

per gebruiksuur met een:

1.1.2.1

dienstauto

27,50

1.1.2.2

tankautospuit

71,53

1.1.2.3

hulpverleningswagen

77,15

met dien verstande, dat wanneer het hulpverlening betreft,

er geen kosten in rekening worden gebracht.

1.1.3

het uitrukken voor een automatische brandmelding,

veroorzaakt door onoplettendheid of een foutieve

handeling, per gebruiksuur met een:

1.1.3.1

dienstauto

27,50

1.1.3.2

tankautospuit

71,53

1.1.3.3

hulpverleningswagen

77,15

met dien verstande, dat per kalenderjaar geen rechten zijn

verschuldigd tot het maximum percentage

ongewenste/onechte meldingen conform het gestelde in

NEN 2535 (Brandveiligheid van gebouwen. Brandmeld-

installaties. Systeem- en kwaliteitseisen en

projecteringsrichtlijnen.)

1.2

Voor de tarieven onder 1.1.2.1, 1.1.2.2, 1.1.2.3, 1.1.3.1,

1.1.3.2 en 1.1.3.3 geldt, dat voor de chauffeurs en de

bezetting van het betreffende voertuig, afzonderlijk de

mensuren in rekening worden gebracht, overeenkomstig

het tarief onder 1.1.1 van deze tabel.

Hoofdstuk 2 Verrichten van diensten

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verrichten van diensten,

per gebruiksuur met een:

2.1.1

dienstauto

27,50

2.1.2

tankautospuit

71,53

2.1.3

hulpverleningswagen

77,15

2.2

Voor de tarieven onder 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3 geldt, dat

voor de chauffeurs en de bezetting van het betreffende

voertuig, afzonderlijk de mensuren in rekening worden

gebracht overeenkomstig het tarief onder 1.1.1 van deze

tabel.

Hoofdstuk 3 Overige diensten

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag tot de dienstverlening bij

toegangsverschaffing van een perceel, per gebruiksuur

met een:

3.1.1

dienstauto

27,50

3.1.2

tankautospuit

71,53

3.1.3

hulpverleningswagen

77,15

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verlenen van hulp of bijstand ter

afwending, respectievelijk ter beperking van door

storm, wind, wateroverlast, dan wel een andere oorzaak,

dreigende of ontstane schade, per gebruiksuur met een:

3.2.1

dienstauto

27,50

3.2.2

tankautospuit

71,53

3.2.3

hulpverleningswagen

77,15

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het reinigen van een verontreinigd

wegdek (exclusief de te gebruiken schoonmaakmiddelen)

per gebruiksuur met een:

3.3.1

dienstauto

27,50

3.3.2

tankautospuit

71,53

3.3.3

hulpverleningswagen

77,15

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het bevrijden/redden van een dier

als gevolg van nalatigheid van de eigenaar of de

verantwoordelijke persoon, per gebruiksuur met een:

3.4.1

dienstauto

27,50

3.4.2

tankautospuit

71,53

3.4.3

hulpverleningswagen

77,15

3.5

Voor de tarieven onder 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3, 3.2.1, 3.2.2,

3.2.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 3.4.1, 3.4.2 en 3.4.3 geldt,

dat voor de chauffeurs en de bezetting van het

betreffende voertuig, afzonderlijk de mensuren in

rekening worden gebracht, overeenkomstig het tarief

onder 1.1.1 van deze tabel.

3.6

Voor de inzet van materieel van derden, zullen de tarieven

zoals die door derden worden gehanteerd, worden

doorberekend.

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De bepalingen die op grond van dit besluit worden gewijzigd, blijven van toepassing op belastbare feiten die zich voor de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Winsum in zijn openbare vergadering van 9 november 2010

De raad voornoemd,

de voorzitter,

de griffier,