Regeling vervallen per 01-01-2016

Piketregeling rampenbestrijding gemeente Winterswijk 2014

Geldend van 15-09-2015 t/m 31-12-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014

Intitulé

Piketregeling rampenbestrijding gemeente Winterswijk 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk;

Gelet op artikel 2:1B, tweede lid onder c, en artikel 3:3A van de CAR-UWO;

Besluit:

Vast te stellen de volgende regeling:

Piketregeling Rampenbestrijding gemeente Winterswijk 2014

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    functionaris: hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn;

  • b.

    piketdienst: het buiten de normale werktijd bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden die geen uitstel dulden;

  • c.

    piketdienstperiode: een aaneengesloten periode van 7 dagen waarin de functionaris buiten de normale werktijd verplicht is bereikbaar te zijn om op oproep zo spoedig mogelijk de bedongen werkzaamheden te verrichten;

  • d.

    weekdienst: het verrichten van piketdiensten op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag buiten de vastgestelde werktijden;

  • e.

    weekenddienst: Het verrichten van piketdiensten van zaterdag 00.00 uur tot en met zondag 24.00 uur. Op de algemeen erkende feestdagen, genoemd in artikel 4:5, lid 4 van de CAR-UWO en iedere andere dag die daarboven door het college van burgemeester en wethouders wordt aangewezen van 00.00 tot 24.00 uur;

  • f.

    plaats van tewerkstelling: het gebouw, het gebouwencomplex of terrein van een deelnemende gemeente dat aangewezen is als crisislocatie, dan wel een andere locatie benodigd voor het verrichten van de werkzaamheden.

  • g.

    buitendagvenstervergoeding De buitendagvenstervergoeding zoals bedoeld in artikel 3:8 en 3:3A, lid 2 CAR-UWO.

Artikel 2. Functionarissen voor wie deze piketdienstregeling geldt

  • 1. Deze piketdienstregeling geldt voor de aangewezen ambtenaren van de gemeente Winterswijk;

  • 2. Deze functionarissen worden namens het college van burgemeester en wethouders aangewezen;

  • 3. De in het eerste lid bedoelde functionarissen zijn verplicht deel te nemen aan de piketdienst;

  • 4. Bezwaren tegen deelneming aan de piketdienst dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college te worden ingediend;

  • 5. Het college kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.

Artikel 3. Rooster

  • 1. De piketdienst wordt bij toerbeurt verricht door functionarissen, op basis van een vooraf vastgesteld rooster;

  • 2. Ruiling van dienst is mogelijk in onderling overleg.

Artikel 4. Vergoedingen bereikbaarheid en beschikbaarheid

  • 1. Voor het verrichten van piketdiensten als bedoeld in deze regeling worden geldelijke vergoedingen toegekend aan de aangewezen ambtenaren;

  • 2. De in het eerste lid bedoelde geldelijke vergoeding wordt als een maandelijkse toelage uitbetaald;

  • 3. Het bedrag van de vergoeding wordt afgeleid van het voor de functionaris vastgestelde rooster;

    • a.

      De vergoeding bedraagt per uur daadwerkelijke bereikbaarheid en beschikbaarheid een percentage van het salaris van de betreffende ambtenaar met als maximum een percentage van het maximumsalaris van schaal 10 en wel, 5% voor de weekdienst en 10 % voor de weekenddienst;

    • b.

      De maandelijkse toelage wordt meegenomen in de per januari van elk jaar vast te stellen pensioengrondslag volgens voorwaarden van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds dan wel de grondslag bij indiensttreding;

    • c.

      De maandelijkse vergoedingen worden aangepast aan de reguliere salarisverhogingen voor gemeenteambtenaren;

    • d.

      De in het eerste lid bedoelde vergoeding kan op basis van lid 3 van dit artikel ook worden toegekend aan functionarissen die incidenteel piketdiensten verrichten. De vergoeding wordt na afloop van een incidentele piketdienst op de voorgeschreven wijze gedeclareerd bij de leidinggevende;

    • e.

      De functionaris die arbeidsongeschikt is, blijft gedurende maximaal 6 maanden vanaf de arbeidsongeschiktheidsdatum in het genot van de aan hem toegekende maandelijkse vergoeding, mits deze ook daadwerkelijk is ingeroosterd. De functionaris die deze dienst overneemt, ontvangt hiervoor een vergoeding als bedoeld in deze regeling.

Artikel 5. De vergoeding bij daadwerkelijk arbeid verrichten

  • 1. De ambtenaar die valt onder de standaardregeling van de werktijdenregeling kan door de werkgever aangewezen worden voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten.

  • 2. Wordt de ambtenaar opgeroepen om daadwerkelijk werkzaamheden te verrichten gedurende zijn beschikbaarheidsdienst dan ontvangt hij een buitendagvenster-vergoeding over de uren buiten het dagvenster plus de compensatie in uren.

  • 3. Verricht de ambtenaar werkzaamheden op uren binnen het dagvenster dan kan hij die uren op een ander moment in tijd compenseren in overleg met zijn leidinggevende.

  • 4. De duur van het overwerk wordt bepaald door het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het verblijfadres.

Artikel 6. Reiskosten

Het feitelijk aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdiensten en waarvoor een vergoeding krachtens deze regeling is toegekend, komt voor vergoeding in aanmerking. Deze vergoeding is gelijk aan de vergoeding voor dienstreizen of woon-werkverkeer afhankelijk van de inzetlocatie.

Artikel 7. Bereikbaarheid en beschikbaarheid

Van de medewerker die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, wordt verlangd dat hij of zij binnen 60 minuten na oproep op de plaats van tewerkstelling c.q. voorval aanwezig is.

Artikel 8. Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan, voor zover nodig in individuele gevallen en ten aanzien van een door hem aan te wijzen groep van medewerkers, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Piketregeling rampenbestrijding wordt per 1 januari 2014 ingetrokken;

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2014;

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Piketregeling rampenbestrijding gemeente Winterswijk 2014.

Ondertekening

Winterswijk, 28 oktober 2014
Burgemeester en wethouders van Winterswijk,
de secretaris, de burgemeester,
J.P.M. Scheinck drs. M.J. van Beem