Regeling vervallen per 29-08-2017

Verordening op de Opinieraden 2014

Geldend van 02-10-2014 t/m 28-08-2017

Intitulé

Verordening op de Opinieraden 2014

De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 11 september 2014;

gelezen het voorstel van het presidium van 25 augustus 2014;

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

gezien het advies van het presidium van 25 augustus 2014;

besluit:

De Verordening op de Opinieraden 2014 als volgt vast te stellen:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. lid: raads- en burgerleden van de opinieraden;

b. voorzitter: voorzitter van een opinieraad of diens plaatsvervanger;

c. griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

d. opinieraad: een bijeenkomst waarin de voorstellen in twee termijnen worden behandeld, in de eerste termijn het uitwisselen van informatie en in de tweede termijn het vormen van een mening over het voorstel;

e. themaraad: een voorbereidende bijeenkomst voor het reguliere besluitvormingsproces dat plaatsvindt in de (opinie )raad;

f. besluitraad: een raadsvergadering (bijeenkomst) waarbij aansluitend aan de laatste opinieraad van een raadscyclus een besluitraad wordt gehouden over de als A-stuk* aangemerkte voorstellen;

g. deelnemers: collegeleden, ambtenaren, inwoners, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden;

h. fractiedeelnemers: raadsleden en burgerleden die namens een raadsfractie deelnemen;

i. agendacommissie: de commissie ingesteld op basis van artikel 4 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2014 die de vergaderingen van de opinieraden en themaraden voorbereidt en de voorlopige agenda vaststelt;

j. startnotitie: een notitie, opgesteld door het college, waarin een verkenning is neergelegd van nieuwe, in een vroeg stadium te bediscussiëren onderwerpen die de gemeente, het gemeentebestuur en de burgers aangaan. De startnotitie bevat in ieder geval een beknopte probleemverkenning, mogelijke alternatieven met betrekking tot de oplossingsrichting en de vermelding van het belang voor de gemeente, het gemeentebestuur en de burgers.

k. ingekomen stukken: ingekomen stukken als bedoeld in artikel 23 van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2014.

* A- en B-voorstellen. Een A-voorstel is een waarover in de bes/uitraad zonder verder debat in de raad wordt besloten. Alle andere voorstellen zijn B-voorstellen (debatstukken).

Artikel 2 Instelling Opinieraden en doelstelling van de verschillende vergaderingen

  • 1 Er is een Opinieraad Ruimte, een Opinieraad Samenleving en een Opinieraad Bestuur.

  • 2 Ter voorbereiding van opinieraden kunnen themaraden worden georganiseerd.

  • 3 Doel van de verschillende vergaderingen:

    Themaraad

    1. Het doel van een themaraad is het goed inzicht verkrijgen in een situatie, onderwerp of conceptvoorstel als voorbereiding op de behandeling in de opinieraad.

    2. Het presidium bespreekt het doel en de gewenste voorbereiding van de themaraad, de rollen van raad, college en andere deelnemers en de gewenste werkvorm. Aan een themabijeenkomst ligt een startnotitie, basis informatieset of conceptraadsvoorstel ten grondslag.

    Opinieraad

    3. Beraadslaging in opinieraden vindt plaats in twee termijnen.

    4. De eerste temlijn dient voor het uitwi sselen van informatie. Technische en informatieve vragen over de voorstellen dienen voorafgaand aan de vergadering te worden gesteld. Zo nodig kunnen in de vergadering aanvullende vragen worden gesteld.

    5. In de tweede termijn op basis van argumenten en ter voorbereiding van de besluitvorming een mening over de voorstellen worden gevormd. Uitgezonderd hiervan zijn de kadernota, programmabegroting, bestuursrapportages en jaarrekening. Deze worden alleen informerend behandeld.

    6. Bij een aangekondigd fundamenteel politiek verschil over een voorstel zal het betreffende voorstel niet in de Opinieraad behandeld worden maar in de vergadering van de raad.

Artikel 3 Taken

De opinieraad:

a. behandelt en bespreekt de ingekomen stukken van de raad en brengt advies uit aan de raad over de afdoening ervan;

b. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

c. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a en b;

d. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder a en b.

Artikel 4 Samenstelling; benoeming voorzitter

  • 1 Een opinieraad bestaat uit alle fracties uit de raad welke maximaal 3 leden uit hun fractie afvaardigen, waarvan minimaal 1 raadslid.

  • 2 Iedere fractie mag beschikken over drie burgerleden, welke op voordracht van de fractie worden benoemd.

  • 3 De artikelen 10, 11, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op burgerleden.

  • 4 Alvorens aan hun werkzaamheden te beginnen leggen zij in handen van de voorzitter van de raad of van één van de opinieraden de volgende eed of verklaring en belofte af:

    "Ik zweer dat ik, om tot lid van de opinieraden benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

    Ik zweer dat ik, om iets in dit ambt te doen ofte laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

    Ik zweer dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de opinieraden naar eer en geweten zal vervullen."

    " Zo waarlijk helpe mij God almachtig"

    Of:

    "Ik verklaar dat ik, om tot lid van de opinieraden benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

    Ik verklaar en beloof dat ik, om iets in dit ambt te doen ofte laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

    Ik beloof dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de opinieraden naar eer en geweten zal vervullen."

    "Dat verklaar en beloof ik!"

  • 5 Alle leden van de raad en alle burgerleden worden benoemd als lid van iedere opinieraad.

  • 6 De raad benoemt de voorzitters, voorzitters kunnen elkaar onderling vervangen. De raad kan een algemeen plaatsvervangend voorzitter benoemen.

  • 7 Bij wisseling van een agendapunt kunnen de fractiedeelnemers eenmaal wisselen.

  • 8 Aan de vergadertafel nemen plaats de voorzitter, de griffier, de portefeuillehouder(s) en de (ambtelijke) adviseur(s).

Artikel 5 Zittingsduur, ontslag en vacatures

  • 1 De zittingsperiode eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2 Een burgerlid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3 De raad kan een burgerlid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4 De raad kan een voorzitter van een Opinieraad ontslaan.

  • 5 Een burgerlid en de voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daalvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in één maand na de schriftelijke mededeling of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

Artikel 6 Taken en rollen deelnemers

Themaraad

1. In een themaraad verzamelen leden informatie over het geagendeerde onderwerp en leggen dit binnen hun fractie terug.

Opinieraad

2. Fractiedeelnemers stellen technische vragen over geagendeerde onderwerpen voorafgaand aan de vergadering, de vragen en antwoorden door het college worden zo mogelijk voorafgaand aan de vergadering onder de fracties verspreid.

3. De fractiedeelnemers dragen in de eerste termijn bij aan een zo volledig mogelijk beeld van een onderwerp en stellen indien nodig aanvullende vragen.

4. De fractiedeelnemers wisselen in de tweede termijn ter voorbereiding van de besluitvorming onderling argumenten uit over de voorstellen.

5. Na de eerste termijn vraagt de voorzitter de partijen om hun mening over het voorstel.

6. De voorzitter zal na behandeling per voorstel inventariseren ofmen het voorstel als hamerstuk in de aansluitende besluitraad wil aanmerken of wil agenderen voor de raad.

7. De voorzitter zal toezien op een spreektijd per inspreker van 5 minuten.

Artikel 7 Voorzitter

  • 1 Voorzitters van de opinieraden zijn tevens voorzitters van de themaraden.

  • 2 De voorzitter is geen deelnemer. Ook de plaatsvervangend voorzitter is, wanneer deze als voorzitter fungeert, geen deelnemer.

  • 3 a. het leiden van de bijeenkomst;

    b. het uitnodigen van aanwezigen deel te nemen;

    c. het verlenen van het woord aan de deelnemers;

    d. het formuleren van nog openstaande vragen;

    e. het vastleggen van de toezeggingen;

    f. het concluderen dat het onderwerp:

    - wordt geagendeerd voor een volgende bijeenkomst;

    - in handen wordt gesteld van het college;

    - kan worden geagendeerd als A-stuk voor de besluitraad c.q. als B-stuk (debatstuk) voor de raad wordt geagendeerd;

    g. het handhaven van de orde. De voorzitter bewaakt de orde van de vergadering, maar ook de deelnemers dragen hun verantwoordelijkheid;

    h. het doen naleven van deze regeling, in gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter.

Artikel 8 De griffier

  • 1 De griffier van de raad of diens plaatsvervanger ondersteunt iedere Opinieraad.

  • 2 De griffier of diens plaatsvervanger is aanwezig in vergaderingen.

  • 3 Een griffier kan op uitnodiging van de voorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereidingen

Artikel 9 Oproep en voorlopige agenda

  • 1 De voorzitter zendt ten minste twaalf dagen voor een opinieraadsvergadering aan de deelnemers een oproep per e-mail of een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.

  • 2 Indien voor een vergadering deskundigen of adviseurs worden uitgenodigd wordt dit in de oproep aangegeven onder vermelding van naam en functie alsmede voor welk punt betrokkenen zijn uitgenodigd.

  • 3 Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 9, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de opinieraadsvergadering schriftelijk of per e-mail gezonden.

  • 4 Een raadslid kan verzoek een punt aan de agenda van een opinieraad toe te voegen indien;

    a. het toe te voegen onderwerp naar de mening van de agendacommissie voldoende is onderbouwd;

    b. het verzoek twee dagen voor de vergadering van de agendacommissie bij de griffier is ingediend.

Artikel 10 Aanvullende agenda; vaststellen agenda

  • 1 In spoedeisende gevallen kan de voorzitter in overleg met de agendacommissie) na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

  • 2 Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de leden op verzoek inzage.

  • 3 Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de Opinieraad vastgesteld.

Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

  • 1 verzenden van de schriftelijke oproep ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de Opinieraad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving en op de website van de gemeente.

  • 2 Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3 Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de leden op verzoek inzage.

Artikel 12 Openbare kennisgeving

Opinieraadsvergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging in de Woensdrechtse Bode en de website van de gemeente.

Paragraaf 2 Ter vergadering

Artikel 13 Presentielijst

  • 1 De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2 Bij binnenkomst in de vergaderzaal maakt de griffier aantekening van de leden die deelnemen aan de vergadering op de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de griffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 14 Opening vergadering en quorum

  • 1 Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende fracties tegenwoordig is.

  • 2 Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3 Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een Opinieraad kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende fracties tegenwoordig is.

  • 4 Vergaderingen duren niet langer dan 3 uur. Na dat moment beslist de voorzitter in overleg met de vergadering:

    a. tot doorgaan met de vergadering;

    b. een nieuwe vergadering te beleggen;

    c. het voorstel rechtstreeks te agenderen voor de raad.

Artikel 15 Verslag

  • 1 Een griffier draagt zorg voor verslagen van vergaderingen.

  • 2 Een verslag bevat in ieder geval: (graag discussie hoe uitgebreid het verslag moet zijn, ook het tijdstip van de uitwerking ervan, verslagen worden namelijk pas de eerstvolgende raadscyclus geagendeerd)

    a. de namen van de voorzitter, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    b. een aantekening van welke fracties afwezig waren;

    c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    d. een zakelijke samenvatting van het gesprokene onder vermelding van de namen van de sprekers;

    e. een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de commissieleden die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring;

    f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 18 door de opinieraad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

    Het verslag heeft als bijlage een overzicht van openstaande moties en toezeggingen.

  • 3 Het conceptverslag worden gelijktijdig met de verzending aan de raads- en burgerleden verzonden aan de overige personen die het woord hebben gevoerd in de vergadering waarop het betrekking heeft.

  • 4 Als verslagen elektronisch beschikbaar zijn, worden ze op de website van de gemeente geplaatst.

  • 5 Verslagen van opinieraden worden in de eerstvolgende vergadering van die opinieraad vastgesteld.

Artikel 16 Advies; geen stemmingen

  • 1 Als een opinieraad een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2 In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties.

  • 3 In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over de vaststelling van het verslag, over geheimhouding en met betrekking tot de orde van de vergadering.

Artikel 17 Aantal spreektermijnen

  • 1 Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de Opinieraad anders beslist.

  • 2 Spreektermijnen worden door de voorzitter afgesloten.

  • 3 Fracties mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel. In principe heeft iedere fractie één woordvoerder.

  • 4 Bij de bepaling hoeveel malen een fractie over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 18 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een Opinieraad kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 19 Spreekrecht burgers

  • 1 Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn voorafgaande aan de behandeling van het betreffende agendapunt. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit binnen een redelijke termijn voor de aanvang van de vergadering aan de griffier en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

  • 2 Burgers kunnen het woord voeren over agendapunten die niet geagendeerd zijn tijdens het agendapunt vragenronde indien zij zich tenminste 24 uur tevoren hebben aangemeld onder vennelding van naam, onderwerp met korte toelichting en de vragen die zij eventueel willen stellen. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering. Voor alle insprekers in principe 30 minuten beschikbaar binnen de vragenronde.

  • 3 De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

  • 4 De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 20 Handhaving orde en schorsing

  • 1 De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2 Hij kan de Opinieraad voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

  • 3 Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4 Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

Artikel 21 Voorstellen van orde

Leden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De Opinieraad beslist hier terstond over.

Paragraaf 3 Besloten vergaderingen

Artikel 22 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 23 Verslag besloten vergadering

  • 1 Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de leden ter inzage gelegd bij de griffier.

  • 2 Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de Opinieraad een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

  • 3 De vastgestelde verslagen worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 24 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als de Opinieraad die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de betreffende Opinieraad overleg gevoerd.

Paragraaf 4 Toehoorders en pers

Artikel 25 Toehoorders en pers

  • 1 Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2 Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

Artikel 26 Geluid- en beeld registraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 27 Intrekken oude verordening

De Verordening op de Opinieraden 2013 wordt ingetrokken.

Artikel 28 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 Deze verordening treedt in werking op 2 oktober 2014.

  • 2 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Opinieraden 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 september 2014;
De raad voornoemd,
de griffier,          de voorzitter,
 

Toelichting 1 Toelichting