Regeling vervallen per 01-07-2023

Regeling Participatieraad gemeente Woerden 2015

Geldend van 02-04-2015 t/m 30-06-2023

Intitulé

Regeling Participatieraad gemeente Woerden 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woerden,

gelet op artikel 2.1.3 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet 2015;

gelet op artikel 24 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Woerden 2015

besluit:

vast te stellen de ”Regeling Participatieraad gemeente Woerden 2015”

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Participatieraad: adviesraad voor inspraak en burgerparticipatie over het gemeentelijk integraal beleid op het gebied van het sociaal domein, waaronder maatschappelijke ondersteuning, participatie en jeugd;

Bestuur: het bestuur van de gemeente Woerden, bestaande uit college en gemeenteraad;

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woerden;

Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Woerden.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1. Het college beoogt met het instellen van de Participatieraad te voldoen aan de gewenste situatie en de (wettelijke) verplichtingen om belanghebbenden of hun vertegenwoordigers te betrekken bij ontwikkelingen van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning, participatie en jeugd en de uitwerking daarvan.

  • 2. Het doel van de inspraak en burgerparticipatie is om uit verschillende invalshoeken, met name vanuit het cliënten- en burgerperspectief, tot breed gedragen voorstellen en adviezen te komen ter bevordering van een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op het sociaal domein.

Artikel 3 Taakstelling Participatieraad

De Participatieraad adviseert het bestuur van de gemeente Woerden gevraagd en ongevraagd over burgerparticipatie over zaken betreffende de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet, het integrale sociaal domein omvattend, en bereidt desgevraagd of uit eigen beweging adviezen voor betreffende het strategisch gemeentelijk beleid.

Artikel 4 Samenstelling van de Participatieraad

  • 1. De Participatieraad bestaat uit een oneven aantal leden, de voorzitter daaronder begrepen, met een maximum van negen leden.

  • 2. De leden van de Participatieraad streven er met elkaar naar de kennis en ervaring te hebben die nodig is om de belangen van de burgers te behartigen op de werkterreinen waarop deze regeling van toepassing is.

  • 3. De participatie vormt een representatieve afspiegeling van de lokale maatschappelijke organisaties. De leden zijn onafhankelijk en verrichten hun taak op persoonlijke titel.

Artikel 5 Voordracht benoeming leden

  • 1. De Participatieraad staat onder voorzitterschap van een onafhankelijk voorzitter, die op voordracht van de Participatieraad wordt aangesteld.

  • 2. De Participatieraad is een goede mix is met een afspiegeling van betrokkenen en gebruikers van het sociaal domein en tevens onafhankelijke leden.

  • 3. De leden van de Participatieraad dienen in principe woonachtig te zijn in de gemeente Woerden en worden door het college benoemd.

  • 4. De zittingsduur van de leden van de Participatieraad bedraagt vier jaar. Leden zijn maximaal één keer herbenoembaar, met dien verstande dat nimmer meer dan een derde van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden.

  • 5. De leden van de Participatieraad mogen geen lid zijn van een bestuursorgaan van de gemeente Woerden of in dienst zijn van de gemeente Woerden.

  • 6. Wanneer er een vacature binnen de Participatieraad ontstaat, wordt een nieuw lid op voordracht van de Participatieraad, door het college benoemd.

Artikel 6 Beëindiging lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap van de leden eindigt:

    • ·

      door het verstrijken van de periode waarvoor het lid is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • ·

      door schriftelijke opzegging door het lid;

    • ·

      door verhuizing buiten de gemeente Woerden, tenzij het college op voordracht van de Participatieraad anders besluit;

    • ·

      door onder curatele stelling;

    • ·

      door overlijden;

  • 2. Het college kan op verzoek van de Participatieraad (gesteund door 2/3 van zijn leden), een lid van de Participatieraad ontslaan als deze zonder geldige reden zijn of haar taak verzuimt of veronachtzaamt, dan wel er sprake is van ongewenste belangenverstrengeling.

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. Voor de ondersteuning van de Participatieraad wordt door het college ambtelijke ondersteuning aan de Participatieraad geboden.

  • 2. De ambtelijk vertegenwoordiger is geen lid van de Participatieraad.

  • 3. Tot de taken van de ambtelijk vertegenwoordiger behoren:

    • ·

      het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de Participatieraad aan het college;

    • ·

      in zijn algemeenheid het zorg dragen voor een goede ondersteuning en adequate informatievoorziening aan en over de Participatieraad zodat deze zijn taak op een goede wijze kan vervullen.

Artikel 8 Relatie bestuur en Participatieraad

  • 1. De Participatieraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het bestuur van de gemeente Woerden over het gemeentelijk beleid, zoals bedoeld in artikel 3 en de uitwerking daarvan en behartigt op deze wijze de belangen van de inwoners van de gemeente Woerden, voor zover op hen van toepassing.

  • 2. De Participatieraad wordt door het college tijdig betrokken bij de voorbereiding van het beleid ten aanzien van de wetgeving en alles wat daaruit voortvloeit, waarop deze regeling van toepassing is. Hiertoe wordt in het gezamenlijk overleg een lijst van onderwerpen samengesteld.

  • 3. Een lid van het college voert minimaal één keer per jaar overleg met de Participatieraad.

  • 4. Schriftelijke adviezen van de Participatieraad worden onverkort aan het bestuur van de gemeente Woerden aangeboden.

  • 5. Het college geeft te allen tijde een schriftelijke reactie op een uitgebracht advies van de Participatieraad. Als het college afwijkt van het advies van de Participatieraad, wordt de Participatieraad daarvan schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld. De Participatieraad kan de noodzaak van nader mondeling overleg vaststellen.

  • 6. De schriftelijke reactie van respectievelijk het college of de gemeenteraad wordt bij het advies van de Participatieraad gevoegd en aangeboden aan respectievelijk de gemeenteraad of het college.

Artikel 9 Taken Participatieraad

  • 1. Het college stelt de Participatieraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 2. De Participatieraad draagt zorg voor een integrale benadering bij de advisering.

  • 3. De Participatieraad adviseert niet over klachten, bezwaar- en beroepschriften en andere zaken die op individuele inwoners betrekking hebben, maar kan middels een verzoek richting het college van BenW wel de beschikking over de geanonimiseerde gegevens krijgen.

Artikel 10 Werkwijze Participatieraad

  • 1. De Participatieraad heeft een drietal kerngroepen (Werk en Inkomen, Zorg en Jeugd) onder zich, die de relatie met het veld onderhouden.

  • 2. Twee leden van de kerngroepen hebben zitting in de Participatieraad. Daarnaast bestaat de Participatieraad uit een drietal onafhankelijke leden, waaronder de voorzitter.

  • 3. De voorzitter van de Participatieraad benadrukt het integrale karakter van de advisering binnen en buiten de vergadering.

  • 4. De Participatieraad draagt zorg voor de bemensing van de kerngroepen.

  • 5. De Participatieraad stelt een Huishoudelijk Reglement op waarin onder meer de werkwijze, de vergaderorde en het rooster van aftreden van de leden van de Participatieraad wordt geregeld. Het Huishoudelijk Reglement en wijzigingen daarop wordt door de Participatieraad ter kennisname voorgelegd aan het college.

  • 6. De Participatieraad stelt uit haar midden een secretaris aan voor de administratieve en beleidsmatige ondersteuning en een penningmeester voor het financiële beheer. Beide functies kunnen in één persoon zijn verenigd.

  • 7. De Participatieraad bepaalt zelf de vergaderfrequentie welke nodig is ter uitvoering van hun taken. De Participatieraad komt minimaal 4 keer per jaar bijeen.

  • 8. Alle leden van de Participatieraad kunnen onderwerpen voor de agenda van de vergadering bij de secretaris aandragen.

  • 9. De vergaderingen van de Participatieraad zijn in de regel openbaar. Deze worden bekendgemaakt op de website van de gemeente Woerden. De Participatieraad kan op voorstel van de voorzitter of één der leden bij meerderheid besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 10. De adviezen van de Participatieraad worden schriftelijk afgegeven aan het bestuur van de gemeente Woerden en zijn openbaar.

  • 11. De adviezen worden afhankelijk van de spoedeisendheid binnen zes weken na de adviesaanvraag van het bestuur gegeven.

  • 12. Besluiten van de Participatieraad worden per meerderheid van stemmen genomen. Bij het staken van de stemmen, beslist de voorzitter. Minderheidsstandpunten kunnen apart worden vermeld.

Artikel 11 Informatievoorziening

  • 1. Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening die nodig is voor het uitoefenen van de taken van de Participatieraad en een adequate deelname aan periodieke overleggen.

  • 2. Ter inhoudelijke ondersteuning kan de Participatieraad, in voorkomende gevallen indien dit noodzakelijk wordt geoordeeld, een deskundige raadplegen.

  • 3. De Participatieraad krijgt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft en wordt in een zo vroeg mogelijk stadium bij de ambtelijke voorbereiding betrokken.

  • 4. Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de Participatieraad om toelichting te geven op de stukken waarover advies is gevraagd of die de Participatieraad ter informatie heeft ontvangen. Het college kan zich daarbij laten vertegenwoordigen.

Artikel 12 Vertrouwelijkheidplicht

  • 1. De Participatieraad kan bepalen dat de leden van de Participatieraad, deskundigen en derden verplicht zijn tot vertrouwelijkheid ten aanzien van stukken c.q. hetgeen ter vergadering wordt behandeld.

  • 2. De vertrouwelijkheidplicht kan eveneens worden opgelegd door of namens het college en de raad, ten aanzien van stukken die zij aan de leden van de Participatieraad, deskundigen of derden verstrekken.

  • 3. De vertrouwelijkheidplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Participatieraad of van het adviseurschap van externe deskundigen of derden.

  • 4. De plicht tot vertrouwelijkheid wordt op de stukken aangegeven of voorafgaande aan de behandeling van de betreffende onderwerpen bekendgemaakt.

  • 5. De duur van de vertrouwelijkheidplicht wordt -voor zover mogelijk- vooraf aangegeven.

Artikel 13 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1. Het college draagt kosteloos zorg voor beschikbaarheid van vergaderruimte, inclusief vergaderfaciliteiten.

  • 2. De Participatieraad ontvangt voor de uitvoering van de taken een vergoeding voor de organisatiekosten, zoals teamvorming, materiaal en scholing, ondersteuning en inhuur van inhoudelijke deskundigheid.

  • 3. De leden van de Participatieraad ontvangen een vaste jaarlijkse onkostenvergoeding van € 750,00 (peildatum 1 april 2015, per 2016 jaarlijkse indexering met het prijsindexcijfer dat de gemeente Woerden hanteert).

Artikel 14 Wijziging en intrekking regeling

Wijziging of intrekking van deze regeling kan alleen plaatsvinden nadat de Participatieraad daarover is gehoord.

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

In alle andere gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college in overleg met voorzitter van de Participatieraad.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als ”Regeling Participatieraad gemeente Woerden 2015” en treedt in werking op 1 april 2015.

  • 2.

    Met ingang van 1 april 2015 wordt het Reglement Wmo-raad gemeente Woerden van 12 mei 2009 ingetrokken.

  • 3.

    De Participatieverordening Wet Werk en Bijstand 2007 wordt middels een raadsbesluit ingetrokken per 1 april 2015.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woerden van 17 maart 2015,
drs. M.H.J. van Kruijsbergen V.J. H. Molkenboer
secretaris burgemeester