Regeling vervallen per 29-07-2021

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland houdende regels omtrent het reglement van orde van de voorronden

Geldend van 23-07-2019 t/m 28-07-2021

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland houdende regels omtrent het reglement van orde van de voorronden

De raad van de gemeente Wormerland;

gelezen het voorstel van de raadswerkgroep reglement van orde gemeenteraad d.d. 18 mei 2019;

overwegende dat een actualisatie van het reglement van orde noodzakelijk was;

gelet op artikel 147a Gemeentewet,

BESLUIT:

Vast te stellen het Reglement van orde van de voorronden van de gemeente Wormerland 2019

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • A.

    Voorronden: een raadscommissie in de zin van Artikel 82 van de wet. De voorronde heeft als doel de besluitvorming van de raad voor te bereiden en met de voorzitter van de raad of het college(lid) te overleggen/informatie te delen over raadsonderwerpen, raadsvoorstellen.

  • B.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Wormerland.

  • C.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland.

  • D.

    Voorzitter: het raadslid dat door de gemeenteraad is benoemd tot voorzitter van de voorronden.

  • E.

    Griffier: de griffier van de gemeente Wormerland of de plaatsvervangend griffier.

  • F.

    Fractie: een fractie als bedoeld in artikel 7 lid 1 van het reglement van orde van de raad van de gemeente Wormerland.

  • G.

    Burgerraadslid: de door de raad benoemde en door de fracties uit de kandidatenlijst gemeenteraadsverkiezing aangewezen persoon. Burgerraadsleden maken conform de wet geen deel uit van de gemeenteraad en kunnen aan de voorronden van de raadsvergadering deelnemen, deel uitmaken van de kader stellende werkgroep ex Artikel 48 reglement van orde gemeenteraad Wormerland of bij afwezigheid van de fractievoorzitter/voorzitter voorronde of raadsleden deelnemen aan het presidium ex Artikel 4 reglement van orde gemeenteraad.

  • H.

    Fractievertegenwoordiger: een door de fractie aangewezen vertegenwoordiger van een fractie die namens de fractie het woord kan voeren tijdens de voorronden; dit kunnen zowel raadsleden als burgerraadsleden zijn.

  • I.

    Presidium: het presidium van de raad.

  • J.

    Wet: Gemeentewet.

  • K.

    Werkdagen: maandag t/m vrijdag met uitzondering van de formeel erkende feestdagen.

Artikel 2 Voorzitter

  • 1. De gemeenteraad van Wormerland benoemt uit haar midden voorzitters voor de voorronden.

  • 2. De voorzitter maakt geen deel uit van de voorronden.

  • 3. Ingeval geen fractievertegenwoordiger van de partij van de voorzitter aanwezig is tijdens de voorronde, kan de voorzitter bij een agendapunt het voorzitterschap tijdelijk overdragen aan een van de andere fractievertegenwoordigers en vervolgens deelnemen aan de beraadslaging in de voorronde.

  • 4. De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering en het handhaven van de orde.

  • 5. De voorzitter ziet toe op het naleven van het reglement van orde van de voorronden.

Artikel 3 Griffier

  • 1. De griffier is aanwezig tijdens de voorronde en fungeert als secretaris.

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier of een medewerk(st)er van de griffie.

  • 3. De griffier kan indien daartoe door de voorronde uitgenodigd, aan de beraadslagingen deelnemen.

Hoofdstuk 2 Deelname aan en vergaderwijze van de voorronden

Artikel 4 Samenstellingen voorronden

  • 1. De voorronde bestaat uit leden van de raad en burgerraadsleden.

  • 2. Iedere fractie wordt vertegenwoordigd door een fractievertegenwoordiger.

  • 3. Zowel raadsleden als burgerraadsleden kunnen een fractie vertegenwoordigen in de voorronden.

  • 4. Leden van de raad en burgerraadsleden bepalen zelf aan welke voorronde zij deelnemen.

Artikel 5 Burgerraadsleden

  • 1. De burgerraadsleden worden door de raad benoemd op voordracht van de fracties.

  • 2. Iedere fractie doet een voordracht van maximaal drie burgerraadsleden, en wel uit de kandidatenlijst van de gemeenteraadsverkiezingen.

  • 3. Op burgerraadsleden zijn Artikel 10, 12, 13 en 15 lid 1 sub a, b en c van de wet van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Burgerraadsleden zijn verplicht tot geheimhouding bij de uitoefening van hun/haar taak, indien en voor zover geheimhouding is opgelegd als bedoeld in Artikel 25 lid 2 van de wet.

  • 5. Burgerraadsleden treden af op het tijdstip van beëindiging van de zittingsperiode van de raad, dan wel tussentijds op eigen verzoek.

  • 6. Het burgerraadslid legt ten overstaan van de voorzitter van de gemeenteraad de eed of belofte af.

  • 7. Ingeval een burgerraadslid blijkens een schriftelijke verklaring van de fractievoorzitter aan de voorzitter van de raad heeft opgehouden de fractie te vertegenwoordigen of te steunen, wordt het burgerraadslidmaatschap beëindigd.

Artikel 6 Vergaderfrequentie/tijdstip van vergaderen

  • 1. De voorronden vinden plaats een keer per vier weken op een dinsdagavond, en wel 1 week voorafgaande aan de raadsvergadering. Conform Artikel 8 van het reglement van orde gemeenteraad vindt de reguliere raadsvergadering eenmaal per 4 weken plaats, en wel op dinsdagavond vanaf 20.00 uur.

  • 2. De voorronde vangt aan om 20.00 uur. Voorafgaand aan de voorronde is er een inloop vanaf 19.30 uur voor raadsleden, burgerraadsleden, burgers en maatschappelijke organisaties.

  • 3. De voorronden worden om uiterlijk 22.30 uur afgesloten door de voorzitters.

  • 4. Het presidium van de gemeenteraad, de voorzitter van de gemeenteraad dan wel de gemeenteraad kan in bijzondere gevallen een andere dag en/of tijdstip bepalen.

  • 5. De voorronde wordt gehouden in het gemeentehuis. In voorkomende gevallen kan de voorronde buiten het gemeentehuis plaatsvinden.

Artikel 7 Oproep en agenda

  • 1. De schriftelijke oproep en de voorlopige agenda wordt ten minste tien kalenderdagen voor de voorronden aan de raads- en burgerraadsleden gezonden onder vermelding van dag, tijdstip en plaats met de daarbij behorende stukken.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van de gemeenteraad na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de voorronden wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de raads- en burgerraadsleden gezonden en openbaar gemaakt.

Artikel 8 ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken ter toelichting van onderwerpen of voorstellen op de agenda worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden (raads- en burgerraadsleden) en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Elektronisch beschikbare stukken worden in het raadsinformatiesysteem van de gemeente geplaatst.

  • 4. Indien omtrent stukken op grond van artikel 25 eerste of tweede lid van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de raads- en burgerraadsleden inzage.

Hoofdstuk 3 Orde van de vergadering van de voorronden

Artikel 9 Presentielijst

Bij aankomst in het gemeentehuis, dan wel voorafgaand aan de voorronden, tekent ieder raadslid de presentielijst. Een burgerraadslid, dat zijn fractie tijdens een van de voorronden zal vertegenwoordigen, tekent eveneens de presentielijst.

Artikel 10 Openbaarheid

  • 1. De voorronden zijn openbaar.

  • 2. In bijzondere gevallen kan het presidium, dan wel de voorzitter van de gemeenteraad besluiten dat een voorronde in beslotenheid plaatsvind. De raad machtigt het presidium hiertoe te besluiten.

Artikel 11 Agenda

  • 1. Het presidium van de raad bepaalt de agenda van de voorronden.

  • 2. Naast raadsvoorstellen/initiatiefvoorstellen kan de agenda onder meer omvatten:

    • a.

      Consultaties of overleg op verzoek van wethouder of college;

    • b.

      Presentaties;

    • c.

      Deling van technische informatie of technisch overleg;

    • d.

      Ontwerp structuurplannen/bestemmingsplannen, dan wel andere zaken m.b.t. de ruimtelijke ordening.

  • 3. Tenminste 1 of meerdere fracties kunnen een voorstel doen tot agendering van een onderwerp. Het presidium neemt daarover een besluit met inachtneming van artikel 4 lid 6 en 7 Reglement van orde gemeenteraad Wormerland.

  • 4. Het college kan het presidium verzoeken een onderwerp/voorstel op de agenda van de voorronden te plaatsen.

  • 5. Op grond van de verordening Burgerinitiatief kunnen burgers het presidium verzoeken een voorstel op de voorlopige agenda van de raad te plaatsen. Het voorstel kan door het presidium eveneens op de agenda van de voorronden worden geplaatst.

  • 6. Het presidium stelt in beginsel twaalf werkdagen voor de voorronden de agenda vast en wijst per voorronde de voorzitter aan.

Artikel 12 Spreekregels

  • 1. Raadsleden en burgerraadsleden spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2. Pas na toestemming van de voorzitter kan het woord gevoerd worden.

Artikel 13 Spreektermijnen

  • 1. Bespreking van onderwerpen/voorstellen of andere agendapunten vindt plaats in max. 2 termijnen, tenzij de fractievertegenwoordigers van de voorronde anders beslissen.

  • 2. Een fractievertegenwoordiger voert binnen een termijn niet meer dan 1 maal het woord.

  • 3. Na de eerste of tweede spreektermijn kan de voorzitter een collegelid het woord geven om vragen ter verduidelijking te beantwoorden.

  • 4. Collegeleden reageren in beginsel op de door de fractievertegenwoordigers ingenomen standpunten, dan wel opmerkingen. Toelichting vooraf is in beginsel niet opportuun.

  • 5. Ingeval van consultatie wordt het onderwerp/voorstel toegelicht door ambtenaren, deskundigen, inwoners etc. Collegeleden reageren in beginsel achteraf op deze toelichting en de standpunten dan wel opmerkingen van de fractievertegenwoordigers.

Artikel 14 Spreektijd

  • 1. Bij agendapunten met een behandelduur van minder dan 60 minuten bewaakt de voorzitter de beschikbare tijd van de desbetreffende voorronde. De inbreng per deelnemer dient zoveel mogelijk naar evenredigheid te geschieden.

  • 2. Voor onderwerpen/ voorstellen/consultaties etc. , die conform de agenda een behandeltijd van meer dan 60 minuten vergen, geldt een spreektijdenregeling.

  • 3. De spreektijd geldt per agendapunt en per fractievertegenwoordiger.

  • 4. Per fractievertegenwoordiger geldt een basisspreektijd van 2 minuten, te verhogen met 2 minuten per lid van de totale fractie. De basisspreektijd van 2 minuten wordt voor een eenmansfractie verhoogd naar 3 minuten.

  • 5. Naar verkiezing kan de spreektijd door de fractievertegenwoordiger verdeeld worden over 1 of 2 termijnen.

  • 6. De spreektijd is incl. interrupties, het stellen van vragen en voorstellen van orde.

  • 7. Woordvoering overlaten aan een vertegenwoordiger van een andere fractie levert geen extra spreektijd op.

Artikel 15 Rondvraag voorronde Algemene Zaken

De rondvraag beperkt zich tot de orde van de vergadering, dan wel onderwerpen/voorstellen die op de toegezonden agenda staan.

Artikel 16 Handhaving orde/schorsing

  • 1. Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem/haar aan het opvolgen van het reglement te herinneren;

    • b.

      Een lid hem/haar interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog kan afronden.

  • 2. Indien een spreker of wethouder, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert of een ander in persoon onbetamelijk dan wel beledigend bejegent, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij/zij door de voorzitter tot de orde geroepen.

    Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem/haar gedurende de vergadering, waarin e.e.a. plaatsvindt, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door de voorzitter te bepalen tijd schorsen en – indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord – de vergadering sluiten.

Hoofdstuk 4 Doel voorronden

Artikel 17 Doel

  • 1. In de voorronden vindt onder meer beraadslaging, dan wel deling van informatie/consultatie plaats m.b.t. de onderwerpen door het presidium op de agenda geplaatst.

  • 2. Beoogd wordt de vorming van een inhoudelijk oordeel, dan wel de voorbereiding van een raadsbesluit door de fractievertegenwoordigers.

  • 3. De fractievertegenwoordigers worden geacht actief deel te nemen aan de beraadslaging dan wel zich te laten informeren door presentaties van derden, in het bijzonder ambtenaren, deskundigen, burgers, maatschappelijke organisaties, et cetera.

Artikel 18 Deelname aan voorronden door burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven, deskundigen

  • 1. Burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en deskundigen kunnen deelnemen aan de beraadslaging in de voorronden.

  • 2. Tot aan het begin van de voorronden kunnen burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en deskundigen zich melden bij de griffier, dat zij bij de voorronde willen inspreken, onder vermelding van naam, adres, tel.nr. en het onderwerp/voorstel waarover het woord gevoerd gaat worden.

  • 3. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. Dat voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang van de orde van de vergadering is.

  • 4. Elke spreker krijgt in de 1e termijn maximaal 5 minuten het woord. De voorzitter is bevoegd de spreektijd in bijzondere gevallen aan te passen.

  • 5. Per voorronde is maximaal 20 minuten beschikbaar. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig als er meer dan 4 sprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 6. In een 2e spreektermijn kunnen de insprekers reageren op de standpunten en opmerkingen van de fractievertegenwoordigers n.a.v. hun inbreng, en wel gedurende maximaal 3 minuten.

Hoofdstuk 5 Werkwijze voorronden

Artikel 19 Uitkomst van de voorronden

  • 1. Aan het einde van de voorronde vat de voorzitter de concrete uitkomst van de voorronde samen en formuleert de eindconclusie op basis van het gestelde onder art. 21 lid 2 sub b. reglement van orde voorronde.

  • 2. Elke voorronde leidt tot een concrete uitkomst, waarbij eveneens over de verdere stappen wordt geadviseerd aan het presidium of de raad (besluitrijp, debatrijp of terug verwijzing naar de voorronden voor overleg met college, een gesprek met inwoners, een werkbezoek, et cetera)

  • 3. Presentaties in de voorrondes leiden niet tot een concrete uitkomst.

  • 4. Een onderwerp/voorstel is debatrijp, indien voldaan is aan de voorwaarden van Artikel 47 van het reglement van orde van de raad van de gemeente Wormerland.

  • 5. Op verzoek van minimaal 2 fractievertegenwoordigers wordt het onderwerp/voorstel naar een volgende voorronde terug- of doorverwezen. Het presidium bepaalt voor welke vergadering het onderwerp/voorstel wordt geagendeerd.

  • 6. Amendementen en moties m.b.t. raadsvoorstellen worden bij voorkeur aangemeld en zo nodig uitgedeeld in de voorronden.

Artikel 20 Advies

In een voorronden vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 21 Lijst van uitkomsten van de voorronden

  • 1. De griffier, plaatsvervangend griffier dan wel medewerk(st)er van de griffie dragen zorg voor de lijst van uitkomsten van de voorronden.

  • 2. De lijst bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de voorzitter voorronde, de griffier, leden van het college en de fractievertegenwoordigers, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een zakelijke samenvatting van het besprokene onder vermelding van de namen van de sprekers.

  • 3. Vastgestelde lijsten van uitkomsten voorronden worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de griffier.

Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers

Artikel 22 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is niet toegestaan.

Hoofdstuk 7 Besloten voorronden

Artikel 23 Besloten Voorronden

  • 1. Op besloten voorronden is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

  • 2. Het verslag van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden ter inzage.

  • 3. Het verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet open baar maken van dit verslag. Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter van de raad en de griffier ondertekend.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 24 Onvoorziene gevallen

Het presidium beslist in die gevallen waarin dit reglement niet voorziet.

Artikel 25 Inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie.

  • 2. Op dat tijdstip wordt het Reglement van orde voor de voorronden van de raad van de gemeente Wormerland 2006 ingetrokken.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 19 juni 2019.

De griffier,

Mevrouw E.M. Witzke

De voorzitter,

de heer P. Tange