Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie gemeente Wormerland 2020)

Geldend van 02-12-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie gemeente Wormerland 2020)

De Raad besluit

vast te stellen de navolgende ‘Verordening werkgeverscommissie gemeente Wormerland 2020’.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Hieronder wordt mede verstaan het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107e lid 2 Gemeentewet), alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg;

  • 2. Het Personeelshandboek van OVER-gemeenten is van toepassing op het griffiepersoneel. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten hiervan af te wijken.

  • 3. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 4. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De raad benoemt de werkgeverscommissie zo spoedig mogelijk na de gemeenteraadsverkiezingen. Het presidium doet hiertoe een voorstel;

  • 2. De werkgeverscommissie bestaat uit twee leden van het presidium, niet zijnde de voorzitter van de raad;

  • 3. De in lid 1 genoemde leden worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 4. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      Indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

  • 1. De werkgeverscommissie benoemt uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      Het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      Het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

    • e.

      Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning werkgeverscommissie

  • 1. De griffier of een door de deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde.

  • 2. Het taakveld HRM van OVER-gemeenten informeert en adviseert de werkgeverscommissie over ontwikkelingen die betrekking kunnen hebben op de organisatie of arbeidsvoorwaarden van de griffie. De griffier maakt hierover afspraken met de directie van OVER-gemeenten.

Artikel 5 Besluitvorming

Besluiten worden in gezamenlijkheid genomen, indien geen overeenstemming kan worden bereikt wordt de vraag voor advies voorgelegd aan het presidium.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden;

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd;

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste driemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier het nodig wordt geacht

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking en heeft een terugwerkende kracht tot 1 januari 2020. De Verordening werkgeverscommissie gemeente Wormerland uit 2013 wordt per gelijke datum ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie gemeente Wormerland 2020’.

Ondertekening

De raad voornoemd, d.d. 17 maart 2020

R.P. Hendriks,

J.A. Vullings,