Regeling vervallen per 20-01-2015

Verordening leges 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 19-01-2015

Intitulé

Verordening leges 2015

De raad van de gemeente Woudrichem;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 28 oktober 2014;

gehoord het advies van de opiniërende vergadering d.d. 25 november 2014;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening leges 2015

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1.

    Leges worden niet geheven van openbare besturen, ambtenaren of instellingen voor diensten door hen in het openbaar belang verzocht voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen van deze verordening is voorzien.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op beschikkingen, vrijstellingen, ontheffingen, vergunningen en verklaringen, genomen of verstrekt op grond van enige bepaling van:

    • a.

      de Drank- en Horecawet;

    • b.

      de Wet milieubeheer;

    • c.

      de Woningwet;

    • d.

      de Wet ruimtelijke ordening;

    • e.

      de Bouwverordening;

één en ander voor zover deze diensten niet op grond van enig wettelijk voorschrift kosteloos moeten worden verricht.

  • 3.

    Leges worden, voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen van deze verordening is voorzien, niet geheven voor:

    • a.

      het in behandeling nemen van aanvragen voor het afgeven van zogeheten bewijzen van onvermogen;

    • b.

      voorlichtingsgeschriften en in het algemeen stukken bij welke afgifte een gemeentelijk belang overweegt;

    • c.

      het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen aan schoolbesturen, de school- of oudercommissies, indien en voor zover dit geschiedt in verband met de uitvoering van de leerplichtwet 1969.

    • d.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    • e.

      diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het verschuldigde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

  • 1.

    Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

    • a.

      van zuiver redactionele aard zijn;

    • b.

      een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);

  • 2.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart);

  • 3.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4.

    onderdelen 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

  • 5.

    hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 6.

    onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 7.

    hoofdstuk 16 (kansspelen)

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

  • 2.

    Het college maakt enkel gebruik van de bevoegdheid als genoemd in het eerste lid wanneer wettelijke wijzigingen niet tijdig door de raad kunnen worden vastgesteld en om eventueel onjuiste bepalingen tussentijds snel te kunnen wijzigen.

  • 3.

    Tabel De raad wordt geïnformeerd over de wijzigingen.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1.

    De 'Verordening leges 2014' van 17 december 2013, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 11 februari 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening leges 2015'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Woudrichem van 16 december 2014.
de griffier, O.F. Matheijsen
de voorzitter, A. Noordergraaf

Bijlage Tabel behorende bij de Verordening leges 2015

  • Titel 1 Algemene dienstverlening

    Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

    Huwelijken of partnerschapregistraties

    1.1.1

    1.1.1.1

    Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

    in het gemeentehuis te Woudrichem:

    -op maandag en dinsdag tussen 11.00 uur en 12.00 uur

    € 0,00

    -op maandag en dinsdag tussen 9.00 uur en 11.00 uur en tussen 12.00 uur en 22.00 uur

    € 237,45

    -op woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 uur en 22.00 uur

    € 237,45

    -op zaterdag tussen 9.00 uur en 22.00 uur

    € 560,95

    1.1.1.2

    op een andere door de gemeente aangewezen locatie, niet zijnde het gemeentehuis:

    -op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 22.00 uur

    € 316,15

    -op zaterdag tussen 9.00 uur en 22.00 uur

    € 632,35

    In deze tarieven is niet inbegrepen het tarief dat door de eigenaar/locatiebeheerder in rekening wordt gebracht voor het gebruik van de locatie.

    1.1.2

    Indien het huwelijk wordt gesloten of het partnerschap wordt geregistreerd op een andere dag dan een werkdag, niet zijnde een zaterdag, dan wel op werkdagen voor 09.00 uur of na 22.00 uur bedraagt het tarief

    € 573,65

    1.1.3

    Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal in het gemeentehuis of een andere door de gemeente aangewezen locatie, gelden de tarieven genoemd in de onderdelen 1.1.1. en 1.1.2.

    Huwelijken of partnerschapregistraties ex art 64 BW

    1.1.4

    Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek plaatsvindt, worden de tarieven genoemd in subonderdeel 1.1.1.2 in rekening gebracht.

    Eenmalige trouwlocatie of partnerschaplocatie

    1.1.5

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het eenmalig aanwijzen van een locatie als trouwlocatie of partnerschaplocatie voor de duur van de huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap

    € 98,15

    Trouwboekjes of partnerschapboekjes

    1.1.6

    Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje, een partnerschapboekje of een duplicaat daarvan

    € 34,35

    Naspeuringen

    1.1.7

    Het tarief bedraagt voor doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand:

    1.1.7.1

    voor ieder daaraan besteed kwartier

    € 22,00

    1.1.7.2

    met een maximum van

    € 88,00

    Uittreksels uit burgerlijke stand (wettelijk tarief)

    1.1.8

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

    Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

    1.2

    Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

    1.2.1

    van een nationaal paspoort:

    1.2.1.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 67,10

    1.2.1.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 51,20

    1.2.2

    van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

    1.2.2.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 67,10

    1.2.2.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 51,20

    1.2.3

    van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

    1.2.3.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 67,10

    1.2.3.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 51,20

    1.2.4

    van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

    € 51,20

    1.2.5

    van een Nederlandse identiteitskaart:

    1.2.5.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 53,05

    1.2.5.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 28,45

    1.2.6

    voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

    € 47,30

    Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

    1.3.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

    € 38,45

    1.3.2

    Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

    € 35,30

    Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

    Inlichtingen uit basisregistratie personen

    1.4.1

    Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

    1.4.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

    € 6,35

    Personen niet in basisregistratie personen

    1.4.3

    Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

    1.4.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

    € 8,15

    Verstrekking gegevens

    1.4.5

    In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

    € 7,50

    1.4.6

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

    € 22,00

    Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

    Gereserveerd.

    Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

    1.6.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

    1.6.1.1

    bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

    1.6.1.1.1

    ten hoogste 100 pagina’s per pagina

    € 0,23

    met een maximum per bericht van

    € 5,00

    1.6.1.2

    bij verstrekking anders dan op papier

    € 5,00

    1.6.1.3

    dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

    € 22,50

    1.6.2

    Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts het hoogste gevraagd.

    1.6.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

    € 4,50

    Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

    Begroting

    1.7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

    1.7.1.1

    een afschrift van de gemeentebegroting

    € 113,40

    1.7.1.2

    een afschrift van de bijlagen van de gemeentebegroting

    € 75,05

    Rekening

    1.7.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

    1.7.2.1

    een afschrift van de gemeenterekening met de verantwoording van het college van burgemeester en wethouders

    € 113,40

    1.7.2.2

    een afschrift van de bijlagen van de gemeenterekening

    € 75,95

    Abonnementen

    1.7.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van:

    1.7.3.1

    een abonnement op de bijlagen van de raadsagenda en de notulen van de besluitvormende raadsvergaderingen per jaargang (exclusief de in de onderdelen 1.7.4 en 1.19.3 genoemde stukken):

    -bij toezending van de stukken via de post

    € 168,10

    -ingeval de stukken worden afgehaald

    € 116,35

    1.7.3.2

    een abonnement op de bijlagen van de raadsagenda en de notulen van de opiniërende raadsvergaderingen per jaargang (exclusief de in de onderdelen 1.7.4 en 1.19.3 genoemde stukken):

    -bij toezending van de stukken via de post

    € 125,55

    -ingeval de stukken worden afgehaald

    € 87,55

    Verordeningen

    1.7.4

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

    1.7.4.1

    een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening of de brandbeveiligingsverordening van de gemeente

    € 121,50

    1.7.4.2

    een afschrift van de bouwverordening, als bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet

    € 121,50

    1.7.4.3

    een afschrift van de bij een bestemmingsplan behorende toelichting en gebruiksregels, als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening, per bladzijde of een gedeelte van een bladzijde

    € 0,10

    1.7.4.4

    een afschrift van de toelichting behorende bij de in subonderdeel 1.7.4.2 genoemde bouwverordening

    € 59,90

    1.7.4.5

    een exemplaar van de nadere regelingen, behorende bij de subonderdeel 1.7.4.2 genoemde bouwverordening

    € 20,45

    1.7.4.6

    een exemplaar van een plankaart van een bestemmingsplan, per kaart:

    -ongekleurd

    € 40,95

    -gekleurd

    € 82,30

    1.7.4.7

    een exemplaar van een ander dan de in subonderdelen 1.7.4.1. tot en met 1.7.4.6 genoemde verordening of register voor zover zij in de Verordening leges 2014 in de tarieventabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd

    € 19,85

    Welstandsnota

    1.7.5

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van de gemeentelijke welstandsnota:

    -in kleur

    € 224,60

    -in zwart-wit

    € 112,25

    -digitaal

    € 11,50

    Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

    1.8.1

    Het tarief bedraagt voor het raadplegen van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale registratie en de kadastrale plannen, inclusief de verstrekking van afschriften van de kadastrale registratie, per perceel of een gedeelte daarvan

    € 14,40

    1.8.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitsluitend aan de belanghebbende verstrekken van afschriften van kadastrale plannen, per perceel of een gedeelte daarvan

    € 14,40

    Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

    Verklaringen omtrent personen en legalisaties

    1.9

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.9.1

    tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag van personen, per stuk

    het wettelijk tarief

    1.9.2

    tot het afgegeven van een attestatie de vita in internationale vorm

    het wettelijk tarief

    1.9.3

    tot het afgeven van een bewijs van in leven zijn

    € 6,35

    1.9.4

    tot het afgegeven van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd als een reispapier

    € 6,35

    1.9.5

    tot het legaliseren van een handtekening

    € 4,65

    1.9.6

    tot het ter legalisatie zenden van stukken aan andere gemeenten in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager

    € 9,35

    Naturalisatie en optie op het Nederlanderschap

    1.9.7

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot naturalisatie dan wel een optie op verkrijging van het Nederlanderschap geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 of zoals dit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

    Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

    1.10.1

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

    € 22,00

    1.10.2

    In afwijking van het tarief genoemd in onderdeel 1.10.1 bedraagt het tarief voor het op verzoek doen van naspeuringen naar bodeminformatie vastgelegd in de in het gemeentearchief berustende stukken, per adres

    € 29,45

    Hoofdstuk 11 Huisvestigingswet

    1.11.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand, zoals bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

    € 88,30

    Hoofdstuk 12 Leegstandswet

    1.12.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.12.1.1

    tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet

    € 105,95

    1.12.1.2

    tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet

    € 53,00

    1.12.2

    Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.

    (Dit geldt ook als het gaat om een geheel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovatie waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend).

    Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

    1.13.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

    € 45,50

    Hoofdstuk 14 Markten

    1.14.1 1.14.1.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats voor de weekmarkt Woudrichem

    € 10,55

    1.14.1.2

    tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats op een wekelijkse minimarkt

    € 10,55

    Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

    1.15

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.15.1

    tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening

    € 30,80

    1.15.2

    tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

    € 30,80

    15.1.3

    tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

    € 30,80

    Hoofdstuk 16 Kansspelen

    1.16.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

    1.16.1.1

    voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

    € 56,50

    1.16.1.2

    voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

    en voor de tweede kansspelautomaat

    € 56,50

    € 34,00

    1.16.1.3

    voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

    € 226,50

    1.16.1.4

    voor twee kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

    en voor de tweede kansspelautomaat

    € 226,50

    € 136,00

    1.16.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

    € 10,05

    Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen

    1.17.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

    verhoogd met een bedrag per strekkende meter sleuf van

    € 418,35

    € 1,40

    1.17.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding ten behoeve van spoedeisende werkzaamheden of werkzaamheden van minder ingrijpende aard als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

    € 132,15

    1.17.3

    Het tarief bedraagt voor overleg op verzoek van de grondroerder in verband met een melding of aanvraag als bedoeld in artikel 4 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren, niet zijnde het overleg als bedoeld in artikel 15 van die verordening, per uur gevoerd overleg

    € 88,00

    Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

    1.18

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.18.1

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (ontheffingen verkeersregels)

    € 42,00

    1.18.2

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen (het op de openbare weg bevinden van een ondeugdelijk voertuig)

    € 42,00

    1.18.3

    tot het verkrijgen of vernieuwen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

    € 22,10

    Hoofdstuk 19 Diversen

    Beschikkingen

    1.19.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gunstige beschikking op een aanvraag, van een vergunning of

    een ontheffing, dan wel van elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de Verordening leges 2015, in de tarieventabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd:

    1.19.1.1

    per beschikking

    € 10,55

    Het waarmerken van een document

    1.19.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het waarmerken van een fotokopie van een document, per waarmerking per fotokopie

    € 4,65

    Reproducties en fotokopieën

    1.19.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

    Zwart/witfotokopieën

    1.19.3.1

    op papier van A4-formaat, per bladzijde

    € 0,10

    1.19.3.2

    op papier van A3-formaat, per bladzijde

    € 0,20

    1.19.3.3

    reproductie van kaarten en tekeningen van A2- formaat, per bladzijde

    € 2,20

    1.19.3.4

    reproductie van kaarten en tekeningen van A1-formaat, per bladzijde

    € 3,00

    1.19.3.5

    reproductie van kaarten en tekeningen van A0-formaat, per bladzijde

    € 4,05

    Kleurenfotokopieën

    1.19.3.6

    op papier van A4- formaat, per bladzijde

    € 0,45

    1.19.3.7

    op papier van A3-formaat, per bladzijde

    € 1,00

    1.19.3.8

    reproductie van kaarten en tekeningen van A2-formaat, per bladzijde

    € 5,90

    1.19.3.9

    reproductie van kaarten en tekeningen van A1-formaat, per bladzijde

    € 9,45

    1.19.3.10

    reproductie van kaarten en tekeningen van A0-formaat, per bladzijde

    € 12,90

    Grote hoeveelheden

    1.19.3.11

    Indien bij grote hoeveelheden de fotokopieën door een reprobedrijf in opdracht van de gemeente worden verzorgd, worden de kosten hiervoor doorberekend.

    1.19.3.12

    Indien de totale kosten van de fotokopieën minder bedragen dan € 2,50 zijn er geen leges verschuldigd.

    Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Indicatie aanvraag omgevingsvergunning

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

voor het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 91,70

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

van de bouwkosten met een minimum van

2,21%

€ 225,45

Verhoging in verband met toetsing aan welstandcriteria

2.3.1.2

Indien voor het bouwplan toetsing aan welstandcriteria als bedoeld in artikel 12 van de Woningwet moet plaatsvinden wordt het tarief als berekend in subonderdeel 2.3.1.1 vermeerderd met:

2.3.1.2.1

indien de bouwkosten minder dan € 20.000,-- bedragen, per advies

€ 66,95

2.3.1.2.2

indien de bouwkosten € 20.000,-- tot € 500.000,-- bedragen, per bouwplan van

0,05%

de bouwkosten, met een minimum van

€ 165,95

2.3.1.2.3

indien de bouwkosten € 500.000,-- tot € 1.000.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 665,95

2.3.1.2.4

indien de bouwkosten € 1.000.000,-- tot € 1.500.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 800,45

2.3.1.2.5

indien de bouwkosten € 1.500.000,-- tot € 2.000.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 931,65

. 2.3.1.2.6

2.3.1.2.7

indien de bouwkosten € 2 .000.000,-- tot € 2.500.000,-- bedragen, per bouwplan

indien de bouwkosten € 2.500.000,-- tot € 5.000.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 1.062,90

€ 1.200,65

2.3.1.2.8

indien de bouwkosten € 5 .000.000,-- tot € 7.500.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 1.338,40

2.3.1.2.9

indien de bouwkosten € 7.500.000,-- tot € 10.000.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 1.469,55

2.3.1.2.10

indien de bouwkosten € 10.000.000,-- tot € 12.500.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 1.600,75

2.3.1.2.11

indien de bouwkosten €12.500.000,-- tot € 15.000.000,-- bedragen, per bouwplan

€ 1.732,05

2.3.1.2.12

indien de bouwkosten € 15.000.000,-- of meer bedragen, per bouwplan

€ 1.863,30

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

€ 770,45

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

50%

Aanlegactiviteiten

2.3.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

vermeerderd met 0,51 % van de aanlegkosten.

€ 113,85

Planologisch strijdig gebruik

2.3.3

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, tenzij dit wordt geregeld via een exploitatieovereenkomst of exploitatieplan

vermeerderd met:

€ 178,65

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 391,45

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

€ 391,45

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 3.002,50

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 391,45

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 391,45

2.3.3.6

indien de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 391,45

2.3.3.7

indien de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 378,95

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 378,95

2.3.4 Gereserveerd.

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brand- veiligheid

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, worden de tarieven in rekening gebracht per m² gebruiksoppervlak als bedoeld in NEN 2580, 2e druk mei 1997 of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.3.5.1

met een bruto vloeroppervlak minder dan 100 m²

€ 923,55

2.3.5.2

met een bruto vloeroppervlak van 100 m² tot 250 m²

€ 1.064,10

2.3.5.3

met een bruto vloeroppervlak van 250 m² tot 500 m²

€ 1.505,70

2.3.5.4

met een bruto vloeroppervlak van 500 m² tot 1.000 m²

€ 1.990,15

2.3.5.5

met een bruto vloeroppervlak van 1.000 m² tot 1.500 m²

€ 2.282,00

2.3.5.6

met een bruto vloeroppervlak van 1.500 m² tot 2.000 m²

€ 2.621,90

2.3.5.7

met een bruto vloeroppervlak van 2.000 m² tot 2.500 m²

€ 2.866,85

2.3.5.8

met een bruto vloeroppervlak van 2.500 m² tot 3.000 m²

€ 3.111,80

2.3.5.9

met een bruto vloeroppervlak van 3.000 m² tot 3.500 m²

€ 3.348,65

2.3.5.10

met een bruto vloeroppervlak van 3.500 m² tot 4.000 m²

€ 3.593,60

2.3.5.11

met een bruto vloeroppervlak van 4.000 m² tot 4.500 m²

€ 3.837,15

2.3.5.12

met een bruto vloeroppervlak van 4.500 m² tot 5.000 m²

€ 4.082,15

2.3.5.13

met een bruto vloeroppervlak van 5.000 m² tot 6.000 m²

€ 4.319,00

2.3.5.14

met een bruto vloeroppervlak van 6.000 m² tot 7.000 m²

€ 4.563,95

2.3.5.15

met een bruto vloeroppervlak van 7.000 m² tot 8.000 m²

€ 4.808,80

2.3.5.16

met een bruto vloeroppervlak van 8.000 m² tot 9.000 m²

€ 5.053,80

2.3.5.17

met een bruto vloeroppervlak van 9.000 m² tot 10.000 m²

€ 5.290,65

2.3.5.18

met een bruto vloeroppervlak van 10.000 m² tot 12.000 m²

€ 5.535,60

2.3.5.19

met een bruto vloeroppervlak van 12.000 m² tot 14.000 m²

€ 5.780,55

2.3.5.20

met een bruto vloeroppervlak van 14.000 m² tot 16.000 m²

€ 6.025,40

2.3.5.21

met een bruto vloeroppervlak van 16.000 m² tot 18.000 m²

€ 6.262,40

2.3.5.22

met een bruto vloeroppervlak van 18.000 m² tot 20.000 m²

€ 6.494,70

2.3.5.23

met een bruto vloeroppervlak van 20.000 m² of meer

€ 6.752,20

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 1991 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

€ 202,05

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 1991 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

€ 202,05

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 202,05

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 352,55

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken of veranderen van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 246,50

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 126,40

2.3.11

Gereserveerd.

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief

€ 105,95

2.3.12.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

€ 105,95

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 105,95

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 88,30

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 88,30

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling van onderzoeken

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 373,45

2.3.16.2

voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek naar geluidsbelasting

€ 373,45

2.3.16.3

voor de beoordeling van offertes tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek

€ 247,50

2.3.16.4

voor de beoordeling van rapportages die voortvloeien uit archeologisch (voor) onderzoek

€ 957,40

2.3.16.5

voor de beoordeling van plannen van aanpak inzake archeologisch (voor) onderzoek

€ 247,50

2.3.16.6

voor de beoordeling van aangeleverde programma’s van eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek

€ 1.234,20

2.3.16.7

2.3.16.8

voor het verstrekken van adviezen betreffende archeologische waarden en verwachtingen

voor de beoordeling van andere niet nader genoemde benodigde onderzoeken en/of rapporten ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening

€ 2.878,65

€ 373,45

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 105,95

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.19

Ontheffing hogere geluidswaarden

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk, bedraagt het tarief voor het verlenen van ontheffing voor hogere geluidswaarden als bedoeld in of krachtens de artikelen 47 en volgende (industrielawaai) en 83 en volgende (wegverkeerslawaai) van de Wet geluidhinder:

€ 829,58

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk.2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, sloop-, of gebruiksactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, sloop- of gebruiksactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9 en 2.3.10, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan

80%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand na het in behandeling nemen ervan

70%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, sloop-, of gebruiksactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, sloop- of gebruiksactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9 en 2.3.10, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, sloop,- of gebruiksactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, sloop,- of gebruiksactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9 en 2.3.10 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Geen teruggaaf legesdelen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Gereserveerd

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

€ 127,15

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening moet worden vastgesteld, tenzij dit wordt geregeld via een exploitatieovereenkomst of exploitatieplan

€ 3.181,15

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening moet worden gewijzigd, tenzij dit wordt geregeld via een exploitatieovereenkomst of exploitatieplan

€ 3.181,15

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij een principe uitspraak wordt gedaan over de wijziging, herziening of afwijking van het geldende bestemmingsplan

€ 206,15

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde beschikking:

€ 88,30

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 305,50

3.1.2

een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 152,75

3.1.3

3.1.4

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 152,75

€ 76,40

3.1.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet, per 12 aaneengesloten dagen waarvoor de ontheffing wordt aangevraagd

€ 49,20

3.1.6

Indien de aanvraag als bedoeld in subonderdeel 3.1.5 wordt gedaan ten behoeve van een (rechts)persoon, aan wie al een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet is verstrekt door de gemeente Woudrichem, bedraagt het tarief 50% van het tarief als genoemd in subonderdeel 3.1.5.

Verlenging sluitingsuur

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van één vergunning tot het na het algemene sluitingsuur geopend houden van cafés en dergelijke inrichtingen:

3.1.7.1

een uur of minder per keer

€ 10,55

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Gereserveerd.

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting op grond van artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 3.155,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Gereserveerd.

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligings- verordening:

€ 97,00

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van één van de overige vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening

3.6.1

geldig voor een dag (per dag met een minimum van € 14,85)

€ 14,85

3.6.2

geldig voor een week

€ 31,25

3.6.3

geldig voor een maand

€ 72,65

3.6.4

geldig voor een jaar

€ 401,30

3.6.5

geldig voor een periode langer dan een jaar

€ 515,20

Indien in één vergunning meerdere dagen, weken of maanden zijn opgenomen, wordt een veelvoud van het tarief in rekening gebracht, met dien verstande dat meerdere dagen, weken of maanden worden aangemerkt als een week, respectievelijk een maand of een jaar, indien zulks leidt tot een voor de belastingplichtige voordeliger tarief.

Hoofdstuk 7 Wet Bibob

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het vragen van een advies aan het bureau BIBOB van het Ministerie van Jusititie in het kader van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob)

€ 599,85

3.7.2

Indien het advies van het Ministerie van Justitie strekt tot "geen gevaar" wordt op verzoek een teruggaaf verleend van 50% van het op grond van artikel 3.7.1 geheven bedrag.

Behorende bij het raadsbesluit van 16 december 2014.

De griffier van de gemeente Woudrichem,