Regeling vervallen per 15-01-2019

Verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Seniorenraad

Geldend van 01-10-2000 t/m 14-01-2019

Intitulé

Verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Seniorenraad

De raad der gemeente Woudrichem;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.1 september 2000, nr. 106;gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;besluit:

  • a.

    een commissie in te stellen onder de naam "Seniorenraad gemeente Woudrichem";

  • b.

    de taak, samenstelling en werkwijze van de commissie als volgt te regelen:

Artikel 1 ALGEMENE BEPALINGEN

In deze regeling wordt verstaan onder "seniorenraad", de commissie als bedoeld in punt I. van deze regeling.

Artikel 2 TAAK

De taak van de seniorenraad omvat:

  • a.

    Het adviseren omtrent een goede en zorgvuldige gemeentelijke besluitvorming op het gebied van specifiek ouderenbeleid en algemeen beleid dat het ouderenbeleid raakt. Daartoe wordt de seniorenraad in een vroeg stadium van beleidsvoorbereiding ingeschakeld, die in deze optreedt als een representatieve vertegenwoordiger van de desbetreffende doelgroep.

  • b.

    In overeenstemming met het gestelde onder punt a. kan de seniorenraad gevraagd en ongevraagd adviseren over het gemeentelijk ouderenbeleid.

  • c.

    Het fungeren als communicatieplatform tussen gemeente enerzijds en de ouderenorganisaties anderzijds.

Artikel 3 SAMENSTELLING

  • 1. De seniorenraad bestaat uit ten hoogste 7 leden, inclusief de voorzitter.

  • 2. De benoeming van de leden van de seniorenraad vindt als volgt plaats:

    • a.

      twee leden, te benoemen door burgemeester en wethouders van Woudrichem;

    • b.

      drie leden, te benoemen door en uit de ouderenorganisaties in de gemeente Woudrichem;

    • c.

      de overige leden te benoemen door de onder a. en b. benoemde leden. Van deze leden mag worden verwacht, dat zij op grond van hun persoonlijke kwaliteiten of deskundigheid een goede bijdrage kunnen leveren aan het functioneren van de seniorenraad.

  • 3. In een bij dit artikel behorende bijlage worden de in het tweede lid, sub b., bedoelde ouderenorganisaties nader omschreven.

Artikel 4 ZITTINGSDUUR

  • 1. Alle leden van de seniorenraad treden of op de dag waarop de leden van de raad aftreden. Aftredende leden kunnen terstond worden herbenoemd.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt bij het verlies van de hoedanigheid van benoeming. De seniorenraad kan adviseren een lid te ontslaan, indien dat lid handelt in strijd met deze regeling, dan wel zelf een lid, als bedoeld in artikel 3, lid 2 sub c., ontslaan, indien de seniorenraad van mening is, dat het lid geen goede bijdrage meer kan leveren aan het functioneren van de seniorenraad.

  • 3. De leden kunnen te alien tijde ontslag nemen. Zij dienen dit schriftelijk in bij de voorzitter van de seniorenraad, die daarvan terstond kennis geeft aan de leden en aan de tot benoeming bevoegde organen.

     

  • 4. In vacatures, anders door periodieke aftreding, wordt binnen 8 weken voorzien.

  • 5. Aftredende of ontslagnemende leden blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien.

     

Artikel 5 VOORZITTER/SECRETARIS/PENNINGMEESTER

  • 1. De voorzitter en secretaris van de seniorenraad worden door en uit de seniorenraad benoemd.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor de handhaving van de orde tijdens de vergaderingen en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze wordt verstoord, hen die hij daarvoor verantwoordelijk acht, te doen verwijderen.

  • 3. De voorzitter en de secretaris tekenen alle stukken die van de seniorenraad uitgaan.

  • 4. Bij verhindering van de voorzitter wordt deze vervangen door een door de seniorenraad uit hun midden aangewezen lid.

Artikel 6 SECRETARIAAT

De secretariaats- en andere uitvoerende werkzaamheden worden door burgemeester en wethouders van Woudrichem opgedragen aan een ambtenaar ter secretarie. De aangewezen ambtenaar staat de commissie in alles wat de haar opgedragen taak aangaat ter zijde. Hij heeft een adviserende stem.

Artikel 7 WERKWIJZE/VERGADERINGEN

  • 1. De seniorenraad vergadert zo dikwijls de voorzitter of ten minste drie leden het nodig oordelen. Indien de vergadering wordt gevraagd door het vereiste aantal leden, wordt zij binnen 2 weken gehouden.

  • 2. De voorzitter, bepaalt dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Hij zorgt dat elk lid tenminste een week tevoren schriftelijk wordt opgeroepen zo mogelijk met vermelding van de te behandelen onderwerpen.

  • 3. Van de oproepingen tot het houden van vergaderingen van de seniorenraad wordt een exemplaar ter kennisgeving aan burgemeester en wethouders toegezonden.

Artikel 8.

  • 1. De seniorenraad kan geen besluiten nemen, indien minder dan de helft van zijn leden aanwezig is. Wanneer dit geval zich voordoet, zal de voorzitter gerechtigd zijn binnen een week,de dag van de vergadering niet meegerekend, een nieuwe vergadering te beleggen. De in deze vergadering te nemen besluiten zullen ongeacht het aantal aanwezige leden geldig zijn.

  • 2. In de vergaderingen heeft ieder lid van de seniorenraad een stem. De besluiten worden met volstrekte meerderheid van stemmen genomen. Het gevoelen van een eventuele minderheid wordt, indien deze dit went, in een voorstel, advies of rapport vermeld.

  • 3. Bij staken van de stemmen wordt geen voorstel of advies uitgebracht,maar worden de verschillende meningen medegedeeld

  • 4. Voor de leden van de seniorenraad geldt een geheimhoudingsplicht volgens de bepalingen in artikel 93 van de Gemeentewet.

  • 5. De seniorenraad kan omtrent de inhoud van de stukken welke aan de seniorenraad worden voorgelegd, geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt zowel door de leden die bij de behandeling aanwezig waren, als door de leden, die op andere wijze van het behandelde en van de stukken kennis nemen, in acht genomen totdat de seniorenraad deze opheft.

  • 6. De voorzitter kan omtrent de stukken als bedoeld in lid 5 voorlopige geheimhouding opleggen. Hij geeft hiervan terstond kennis aan de seniorenraad.

  • 7. Van de opgelegde geheimhouding en de opheffing ervan maakt de secretaris op de stukken melding.

Artikel 9.

  • 1. De vergaderingen van de seniorenraad zijn in beginsel niet openbaar. De vergaderingen zijn openbaar wanneer het door tenminste drie leden schriftelijk wordt gevraagd. Alsdan zijn de artikelen 19, tweede lid, en 23 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. De toehoorders kunnen de openbare vergaderingen op de voor hen bestemde plaatsen bijwonen. Zowel het spreken als het geven van tekenen van goed- of afkeuring is hen verboden. De voorzitter geeft belanghebbenden, indien daarom wordt verzocht, de gelegenheid overleg te voeren met de seniorenraad.

  • 2. Van een vergadering wordt een verslag gemaakt.

Artikel 10.

  • 1. De voorzitter is bevoegd eigener beweging of op verlangen van de seniorenraad personen, in dienst der gemeente, uit te nodigen de vergaderingen bij te wonen, teneinde inlichtingen of adviezen, hun dienst betreffende, te geven.

  • 2. De seniorenraad is bevoegd ook buiten de in het eerste lid genoemde personen deskundigen te raadplegen en tot bijwoning van hun vergaderingen uit te nodigen. Zijn hieraan kosten verbonden dan wordt voorafgaande machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

  • 3. Het ambtelijk apparaat dient de seniorenraad, via ambtelijke ondersteuning, van gevraagde informatie te voorzien. Indien dit onvoldoende gebeurt, kan de seniorenraad zich wenden tot het college van burgemeester en wethouders van Woudrichem.

Artikel 11 FINANCIËLE BIJDRAGE GEMEENTE

  • 1. De gemeenteraad stelt jaarlijks op verzoek van de seniorenraad een bedrag beschikbaar ten behoeve van de uitvoering van zijn taakstelling als genoemd in artikel 2 van deze regeling.

  • 2. Het verzoek als bedoeld in het eerste lid moet voor 1 maart van het jaar, voorafgaand aan het jaar van uitvoering bij burgemeester en wethouders van Woudrichem zijn ingediend. Op basis van dit verzoek verleent de gemeenteraad tot 100 % subsidie van de door hem goedgekeurde kosten.

Artikel 12 JAARVERSLAG/ WERKPLAN

De seniorenraad doet voor 1 maart verslag van de door hem uitgevoerde taakstelling over het afgelopen kalenderjaar, en stelt tevens een werkplan op. Deze stukken worden ter kennis gebracht van het college van burgemeester en wethouders van Woudrichem.

Artikel 13 COMMUNICATIE

  • 1. Zo vaak als door partije nodigwordtgeacht, vindt overleg plaats over zaken die voor een goed functioneren van de seniorenraad van belang zijn. Daartoe zal minimaal tweemaal per jaar een overleg plaats vinden tussen de seniorenraad, de portefeuilehouder uIt het college van burgemeester en wethouders,alsmede de ouderenorganisaties, waaronder in ieder geval de Stichting Welzijn Ouderen Woudrichem.

  • 2. De gemeente draagt zorg voor een goede, volledige en tijdige informatieverschaffing ten behoeve van het na behoren functioneren van de seniorenraad.

  • 3. Burgemeester en wethouders wijzen daartoe een ambtenaar aan die fungeert als eerste contactpersoon binnen de ambtelijke organisatie voor de seniorenraad. Deze ambtenaar, belast met de advisering voor het ouderenbeleid, zal desgevraagd informatie verschaffen aan de seniorenraad o.a. op het gebied van demografische gegevens, weten regelgeving, bij de gemeente beschikbare onderzoeksgegevens over de doelgroep e.d.

  • 4. De seniorenraad is bevoegd via de contactpersoon of een door hem aan te wijzen medewerker inlichtingen in te winnen bij de diensten van de gemeente.

Artikel 14 OVERIGE BEPALINGEN

Omtrent alle gevallen, waan bij deze regeling niet is voorzien wordt beslist door de seniorenraad, burgemeester en wethouders van Woudrichem gehoord.

Artikel 15.

De regeling treedt in werking op 1 oktober 2000 en kan worden aangehaald als:"Regeling seniorenraad gemeente Woudrichem-2000".

Ondertekening

Aldus besloten door de raad derGemeente Woudrichem in zijn openbarevergadering van 25 september 2000De raad voornoemd,, voorzitter, secretaris